Knirke Skrevet 3. august 2023 #141 Skrevet 3. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men da kan det jo være lurt å spørre seg hvorfor vi mennesker ønsker å redde planeten. Det er jo fordi vi ønsker at mennesker skal kunne bo her. Anonymkode: cd006...e97 De mest ivrige på å redde jorden med resirkulering, flystopp, handlenett og elbilkjøring er gjerne også de mest ivrige på å produsere barn. Satt på spissen så forurenser en person med barn uendelig mye mer enn en som er barnløs. Altså uendelig, som i at de er årsak til forsøpling og forurensning inn i evigheten, og ikke bare til sin dødsdag. 4 2
Gjest Adobyen Skrevet 3. august 2023 #142 Skrevet 3. august 2023 Jeg har 10-11 stk som jeg har hatt i mer enn fem år. De er kraftige og flate i bunnen, og vanntette. Alle rullerer i bruk, da jeg bretter dem og har dem i bilen. Disse bruker jeg mest i dagligvarebutikker. Jeg har også et par av de vanlige i nylon/polyester fra Kiwi, men de har jeg liggende i sekken i tilfelle behov.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #143 Skrevet 3. august 2023 Hvor mye koster et handlenett på butikken da? Anonymkode: 13334...4f4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #144 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da håper jeg du kastet de i plastsøppelet! Det er flere ting man kan gjenbruke plastposene til; restsøppel, glass & metall-søppel, frakting av ting og tang, oppbevaring av ting og tang osv Anonymkode: 8f9a8...4a3 Ja, jeg kastet dem i plastsøppelet. Takk for tips, men jeg har mer egnede nett og kasser til å frakte/oppbevare ting i. Og jeg har selvsagt noen plastposer til enhver tid, men jeg behøver ikke hundrevis av dem. 😆 Anonymkode: c4b90...758
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #145 Skrevet 3. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Men da kan det jo være lurt å spørre seg hvorfor vi mennesker ønsker å redde planeten. Det er jo fordi vi ønsker at mennesker skal kunne bo her. Anonymkode: cd006...e97 Er ikke så interessert i å redde den jeg Anonymkode: 026b4...6aa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #146 Skrevet 3. august 2023 2 hours ago, Knirke said: De mest ivrige på å redde jorden med resirkulering, flystopp, handlenett og elbilkjøring er gjerne også de mest ivrige på å produsere barn. Satt på spissen så forurenser en person med barn uendelig mye mer enn en som er barnløs. Altså uendelig, som i at de er årsak til forsøpling og forurensning inn i evigheten, og ikke bare til sin dødsdag. Dette☝️ Anonymkode: 026b4...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #147 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Handlenettene er jo mye værre en plastposer! Anonymkode: 4de09...ea6 Du må bruke et nett i nylon/polyester 7,5 ganger før det er «spart inn». Det vil si maks en måneds tid, så vil ikke si det er mye verre! Har selv noen handlenett fra Baggu som jeg har hatt i snart 10 år. I bomull må det brukes 68 ganger. Men er man nevenyttig så kan man sy seg fine handlenett selv av utslitte dynetrekk eller klær som egentlig skal kastes. Anonymkode: f60c7...c6c
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #148 Skrevet 3. august 2023 Det store plastposekuttet kaller de det visst har sluttet med poser og tar varene under armen (går gjerne flere turer ) godt for helsa blir dyrere for butikken som må åpne flere kasser om flere begynner med dette 😉
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #149 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det skulle da bare mangle. Men om jeg oppretter en organisasjon for å redde sultne barn og får inn 5 millioner, der jeg selv unner meg en lønn på én million, og 3 andre millioner går til administrasjon, mens den siste millionen går til barna - kan man si at denne organisasjonen hjelper sultende barn, eller er til for å få fordelene selv ...? Anonymkode: 95d4a...46d Over hodet ikke ☹️ derfor bør man kunne gi direkte uten disse mellommennene som jeg pleier og kalle dem feks Egeland
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #150 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet ikke nøyaktig hvilken tid du tenker på, men i slutten av 1970-årene var bæreposer noe man fikk gratis i dagligvarebutikken; ingen ville finne på å ta betalt for at kunden skulle gå rundt og reklamere for butikken med posen sin. Hadde man ikke også helt hvite poser den gang ...? Bæreposene fra Bonus og Irma hadde i alle fall logo. Anonymkode: 95d4a...46d Pappa har en hvit pose fra den tiden Ali med rød påskrift (Reklame for kaffe ?) 😉 1
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #151 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi som er litt eldre husker fremdeles når det var mest vanlig å bruke sånne brune papir-poser til å frakte for eksempel matvarer. Men så ble disse byttet ut med plast-poser, fordi man skulle redde alle trærne ved å ikke bruke papir-poser liksom. Snart kommer det vel enda flere rare forandringer, som folk påstår kommer til å redde verden neste gang. Anonymkode: fd43f...82c Biltema har disse papirposene kjøpte 3 poser med spylervæske og satt de i posen og så fort jeg kom utenfor butikken så revnet den i bunn og måtte bøye meg og ta de 3 spylevæske posene under armen den posen kostet 6 kroner (bedrageri) nå sier jeg nei takk når de spør om pose 😀 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #152 Skrevet 3. august 2023 Jeg forstår ikke helt hvorfor plastposer er fy-fy, men fortsatt så: -Pakkes varene i butikken inn i flere lag med plastemballasje fra grossist. Kanskje avokadoen blir brun av å bli håndtert, men det finnes ingen god forklaring på hvorfor bomullsskjorter kommer enkeltpakket i plast. -Må millioner av mennesker verden over møte fysisk på arbeidsplassen når arbeidet kan gjøres like bra hjemmefra. Har noen regnet på hvilket klimaavtrykk planeten utsettes for unødig på grunn av unødvendig persontransport? Og finnes det en regjering som har innført incentiver for bedrifter for å forsøke å motvirke dette? -Er det null fokus på unødvendig forbruk. Plastposen får du ikke lov til å kjøpe, nei, men de fjorten buksene du ikke trenger kan du ta under armen på bussen hjem. Ombestemmer deg så kan du sende de i retur til et sorteringssenter i Nederland, før naboen din kanskje klikker samme par hjem. 🤷♀️ Anonymkode: 9c05a...e75 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #153 Skrevet 3. august 2023 Dette er årsaken til at mange ikke gidder. Land som kaster lite skal betale seg ut med avgifter, mens de som hiver alt nedi en grøft fortsetter som før. Kunne fint betalt 10,- pr pose jeg om det gikk uavkortet til å betale for forbrenningsanlegg slik vi har i Norge til søppelhåndtering i verstingland som India, Bangladesh og Afrika som kontinent. Der brorparten av plastsøppel i havet kommer fra. Og Kina. Anonymkode: bc469...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #154 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor plastposer er fy-fy, men fortsatt så: -Pakkes varene i butikken inn i flere lag med plastemballasje fra grossist. Kanskje avokadoen blir brun av å bli håndtert, men det finnes ingen god forklaring på hvorfor bomullsskjorter kommer enkeltpakket i plast. -Må millioner av mennesker verden over møte fysisk på arbeidsplassen når arbeidet kan gjøres like bra hjemmefra. Har noen regnet på hvilket klimaavtrykk planeten utsettes for unødig på grunn av unødvendig persontransport? Og finnes det en regjering som har innført incentiver for bedrifter for å forsøke å motvirke dette? -Er det null fokus på unødvendig forbruk. Plastposen får du ikke lov til å kjøpe, nei, men de fjorten buksene du ikke trenger kan du ta under armen på bussen hjem. Ombestemmer deg så kan du sende de i retur til et sorteringssenter i Nederland, før naboen din kanskje klikker samme par hjem. 🤷♀️ Anonymkode: 9c05a...e75 Sokker kommer i plast, t-skjorter, gensere, skjorter, alt av frukt og grønt, lager jeg en salatbolle til familien er det en hel bærepose med plast som går i søpla. Men selve bæreposen, som flere regner som den mest miljøvennlige emballasjen å bære hjem, og kaste søppel i, den er toppen som får begeret til å renne over… Forstå det den som kan. Litt som alle avgiftene på biler, der man kan argumentere for at luften som kommer ut bak er renere enn den som gikk inn fremme, på moderne biler. Anonymkode: bc469...d2c 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #155 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Akkurat det med at man får mange nett kastet etter seg, på messer og alt av jobb greier så får man flere nett i både bomull og plast. De fleste kaster jeg ganske raskt når jeg kommer hjem Anonymkode: f8ff8...3af Hvorfor ta i mot dem i utgangspunktet? Det er lov å si nei. Det samme burde kronikkforfatteren gjort, evt gitt posene til noen som faktisk trengte de. Anonymkode: 13ac2...915 1
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #156 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Sokker kommer i plast, t-skjorter, gensere, skjorter, alt av frukt og grønt, lager jeg en salatbolle til familien er det en hel bærepose med plast som går i søpla. Men selve bæreposen, som flere regner som den mest miljøvennlige emballasjen å bære hjem, og kaste søppel i, den er toppen som får begeret til å renne over… Forstå det den som kan. Litt som alle avgiftene på biler, der man kan argumentere for at luften som kommer ut bak er renere enn den som gikk inn fremme, på moderne biler. Anonymkode: bc469...d2c Bare tull at det disse politikerne driver med
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #157 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sokker kommer i plast, t-skjorter, gensere, skjorter, alt av frukt og grønt, lager jeg en salatbolle til familien er det en hel bærepose med plast som går i søpla. Men selve bæreposen, som flere regner som den mest miljøvennlige emballasjen å bære hjem, og kaste søppel i, den er toppen som får begeret til å renne over… Forstå det den som kan. Anonymkode: bc469...d2c Av all den plasten du nevner der er det i all hovedsak plastposen som har en lei tendens til å havne i naturen, havet, hvor det måtte være - fordi folk drasser med seg alskens i dem. Plast er et bra materiale - men ille når det kommer på avveie. Det var også derfor hele Europa kvittet seg med plastbestikk. Mange ser at mye hjemme hos dem er av plast, og "skjønner ikke" hvorfor plastposen eller bestikk skal være verre enn andre ting. Men plastbollen på kjøkkenet viser ingen tendens til å havne på stranda. Anonymkode: cb05e...5fd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #158 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvorfor ta i mot dem i utgangspunktet? Det er lov å si nei. Det samme burde kronikkforfatteren gjort, evt gitt posene til noen som faktisk trengte de. Anonymkode: 13ac2...915 Fordi man får saker og ting man tar med seg fra messer. Før så fikk man det i plastposer som man kunne bruke til noe når man kom hjem/ på kontoret, men disse nettene er jo bare søppel Anonymkode: f8ff8...3af
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #159 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Av all den plasten du nevner der er det i all hovedsak plastposen som har en lei tendens til å havne i naturen, havet, hvor det måtte være - fordi folk drasser med seg alskens i dem. Plast er et bra materiale - men ille når det kommer på avveie. Det var også derfor hele Europa kvittet seg med plastbestikk. Mange ser at mye hjemme hos dem er av plast, og "skjønner ikke" hvorfor plastposen eller bestikk skal være verre enn andre ting. Men plastbollen på kjøkkenet viser ingen tendens til å havne på stranda. Anonymkode: cb05e...5fd Godt poeng, men medfører dette riktighet? 🤷♀️ Anonymkode: 9c05a...e75 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #160 Skrevet 3. august 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det noen som stikker av med overskudd men målet er vel å få ned bruk at plastposer. Jeg syns at pengene burde brukes til samle inn plastikk ved kysten eller noe lignende men generelt er målet oppdra folk til å bruke handlenett. Anonymkode: 2b22c...e7e Selv NRK har hatt dokumentarer som motbeviser at handlenett er mer miljøvennlig. Det er i land som India hvor de kaster plast i elver at plast er et problem, ikke her hvor vi bruker dem som søppelposer. Anonymkode: d064f...560 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå