Gå til innhold

Hvordan kan plastposer kjøpt på rull bli mer miljøriktig enn posene man kjøper i dagligvarebutikkene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Morsomt at bæreposer skulle bli det største temaet på kvinneguiden målt i antall tråder. Og det etter at flere er slått sammen 😅 Den som skrev for noen dager siden og irriterte seg over å bli spurt om pose i butikken, var virkelig fremme i skoa med tanke på tema. 

Anonymkode: b458f...057

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis søpla er så tung at jeg frykter at posen skal revne, så bare bærer jeg søppelbøtta med posen oppi ut til dunken, og så tar jeg med meg bøtta inn igjen etterpå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er kanskje ikke så veldig intelligent?

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du er heller ikke så veldig intelligent?

Vi burde bli spart for sånne kommentarer. Det bidrar bare til å forsøple og ødelegge forumet. Særlig intelligent er det jo heller ikke . . .

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man syr jo handlenett selv. Av gamle gardiner eller annet stoff man har. 

Anonymkode: fe6ae...65f

Jeg oppfatter det ikke som at det er et problem med gjenbruksbare poser til handling, men at alle likevel bruker plastposer til søppel. Så hele tiltaket virker noe meningsløst. Som flere sier så er tynnere poser dårligere, og mange bruker ender opp med to poser likevel. 

Mange peker også på at det kan være greit å se på hvor plasten vi resirkulerer faktisk havner, og miljøkostnadene for å frakte denne. 

I-landsproblem, men det er fortsatt helt innafor å stusse ved fordummende tiltak. 

Anonymkode: 31639...c0f

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tynnere poser som avfallsposer ville ikke være tilstrekkelig sterke til å bære melk og brød og andre matvarer. Restsøppel veier langt mindre.

Anonymkode: 9876c...7ce

Og de er heller ikke tilstrekkelig sterke til søppel🙄

Anonymkode: 5361c...bb6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan blir avfallet tyngre enn varene du kjøper? 

Anonymkode: 626d4...1bc

Meningen er jo at vi skal bruke mindre plast, så mange komprimerer søppelet så godt som mulig, ellers bruker man i hvert fall flere plastposer.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror folk at de må kjøpe bæreposene sine i dagligvarebutikken egentlig?

Helt vanlige, solide bæreposer i plast får man kjøpt i esker på 500 eller 1000 stk for en slikk og ingenting over hele jævla internett.

De kan brukes i butikker, til å kaste søppel og til alt mulig annet man trenger poser til.

Endret av A-hunter
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (5 minutter siden):

Hvis søpla er så tung at jeg frykter at posen skal revne, så bare bærer jeg søppelbøtta med posen oppi ut til dunken, og så tar jeg med meg bøtta inn igjen etterpå. 

Veldig fint tiltak, men er det realistisk at småbarnsfamilier o.l. skal orke dette daglig? De fleste jeg ser hiver søpla på vei til jobb osv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt alle såkalte miljøtltak ender med nye skatter og avgifter. DET er nok neppe tilfeldig . . .

Det er lenge siden jeg så plastposer kastet i naturen i Norge . .

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Meningen er jo at vi skal bruke mindre plast, så mange komprimerer søppelet så godt som mulig, ellers bruker man i hvert fall flere plastposer.

Men nok en gang... plastposen man kjøper på butikken er ikke et avfallsproblem i Norge, den blir båret hjem og tidligere gjenbrukt som søppelpose. Da kom den tilbake til gjenvinningsanlegget, det er ikke dem man finner i havet eller skogen. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg bruker poser på rull som koster meg 10-15 kr per rull med 20 poser. Posen passer perfekt i avfallsbøtta jeg  har hatt inni kjøkkenskapet i 15 år. Jeg bærer ut restavfallet like ofte som når jeg brukte handleposer i den bøtta. Jeg har til gode å oppleve at posene på rull går i stykker pga innholdet, med unntak av når det har vært skarpe kanter på noe, og det ville uansett ødelagt de tykkere handleposene også.

Anonymkode: 6cd9d...da3

Ja, ganske rart at folk mener de er så dårlige. Etter det jeg vet er de posene benyttet på veldig mange arbeidsplasser  uten problem. Det er først når vi skal bruke de hjemme det blir et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og de er heller ikke tilstrekkelig sterke til søppel🙄

Har aldri noen sinne opplevd at de har røket. Kjøper de vanlige på rull på Rema, koster ikke så mye. Hva har du liksom i restavfallet hvis de blir så tunge? 😄 Sorterer du resten? Det er stort sett bare kaffeposer, potetgullposer, tømming av robotstøvsuger og sånt som går i rest hos oss, blir ikke særlig tungt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (27 minutter siden):

Nei, det kunne de selvfølgelig ikke, for da hadde ikke butikkposene klart å bære vekten av dagens eller ukens matvarehandel uten å revne for folk. Derfor må de ha litt tykkere og bedre kvalitet, fordi de skal bære tunge ting kanskje ganske langt.

En søppelpose skal ikke langt og er ikke så tungt lastet heller og kan derfor være tynnere og svakere.

De skal kanskje ikke kjempekangt, men de er ofte tunge, og uendelig mye kjipere om de revner, derfor må man jo ha ordentlige poser til søppel!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men for å snu på spørsmålet. Hvis målet er å redusere bruken av plast til plastposer. (Altså redusere hvor mye plast som brukes, både til å bære varer hjem fra butikken, og til å kaste søppel i.) Hva er ditt beste forslag?

I min verden er det en bra ting at flere tvinges over til å bruke tynnere søppelposer istedenfor disse plastposene som er laget for å bære relativt tunge varer fra butikken i.
Og at folk generelt sett går over til å bære ting hjem fra butikken i noe gjenbrukbart. (sekk, veske, gjenbruksposer.)

Jeg synes utviklingen i mange år har gått mer og mer i retning av at alt skal pakkes i plast, og at alt mulig skal være engangs.
Vi har blitt så ekstremt bortskjemte, at vi har glemt at det faktisk går an å bære ting hjem, vaske dem, og bruke dem en gang til.
(Bestikk, kopper, poser, flasker...)
Alt skal være engangs. For det er så lettvint.
Vi skal ikke gjøre noe selv lenger.
Kjøttet skal være kuttet opp. Salaten skal være ferdig blandet. Alt skal være i porsjonsbeger.
Hva med å faktisk bruke tiden det tar å lage ting selv?

Anonymkode: e9089...435

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hva dere kaster i restavfall som gjør at dere trenger 2-3 poser for at posen ikke skal revne? Jeg har brukt de på rull i mange år, også da jeg bodde i borettslag i høy etasje uten heis og et stykke til avfallscontainer. Har aldri opplevd at posen har revnet. 

Om jeg ikke husker feil så undersøkte de i det programmet bare miljøpåvirkningen for å produsere gjenbruksposer. Ingenting om miljøpåvirkningen av masse plastposer som ikke blir brutt ned. Jeg bruker dog ikke poser i papir, da jeg mener det og er unødvendig for miljøet. Bruker handlenett i tøy og fruktnett, eller ikke noe. Ser ikke poenget med at epler, appelsiner og bananer må pakkes i fruktpose for å handles.

Anonymkode: 91467...4aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper avfallsposer på rull på Rema eller Rusta. De har med knyting og betraktelig større enn mange andre. Ryker gjør de heller ikke. 

Å bruke handlenett er mye bedre enn plastposer. Kan ta de på skulderen om nødvendig og mye større plass i dem enn i en vanlig bærepose. Jeg bruker nett kjøpt på kiwi og rema. Kostet 10 kr stykke. 

Anonymkode: 20cfb...174

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius

Plastposer på rull er tynnere og genererer derfor mindre plastavfall. Jeg har prøvd mange forskjellige merker av disse, og synes alle fungerer bra.

Jeg skjønner ikke hva dere kaster i søpla, dere som mener de tynne plastposene er for tynne for søpla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan blir avfallet tyngre enn varene du kjøper? 

Anonymkode: 626d4...1bc

1. fordi avfallet er komprimert av mange handleturer.

2. Fordi skarpe kanter er enklere å pakke rundt i handelssituasjonen enn i søppelsituasjonen.

3. Fordi de kunne brukes til andre ting enn husholdsøppel. 

Butikkposer kunne gjenbrukes flere ganger og endte livet som søppelposer. Det vi selger inn nå er mere engangssøppel. 

Brunello skrev (22 minutter siden):

Ja, ganske rart at folk mener de er så dårlige. Etter det jeg vet er de posene benyttet på veldig mange arbeidsplasser  uten problem. Det er først når vi skal bruke de hjemme det blir et problem.

Det er fordi på arbeidsplassen din kommer det en med trille og skikkelig søppelsekk og kan faktisk ta med hele korga og tømme uten å skifte pose hvis hen vurderer posestyrken som uforsvarlig

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

1. fordi avfallet er komprimert av mange handleturer.

2. Fordi skarpe kanter er enklere å pakke rundt i handelssituasjonen enn i søppelsituasjonen.

3. Fordi de kunne brukes til andre ting enn husholdsøppel. 

Butikkposer kunne gjenbrukes flere ganger og endte livet som søppelposer. Det vi selger inn nå er mere engangssøppel. 

Det er fordi på arbeidsplassen din kommer det en med trille og skikkelig søppelsekk og kan faktisk ta med hele korga og tømme uten å skifte pose hvis hen vurderer posestyrken som uforsvarlig

Det kan vel de fleste hjemme også. Og om man ikke har det, er dette standardutstyr hos de fleste kjøkkenprodusenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det snart ble gjort noe for å få bukt med all plasten varene pakkes inn i. Det er så fånyttes å fokusere på handleposer og samtidig la produsentene av dagligvarer ol slippe unna.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...