nomus Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Hei, Etter mange år med problemer så har jeg kommet til det steget at jeg må søke informasjon fra andre steder enn hos tannlege for de finner ikke ut hva som er problemet. Jeg er 32 år gammel, røyker eller snuser ikke og drikker forholdsvis sjeldent. Bruker ikke noen spesielle medikamenter men har en hudsykdom som heter lichen sclerosus, om dette har noe med saken å gjøre aner jeg ikke. Problemet mitt er følgende, jeg har økende tannkjøtt problemer på den store jekselen, noe som har resultert i noe ising men ikke det store problemet, men når jeg ble obs på dette så begynte tannlege reisen min. Heng med Kan si jeg har noe tannlegeskrekk, så jeg bruker Vival under spesielle behandlinger. Midten av 2021 Begynte å få ubehag og ising med tanke på økende tannkjøtt på jekselen høyre side, hevelse i tannkjøtt og kinn. Ikke noe alvorlig men mest en hoven følelse og varm i kinnet, dro til tannlegen. Det var da jeg fikk beskjed om økende tannkjøtt, hun sa at det var mest sannsynlig grunnet ettervirkning av at jeg hadde hatt regulering i 6år. Hun kunne ikke gjøre mye men hun renset alle tennene og denne. Det ble veldig bra etter dette, men etter 3 måneder så var det tilbake. Ny runde hos tannlegen og samme prosedyre. Denne runden ble gjort 5 ganger i løpet av 2021. 2022 Fortsatt samme problem men nå så hadde også sidetann(hoggtann) startet og bli øm og veldig rar på en måte. Føltes ut som jeg måtte "bite inn" tanna om morgenen. Hun sjekket opp dette, fant ingenting feil. Nå så hadde jeg delvis gitt opp denne tannlegen å så på muligheten til en annen. 2023 Februar Nå var det nokk for meg psykisk, jeg har hatt problemer med depresjon og har en angstlidelse slik at jeg føler jeg er svakere ved psykisk stress og belastning. Jeg måtte få en ny vurdering, jeg gikk på google, forhørte meg rundt og fant en annen tannlege. Jeg dro dit og tok en full gjennomgang, ingen hull, alle fyllinger var ok, ingen tannstein og ikke noen tegn til tannkjøtt problemer med tanke på gingivitt og periodontitt. Så fortalte jeg problemet, første han tenkte var tannkjøttbetennelse men det var ingen tegn til det. Han så tannkjøttet var irritert og "hovent" der jeg hadde problemer. Han tok flere røntgen bilder der, både rot og tenner. Han så at rota til jekselen hadde blitt mindre også kalt rotresorpsjon, dette var grunnet regulering men var ikke alvorlig. Men mulig den måtte rotfylles om noen år, men så var det denne "hoggtanna". Her så han en svart flekk i senter på røntgen bildet. Han var usikker på hva dette var og jeg måtte komme tilbake om 3 måneder å se om det ble noen endringer rundt dette. Mai "Hoggtanna" hadde blitt bare verre, det var en stikkende smerte ved berøring og om jeg rugget den frem og tilbake. Han trodde at det kunne være intern rotresorpsjon, så jeg ble sendt til en rotfyllingsspesialist. Tidlig Juni Gruet meg skikkelig til Rotfylling, hadde tatt 10mg vival og var klar.. Kom dit å tok en spesiell scan av tennene, han så med engang at rota hadde "spist" seg horisontalt i tanna og at det var en vanskelig tann og rotfylle men han skulle prøve. Hele seansen varte i 1 og en halv time men alt ble gjort på 1 gang slik at jeg ikke trengte å komme tilbake, kun tilbake til vanlig tannlege å bytte midlertidig fylling om en stund. Han ble overrasket for at rota skal egentlig være rød men den var helt svart. Så jeg fikk noe dekt av HELFO?? om jeg husker riktig. Jeg merket bedring med tanke på stikking og den følelsen at jeg måtte "bite" inn tanna allerede når bedøvelsen var borte. Ingen smerter når bedøvelsen gikk ut. Juni og starten av Juli. Tanna og tannkjøttet var overraskende bra etter rotfyllinga, men 3-4 uker etter det så begynte det igjen. Hovent tannkjøtt/kinn og egentlig smerter i alle 3 tenner fra "Hoggtanna" og bakover. Tanna jeg rotfylte føltes rar, den pulserte på trening, noe øm ved berøring men ikke sensitiv mot kulde. Jeg ringte han, han sa at det var like før ferie, slik at jeg måtte se det hvordan det ble utover og at jeg kunne ta dette med min tannlege når jeg skulle skifte fylling. 25.Juli Da hadde jeg time for skift av midlertidig fylling, den hadde ikke blitt bedre på noe som helst måte. Han sjekket opp og sa alt så greit ut, han åpnet og skiftet fylling. Sa jeg skull "se det ann" siden han også gikk ut i ferie. 02.August Det er jo veldig usikkert hva som faktisk er problemet med at tannkjøttet hovner opp, det kan være alle de 3 tennene sa tannlegen forrige gang, jeg har kommet til det stege at jeg vurderer og bare trekke tenner og sette inn implantat. Dette er et langt steg og gå, både med tanke på pris og behandlingen. Men jeg føler det er helt håpløst. Jeg har ringt rotfyllings spesialisten i dag, han er tilbake førstkommende mandag slik, skulle ringe da så skulle de få meg inn i løpet av den uka, jeg håper at rotfyllinga ikke var 100% slik at jeg finner ut hva som er problemet. Spørsmålet mitt er om noen har hatt det samme problemet? Hvordan skal en tann føles etter rotfylling? Noen erfaringer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå