AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Min ex er avhengig av rus, dvs røyker hasj hver kveld, og mye fyll og fest, klarer ikke å stoppe å drikke og kom ofte hjem drita kl 5 på morgenen, kanskje etter å ha tatt andre rusmidler også. Skjønner ikke hvordan jeg holdt ut så lenge, men han er heldigvis ex nå (og får også hjelp nå). Gjennom årene ble jeg veeeldig sensitiv på ulike ting. Jeg kan for eksempel snakke med noen i telefon og høre forskjell på om de tar et trekk av en vanlig røyk eller en joint. Jeg kunne også høre hvor full min ex var, før han åpna ytterdøra døra (måten han låste opp døra på). Er dette en "skade" etter å ha levd i et sånn forhold så lenge? Anonymkode: 80a8d...e46
000VF000 Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Nei det er ikke en skade. Det er en utviklet egenskap.
Frk Midnattsol Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Vi mennesker er jo egentlig bare dyr, og som andre dyr, så lærer vi fort hva som kan varsle fare og utrygghet. Jeg tenker at det er slike signaler du opplever nå. Du har tidligere lært at denne måten å låse opp døren på, kan medføre fare, eller at du har lært at når noen røyker hasj, så kan det bli utrygt eller farlig, og dermed husker kroppen din dette. Det er nok det vi kalle instinkter og erfaring, og som ligger i oss fra vi levde som "fritt vilt". Er faringsmessig er jo dette fornuftige strategier, og det kan dessverre ta lang tid å "avlære" seg dette. Vi har vært avhengig av disse instinktene for å holde oss i livet, og dermed handler det ofte om overlevelse, det å unngå farer. Det du beskriver, er egentlig traumer slik jeg ser det, og traumer skaper ofte angst. Mange forbinder angst med noe negativt, men det er pga angst vi har overlevd som menneskehet. Angsten gjør at vi ikke går midt i trikkeskinnene, eller vi søker tilflukt når det smeller rundt oss, som eksempler. Problematisk blir det når angsten begynner å leve "sitt eget liv", som i slike tilfeller du nevner. Du vet nå at det ikke er farlig å snakke med noen i telefonen som røyker hasj, men overlevelseshjernen din forbinder dette med noe farlig, og dermed setter angsten inn, som en beskyttelse. Det du kan begynne å gjøre, er å først bli veldig bevisst på hva som skjer med deg når du får slike reaksjoner. Det kan hjelpe å skrive ned hva du tenker og føler akkurat der og da, for så å gå igjennom disse punktene når du er litt roligere. Du kan forsøke å finne strategier som minner deg på at du er trygg og at ingen kan skade deg der du er nå. Mange bruker f, eks en varm/kald vaskeklut i ansiktet, eller de tar en dusj, går en tur, ringer en venninne osv. Dessverre så er det mange som sliter etter å ha levd i forhold med rusmisbrukere, og selv om det ikke har vært tilfeller av fysisk vold, er det som oftest tilfeller av psykisk vold i slike relasjoner. Det er mye utrygghet, usikkerhet, redsel når vedkommende er tilstede, og redsel når de ikke er det. Man blir sint på vedkommende, men kan få dårlig samvittighet for det etterpå. Man ønsker å forlate, samtidig som man vil bli. Vedkommende kan spille på samvittighet, kjærlighet osv, og til slutt blir mange rett og slett helt "fucka" i hodet, og man vet rett og slett ikke hva som er rett og galt..... Dette er psykisk vold, og man skal ikke kimse av det. Ønsker deg lykke til, og håper du kan jobbe deg mot en bedre hverdag 🙂
Andro Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Det du beskriver er traumerespons. Kroppens beredskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå