AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Snakket med en venninne for noen dager siden. Jeg har veldig mange ulike autoimmune sykdommer (blant annet revmatisme, stoffskifteproblemer og diabetes), hun er frisk. Vi er på samme alder. Jeg sier da at hun er heldig som fortsatt er frisk. Hun sier at hun hadde helt sikkert fått noen sykdommer, hun også, om hun hadde gått like ofte til legen som meg. For meg er dette veldig rar tankegang. Jeg får ikke flere sykdommer av å til legen ofte, jeg går til legen ofte fordi jeg har flere sykdommer… men hun mener at sjansen for å få diagnose øker dersom man er ofte hos legen. Hun mente at mine diagnoser kunne vært unngått om jeg slappet mer av og ikke gikk til legen for «bagateller» og at hun også hadde fått noen sykdommer om hun gikk til legen. Hva mener du? Anonymkode: c8981...05d 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Litt enig med din venninne 😅 det finnes mange hypokondere der ute (eks: min bror dro til legevakta med en liten flis, mamma dro til fastlegen fordi hun hadde hostet uten feber i 3 dager..). Du høres ikke ut som en hypokonder med dine sykdommer, men det er dessverre for lett for mange å oppsøke legehjelp for bagateller og som igjen skaper kø og press på leger 🥹 Anonymkode: ee77d...497 22 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Snakket med en venninne for noen dager siden. Jeg har veldig mange ulike autoimmune sykdommer (blant annet revmatisme, stoffskifteproblemer og diabetes), hun er frisk. Vi er på samme alder. Jeg sier da at hun er heldig som fortsatt er frisk. Hun sier at hun hadde helt sikkert fått noen sykdommer, hun også, om hun hadde gått like ofte til legen som meg. For meg er dette veldig rar tankegang. Jeg får ikke flere sykdommer av å til legen ofte, jeg går til legen ofte fordi jeg har flere sykdommer… men hun mener at sjansen for å få diagnose øker dersom man er ofte hos legen. Hun mente at mine diagnoser kunne vært unngått om jeg slappet mer av og ikke gikk til legen for «bagateller» og at hun også hadde fått noen sykdommer om hun gikk til legen. Hva mener du? Anonymkode: c8981...05d Ingen av dine er bagateller eller noe man kan snakke seg til. De må bevises med blodprøver, symptomer, ultralyd, røntgen. Det er mange med symptomer på leddproblemer som ikke får noen diagnose før 10 år etter de har oppstått. Dette er ikke noe man kan lure til seg, så nei, hun kunne ikke fått noen diagnose ved å gå ofte nok til legen. Hun virker til å være uviten og nedverdigende ovenfor deg. Det lyser av mangel på respekt. Jeg har selv hevelse og smerter i ledd, har hatt det i noen år. Jeg har perioder jeg ikke klarer noe fordi kroppen okke fungerer. Jeg får ingen diagnose fordi det ikke syns på ultralyd og jeg har vært på revmatisk sykehus. Anonymkode: 6844b...232 10 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Det er ikke som at man får selve sykdommen av å gå til legen, men man kan fort få flere diagnoser av å gå ofte til legen. Altså, man blir ikke mer syk av det, men man kan bli "stemplet" som mer syk, og få flere diagnoser. Det er jo egentlig ganske naturlig. Om du kommer til legen, så vil legen gjerne føle behov for å finne en forklaring på hva det nå er du kommer til legen for. Noe som kan resultere i en diagnose. Som du ikke ville fått om du IKKE gikk til legen. Og jo oftere og fler ting du går til legen for, jo større sjanse for at du kommer hjem med en diagnose. Det er jo mange som går udiagnostisert med diverse i mange, mange år, nettopp fordi de aldri går til legen. Så går de til legen, og vipps, en diagnose. Jeg fikk adhd og aspergers-diagnose i førti-årene, og det var diagnoser jeg ikke hadde fått om jeg ikke var blitt sendt til dps med fødselsdepresjon. Det var pga at jeg ble sendt til legen, for noe annet, at jeg kom hjem med flere diagnoser. Hadde jeg ikke blitt sendt til dps, ville jeg ikke fått disse diagnosene. Ikke fordi jeg ikke har dem, men fordi jeg ikke gikk til en lege som lette etter diagnoser å sette på meg. Anonymkode: 8dd33...fea 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Hvis du først har fått en diagnose og medisiner, så trenger du vel ikke å gå så ofte til legen. Mannen min har de samme sykdommene som deg, og han går da ikke til legen oftere enn en gang i året. Hvorfor legger du ut om hvor ofte du er hos legen? Anonymkode: 972e1...964 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Litt enig med venninna di. Mange spiller offerrolle og må alltid være syk. De har alt og ingenting. Også må de hele tiden snakke om hvor mye verre de har det enn andre. Anonymkode: dc3f0...24d 14 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du først har fått en diagnose og medisiner, så trenger du vel ikke å gå så ofte til legen. Mannen min har de samme sykdommene som deg, og han går da ikke til legen oftere enn en gang i året. Hvorfor legger du ut om hvor ofte du er hos legen? Anonymkode: 972e1...964 Har du diabetes så skal du til kontroll hver 3 måned så at mannen din bare er hos legen 1 gang i året for oppfølging av diabetes er ikke bra. Anonymkode: 76ef1...017 20 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Snakket med en venninne for noen dager siden. Jeg har veldig mange ulike autoimmune sykdommer (blant annet revmatisme, stoffskifteproblemer og diabetes), hun er frisk. Vi er på samme alder. Jeg sier da at hun er heldig som fortsatt er frisk. Hun sier at hun hadde helt sikkert fått noen sykdommer, hun også, om hun hadde gått like ofte til legen som meg. For meg er dette veldig rar tankegang. Jeg får ikke flere sykdommer av å til legen ofte, jeg går til legen ofte fordi jeg har flere sykdommer… men hun mener at sjansen for å få diagnose øker dersom man er ofte hos legen. Hun mente at mine diagnoser kunne vært unngått om jeg slappet mer av og ikke gikk til legen for «bagateller» og at hun også hadde fått noen sykdommer om hun gikk til legen. Hva mener du? Anonymkode: c8981...05d Begge har litt rett. Mange sykdommer fører til flere legebesøk. Flere legebesøk fører til oppdagelse av flere ting. Leger er forskjellige og feil skjer. Problem A kan få mange diagnoser, selv om bare 1 er rett. Anonymkode: 7d775...dbc 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt enig med venninna di. Mange spiller offerrolle og må alltid være syk. De har alt og ingenting. Også må de hele tiden snakke om hvor mye verre de har det enn andre. Anonymkode: dc3f0...24d Hun har stoffskifteproblemet, diabetes og revmatise. De to første er dør hun av om det ikke behandles, siste kan være invalidiserende på sikt. (Regner med hun hun har diabetes 1 siden man er mer utsatt for andre autoimmune sykdommer når man får en av dem). Venninnen til ts og du virker rett og slett kunnskapsløs når dere tror sykdommene hennes er hypokonderi eller offermentalitet da dette er enkelt påvisbare sykdommer, man blir veldig sjuk av når de er ubehandlet. Anonymkode: fb2ed...464 13 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Hvor ofte er du hos legen? Anonymkode: 94763...ca1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 Det er vel ingen hemmelighet at det er de som løper til legen for bagateller, og når sant skal sies så tar de også alt til inntekt for at når legen sier det "kan" være en x, y eller z diagnose så bringer pasienten videre at de har disse diagnosene. Hvorvidt du er i den gruppen er umulig å si noe om, men vi har nok alle ei venninne eller en venn som pusher diagnoser. Ser det blant annet på min datters venninner, et par av de kommer nok ikke til å leve til de blir 30 hvis alt av sykdommer stemmer.. Anonymkode: 89821...2bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hun har stoffskifteproblemet, diabetes og revmatise. De to første er dør hun av om det ikke behandles, siste kan være invalidiserende på sikt. (Regner med hun hun har diabetes 1 siden man er mer utsatt for andre autoimmune sykdommer når man får en av dem). Venninnen til ts og du virker rett og slett kunnskapsløs når dere tror sykdommene hennes er hypokonderi eller offermentalitet da dette er enkelt påvisbare sykdommer, man blir veldig sjuk av når de er ubehandlet. Anonymkode: fb2ed...464 Men TS er vel ikke ubehandlet? Anonymkode: 972e1...964 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 Du er jo helt feil person til å si noe slikt til av den idiotiske venninnen din. Du har jo 3 autoimmune sykdommer, som ja, fører til hyppig kontroller hos legen! Og så lirer hun av seg noe så vanvittig kunnskapsløst. Fortreng at hun sa det greiene der. Anonymkode: 07279...758 10
Gjest Refreng Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 Jeg tenker at ikke alle mennesker er like smarte....
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Venninna di er jo dum. Sykdommene dine har du, og de må følges opp. Man kan alltids finne noe galt om man leter godt nok, men de sykdommene du har, ville du hatt selv om de var udiagnostiserte. Anonymkode: aa5a4...0ca 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Ja da, bare la vær å dra til legen så forsvinner sikkert den diabetesen etterhvert… Er det mulig å være mer kunnskapsløs?? 🫣😆 Anonymkode: b6fd0...bb3 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Den venninnen din er vel ikke så smart da kanskje? Det er lov å søke kunnskap om autoimmune sykdommer og hvordan en forholder seg til det. Jeg har både psoriasis og psoriasis artritt, og i tillegg MGUS som gjør at jeg må ta blodprøver flere ganger i året og noen ekstrabesøk hos legen om jeg får ekstra plager. Ellers er jeg sjelden syk og er nesten aldri sykmeldt, men jeg må passe på å gå til kontroll innimellom. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har brukt egenmelding, men det jeg har lagt merke til er at mange som ikke har noen kroniske sykdommer bruker egenmeldinger som ekstra fridager. Anonymkode: c6295...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor ofte er du hos legen? Anonymkode: 94763...ca1 Det varierer, men antar ca en gang i måneden i snitt. Jeg har en øyesykdom som utløses av leddgiktsykdom og i vinterhalvåret får jeg veldig lett bihulebetennelse, så det kommer oppå vanlig kontroll. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men TS er vel ikke ubehandlet? Anonymkode: 972e1...964 Nei, men jeg har ikke optimal medisinering og tester ulike medisiner og kombinasjoner. Sykdommene er ikke stabile. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Venninna di er jo dum. Sykdommene dine har du, og de må følges opp. Man kan alltids finne noe galt om man leter godt nok, men de sykdommene du har, ville du hatt selv om de var udiagnostiserte. Anonymkode: aa5a4...0ca Nei, hun er ikke dum, men hun er optimistisk og kanskje litt naiv og har tro på at alt går bra. Nesten litt sånn at hvis man ikke ser det som er dårlig, så finnes det ikke. Anonymkode: c8981...05d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Hun er vel som meg som knapt går til legen, kanskje ville jeg fått noen diagnoser for har nådd 50, men når jeg ser hva venninner maser på legene om så blir jeg litt matt, de har forventninger om totalt smertefritt liv 24/7- selv med diagnoser. Jeg skadet meg i ungdommen og har innfunnet meg med at den smerten må jeg leve med, kan ikke trenes eller opereres bort og kan ikke bli pillemisbruker heller, så det får gjøre litt vondt. Derfor kan annet være litt vondt og jeg går ikke til lege for litt hoste eller feber. Det må på nivå med lungebetennelse før jeg ser behovet for medisinering og legehjelp. Anonymkode: 30a0b...ffb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå