Gå til innhold

Ønsker hjelp fra trener om en spesifikk innlæring til hund. Håpløs oppgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ett år gamle hund er hyper-giret på å løpe bort til andre hunder. Det ønsker jeg å kontrollere. Jeg bor i et veldig lite nabolag og hvor ingen reagerer på at hun er endel løs, sikkert pga at hun er av liten rase og ekstremt happy overfor alt.( ikke mas om båndtvang..), sak mellom meg og politiet. Hun er kjempelydig på alt, også med biltrafikk rundt, da sitter hun løs i `venteposisjon til bilen har passert.

Men altså bortsett fra når hun ser en annen hund, da går rullegardinen ned. Hun er likevel selektiv og senser hvis en hund ikke er helt i vater, og da går hun ikke helt frem. Med ukjente mennesker er det lettere, der har jeg kontroll. Går ikke bort før jeg eller det fremmede mennesket gir et inntrykk av at det er greit.

Som sagt, jeg ønsker å ha kontroll på dette med god nok statistikk. Får ikke oppretthold kontakten selv med godbiten som den er så inderlig glad i. Men er avstanden stor nok, ja.

Jeg ønsker at hun går sammen med meg i retning den evt fremmede hunden, sitte ned mens vi avklarer om eier synes det er greit med hilsing. Et værsågod, og greit. Dette må fungere med kjente som ukjente hunder, sistnevnte vil jo være den store oppgaven. For stor? 

Anonymkode: 520f2...cdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å la hunder løpe løst i nabolaget. Det er også utrolig hensynsløst ovenfor andre, og ikke minst setter du din egen hund sin helse og liv i fare. Noen hunder reagerer ikke negativt før den andre hunden er helt bort, og en stor hund kan ta livet av en liten tass på et lite sekund.

Det er flott at du vil trene på innkalling, men du har faktisk ikke lov til å la hunden din løpe løpsk i nabolaget. Jeg kan love deg at ikke alle dine naboer/hundeeiere du møter synes det er greit. Du ødelegger garantert dagen for mange

Anonymkode: a4365...1d9

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Jo, jeg vil mase om båndtvang. Du har ikke kontroll på hunden og da skal den være i bånd. 

Du vil ha godt av å komme deg på kurs. Der får du trent med forstyrrelser og med instruktører som veileder deg. For nå virker det som om du ikke forstår hvor sterk den selvbelønnede atferden er blitt befestet i hunden. Og da spiller det ingen rolle hvor god avstand eller hvor digg belønning du har. 

Og for all del; slutt å la hunden hilse på andre hunder fremover. Du ødelegger alt du forsøker å jobbe med, ved å tillate slikt.

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å ha hunden i bånd? Uansett hvor snill hunden din er, vet du ikke hvor snill andre hunder du møter på er. Eller om du plutselig møter på en hest eller ustabil sjåfør. Eller en elg. Hvis du ønsker at den skal få gå rundt uten bånd av og til, så velg et sted i skauen uten andre tilstede - og hvis du ser noen, tar du den fast.

Min hund får ikke hilse på andre ukjente hunder på tur. Den er snill, men jeg ser null poeng i det. Hunden min har nok av andre hundevenner i familien den kan være med. Har lært hunden til å gå forbi sammen med meg. Og da er det irriterende når det kommer løse hunder bort til den. 

Anonymkode: 54e4a...86d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bryter loven, og er til plage for andre hundeeiere. 

Anonymkode: 6a10c...d4e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som Troyamin skriver, hunden din driver med selvbelønning.

Dette blir ikke bedre før du klarer å hindre dette, ergo må hunden i bånd. 

Og ja, dette kan trenes på, men så lenge den har fått erfaring med å komme bort til andre hunder, vil det kreve langt mer enn om du hadde hindret dette fra start. 

Anonymkode: ad7fc...0fd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har fått mange svar på dette med båndtvang, så jeg skriver kun om treningen:

Tren inn disse tingene gradvis og kontrollert. Dvs ha noen med deg med hund slik at dere får trent på den avstanden hvor hunden mestrer oppgaven. Legg opp treningen med kriterier slik at hunden mestrer det og belønn svært godt på hvert steg. 

Gradvis kan dere gå nærmere til hunden klarer det på den avstanden du ønsker, men husk å gå frem så sakte at hunden får det til. Belønn masse og ha korte økter. 

Når hunden klarer det du ønsker med kjent hund, så kan du gjenta samme trening med en ukjent hund, men da tilbake til stor avstand og trene inn igjen.

Underveis i treningsløpet er det viktig at hunden din er i bånd slik at den ikke får belønnet seg selv med å løpe bort til hunder. Det vil gjøre din trening vanskeligere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å ha hunden i bånd? Uansett hvor snill hunden din er, vet du ikke hvor snill andre hunder du møter på er. Eller om du plutselig møter på en hest eller ustabil sjåfør. Eller en elg. Hvis du ønsker at den skal få gå rundt uten bånd av og til, så velg et sted i skauen uten andre tilstede - og hvis du ser noen, tar du den fast.

Min hund får ikke hilse på andre ukjente hunder på tur. Den er snill, men jeg ser null poeng i det. Hunden min har nok av andre hundevenner i familien den kan være med. Har lært hunden til å gå forbi sammen med meg. Og da er det irriterende når det kommer løse hunder bort til den. 

Anonymkode: 54e4a...86d

Det er fortrinnsvis for vilt og beitedyr båndtvangen er ment for. Så merkelig at du påpeker min ansvarsløshet og selv skal gi meg anledning i skauen..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (43 minutter siden):

Du har fått mange svar på dette med båndtvang, så jeg skriver kun om treningen:

Tren inn disse tingene gradvis og kontrollert. Dvs ha noen med deg med hund slik at dere får trent på den avstanden hvor hunden mestrer oppgaven. Legg opp treningen med kriterier slik at hunden mestrer det og belønn svært godt på hvert steg. 

Gradvis kan dere gå nærmere til hunden klarer det på den avstanden du ønsker, men husk å gå frem så sakte at hunden får det til. Belønn masse og ha korte økter. 

Når hunden klarer det du ønsker med kjent hund, så kan du gjenta samme trening med en ukjent hund, men da tilbake til stor avstand og trene inn igjen.

Underveis i treningsløpet er det viktig at hunden din er i bånd slik at den ikke får belønnet seg selv med å løpe bort til hunder. Det vil gjøre din trening vanskeligere.

Takk for det, noe av det her jeg trenger. Og apropos båndtvang. Ser ikke vits i hverken innkalling eller annet hvis hunden skal være i bånd eller kjetting 24/7. Da kan vel egentlig hundekurs avvikle mye av trening hverdagslydighet også.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke for stor oppgave å trene på. Først må du lære hunden at på tur så er det bånd som gjelder (ikke flexibånd….) og da blir det etterhvert lettere å trene full kontakt hele veien uansett hva som kommer. Det er litt jobb med det, men ingenting endrer seg før du begynner😉

Anonymkode: 45b38...3b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for det, noe av det her jeg trenger. Og apropos båndtvang. Ser ikke vits i hverken innkalling eller annet hvis hunden skal være i bånd eller kjetting 24/7. Da kan vel egentlig hundekurs avvikle mye av trening hverdagslydighet også.

Det er få hunder som er i bånd 24/7. Lærer hunden seg å gå pent i bånd og er god på innkalling, så er det lettere når perioder uten båndtvang kommer - eller hjemme i hagen, inn/ut av bil osv. 

Anonymkode: 45b38...3b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil ha en hund som går pent i bånd, og som kommer om han skulle komme seg løs. 

Og så vil jeg ha en hund jeg har kontroll på når det ikke er båndtvang. Så absolutt ingen grunn til å skofte på hverdagslydigheten :)

Anonymkode: ad7fc...0fd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har møtt så mange hundeeiere med hunden løs på full fart mot min hund, og en eier som roper at den er snill.. Det handler ikke om at min hund ikke er i vater, men han har vondt i ryggen og dårlige opplevelser. Vi jobber masse med at han skal være trygg på at vi går forbi hunder med stor nok avstand. Min hund blir engstelig når han ser løse hunder på vei mot han, og å møte deg vil ødelegge mye for vår trening. Det er ikke greit for meg.

Angående hvordan du trener det inn, bruk langline, stopp alltid hunden før den får belønnet seg selv ved å hilse, tren inn frys-kommando som må være tilnærmet skuddsikker, og øv inn en bedre innkalling. 

Når det er sagt, min hund kan dette. Jeg kan i teorien ha han løs overalt, men når jeg gjør det føler tydeligvis alle andre hundeeiere at det er helt greit å slippe sin hund for å hilse, så jeg har min i bånd på tur. Det gjør ikke han noe, og det gjør ikke meg noe, vi hadde tenkt å gå sammen uansett.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Først: jeg elsker hunder, og kan ikke tenke meg et liv uten. Jer vokst opp med hund, og har hatt hund hele mitt voksne liv, totalt 7 stk.

Det er ikke båndtvang hele året, så å trene på innkalling er selvsagt uansett nyttig. Hunden trenger virkelig ikke å være i bånd 24/7 hele året - om du har kontroll på den, vel å merke.

Ja, båndtvang er primært ment å beskytte vilt og beitedyr, men hundehold krever også at du tar nødvendig hensyn til omgivelsene dine. Det handler ganske enkelt om ansvar, og omsorg for hunden din.

Jeg har selv opplevd å bli bitt i ansiktet av en hund, og utviklet derav engstelse mot fremmede hunder generelt. Jeg har senere i livet opplevd å bli hoppet opp på av løse hunder som eier ikke hadde kontroll på, og du aner ikke hva det gjør med et menneske som allerede er traumatisert av stygt møte med hund. For meg er det nok å se en løs hund på avstand - jeg går umiddelbart i krisemodus med hele kroppen. Spesielt om jeg møter hundeeier med løs hund under båndtvangperioden, for da vet jeg at jeg har å gjøre med en hundeeier som ikke er til å stole på. 

Begynn med å se fra andre perspektiv enn ditt eget, så blir hundeholdet bedre også for omgivelsene dine. Husk at hvis hunden din havner i trøbbel, og i ytterste konsekvens skader noen, så er det den som må betale for det, kanskje med livet sitt.

Anonymkode: 4157f...ef2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er fortrinnsvis for vilt og beitedyr båndtvangen er ment for. Så merkelig at du påpeker min ansvarsløshet og selv skal gi meg anledning i skauen..

Hunden skal heller ikke være til sjenanse fordyr, folk og trafikk, og din er til sjenanse for dyr og folk siden du selv innrømmer at du ikke har kontroll. Må du absolutt bryte båndtvangen, så bør du vente med å ha hunden løst til du har fått trent den. En del av treningen på dette, er jo nettopp å endre/senke forventningene når hunden ser en annen hund, som man gjør ved å hindre møter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
kissmequick skrev (17 minutter siden):

Jeg har møtt så mange hundeeiere med hunden løs på full fart mot min hund, og en eier som roper at den er snill.. Det handler ikke om at min hund ikke er i vater, men han har vondt i ryggen og dårlige opplevelser. Vi jobber masse med at han skal være trygg på at vi går forbi hunder med stor nok avstand. Min hund blir engstelig når han ser løse hunder på vei mot han, og å møte deg vil ødelegge mye for vår trening. Det er ikke greit for meg.

Angående hvordan du trener det inn, bruk langline, stopp alltid hunden før den får belønnet seg selv ved å hilse, tren inn frys-kommando som må være tilnærmet skuddsikker, og øv inn en bedre innkalling. 

Når det er sagt, min hund kan dette. Jeg kan i teorien ha han løs overalt, men når jeg gjør det føler tydeligvis alle andre hundeeiere at det er helt greit å slippe sin hund for å hilse, så jeg har min i bånd på tur. Det gjør ikke han noe, og det gjør ikke meg noe, vi hadde tenkt å gå sammen uansett.

Takk, det er her jeg må gjøre en jobb. Line eller noe. Jeg har fått den til å avbryte med et høyt nei og kaste et nøkleknippe i nærheten av den, timing is everything. Da har den stoppet opp og ventet. Kjefter selvsagt ikke på den da, når den faktisk har avbrutt lysten sin. Men her er altså statistikken ikke tilstrekkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her..

Ble likevel en del påpek om regel for båndtvang. Det får være greit nok.

Jeg ønsker altså å oppnå en optimal kontroll, ser ut til at noen tips her kan være nyttige(med bånd), men det vil sikkert likevel bli en kontrovers ang båndbruk selv når jeg har fått den siste biten av kontroll på plass. Hittil ikke møtt på disse kommentarene ute blant folk og andre hunder. Men her, et høylytt kor. Ikke noe sjokk egentlig.

Hadde jeg vært eier av en Setter e.l jakthund så hadde du sett meg med hunden i bånd overalt, og line utenom båndtvangs-perioden. Den tassen jeg har i dag får ikke være lenger unna(løs) enn en medium line. Det fungerer.

I politivedtektene i Oslo for kontroll av hund er ordlyden de samme som tidligere; kreves kontroll."i bånd eller på annen måte." Generell båndtvang er i utgangspunktet et overordnet regelverk. Men den er tiltenkt hovedsaklig for vilt og beitedyr. Politivedtektene det utenfor. Ellers kan den jo like greit fjernes..

Finnes det tvetydigheter? Visstnok. Og hva med de som håndhever regelverket, og evt bøter? Har de anledning til å utvise noen form for skjønn når jeg blir tatt på fersken? Jeg snur det hele på hodet. Håndheverne mister ikke jobben sin hvis de tross alt velger å ikke gi meg en bot. Og det er nettopp dette jeg har opplevd ved to anledninger. Vurdert av situasjon/miljø, rase/størrelse, og kanskje at den ser ut til å være under kontroll.

Skulle jeg derimot møte et motsatt menneske, gis det sikkert anledning til å gi meg bot på en buss uten mennesker, hunden på fanget, men uten at jeg holder fingrene på selve båndet. Båndtvang er båndtvang--regel er regel.

Heldigvis finnes det i blant, også hos myndighetspersoner, mennesker som evner å bruke eget omløp i hodet. De får lov til det også.

AnonymBruker
Skrevet

Jwg hadde en hund som hadde bitt din hvis den løp bort når han var i bånd. Derfor bånd. Hund din kan ende død

Anonymkode: 24b0d...ee5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Den tassen jeg har i dag får ikke være lenger unna(løs) enn en medium line. Det fungerer."

Men hvorfor ikke ha en medium line på hunden når du uansett ikke lar den være lenger unna løs enn en medium line? Jeg forstår ikke hvorfor du absolutt skal la den løpe løst, når du uansett ikke lar den gå lengre vekk enn en medium line. Hva er tankegangen? Med en line slipper du å bekymre deg for bøter, at den plager andre dyr og folk, og ikke minst at den ikke vil måtte bøte med helsen eller livet om den løper bort til feil hund. Skjer det noe, er det jo din hund som må ta konsekvensene av det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jwg hadde en hund som hadde bitt din hvis den løp bort når han var i bånd. Derfor bånd. Hund din kan ende død

Anonymkode: 24b0d...ee5

Og slikt gjør den ikke. Den skjønner når noe er galt. Dette er erfart..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...