AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Jeg har i ca 1.5 mnd nå ikke klart åg å på toalettet for nr 2 (avføring) mer enn maks to ganger i uken. Har kjempe vondt i magen hele tiden og den er veldig oppblåst, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Prøvd avføringspiller og det fungerer for en dag så er det tilbake til vanlig. Har ikke dårlig kosthold, trener jevnlig osv. Har bestilt time hos fastlege, men lurer på om noen her inne har opplevd dette? Anonymkode: ddf24...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Det at du ikke har dårlig kosthold trenger ikke bety at du har riktig kosthold. Det kan være at du har intoleranser, og spiser for mye av matvarer som rett og slett ikke er bra for tarmen. For mye fiber kan gi forstoppelse, særlig er sånne rugsprø knekkebrød o.l ikke særlig gunstig. Mye "hvit" mat og ultraprossesert mat er ugunstig, som f.eks kneip med rekesalat er verre enn et grovere speltbrød med makrellfilet som pålegg. Spis rent og ubearbeidet kjøtt fremfor pølser, fet fisk etc. Dehydrering spiller også inn. Kutt ut kaffe og energidrikker, drikk godt med vann daglig. Anonymkode: 07664...7fa
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Har du sjekket deg for cøliaki? Det er i første omgang en blodprøve hos legen. Anonymkode: d3a83...7f1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det at du ikke har dårlig kosthold trenger ikke bety at du har riktig kosthold. Det kan være at du har intoleranser, og spiser for mye av matvarer som rett og slett ikke er bra for tarmen. For mye fiber kan gi forstoppelse, særlig er sånne rugsprø knekkebrød o.l ikke særlig gunstig. Mye "hvit" mat og ultraprossesert mat er ugunstig, som f.eks kneip med rekesalat er verre enn et grovere speltbrød med makrellfilet som pålegg. Spis rent og ubearbeidet kjøtt fremfor pølser, fet fisk etc. Dehydrering spiller også inn. Kutt ut kaffe og energidrikker, drikk godt med vann daglig. Anonymkode: 07664...7fa Jeg lager all maten selv fra bunnen, er fra gård så har tilgang på gode råvarer. Har ikke noe brødmat i dietten men spiser en del grove korn knekkebrød, kan være noe der kanskje, og jeg drikker mye melk og kaffe og veldig lite vann. Så det skal jeg tenke over Anonymkode: ddf24...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Har du sjekket deg for cøliaki? Det er i første omgang en blodprøve hos legen. Anonymkode: d3a83...7f1 Nei det har jeg faktisk ikke tenkt på idet hele tatt, takk Anonymkode: ddf24...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Jeg hadde det sånn da jeg var gravid. Det var veldig vondt. Måtte kjøpe noe på apoteket for å mykgjøre. Anonymkode: b0caf...48f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde det sånn da jeg var gravid. Det var veldig vondt. Måtte kjøpe noe på apoteket for å mykgjøre. Anonymkode: b0caf...48f Off så kjedelig da, er heldigvis ikke gravid, men noen ganger ser det ut på magen som jeg er flere mnd på vei Anonymkode: ddf24...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg lager all maten selv fra bunnen, er fra gård så har tilgang på gode råvarer. Har ikke noe brødmat i dietten men spiser en del grove korn knekkebrød, kan være noe der kanskje, og jeg drikker mye melk og kaffe og veldig lite vann. Så det skal jeg tenke over Anonymkode: ddf24...bb0 Er enig i at det er greit å sjekke cøliaki, forresten. Utover det, så prøv elimineringsmetoden. Jeg syns forresten knekkebrød er verre for fordøyelsen enn brød, særlig når det brukes mye frø. Jeg sluttet med knekkebrød for lenge siden, gikk konstant oppblåst Anonymkode: 07664...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 Drikk et glass vann før hvert måltid, og drikk nok vann ellers gjennom dagen. Anonymkode: 59685...6c5 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har i ca 1.5 mnd nå ikke klart åg å på toalettet for nr 2 (avføring) mer enn maks to ganger i uken. Har kjempe vondt i magen hele tiden og den er veldig oppblåst, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Prøvd avføringspiller og det fungerer for en dag så er det tilbake til vanlig. Har ikke dårlig kosthold, trener jevnlig osv. Har bestilt time hos fastlege, men lurer på om noen her inne har opplevd dette? Anonymkode: ddf24...bb0 Jeg går på do med avføring sjelden, noen ganger 1-2 ganger i uka. Men jeg har aldri vondt i magen eller er oppblåst. Så ja, jeg opplever dette. Men ingen plager. Noen ganger lurer jeg på hvor bæsjen min blir av i kroppen min, jeg spiser til tider enorme måltider og er slank 🙈 Anonymkode: 37911...57d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Drikk et glass vann før hvert måltid, og drikk nok vann ellers gjennom dagen. Anonymkode: 59685...6c5 Ja. Viktig å presisere at vannet må drikkes før måltidet, og ikke under måltid, det kan bremse fordøyelsen. Nå tror jeg uansett ikke når TS drikker vann er det som er årsaken her, men greit å ta tak i ting fra flere ender. Anonymkode: 07664...7fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 jeg har hatt det som deg, har begynt å drikke tjukk melk fra rørosmeieriet og har oppi knuste linfrø, ca 1 ss. Dette fungerer veldig bra for meg. Ellers kan man ta høy dose magnesium, f.eks 700 - 1500 mg til magen har funnet balansen å redusere til passende dose for deg. Anonymkode: 91e5a...127 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 Hvor mye grønnsaker spiser du ? Personlig så er jeg kjempeavhegig av å spise nok fiber ellers så stopper alt opp. Og jeg kjenner at jo mindre kjøtt jeg spiser og jo mer grønnsaker jo bedre er det. Jeg er ikke vegetar eller noe, jeg bare prøver å holde meg til 1/3 del kjøtt, og 2/3 grønnsaker. Da fungerer kroppen min best. Og drikk MASSE vann. Anonymkode: a3c3a...27c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye grønnsaker spiser du ? Personlig så er jeg kjempeavhegig av å spise nok fiber ellers så stopper alt opp. Og jeg kjenner at jo mindre kjøtt jeg spiser og jo mer grønnsaker jo bedre er det. Jeg er ikke vegetar eller noe, jeg bare prøver å holde meg til 1/3 del kjøtt, og 2/3 grønnsaker. Da fungerer kroppen min best. Og drikk MASSE vann. Anonymkode: a3c3a...27c Stor forskjell på fiber fra grønnsaker og korn. Førstnevnte er bra å ha god med. Jeg var veganer i mange år, og innså rødt kjøtt og fisk var viktig for fordøyelsen. Men det måtte være rene produkter (ikke pølser, ferdiglagde karbonadekaker osv, og jeg måtte spise det med grønt og ikke mye stivelse som ris, potet osv. Anonymkode: 07664...7fa
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye grønnsaker spiser du ? Personlig så er jeg kjempeavhegig av å spise nok fiber ellers så stopper alt opp. Og jeg kjenner at jo mindre kjøtt jeg spiser og jo mer grønnsaker jo bedre er det. Jeg er ikke vegetar eller noe, jeg bare prøver å holde meg til 1/3 del kjøtt, og 2/3 grønnsaker. Da fungerer kroppen min best. Og drikk MASSE vann. Anonymkode: a3c3a...27c Jeg spiser masse grønnsaker hver eneste dag, jeg diver gård og har tilgag på mye grønt, egg, og kjøtt, spiser mer kylling enn kjøtt da. Men jeg er kjempe dårlig på å drikke vann, jeg spiser mye knekkebrød. Anonymkode: ddf24...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Ja når jeg var yngre kunne jeg bæsje hver 13 dag. Jeg var alltid forstoppet. Det som reddet meg var tarmskylling. Etter fem behandlinger ble bæsjingen mer normal. Anonymkode: d69bd...b60
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Har kun hatt barn med dette tilfellet og løsningen er rikelig med vann og spis svisker eller rosiner..også movicol er liten periode er også greit. Anonymkode: 7b6e2...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg spiser masse grønnsaker hver eneste dag, jeg diver gård og har tilgag på mye grønt, egg, og kjøtt, spiser mer kylling enn kjøtt da. Men jeg er kjempe dårlig på å drikke vann, jeg spiser mye knekkebrød. Anonymkode: ddf24...bb0 Jeg tror egentlig det er lite vann og knekkebrød (og evnt mye melk) som er det du bør se på først. Begynn hver dag med hydrering, om så bare et lite glass vann. Jeg spiser aldri før jeg har drukket. Anonymkode: 07664...7fa
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror egentlig det er lite vann og knekkebrød (og evnt mye melk) som er det du bør se på først. Begynn hver dag med hydrering, om så bare et lite glass vann. Jeg spiser aldri før jeg har drukket. Anonymkode: 07664...7fa Smart, da skal jeg prøve på det Anonymkode: ddf24...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror egentlig det er lite vann og knekkebrød (og evnt mye melk) som er det du bør se på først. Begynn hver dag med hydrering, om så bare et lite glass vann. Jeg spiser aldri før jeg har drukket. Anonymkode: 07664...7fa Smart, da skal jeg prøve på det Jeg er veldig enig i dette. Jeg tror også det er vannet som er et problem. Start hver dag med å drikke et glass vann, og prøv å drikk mer vann en kaffe gjennom en dag Anonymkode: a3c3a...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå