Gjest Skal, Skal ikke? Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 Hmm er et vanskelig tema det her egentlig. Har jobbet i jobben min i ganske mange år nå (4) og det er en sikker jobb... men jeg er utrolig lei og har lyst til å gjøre noe nytt. Har nå søkt på en jobb hvor jeg er inkalt på intervju. Men jeg og samboeren har prøvd å bli gravide i noen måneder nå. Ikke lett å be om råd.. men bør jeg "droppe" ny jobben (hvis jeg får den) og heller holde ut i den jobben jeg er til jeg er ferdig med evt svangerskapspremisjon osv... I værste fall vil jeg jo begynne i ny jobb og bli gravid med en gang.. vet ikke hvor populært det kan bli?!?
Englemamma Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Hei! Jeg synes du skal vurdere hvor lyst du har på den nye jobben. Den kan jo hende at det kan være greit å være der du er til du har fått et barn. På en annen måte kan det jo hende at det tar litt tid før du blir gravid og da er det jo synd hvis denne jobben skal gå fra deg. Kjenn litt på magefølelsen du får på intervjuet, den vil sikkert si deg litt om dette en en jobb du virkelig ønsker deg. Skulle du takke ja til den og bli gravid rett etterpå er det faktisk bare slik livet er. Vi må leve mens vi gjør det, og barn er en større del av livet enn jobben mener nå jeg. Jeg hadde akkurat blitt gravid når jeg fikk ny jobb en gang. Jeg ble i tillegg sykemeldt en mnd. etter jeg hadde startet og var borte i 6 uker. Det ble litt misnøye blandt noen av de ansatte, men det er det bare å heve seg over. Lykke til!
Nanne Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 hvis du får jobben du skal på interjuv på og det er en jobb du vil ha så hopp i det. Lykke til med valget av jobben og lykke til vidre med å prøve å bli gravid
Gjest gjest 0 Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 For meg ville det ikke vært aktuelt å bytte nettopp fordi jeg ikke hadde hatt råd til å miste lønn i svangerskapsperioden. Men nå er jeg litt usikker på hvor lenge man må ha jobbet der for å få det...
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 Miste lønn i svangerskapsperioden? Skjønner ikke helt hva du mener jeg Vampyra? Regner jo med at trådstarter går rett over fra gammel til ny jobb, og da taper man jo ikke noe inntekt? Tror ikke utbetalingene i permisjonstiden har noe med hvor lenge du har jobbet på ett og samme arbeidssted å gjøre, men om du har jobbet 6 av de 10 siste månedene før fødselen. Det er jo uansett trygdeetaten som betaler ut permisjonspengene (ikke nødvendigvis direkte til deg, men iallefall indirekte via arbeidsgiver).
Gjest gjest 0 Skrevet 17. januar 2006 #6 Skrevet 17. januar 2006 Man må ha vært ansatt en viss periode før man har krav på lønn under svangerskapspermisjon. Men akkurat nå kommer jeg ikke på hvor lenge det er snakk om... :klø:
Murf Skrevet 17. januar 2006 #7 Skrevet 17. januar 2006 Stemmer det siste gjest skriver; lønn under permisjonen er avhengig av at du har jobbet 6 av 10 siste måneder før du går ut i permisjon. Jeg gikk rundt og trodde at det måtte være samme arbeidsgiver, men neida. For arbeidsgiver kan det jo være kjipt at du bare jobber der i kort tid før du går ut i permisjon, men du kan jo være heldig å ha en arbiedsgiver som tenker langsiktig og vil ha deg i flere år fremover. En av de gamle sjefene mine sa at han foretrakk nyetablerte med barn, for de visste han at kom til å være på arbeidsplassen i noen år fremover, fordi det var tryggere for dem med jobben de hadde, enn usikkerheten med å få ny jobb.
Angelheart Skrevet 17. januar 2006 #8 Skrevet 17. januar 2006 (endret) Det er helt riktig som Gjest her sier. Det har ingenting å si hvor lenge du har vært hos arbeidsgiver, det er hvor lenge du har vært i jobb som teller. Du kan godt ha hatt en ny arbeidsgiver hver måned så lenge du har jobbet minst 6 av de siste 10 mnd. Det er IKKE arbeidsgiver som betaler penger ipermisjonstiden, det er trygdekontoret. MEN: Det er enkelte arbeidsgivere som betaler vanlig lønn i permisjonstiden. Dette er penger de får tilbake fra trygdekontoret. Forskjellen er bare at pengene kommer som en vanlig lønn fra arbeidsgiver istedetfor fra trygdekontoret direkte. Tror kanskje du blander litt med sykepenger, Vampyra, der er det nemmelig slik at du må ha vært ansatt en viss tid for å ha rett på sykepenger. Det er jo arbeidsgiver som betaler sykepenger de første 14 (eller 16??) dagene. Edit: Og der kom Murf meg i forkjøpet, gitt...... Endret 17. januar 2006 av Angelheart
Gjest gjest 0 Skrevet 17. januar 2006 #9 Skrevet 17. januar 2006 Nei jeg blander ikke, har bare misforstått og trodd at man må være ansatt på samme sted
Murf Skrevet 17. januar 2006 #10 Skrevet 17. januar 2006 En ting til; skifter du jobb kan det lønne seg å sjekke hva slags betingelser for lønn under svangerskapet som jobben har. Det er jo trygdekontoret som betaler for deg mens du er ute i permisjon opp til 6G (en sum satt av trygdekontoret). Jobben min har ordningen at de lønner meg i permisjonstiden, og får refundert sine utlegg fra trygdekontoret. Jeg tjener mer enn 6G, og dette mellomlegget får jeg fra jobben . (Hurra!) Så er det ett eller annet med at dersom du får pengene via arbeidsgiver istedet for rett fra trygdekontoret, så beregnes det feriepenger som du får utbetalt. Dette får du ikke hvis pengene kommer fra trygdekontoret. Der kan det være at jeg tar feil, noen som har noe innspill? Så lenge du VET at du får jobb med en gang du vil bytte, så er det jo greit. Har noen venninner som bommet på overgangen studier/jobb, fordi de trodde de fikk jobb raskt. Og havnet da mellom to stoler. Kjipern. Murf
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #11 Skrevet 17. januar 2006 Jeg er i akkurat den situasjone du beskriver. har nylig begynt i ny jobb, og har forsøkt i 8 mnd å bli gravid. Kan ikke sette livet på hold på grunn av jobben. Men jeg må jo innrømme at jeg ikke akkurat drømmer om å bli gravid de første par månedene... Ønsker jo å kunne jobben min godt og ikkke trenge mer opplæring når jeg kommer tilbake fra permisjon, jeg vil ha gode kolleger som gleder seg til å spise lunsj med meg når jeg har permisjon osv. Imidlertid har jeg en tilstand som gjør at det ikke nødvendigvis er så lett å bli gravid og jeg er 30 år og har ingen barn fra før. Så har ikke all verdens tid å utsette det på heller. Vi hopper i det, og får ta det som det kommer, selv om jeg ikke MÅ ha sex akkurat på el-dagen for enhver pris.
Gjest Epona Skrevet 17. januar 2006 #12 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har nettop begynt i ny jobb og bryr meg døyten om jeg blir gravid nå! Vi har prøvd å få barn i snart tre år, og lar ikke være med det bare fordi jeg bytter jobb. Dessuten fikk de vite på intervjuet at jeg hadde hatt MA helt nylig, så de må da regne med at jeg har tenkt å bli gravid igjen. For jobben sin del, og sin egen arbeidssituasjon sin del så er det klart at det er greit å være kjent i jobben før man blir gravid og skal ut i permisjon, men for min del så er det å skulle bli mamma, hvis jeg blir så heldig, viktigere enn alt annet. Så mitt råd er: Bytt jobb hvis det er det du har lyst til!! Hvis det er den jobben du vil ha! Så får livet og prøvingen gå sin gang i kjølvannet av det. Lykke til med begge deler!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 17. januar 2006 #13 Skrevet 17. januar 2006 Tusen hjertlig takk for mange gode svar! Setter virkelig pris på det Hvis jeg bytter jobb så går jeg fra en jobb til en annen med en gang. Kommer selvfølgelig ikke til å si opp min nåværende jobb før jeg har en annen en. Nå har jeg ikke fått jobben enda, skal snart på intervju. Men det er greit å ha noen tanker i bakhodet på hva jeg skal vektlegge. Miljøet osv er bra i jobben jeg har per i dag. Det er også en meget trygg jobb som jeg vet jeg ikke kommer til å miste, men det er det at den er så uuutrolig kjedelig. Har vært der lenge nå og det blir bare kjedeligere og kjedeliger. Er redd for at hvis jeg får barn, kommer tilbake fra permisjon osv at jeg blir "stuck" der. Pluss at jeg kunne tenkt meg litt mer lønn. Jeg har allerede bestemt meg at hvis jeg får tilbud om denne nye jobben må jeg få en lønnsøkning på minst 50 000 på årslønnen min før jeg takker ja. Men jeg vet jo aldri om jobben er sikker da.... Huff ikke lett det her altså. Når man planlegger et barn må man tenke litt frem i tid også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå