Gå til innhold

Spørsmål om slanking / forbrenning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg feks har lagt på meg 10 kg og finner ut at jeg vil slanke meg. Hvis jeg da begynner og spise sunnere mat med færre kalorier og jogge vil jeg jo da sannsynligvis gå ned i vekt. Spørsmålet mitt er, hvordan kommer det jeg eventuelt går ned i vekt ut? Kommer det med svette,med avføring eller på noen annen måte?

Jeg har ferie nå og litt for mye tid til å tenke. Håper noen kan svare meg på dette.:)

Anonymkode: b74f3...8dc

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt gjennom avføring, litt gjennom svette, og mye gjennom utpust faktisk. 

Er det som motiverer meg til å gjøre kardio tre ganger i uken, samt gå mye turer. 

Anonymkode: faa99...691

AnonymBruker
Skrevet

Ja det meste er gjennom pusten. :) 

Anonymkode: 97256...55a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om jeg feks har lagt på meg 10 kg og finner ut at jeg vil slanke meg. Hvis jeg da begynner og spise sunnere mat med færre kalorier og jogge vil jeg jo da sannsynligvis gå ned i vekt. Spørsmålet mitt er, hvordan kommer det jeg eventuelt går ned i vekt ut? Kommer det med svette,med avføring eller på noen annen måte?

Jeg har ferie nå og litt for mye tid til å tenke. Håper noen kan svare meg på dette.:)

Vektøkning er som regel i form av fett som lagres på kroppen. Fett er konsentrert energi, og energi er det du trenger for å holde varmen, puste, og bevege deg. Når du spiser mer energi(kalorier) enn kroppen din bruker, lagrer kroppen dette som fett. 

Når du skal ned i vekt, da må du spise mindre kalorier(energi) enn det kroppen trenger. 

Så hvor blir fettet av når du går ned i vekt? Det aller meste blir brukt i musklene dine og kommer ut av kroppen i form av bevegelse. Jo mer du bruker musklene, jo mer energi trenger musklene. Det er nettopp derfor det hjelper å trene når du vil ned i vekt, fordi du da bruker mye mer energi slik at kroppen begynner å hente fett fra fettlagrene.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Tusen takk for svarene. Da ble jeg litt klokere.

Litt av grunnen til at jeg spør er fordi jeg nå i ferien har hatt mulighet til å spise sunnere mat og være mer aktiv enn vanlig. 

Jeg svetter selvfølgelig når jeg trener og skjønner at det er forbrenning, men jeg merker også at avføringen min er mer "fettete" på en måte. Kommer dette av forbrenning av fett? Er det bare tilfeldig? Eller kan det være en annen grunn?

AnonymBruker
Skrevet

CO2 og vann.

Anonymkode: b63df...168

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

TS her igjen. Tusen takk for svarene. Da ble jeg litt klokere.

Litt av grunnen til at jeg spør er fordi jeg nå i ferien har hatt mulighet til å spise sunnere mat og være mer aktiv enn vanlig. 

Jeg svetter selvfølgelig når jeg trener og skjønner at det er forbrenning, men jeg merker også at avføringen min er mer "fettete" på en måte. Kommer dette av forbrenning av fett? Er det bare tilfeldig? Eller kan det være en annen grunn?

Svette er stort sett bare saltvann. Når kroppen blir varm skiller den ut svette fordi våt hud bidrar til å kjøle ned kroppen.

Endret avføring har nok mest med endring av kostholdet å gjøre og ikke så mye forbrenningen.

Endret av aksase
AnonymBruker
Skrevet

Da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Tusen takk for hjelpen :) Hilsen TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...