Gå til innhold

Veterinær fraråder flere tannbehandlinger på hunden pga narkosen. Hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som er 12,5 år. Hun har en bilyd på hjertet, som dukket opp for kanskje 3 år siden. Det er undersøkt med ultralyd to år på rad på et stort dyresykehus i Oslo. De fant ut at det ikke var blitt verre fra det ene året til det neste, og betegnet det da som stabilt. Samt at hunden antageligvis ikke ville dø av det, men med det.

Veterinærene på min lokale klinikk hjemme er nå skeptiske til å legge en så gammel hund med hjertebilyd i narkose igjen. Siste gang hun fikk stelt tennene sine (fjerne tannstein, trukket en tann osv) var i mars i år.

Når jeg var til vaksinering og generell sjekk med henne nå i juli, lyttet veterinæren alvorlig på hjertet hennes igjen og sa at hun ikke ville at jeg skulle ta noen flere tannbehandlinger fordi det krevde narkose på hunden. Det var pga hennes alder og med den bilyden på hjertet, så kunne man risikere at hunden døde på bordet.

Selv om det bare er under et halvt år siden hunden fjernet tannstein sist, ser jeg at hun har fått ganske mye allerede. Hun har også veldig dårlig ånde pga dette. Hunden kan jo faktisk leve i kanskje 2-3 år til, så skal hun gå med så store mengder tannstein som bare øker på i KANSKJE opptil flere år?

Lurer på hvilke erfaringer dere andre hundeeiere har med eldre seniorhunder som veterinærene er skeptiske til å legge under narkose? Hva gjorde du med tannbehandling av hunden de siste leveårene dens? Må man bare sitte og se på at tannsteinen bygger seg opp og hundens tannkjøtt blir stadig rødere og mer betent?

Tannbørsting er dessverre ikke mulig på min hund. Hun blir fullstendig krakilsk og får helt panikk så fort tannkosten berører tennene hennes. Det er noe med det at noe kommer borti tennene hennes hun ikke takler. Hun finner seg i mye annet rart vi gjør med henne, og er en veldig snill hund, men det eneste som ikke går er altså tannbørsting.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville vurdert å fått tak i en positiv hundetrenner til dette slik at du selv kan skrape bort tannstein eller pusse. God erfaring med ulike typer større margbein også, gnaging kan fjerne mye.

Anonymkode: caa2d...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville vurdert å fått tak i en positiv hundetrenner til dette slik at du selv kan skrape bort tannstein eller pusse. God erfaring med ulike typer større margbein også, gnaging kan fjerne mye.

Dette hjelper jo ingenting mot plakk som bygger seg opp under tannkjøttet, og det er der problemene starter.

TS, hva er årsak til bilyden? Er det kun bilyd, eller også forstørret hjertekammer/forstivet hjerteklaff? Går hun på hjertemedisiner? Er det andre risikofaktorer mtp. narkose bortsett fra hjerte og alder? Med en senior vil det alltid være en individuell vurdering uansett, men min veterinær har ingen problemer med å ta tannrens på min 12 år gamle hjertehund.

Anonymkode: 3b2e2...a8e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hørt med et større dyresykehus, de har ofte mer utstyr og kompetanse. 

Anonymkode: e23c4...3e5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Margbein og knokler er dessverre utelukket. Alle typer bein gir forferdelig forstoppelse hos hunden, hun tåler det ikke. Tåler nesten ikke noenting av forandringer i matveien heller.

Rådet er notert. Selv om jeg har prøvd selv uten å lykkes. Hunden er som sagt 12 år og jeg har hatt noen år på å forske etter muligheter. Men den får altså panikk uansett når man berører tennene på den.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (58 minutter siden):

Jeg har en hund som er 12,5 år. Hun har en bilyd på hjertet, som dukket opp for kanskje 3 år siden. Det er undersøkt med ultralyd to år på rad på et stort dyresykehus i Oslo. De fant ut at det ikke var blitt verre fra det ene året til det neste, og betegnet det da som stabilt. Samt at hunden antageligvis ikke ville dø av det, men med det.

Veterinærene på min lokale klinikk hjemme er nå skeptiske til å legge en så gammel hund med hjertebilyd i narkose igjen. Siste gang hun fikk stelt tennene sine (fjerne tannstein, trukket en tann osv) var i mars i år.

Når jeg var til vaksinering og generell sjekk med henne nå i juli, lyttet veterinæren alvorlig på hjertet hennes igjen og sa at hun ikke ville at jeg skulle ta noen flere tannbehandlinger fordi det krevde narkose på hunden. Det var pga hennes alder og med den bilyden på hjertet, så kunne man risikere at hunden døde på bordet.

Selv om det bare er under et halvt år siden hunden fjernet tannstein sist, ser jeg at hun har fått ganske mye allerede. Hun har også veldig dårlig ånde pga dette. Hunden kan jo faktisk leve i kanskje 2-3 år til, så skal hun gå med så store mengder tannstein som bare øker på i KANSKJE opptil flere år?

Lurer på hvilke erfaringer dere andre hundeeiere har med eldre seniorhunder som veterinærene er skeptiske til å legge under narkose? Hva gjorde du med tannbehandling av hunden de siste leveårene dens? Må man bare sitte og se på at tannsteinen bygger seg opp og hundens tannkjøtt blir stadig rødere og mer betent?

Tannbørsting er dessverre ikke mulig på min hund. Hun blir fullstendig krakilsk og får helt panikk så fort tannkosten berører tennene hennes. Det er noe med det at noe kommer borti tennene hennes hun ikke takler. Hun finner seg i mye annet rart vi gjør med henne, og er en veldig snill hund, men det eneste som ikke går er altså tannbørsting.

Har nok også noe med hunderasen å gjøre i tillegg til alle hundens helseproblemer. 

Anonymkode: 19d13...f35

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS, hva er årsak til bilyden? Er det kun bilyd, eller også forstørret hjertekammer/forstivet hjerteklaff? Går hun på hjertemedisiner? Er det andre risikofaktorer mtp. narkose bortsett fra hjerte og alder? Med en senior vil det alltid være en individuell vurdering uansett, men min veterinær har ingen problemer med å ta tannrens på min 12 år gamle hjertehund.

Diagnose på papiret jeg sitter med; Myxomatøs mitralklaffdegenerasjon. Lekkasje på en klaff. Går ikke på hjertemedisiner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hørt på de og latt hunden slippe etterhvert.

Anonymkode: 54431...334

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har nok også noe med hunderasen å gjøre i tillegg til alle hundens helseproblemer. 

Anonymkode: 19d13...f35

Hæ? Hvilke "alle helseproblemer" er det du snakker om nå?

Det er en ganske frisk rase. Hunden min har vært stort sett frisk hele sitt liv, med unntak av fordøyelsesproblemer som diare og forstoppelse fra tid til annen. Tåler lite variasjoner i kostholdet, så vi er strikte på å holde oss til det vanlige, så vi slipper sånne problemer i mest mulig grad.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Margbein og knokler er dessverre utelukket. Alle typer bein gir forferdelig forstoppelse hos hunden, hun tåler det ikke. Tåler nesten ikke noenting av forandringer i matveien heller.

Rådet er notert. Selv om jeg har prøvd selv uten å lykkes. Hunden er som sagt 12 år og jeg har hatt noen år på å forske etter muligheter. Men den får altså panikk uansett når man berører tennene på den.

Har du hørt med en jeger om å få fersk elgbein? De er ekstremt robuste, har hatt både breton, setter og malinois tyggende på de og de får ikke tygget det i stykker uansett hvor hardt de prøver. Fungerer ekstremt bra for å få «stelt» tennene uten at de får i seg spesielt mye bein.

Ellers må jeg dessverre melde at bilyd på hjertet og narkose nekt var begynnelsen på slutten for min vakre prins som gikk bort for nesten ett år siden, han ble nesten 9 år. 😕 Det opplevdes litt som en gammel bil, den ene etter den andre varsellampen lyste. Veterinær hjalp han med småtteri og ting de fikk ordnet i våken tilstand, men tilslutt hadde han en sånn opphopning av plager at veterinær anbefalte at han fikk slippe å plages mer 💔

Anonymkode: de6a8...736

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Diagnose på papiret jeg sitter med; Myxomatøs mitralklaffdegenerasjon. Lekkasje på en klaff. Går ikke på hjertemedisiner.

Ok, høres ut som hun har mye av det samme som min. Her har det som sagt ikke vært noe problem med rens, men min går på hjertemedisiner. Det avhjelper jo en del når hjertet blir utsatt for påkjenning. Jeg går til en av de større kjedene, så det kan jo hende de har bedre utstyr/kompetanse der som en over her var inne på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde hørt på de og latt hunden slippe etterhvert.

Anonymkode: 54431...334

Den dagen det skjer, er jeg mitt ansvar bevisst som hundeeier. Jeg har ikke tenkt å tviholde på livet om alle tegn og varsler (og veterinæren) tilsier at hunden bør få slippe.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, høres ut som hun har mye av det samme som min. Her har det som sagt ikke vært noe problem med rens, men min går på hjertemedisiner. Det avhjelper jo en del når hjertet blir utsatt for påkjenning. Jeg går til en av de større kjedene, så det kan jo hende de har bedre utstyr/kompetanse der som en over her var inne på.

Vi ha vært to ganger hos en av de større i Oslo, Evidensia Oslo Dyresykehus, og de ga ingen resept på noen medisiner for dette. Det var vel i fjor sommer vi var der sist.

Ikke noe snakk om medisiner for det hos den vanlige veterinærklinikken heller. Jeg fikk det inntrykket (fra Evidensia) at det ikke var noe å gjøre ved, og at lekkasjen sakte ville kunne bli større etter hvert som hjertet vokste og klaffene ble dratt litt utover.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Vi ha vært to ganger hos en av de større i Oslo, Evidensia Oslo Dyresykehus, og de ga ingen resept på noen medisiner for dette. Det var vel i fjor sommer vi var der sist.

Ikke noe snakk om medisiner for det hos den vanlige veterinærklinikken heller. Jeg fikk det inntrykket (fra Evidensia) at det ikke var noe å gjøre ved, og at lekkasjen sakte ville kunne bli større etter hvert som hjertet vokste og klaffene ble dratt litt utover.

Ville gått til en hjertespesialist hvis dere ikke har vært der, ikke en vanlig veterinær. Nå kan det jo hende at din hund er i en helt annen situasjon enn min så jeg skal ikke si at medisiner er fasiten for dere, men den beskjeden jeg fikk (fra hjertespesialist) var at medisiner forsinker ytterligere degenerering av hjerteklaffen, samt bidrar til normalisering av forstørret hjertekammer (som min hadde). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun nå skulle dø under narkosen, det er vel en grei måte å vandre på?

Anonymkode: 2f67f...37c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det du må vurdere er livskvaliteten til hunden. Hvis den plages med munnen, så er ikke det bra heller. Da ville jeg sagt at jeg forstår at den kanskje ikke overlever narkosen, men jeg ønsker at de skal gjøre et forsøk. Alternativet blir jo i såfall avlivning, hvis munnen blir ille nok. 

Jeg har en gammel katt i en lignende situasjon. Den får tannbehandling under narkose, selv om narkosen er risikabel. Min vurdering er at det er bedre at den kanskje dør under narkosen enn at den skal gå med smerter. 

Anonymkode: 27b00...3bf

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Million skrev (1 time siden):

Jeg har selv en hund på 13 år, som jeg nettopp hadde på tannrens. For et par år siden fikk jeg også beskjed om at han hadde en liten bilyd på hjertet, men som var så liten at det ikke var nødvendig å gjøre noe med da. Jeg hadde min på en seniorsjekk, FØR han fikk narkose og tannrens og de sa ingenting om bilyden på hjertet da. 

Jeg var temmelig nervøs for å legge han i narkose, siden han tross alt er 13 år. Når jeg hentet han senere på dagen, fikk jeg beskjed om at han hadde to tenner lengre bak som måtte fjernes etterhvert. Da må min også i narkose igjen og jeg er temmelig nervøs for det allerede nå, selv om vi ikke har bestilt time til det enda. 

Min har hatt  dårlige tenner i mange år og jeg har fjernet tannstein på han ca. 1 gang i året. 

Jeg har dessverre ikke noen konkrete råd til deg, annet en at jeg skjønner hva du mener og går gjennom. Jeg har ikke møtt på veterinærer som er skeptiske på å legge min i narkose, men de har vist stor forståelse for at jeg er nervøs på forhånd. 

Jeg gjør ikke noe spesifikt for å rense tennene på min. Tannbørsting hadde han nok ikke funnet seg i heller. Tyggebein får han diare av, så det måtte jeg slutte å gi han.... 

Jeg tror jeg kommer til å se ting an med tennene hans og høre på hva min lokale veterinær anbefaler. 

Endret av Mardina
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ville gått til en hjertespesialist hvis dere ikke har vært der, ikke en vanlig veterinær. Nå kan det jo hende at din hund er i en helt annen situasjon enn min så jeg skal ikke si at medisiner er fasiten for dere, men den beskjeden jeg fikk (fra hjertespesialist) var at medisiner forsinker ytterligere degenerering av hjerteklaffen, samt bidrar til normalisering av forstørret hjertekammer (som min hadde). 

Det var jo spesialist, hos Evidensia. Det var derfor vi ble henvist dit.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis hun nå skulle dø under narkosen, det er vel en grei måte å vandre på?

Anonymkode: 2f67f...37c

Ja, det er jo for så vidt riktig, å dø i søvne i høy alder er ikke den verste måten å vandre heden på. Men vi vil jo helst utsette denne "vandringen" så lenge vi kan 😆 og det var vel derfor veterinæren sa at det ikke burde bli flere narkoser og tannrens.

Jeg kom på noe. For mange år siden fikk jeg valium til katten min av veterinæren (samme type som til mennesker) da vi skulle på en 8 timers biltur og katten alltid frika helt ut i bil. Det fungerte jo.

Så da lurer jeg litt... finnes det beroligende medisiner å gi hunder? Altså en type "valium for hunder" som man kan få på resept av veterinær? Da hadde jeg kanskje klart å få hunden så rolig og ikke få panikk hver gang jeg nærmet meg tennene hennes med en tannbørste....? Man skal vel ikke gi beroligende i hytt og vær, ikke det jeg mener, men kanskje et par ganger i måneden for å holde tannbelegget i sjakk og unngå at tannkjøttet blir så rødt og betent? Hunden er jo da ikke i narkose, men bare "beroliget" og våken, men avslappet. Det er vel ikke farlig for hjertet?

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...