AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Del Skrevet 2. august 2023 Hvorfor klager overvektige sånn på det ,og snakker seg selv ned så mye? Anonymkode: 1be19...246 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Del Skrevet 2. august 2023 .. seriøst.. ? Hvorfor klager folk som har vondt sånn over det? Hvorfor klager folk som er syke sånn over det? Hvorfor klager folk som er utmattet av småbarnstiden sånn over det..? Ja mon tro? Anonymkode: cc537...297 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Del Skrevet 2. august 2023 Nei, kan det være at fordi mennesker er klagete??? Mennesker fokuserer som oftest mer på det negative enn det postive. Velkommen etter. Anonymkode: 65570...d8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor klager overvektige sånn på det ,og snakker seg selv ned så mye? Jeg tror mennesker som skriver slike generaliseringer enten er veldig unge, eller aldri har sittet i situasjoner som er vonde. Jeg har vært både overvektig og normalvektig (og undervektig for den saks skyld) og jeg lover deg at det er ikke bare å spise mindre, Det er en stor jobb å gå ned i vekt, og ikke alle har verktøyene de trenger, eller motivasjon eller evne til å klare det alene, og noen har sykdommer eller andre hindringer i livet som stopper de fra å "bare gå ned i vekt". Litt omsorg og raushet for andre er ikke så dumt altså. Anonymkode: a3ec1...69c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Del Skrevet 2. august 2023 Helt ærlig? Fordi dem sammen med alle andre som surver vil ha oppmerksomhet og eller medlidenhet tipper jeg. Kan ikke forstå hvorfor dem ellers skal klage. Dem som faktisk har vondt pga alvorlig sykdom osv er én ting, men flertallet utenom søker kun oppmerksomhet. Anonymkode: cda3c...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 2. august 2023 #6 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig? Fordi dem sammen med alle andre som surver vil ha oppmerksomhet og eller medlidenhet tipper jeg. Kan ikke forstå hvorfor dem ellers skal klage. Dem som faktisk har vondt pga alvorlig sykdom osv er én ting, men flertallet utenom søker kun oppmerksomhet. Anonymkode: cda3c...4c2 Samfunnet er ganske ekskluderende mot tjukke, på så mange måter som folk ikke tenker over. Kanskje det er derfor de klager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Del Skrevet 2. august 2023 Dumt å klage over noe man er skyld i selv. Eks overvekt. Anonymkode: 64a75...784 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Del Skrevet 3. august 2023 Polyester skrev (19 timer siden): Samfunnet er ganske ekskluderende mot tjukke, på så mange måter som folk ikke tenker over. Kanskje det er derfor de klager. Dette er lite sant. Har selv veid mye forskjellig og ifjor veide 105kg (er 173cm). Har aldri blitt «eksludert» på noe som helst i samfunnet. Blir man så stor at man ikke får plass i et sete.. ikke kan ta en tur på tusenfryd, at brannvesnet må kutte deg av huset, ikke kan gå turer/opp trapper osv. så er ikke det eksludering fra samfunnets side. Det er faktisk ens egen feil, samfunnet kan ikke lage ting med forebehold om at en person kan veie opptil 300+ kg, det er jo ingen ende på hvor stort et menneske kan bli nå til dags. Og annet enn disse situasjonene så har jeg blitt behandlet helt vanlig av alle andre, måtte handle klær på nett, that’s it. Anonymkode: a0023...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Del Skrevet 3. august 2023 Jeg hadde kronisk bronkitt og utallige lungebetennelser i 40 år. Hjalp å slutte med røyken Fikk en oppvekker da en kompis sa at han var lei av både hosten og setningen "faen, jeg burde slutte å røyke" og da gikk jeg litt inn i meg selv og sluttet på dagen. Samme med overvekt, man kan ikke klage over fedme om man sitter og gafler i seg feit og usunn mat. Anonymkode: 27e5a...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Del Skrevet 3. august 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: .. seriøst.. ? Hvorfor klager folk som har vondt sånn over det? Hvorfor klager folk som er syke sånn over det? Hvorfor klager folk som er utmattet av småbarnstiden sånn over det..? Ja mon tro? Anonymkode: cc537...297 Og de som sutrer over å være gamle. Som alternativet skulle være noe bedre. Anonymkode: e7b8d...06c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #11 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er lite sant. Har selv veid mye forskjellig og ifjor veide 105kg (er 173cm). Har aldri blitt «eksludert» på noe som helst i samfunnet. Blir man så stor at man ikke får plass i et sete.. ikke kan ta en tur på tusenfryd, at brannvesnet må kutte deg av huset, ikke kan gå turer/opp trapper osv. så er ikke det eksludering fra samfunnets side. Det er faktisk ens egen feil, samfunnet kan ikke lage ting med forebehold om at en person kan veie opptil 300+ kg, det er jo ingen ende på hvor stort et menneske kan bli nå til dags. Og annet enn disse situasjonene så har jeg blitt behandlet helt vanlig av alle andre, måtte handle klær på nett, that’s it. Anonymkode: a0023...c09 Jo det er sant. Jeg er like høy som deg og veier akkurat nå 103 kg, har vært oppi i 120. Folk er utrolig slemme mot overvektige, kommer med stygge kommentarer, antar en hel del om deg kun basert på vekt, og absolutt alt i livet som kan være et problem blir tillagt at vekten er høy. Under pandemien gikk jeg ned til 85 kg vha keto, det var tankevekkende hvor annerledes jeg ble behandlet da. Ble invitert med på ting jeg alltid har blitt ekskludert fra før (turer, temafester, jobbprosjekter), fikk kommentarer på at jeg kunne få meg kjæreste nå når jeg ser så flott ut (personligheten min er da fader meg den samme), opplevde helsepersonell som faktisk tok langvarige plager på alvor selv om plagene overhodet ikke er vektrelaterte. Måtte slutte på keto og da gikk jeg opp igjen det meste, men det var tankevekkende hvor stor forskjell det var på behandlingen jeg fikk. Jobber meg sakte ned igjen, men det er IKKE lett. Det er hardt, det er dyrt (samfunnet betaler nada) og i tillegg må jeg tåle stigma de får gangen jeg skeier ut. F.eks spiste jeg en svele på ferge i helgen, da kom nabobordet med kommentarer om at "sånn blir man feit". Den svelen var både frokost og lunsj for meg, men det så ikke den gjengen. Det var også helgens eneste utskeielse. Jeg har også problemer med en fot, et problem som oppstod da jeg var 20 og veide 68 kg. Det gjentar seg meg ujevne mellomrom, men nå får jeg ikke hjelp for "du må bare slanke deg". Så langt i år har jeg brukt nærmere 20 000 på privat lege, fysio og behandlinger jeg skulle fått i det offentlige, men når ingen vil henvise fordi "du må slanke deg" så får jeg gå privat så jeg blir bedre med mindre smerter. Og, ironisk nok, så jeg klarer å stå i jobben - i offentlig helsevesen. Har du ikke opplevd stigma er du heldig. Mange omtaler seg selv i negative ordelag for å komme andre i forkjøpet, og samtidig informere om at de er klar over at de veier for mye. Anonymkode: 1f7c1...adb 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #12 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jo det er sant. Jeg er like høy som deg og veier akkurat nå 103 kg, har vært oppi i 120. Folk er utrolig slemme mot overvektige, kommer med stygge kommentarer, antar en hel del om deg kun basert på vekt, og absolutt alt i livet som kan være et problem blir tillagt at vekten er høy. Under pandemien gikk jeg ned til 85 kg vha keto, det var tankevekkende hvor annerledes jeg ble behandlet da. Ble invitert med på ting jeg alltid har blitt ekskludert fra før (turer, temafester, jobbprosjekter), fikk kommentarer på at jeg kunne få meg kjæreste nå når jeg ser så flott ut (personligheten min er da fader meg den samme), opplevde helsepersonell som faktisk tok langvarige plager på alvor selv om plagene overhodet ikke er vektrelaterte. Måtte slutte på keto og da gikk jeg opp igjen det meste, men det var tankevekkende hvor stor forskjell det var på behandlingen jeg fikk. Jobber meg sakte ned igjen, men det er IKKE lett. Det er hardt, det er dyrt (samfunnet betaler nada) og i tillegg må jeg tåle stigma de får gangen jeg skeier ut. F.eks spiste jeg en svele på ferge i helgen, da kom nabobordet med kommentarer om at "sånn blir man feit". Den svelen var både frokost og lunsj for meg, men det så ikke den gjengen. Det var også helgens eneste utskeielse. Jeg har også problemer med en fot, et problem som oppstod da jeg var 20 og veide 68 kg. Det gjentar seg meg ujevne mellomrom, men nå får jeg ikke hjelp for "du må bare slanke deg". Så langt i år har jeg brukt nærmere 20 000 på privat lege, fysio og behandlinger jeg skulle fått i det offentlige, men når ingen vil henvise fordi "du må slanke deg" så får jeg gå privat så jeg blir bedre med mindre smerter. Og, ironisk nok, så jeg klarer å stå i jobben - i offentlig helsevesen. Har du ikke opplevd stigma er du heldig. Mange omtaler seg selv i negative ordelag for å komme andre i forkjøpet, og samtidig informere om at de er klar over at de veier for mye. Anonymkode: 1f7c1...adb At du har venner/familie som ikke inviterer deg på ting og/eller kommenterer annerledes er jo da du som har dårlige mennesker rundt deg. Jeg har ikke blitt behandlet annerledes etter jeg har gått ned i vekt, annet enn en kommentar her og der om at jeg ser bra ut, og det er jo sant, jeg ser mye bedre ut nå enn før. Annet enn dette har ingen sagt noe, jeg har blitt invitert med på alt som alle andre, jeg har vært mye på sykehuset i 2018-2021 pga langtidssykdom og har fått tester og undersøkelser på lik linje med alle andre. Veldig få har nevnt vekt, og i tilfellene de har nevnt det så har det vært helt innenfor (fikk pcos). Hadde også ryggproblemer, gikk til kiropraktor og ingen nevnte vekt der heller, bare at jeg måtte gå mer fordi en del var veldig stram og korsryggen hadde for svake muskler. Det kan være at jeg har flaks og du har uflaks (men jeg bor i Oslo og omgås med mange forskjellig mennesker på mange forskjellige steder så tviler på at jeg har så flaks). Eller det kan hende at du har vært så usikker at du har tatt alt i værste mening? Eks. Du hører nabobordet snakke om hvordan man blir feit, men vet du at de snakket om deg? Kan hende noen på det bordet snakket om at en nettopp hadde spist sin femte svele o.l. Men det er bare et forslag. Jeg har fått et par velmendende «nå har du gått opp litt i vekt og må passe på hva du spiser» (som var sant) fra noen gamle besteforeldre, annet enn det, ingen stygge kommentarer, ingen fordommer, ingen stygge blikk. Keto vil jeg forresten fraråde, gikk på det selv, og som du sier går man opp med en gang man slutter. Er også overbevist om at det ødela blodsukkeret mitt som var stabilt og normalt helt frem til jeg gikk på keto og sluttet da gikk det i været. Anonymkode: a0023...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 4. august 2023 #13 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 19.31): Dumt å klage over noe man er skyld i selv. Eks overvekt. Anonymkode: 64a75...784 Ikke alltid man har skyld i det selv nei! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 10.17): Dette er lite sant. Har selv veid mye forskjellig og ifjor veide 105kg (er 173cm). Har aldri blitt «eksludert» på noe som helst i samfunnet. Blir man så stor at man ikke får plass i et sete.. ikke kan ta en tur på tusenfryd, at brannvesnet må kutte deg av huset, ikke kan gå turer/opp trapper osv. så er ikke det eksludering fra samfunnets side. Det er faktisk ens egen feil, samfunnet kan ikke lage ting med forebehold om at en person kan veie opptil 300+ kg, det er jo ingen ende på hvor stort et menneske kan bli nå til dags. Og annet enn disse situasjonene så har jeg blitt behandlet helt vanlig av alle andre, måtte handle klær på nett, that’s it. Anonymkode: a0023...c09 At du ikke har opplevd det betyr vel ikke at det ikke skjer? Blant annet er det ganske mange hårreisende historier fra helsevesenet, der man ikke får hjelp fordi fokuset kun blir på vekta til personen. Noen leger avfeier helseproblemer hos overvektige fordi det er lettvint å bare be dem om å gå ned i vekt. Og ja, såklart er det mange helseproblemer som kan løses ved å gå ned i vekt, og da bør selvsagt leger oppfordre til å gjøre noe med vekta. Det er også forsket på dette, og en artikkel for noen år siden viste at sykepleiere behandler overvektige dårligere enn normalvektige (kan godt finne artikkelen, den handlet om intensivsykepleiere). Jeg merket stor forskjell på hvordan jeg ble behandlet ved å gå fra 125 kilo til 78 kilo. Veide 105 kilo da jeg som 25-åring gikk til nevrolog for en hodepine jeg har hatt hele livet. Fikk beskjed om å gå ned i vekt, selv om jeg har slitt med hodepinen siden jeg var fire år (og veldig normalvektig). Og gjett hva, hodepinen er der ennå, selv om jeg nå er normalvektig. Takk for hjelpa liksom. Men også ellers er det en holdningsendring, jeg blir behandlet annerledes og bedre som normalvektig. Dessverre. Jeg gjør det kanskje ubevisst selv også, jeg tror ikke slike holdninger er så bevisste. De fleste av oss har fordommer mot noen, det er ikke uvanlig. Og jeg vet jeg har det selv. Jobber med det da Anonymkode: 69f91...b79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 11.42): At du har venner/familie som ikke inviterer deg på ting og/eller kommenterer annerledes er jo da du som har dårlige mennesker rundt deg. Jeg har ikke blitt behandlet annerledes etter jeg har gått ned i vekt, annet enn en kommentar her og der om at jeg ser bra ut, og det er jo sant, jeg ser mye bedre ut nå enn før. Annet enn dette har ingen sagt noe, jeg har blitt invitert med på alt som alle andre, jeg har vært mye på sykehuset i 2018-2021 pga langtidssykdom og har fått tester og undersøkelser på lik linje med alle andre. Veldig få har nevnt vekt, og i tilfellene de har nevnt det så har det vært helt innenfor (fikk pcos). Hadde også ryggproblemer, gikk til kiropraktor og ingen nevnte vekt der heller, bare at jeg måtte gå mer fordi en del var veldig stram og korsryggen hadde for svake muskler. Det kan være at jeg har flaks og du har uflaks (men jeg bor i Oslo og omgås med mange forskjellig mennesker på mange forskjellige steder så tviler på at jeg har så flaks). Eller det kan hende at du har vært så usikker at du har tatt alt i værste mening? Eks. Du hører nabobordet snakke om hvordan man blir feit, men vet du at de snakket om deg? Kan hende noen på det bordet snakket om at en nettopp hadde spist sin femte svele o.l. Men det er bare et forslag. Jeg har fått et par velmendende «nå har du gått opp litt i vekt og må passe på hva du spiser» (som var sant) fra noen gamle besteforeldre, annet enn det, ingen stygge kommentarer, ingen fordommer, ingen stygge blikk. Keto vil jeg forresten fraråde, gikk på det selv, og som du sier går man opp med en gang man slutter. Er også overbevist om at det ødela blodsukkeret mitt som var stabilt og normalt helt frem til jeg gikk på keto og sluttet da gikk det i været. Anonymkode: a0023...c09 I alle dager, jeg vet da forskjellen på når noen snakker om fedme generelt og når de snakker om meg med halvhøy stemme som de vil jeg skal høre! Jeg har flere helseplager, har vært fulgt opp på ulike avdelinger over mange år. Man trenger ikke bo i Oslo for å møte mye folk, jeg vet veldig godt hva jeg har opplevd, selv om du prøver å degradere det med at ejg tar alt i verste mening. Men siden du har litt tungt og vanskelig for å tro på deg jeg og andre opplever, så kan du jo lese de tre artiklene under. De beskriver problemet meget godt. https://www.nrk.no/sorlandet/overvektige-mener-de-blir-diskriminert-hos-fastlegen-1.16353725 https://forskning.no/overvekt-helsetjenester-ny/sykepleiere-har-fordommer-mot-overvektige-pasienter/306555 https://tidsskriftet.no/2020/11/reportasje/veldig-mange-stempler-tjukke-mennesker-som-dumme Anonymkode: 1f7c1...adb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå