Gå til innhold

Forsikringsselskap gjør feil, men det skal gå utover oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barneforsikring på eldste barnet mitt og bestilte samme type forsikring til minste etter han ble født, men etter en stund når jeg leser gjennom alt så er forsikringene helt ulike, ulik pris, ulike beløp på de forskjellige utbetalingene. Ber de endre dette så det blir likt, men må da sende inn ny helseerklæring hvis de skal endre dette. Men det har jeg ikke lyst til for det kan føre til at forsikring ikke dekker potensielle ting som kan ha oppstått i den tiden jeg har hatt forsikringen + karantenetid på nytt. 

Sa dette til dem, men de er ikke behjelpelige til å rette feil uten at det skal potensielt gå utover oss. Hvem har rett her?

Anonymkode: bfa9f...a08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har barneforsikring på eldste barnet mitt og bestilte samme type forsikring til minste etter han ble født, men etter en stund når jeg leser gjennom alt så er forsikringene helt ulike, ulik pris, ulike beløp på de forskjellige utbetalingene. Ber de endre dette så det blir likt, men må da sende inn ny helseerklæring hvis de skal endre dette. Men det har jeg ikke lyst til for det kan føre til at forsikring ikke dekker potensielle ting som kan ha oppstått i den tiden jeg har hatt forsikringen + karantenetid på nytt. 

Sa dette til dem, men de er ikke behjelpelige til å rette feil uten at det skal potensielt gå utover oss. Hvem har rett her?

Du har ansvaret for å ldse gjennom alle dokumenter når du får dem, og hvert år når forsikringer fornyes så står det tydelig at man må lese gjennom papirene og ta kontakt vvis noe er feil. Mao har ikke du oppfylt din plikt og har dermed stilletiende godkjent at forsikringene er korrekt og feilen ligger hos deg.

Anonymkode: 9b792...1e2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Skal du øke dekningen må du sende inn nytt selskap. Som kunde er du alltid ansvarlig for å gå igjennom papirene dine, og det står i papirene hvilken forsikring du signerer på da du sendte inn helseskjema for den forsikringen du har nå. Hadde du oppdaget det og sagt ifra like etterpå kunne det ha blitt endret på samme helseskjema, men ikke når du kommer lang tid i etterkant.

Dette var ditt ansvar, til syvende og sist.

Anonymkode: 9e26f...f10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har så klart feil her, du må jo lese igjennom forsikringen når den inngås 

Anonymkode: 36420...464

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du øke dekningen må du sende inn nytt selskap. Som kunde er du alltid ansvarlig for å gå igjennom papirene dine, og det står i papirene hvilken forsikring du signerer på da du sendte inn helseskjema for den forsikringen du har nå. Hadde du oppdaget det og sagt ifra like etterpå kunne det ha blitt endret på samme helseskjema, men ikke når du kommer lang tid i etterkant.

Dette var ditt ansvar, til syvende og sist.

Det skulle stå nytt helseskjema, ikke nytt selskap.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ett ansvar for å melde i fra om eventuelle feil innenfor rimelig tid. 
Du har valgt kjøpe ett produkt, hvor du får vilkår tilsendt. 
Du har jo signert avtalen, hva sto i vilkårene da? 

Hvor lang tid har det gått egentlig siden du takket ja til den avtalen? 

Anonymkode: 77dbc...b20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du har ett ansvar for å melde i fra om eventuelle feil innenfor rimelig tid. 
Du har valgt kjøpe ett produkt, hvor du får vilkår tilsendt. 
Du har jo signert avtalen, hva sto i vilkårene da? 

Hvor lang tid har det gått egentlig siden du takket ja til den avtalen? 

Anonymkode: 77dbc...b20

Det gikk 2 mnd før jeg oppdaget det. Regnet med at jeg fikk nøyaktig samme vilkår når jeg bestilte nøyaktig samme forsikring 

• Liker 1
Skrevet

Men....leste du ikke igjennom det du signerte på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gikk 2 mnd før jeg oppdaget det. Regnet med at jeg fikk nøyaktig samme vilkår når jeg bestilte nøyaktig samme forsikring 

Det blir som med alle andre varer. Du kan ikke bare anta at Nora Jordbærsyltetøy har samme innhold og pris som sist du kjøpte det, men vi er ikke fullt så bevisste på at det kan ha skjedd endringer også når vi kjøper andre, dyrere og viktigere ting - dessverre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forsikringsvilkår kan endre seg, og om du har fått en type vilkår når du tegnet en forsikring så kan de ha endret seg når du tegner en forsikring til en liten stund senere. Det er alltid ditt ansvar å lese gjennom vilkårene når du tegner en forsikring. Så dette er kundens ansvar! 

Anonymkode: 878fa...bef

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye har skjedd i løpet av de to månedene? Hvis barnet ikke har vært sykt i mellomtiden er det jo bare å sende inn nytt skjema. Har barnet blitt sykt som vil påvirke forsikringen kan du selvfølgelig ikke bare bytte til en med bedre dekning. Det sier seg jo selv. 

Anonymkode: ecd2f...aae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken feil mener du forsikringsselskapet har gjort da? 

Anonymkode: d88e2...191

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vilkår kan endre seg, og særlig når det går tid mellom de ulike forsikringsavtalene. Det er ikke uvanlig eller unormalt. 

Anonymkode: e6a4e...164

AnonymBruker
Skrevet

Ja her er det altså du som er sløv. Men hvis du mener de "bare kan endre dekning uten helseskjema fordi det bare er 2 mnd siden" så kan jo du selvfølgelig bare fylle inn nye helseskjema uten at det har noe å si også da? Ser du ikke ironien?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men forsikringsselskapet kan jo ikke vite at du ville ha lik forsikring på begge barna dine? Du har ikke bestilt det du ville ha, det er ditt ansvar å sjekke dette.

Anonymkode: 6a74e...5e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da sender du bare inn nytt skjema...? Snakk om å være vanskelig.

Anonymkode: 6a74e...5e4

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Forsikringer endrer vilkår år for år. Har du kjøpt en forsikring i 2010 og en i 2020 så er vilkårene sannsynligvis ulike. Barnet med forsikring fra 2010 har de vilkårene som var da den ble tegnet og fortsetter å ha disse selv om forsikringen utvikler seg for nye forsikringstagere år for år. 

Urettferdig ? Tja. Du får det produktet du avtaler og de vilkårene du godtar. Kort sagt vet du hva du kjøper. Likevel føles det kanskje litt urimelig at en som har samme forsikring men tegnet den i et annet år får goder du ikke får. Det er både rettferdig og litt urettferdig. Hvordan ellers skal en forsikring kunne endre seg og ikke forbli den samme alltid? 

Jeg har en forsikring på barn som ville gitt mye mer penger om jeg kjøpte den i 2020 enn dengang jeg tegnet den for lenger siden. Føles bittert ja. Men samtidig forstår jeg hvorfor. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Forsikringsselskapet ditt har ikke gjort feil. Du tegnet en forsikring type x med vilkår abcd. Når ditt neste barn ble født heter forsikringen fremdeles x men vilkårene er efgh. På grunn av endringer og utviklinger som blir gjort år for år, ikke fordi det er feil. Ikke alle endringene er negative. De vil jo selge et produkt som holder tritt med konkurrentene, selv om de helt klart også ønsker å tjene mest mulig penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vei utenom dette, du må sende inn ny helseerklæring. 

Anonymkode: 8566f...b09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvor mye har skjedd i løpet av de to månedene? Hvis barnet ikke har vært sykt i mellomtiden er det jo bare å sende inn nytt skjema. Har barnet blitt sykt som vil påvirke forsikringen kan du selvfølgelig ikke bare bytte til en med bedre dekning. Det sier seg jo selv. 

Anonymkode: ecd2f...aae

Det er vel sikkert det som har skjedd da; sykdom har oppstått siden forsikringen ble etablert og nå er ikke mor fornøyd med vilkårene/hvor mye hun vil kunne få ut av forsikringen.

Anonymkode: 07989...e3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...