Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er for tiden 50% sykmeldt, hvor på mine sykepenger går ut i desember. Hvordan blir det da når NAV åpner opp for å søke ufør? Behandlingstiden på uføresøknad er vel opp mot 8måneder? Må jeg selv søke aap i tillegg? Eller får jeg aap automatisk da når sykepengene går ut? 

Anonymkode: 442e8...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte ufør 4 mnd før sykemeldingen gikk ut. Og fikk ufør den mnd sykemelding gikk ut. Det er vist i følge kg veldig uvanlig. Så tror spørsmålet ditt bør rettes til NAV veilederen din.

Anonymkode: 8fd1e...b80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg søkte ufør 4 mnd før sykemeldingen gikk ut. Og fikk ufør den mnd sykemelding gikk ut. Det er vist i følge kg veldig uvanlig. Så tror spørsmålet ditt bør rettes til NAV veilederen din.

Ah, ja måtte forhøre meg med NAV. Fikk til svar:  "Når noen på sykepenger søker om uføretrygd, så skal søknaden behandles i den mnd man har maksdato på sykepenger."

AnonymBruker
Skrevet

Du må selv søke aap. 
Det er svært sjeldent at nav åpner for å søke om uføretrygd uten at man har hatt aap. 

Men ja, du søker aap og har aap mens de behandler søknad om uføretrygd. 
Selv om behandlingstiden er 8 måneder i snitt, så går det raskere om du er ferdig utredet, og har god dokumentasjon på at du ikke kan stå i jobb og har prøvd lenge nok med tilrettelegging. 

Anonymkode: d25ef...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk om aap minst 4 uker før sykepengene går ut. 

Under aap har du 3 år med utprøving, tilrettelegging og behandling - vanligvis. 

Så kan det være det blir åpnet for å søke ufør. Eller kanskje ikke. 

Det kan ta kort tid eller lang tid å få svar. Får du avslag må du ut i full jobb igjen, eller over på sosial stønad. Er du gift får du ingenting, da din ektefelle har forsørgerplikt. 

Se gjennom hvilke forsikringer du har og les gjennom vilkåra på studielånet ditt - om du har. 

Anonymkode: cac9a...d10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan ta kort tid eller lang tid å få svar. Får du avslag må du ut i full jobb igjen, eller over på sosial stønad. Er du gift får du ingenting, da din ektefelle har forsørgerplikt. 

Se gjennom hvilke forsikringer du har og les gjennom vilkåra på studielånet ditt - om du har. 

Jeg er ferdig utprøvd. Er NAV veileder selv som sa det skulle åpnes for ufør søknad. Spørsmålet var bare hvilken grad ufør jeg lander på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ah, ja måtte forhøre meg med NAV. Fikk til svar:  "Når noen på sykepenger søker om uføretrygd, så skal søknaden behandles i den mnd man har maksdato på sykepenger."

Da slipper du jo aap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forsørgerplikt? Gjelder dette AAP eller ufør, eller begge deler?

Anonymkode: 71a96...5da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ferdig utprøvd. Er NAV veileder selv som sa det skulle åpnes for ufør søknad. Spørsmålet var bare hvilken grad ufør jeg lander på. 

Det bør være avgjort før du søker om uføretrygd. Det er en av tingene man prøver ut.

Det anbefales å søke om AAP i søknadsperioden, slik at man ikke blir stående uten inntekt. Da får du AAP  i påvente av at søknaden behandles.

Anonymkode: eba4c...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det bør være avgjort før du søker om uføretrygd. Det er en av tingene man prøver ut.

Det anbefales å søke om AAP i søknadsperioden, slik at man ikke blir stående uten inntekt. Da får du AAP  i påvente av at søknaden behandles.

Les hva nav svarte høyere opp da. Søker man som sykemeldt skal det være ferdig før sykemeldingen går ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg er utprøvd. Jeg spurte veileder om jeg måtte flere år på aap, nei svarte han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Forsørgerplikt? Gjelder dette AAP eller ufør, eller begge deler?

Et ektepar har forsørgerplikt for hverandre. Det slår kun ut på sosialstønad. Det vil ikke en gift person få. 

Du vil miste et singeltillegg på minstesats på både aap og uføretrygd. Ellers har ikke partners inntekt noen innvirkning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Et ektepar har forsørgerplikt for hverandre. Det slår kun ut på sosialstønad. Det vil ikke en gift person få. 

Du vil miste et singeltillegg på minstesats på både aap og uføretrygd. Ellers har ikke partners inntekt noen innvirkning. 

Jeg forsto ikke helt. Det er kun sosialstønad man da ikke får? Men man kan få både aap og uføretrygd selv om man er gift?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...