Gå til innhold

Kone som ikke tåler å kaste ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som sliter med partner som blir stresset av å kaste ting? 

Vi har boden full av ting vi ikke bruker, jeg har lyst til å kaste, da må jeg ta den evige kampen med kona. Hun mener man kan få bruk for ting siden, jeg mener plass er undervurdert, finner ingen ting i alt rotet uansett.  Hun har et hobby rom som hun har mast seg til, det er det fult av søppel, jeg får ikke lov til å rydde der , hun sier kun at hun har planer og kontroll… men det har jo gått 1 år, hun bruker ikke rommet engang. 

Har så lyst til å kaste henne ut🤯, bestille konteiner og kaste 80% av dritten som ligge her, vaske ned hele huset og ikke se meg tilbake😡

Anonymkode: 0fe36...e8d

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flere som sliter med partner som blir stresset av å kaste ting? 

Vi har boden full av ting vi ikke bruker, jeg har lyst til å kaste, da må jeg ta den evige kampen med kona. Hun mener man kan få bruk for ting siden, jeg mener plass er undervurdert, finner ingen ting i alt rotet uansett.  Hun har et hobby rom som hun har mast seg til, det er det fult av søppel, jeg får ikke lov til å rydde der , hun sier kun at hun har planer og kontroll… men det har jo gått 1 år, hun bruker ikke rommet engang. 

Har så lyst til å kaste henne ut🤯, bestille konteiner og kaste 80% av dritten som ligge her, vaske ned hele huset og ikke se meg tilbake😡

Høres ut som de samlerne på hoarders. Bare kast ting du vet er søppel, ikke si noe til henne. Hu er vel ute iblant så du kan rydde?

Anonymkode: 64ee1...2c3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har vel ulikt syn på hva en har bruk for. Det er alltid enklere å rydde i andres. Jeg kunne lett som en plett ha rydda mannens ting, mens egne sitter lenger inne. Snodig nok er det også motsatt, han synes jeg sparer på ting som ikke trengs😊 

Anonymkode: 743e0...a82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskeligheter med å kvitte seg med ting

Overdreven anskaffelse

Betydningsfull tilstedeværelse av rot

Funksjonell svekkelse forbundet med samlemani

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Samlemani

Anonymkode: e5054...cc7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med et kompromiss? Hun kan beholde alt hun får plass til i hobbyrommet, men dere (du) får rydde og kaste i fellesrom? 

Som minimalist føler jeg med deg.. 

Anonymkode: 5d9ba...374

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som de samlerne på hoarders. Bare kast ting du vet er søppel, ikke si noe til henne. Hu er vel ute iblant så du kan rydde?

Får bare gjøre det, men da prater henne om tillitsbrudd å blir jævlig dramatisk.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får bare gjøre det, men da prater henne om tillitsbrudd å blir jævlig dramatisk.

Bare ikke ta alt på en gang? Det må gjøres uansett iallefall, ellers flyter det jo tilslutt over med ting 🤷‍♂️ 

AnonymBruker
Skrevet

Har det akkurat sånn med samboer…. Han samler på alt mulig, ingenting skal kastes/selges og det bare hoper seg opp med dritt overalt. Garasjen er full, loftet er fullt, hytta er full…..han orker ikke å være i dette rotet selv engang!! Hvem trenger en gedigen samling med VHS filmer?? Eller tonnevis med bøker som han aldri leser?

Anonymkode: 85426...45e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har det akkurat sånn med samboer…. Han samler på alt mulig, ingenting skal kastes/selges og det bare hoper seg opp med dritt overalt. Garasjen er full, loftet er fullt, hytta er full…..han orker ikke å være i dette rotet selv engang!! Hvem trenger en gedigen samling med VHS filmer?? Eller tonnevis med bøker som han aldri leser?

🫣

AnonymBruker
Skrevet

Få med kona på ryddeprosjekt.

Si at hvis hun skal ta 1 ting inn i huset, så må 1 ting ut.

Si at hun må kaste 1 ting per dag. Det er ganske enkelt, gir tilvenning til endring av mindset, og over tid gir det resultater.

Anonymkode: 10026...305

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn mann. Etter mange år sammen orker jeg ikke kampen som alltid kommer rundt kasting, så jeg kaster uten at han vet det. Har gjort dette i mange år nå, og ikke en eneste gang har han merket at «viktige» ting er borte.

Så kast når hun er ute av huset. Hun vil ikke merke det. Så slipper du både ting og hysteri 🤣

Anonymkode: 5f7ad...627

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du gidder - lei et minilager og sleng rotet i flyttekasser som du plasserer på lageret. Når (hvis) han savner tingene, gir du han nøkkelen til minilageret og sier at han finner rotet sitt der.

Anonymkode: f36c9...04e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn mann. Etter mange år sammen orker jeg ikke kampen som alltid kommer rundt kasting, så jeg kaster uten at han vet det. Har gjort dette i mange år nå, og ikke en eneste gang har han merket at «viktige» ting er borte.

Så kast når hun er ute av huset. Hun vil ikke merke det. Så slipper du både ting og hysteri 🤣

Dette driver jeg med også🙈 saker og ting «forsvinner» på mystisk vis😉 Samboer har heller aldri savnet noe…..passer bare på at jeg tar noe som ligger bakerst😎

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun husker ikke alt hun har. Kast litt  og litt. 

Anonymkode: 20010...638

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette tror jeg virker bedre på menn enn på damer! 

Damer vet jo alt hva de har og hvor det ligger. Menn ikke helt der...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du gidder - lei et minilager og sleng rotet i flyttekasser som du plasserer på lageret. Når (hvis) han savner tingene, gir du han nøkkelen til minilageret og sier at han finner rotet sitt der.

Anonymkode: f36c9...04e

Han har allerede leid et lager…..fullt av dritt det også🙈 Han innbiller seg at alt mulig KAN bli såååå mye verdt en eller annen gang. Prøver å forklare han at masseproduserte ting neppe får noen voldsom verdi i vår levetid og at barna våre bør slippe å rydde all dritten etter oss. Er som å snakke til en vegg….

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dårlig idé. Høres ut som hun kan ha et underliggende problem hvor tingene gir henne en følelse av kontroll. Å kaste tingene kan da oppleves som et svik og utløse masse raseri/angst m.m. Ville heller forsøkt å oppfordre til å søke profesjonell hjelp.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Få med kona på ryddeprosjekt.

Si at hvis hun skal ta 1 ting inn i huset, så må 1 ting ut.

Si at hun må kaste 1 ting per dag. Det er ganske enkelt, gir tilvenning til endring av mindset, og over tid gir det resultater.

Hørtes veldig fornuftig ut🙂

AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden):

Dårlig idé. Høres ut som hun kan ha et underliggende problem hvor tingene gir henne en følelse av kontroll. Å kaste tingene kan da oppleves som et svik og utløse masse raseri/angst m.m. Ville heller forsøkt å oppfordre til å søke profesjonell hjelp.

Du får se på hoarders på tlc. Der får de jo hjelp men er ikke villig til å ta imot... selv om hele huset er brannfarlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han har allerede leid et lager…..fullt av dritt det også🙈 Han innbiller seg at alt mulig KAN bli såååå mye verdt en eller annen gang. Prøver å forklare han at masseproduserte ting neppe får noen voldsom verdi i vår levetid og at barna våre bør slippe å rydde all dritten etter oss. Er som å snakke til en vegg….

😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...