AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Kronikk på NRK «Fra et historisk perspektiv er det vi nå kaller «singelliv» en luksus og et privilegium som tidligere generasjoner har ofret svette, blod og tårer for» Her på KG ser det ut til å være stor uenighet om akkurat dette😅 https://www.nrk.no/ytring/a-vaere-singel-i-norge-er-en-luksus-1.16486445 Anonymkode: c708c...b3e 1
sicario Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 «Mange menn sliter fortsatt med å akseptere at en kvinne kan ta initiativ, eller at hennes verdi ikke avhenger av antall sexpartnere hun har hatt.» Er et lite knippe av disse gubbene her også😂 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Det burde være en menneskerett å være singel - hvis man vil. Anonymkode: a220d...440 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 7 minutter siden, sicario said: «Mange menn sliter fortsatt med å akseptere at en kvinne kan ta initiativ, eller at hennes verdi ikke avhenger av antall sexpartnere hun har hatt.» Er et lite knippe av disse gubbene her også😂 Så du villle hatt et langvarig forhold med en rundbrenner? Anonymkode: 5824e...562 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Frivillig singeltilværelse er en stor luksus. Jeg (M46) nyter det! Anonymkode: bb940...6c7 2 1 3
sicario Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så du villle hatt et langvarig forhold med en rundbrenner? Anonymkode: 5824e...562 Kunne ikke brydd meg mindre. Vet ikke hvor mange seksualpartnere min samboer har hatt i livet frem til hun møtte meg. Hvor mange hun har hatt sex med, etter vi ble sammen har en betydning. Hvor mange hun har hatt sex med før, har ingen betydning. Jeg er forøvrig mann 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 Singellivet er ikke for alle. Har savn etter kjæreste og en mann å dele kjærlighet med, seksualitet med, gode samtaler med og hverdagen med i et fast kjæresteforhold. K38 (singel etter mangeårig forhold) Anonymkode: 3ae10...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 55 minutter siden, sicario said: «Mange menn sliter fortsatt med å akseptere at en kvinne kan ta initiativ, eller at hennes verdi ikke avhenger av antall sexpartnere hun har hatt.» Er et lite knippe av disse gubbene her også😂 Man må skille mellom personlige preferanser og det å tvinge andre til å inneha preferansene. Det er helt innafor å ha preferanser for kvinner som ikke har ligget rundt, på samme måte som mange kvinner ikke vil ha uerfarne menn. Det er forøvrig svært få som ikke liker kvinner som tar initiativ. Og de som ikke liker det må få lov til det å. Vi må slutte å fordømme andres smak og behag. La folk elske den de vil! Anonymkode: b5805...89a 1 1
Rosakatt Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Det er fullt forståelig å være uenig i det på et personlig nivå, men alt i alt er det fantastisk at vi er frie nok til å kunne være singel om vi ønsker det. Alternativet er ikke ekte kjærlighet akkurat. 1
Andro Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 Jeg nyter det i fulle drag, den friheten jeg har, den selvstendigheten jeg har og det samfunnet jeg bor i. At alle nordmenn uavhengig av kjønn og sosial status faktisk kan være selvberget av egen inntekt, og ikke være avhengig av andre enkeltmenneskers godvilje eller generøsitet for å få et bra liv. Det forebygger vold, tvang og undertrykking, og berger mange fra vonde skjebner, som man ikke uten videre kan forlate. Forunderlig nok er det også mennesker som føler seg truet av det; som ikke vet hvordan man forholder seg til at alle andre også har frie valg, kan si ja eller nei, og har like rettigheter til å sette premissene for relasjoner og levemåter. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 Jeg er selvvalgt enslig og har hele tiden kjent på det som et privilegium. Dating og forhold fungerer ikke for meg og hadde jeg måttet giftet meg og få barn med en vilkårlig mann, hadde jeg blitt deprimert. Jeg er sjeleglad for at jeg har egen bolig og mat på bordet og at jeg forsørger meg selv. Anonymkode: 65baf...4ab 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 At alt ligger så til rette for å leve som singel får meg til tenke at noe er alvorlig galt. Over alt ellers er det samhold og samarbeid som gjelder. Skal vi sprette ut av hulene våre og samarbeide, og så tilbake i hulene til natten. Er vi blitt maur eller veps? Hvor ble det av verdien av familie og samliv? Anonymkode: ea95d...ca4 1 1 1
Callista Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 (endret) Vi er heldige som lever i en tid hvor man kan være selvvalgt singel, og heller ikke trenger å leve i et kjærlighetsløst samliv. Det er en nok en luksus som andre misunner oss fordi flere fremdeles lever slik som vi gjorde før i tiden, da man inngikk ekteskap av praktiske hensyn, og ikke ut fra kjærlighet. Endret 2. august 2023 av Callista 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Helt supert å være singel, se hva jeg vil på TV, fise på sofaen, kun rydde etter meg selv selv om det er ille nok... Anonymkode: f9862...914 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Jeg er ikke enig i alle påstandene hennes, men det er vel omtrent åpne dører hun slår ned her... Ser ikke helt poenget i kronikken... Ja jeg er singel. Og jeg nyter det. Er aboslutt ikke på markedet. Anonymkode: 74ab3...81c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor ble det av verdien av familie og samliv? Anonymkode: ea95d...ca4 Det har jo verdi, selvom man velger annerledes for seg selve. Det er mye i livet som har verdi, selvom man velger annerledes. Akkurat nå i livet, så har det mer verdi og glede for meg å være singel. Det er ikke noe negativt med det, selvom andre finner glede og verdi i samliv. Anonymkode: c708c...b3e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Andro skrev (3 timer siden): Jeg nyter det i fulle drag, den friheten jeg har, den selvstendigheten jeg har og det samfunnet jeg bor i. At alle nordmenn uavhengig av kjønn og sosial status faktisk kan være selvberget av egen inntekt, og ikke være avhengig av andre enkeltmenneskers godvilje eller generøsitet for å få et bra liv. Det forebygger vold, tvang og undertrykking, og berger mange fra vonde skjebner, som man ikke uten videre kan forlate. Forunderlig nok er det også mennesker som føler seg truet av det; som ikke vet hvordan man forholder seg til at alle andre også har frie valg, kan si ja eller nei, og har like rettigheter til å sette premissene for relasjoner og levemåter. Utfordringen til kronikken er at den i liten grad tar høyde for at det slett ikke gjelder alle. For nei, det er faktisk ikke alle som har mulighet til å forsørge seg selv i Norge anno 2023. Klart, inntar man perspektivet til en priviligert samfunnsdebattant med tilgang til å ytre seg i avisene, så ser verden sikkert slik ut, men det er langt fra alle som er der. Vi har en økende andel med dårlige jobber det knapt er mulig å livnære seg av, en velferdsstat under press, og svært mange som ikke har hverken sosial eller økonomisk status å vise til. Da er det som regel heller ingen høydare å være singel. I tillegg er vi i en tid med galopperende rente og prisstigninger, og matkøene utenfor hjelpesentralene vokser. For er det egentlig så lett å være singel i dag som kronikkforfatteren skal ha det til, dersom man ikke har sterk økonomi? Boligutgifter, matutgifter, kommunale utgifter bare øker, og det er en sterk fordel å være to. Samfunnet også i dag, er lagt opp til at man er to som deler de vesentlige utgiftene. Anonymkode: 8ee0c...4a9 3 1
Andro Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For nei, det er faktisk ikke alle som har mulighet til å forsørge seg selv i Norge anno 2023. Vi har en velferdsstat, et spleiselag, som sørger for at alle i alle fall har et minimum. Ingen må bo sammen med andre. Minstelønner og minsteytelser er ikke fett, og vi har ikke tetta alle hull, men vi har det beste systemet i verden - om vi tenker valgfrihet for alle. Det kan bli bedre, men det er opp til deg: Hva du stemmer og om du organiserer deg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Andro skrev (16 minutter siden): Vi har en velferdsstat, et spleiselag, som sørger for at alle i alle fall har et minimum. Ingen må bo sammen med andre. Minstelønner og minsteytelser er ikke fett, og vi har ikke tetta alle hull, men vi har det beste systemet i verden - om vi tenker valgfrihet for alle. Det kan bli bedre, men det er opp til deg: Hva du stemmer og om du organiserer deg. Igjen, er man priviligert nok så stemmer dette sikkert - men det er det stadig flere som ikke er, mange jobber som ikke gir nok opptjening til å kunne bo alene for eksempel. Det er også stadig innstramninger på velferdsytelser, og man må regne med flere av dem med en oljealder som går mot slutten og en eldrebølge som er i gang. Anonymkode: 8ee0c...4a9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå