AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Hun har slitt lenge med den mentale helsen og bruker sobril nå og da. Innimellom dette opplever jeg henne som sterk, svær ressurssterk dame, som gjør alt hjemme av oppgaver, barn og det som hører med. Hun går til behandling ukentlig og dette snakker hun åpent om med meg. Hender hun ber om råd, både for behandlingstimene men også vanlige råd som jeg også kan stille tilbake om alt mellom himmel og jord. En dag forrige uke ringte hun meg for å spørre om hjelp til forskjellige ring. Vi ble sittende en time og snakke, hvor dialogen gikk frem og tilbake og alt virket normalt. Dagen etter ringte hun for å gratulere med med dagen til barnet mitt. Jeg spurte henne hvordan hun hadde det og om hun hadde fått reflektert over det vi snakket om dagen før. Da svarte hun «Hva snakket vi om? Alt er så grøtete, jeg husker ikke hva vi snakket om». Stemmen hennes virket slik jeg ville sagt hun var om hun var brisen/full, litt borte liksom. Virker veldig sliten. Og hun kunne ikke komme opp med en påstand fra dagen før. Da jeg selv ikke har hatt angst/depresjon så vet jeg ikke hvordan man blir påvirker og kan reagere. Der og da følte jeg at jeg ikke kjente henne, ikke klarer å forstå og tok det litt personlig. Føltes som om hun ikke verdsatt samtalen fra dagen før. Det var ingenting jeg kunne si for at samtalen skulle gi mening. Jeg takket for gratulasjonen og la på. Og nå sliter jeg med å forstå og vet ikke hva jeg skal si til henne. Noen som kan hjelpe meg å forstå dette of hva jeg kan gjøre. Vil beholde henne som venn, men dette var ubehagelig opplevelse. Anonymkode: e417e...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Hun sliter mentalt og bruker sobril. Så enkelt er det. Helt normalt med hjernetåke og dårlig kortidsminne. Kan ikke forstå at dette handler om deg i det hele tatt. Anonymkode: c979e...8b0 19 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Er nok bare bivirkning av sobril + dårlig mental helse. Synes du er en veldig god venn, så ikke tenk noe på det:) Jeg tok antidepressiva og mistet korttidshukommelsen etter det, den er kjempedårlig 😆 Enda jeg har vært mange år uten. Anonymkode: 9570a...d2c 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun sliter mentalt og bruker sobril. Så enkelt er det. Helt normalt med hjernetåke og dårlig kortidsminne. Kan ikke forstå at dette handler om deg i det hele tatt. Anonymkode: c979e...8b0 Det som er uthevet er jeg svært klar over. Men likevel, siden jeg ikke har kjennskap til det, forstår jeg ikke hvordan det er i praksis. Derfor jeg spør. Handler jo ikke om meg i det hele tatt. Hadde ikke tatt meg tid til å skrive og for å lære, om jeg ikke hadde brydd meg og bare tenkt på meg selv. Vil vite mer hvordan det oppleves og bivirkningene av det. Ts Anonymkode: e417e...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er nok bare bivirkning av sobril + dårlig mental helse. Synes du er en veldig god venn, så ikke tenk noe på det:) Jeg tok antidepressiva og mistet korttidshukommelsen etter det, den er kjempedårlig 😆 Enda jeg har vært mange år uten. Anonymkode: 9570a...d2c Takk! Forstår hukommelsen kan være veldig dårlig. Hadde trudd hun husket de store linjene av samtalen, så ble bare sjokkert av spørsmålet «hva snakker vi om». Vi har kjent hverandre lenge, og aldri før har jeg følt at hun ikke har husket noe fra sist vi så hverandre/snakket sammen. Er det mest sannsynlig at hun tok en sobril den dagen? Ts Anonymkode: e417e...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun har slitt lenge med den mentale helsen og bruker sobril nå og da. Innimellom dette opplever jeg henne som sterk, svær ressurssterk dame, som gjør alt hjemme av oppgaver, barn og det som hører med. Hun går til behandling ukentlig og dette snakker hun åpent om med meg. Hender hun ber om råd, både for behandlingstimene men også vanlige råd som jeg også kan stille tilbake om alt mellom himmel og jord. En dag forrige uke ringte hun meg for å spørre om hjelp til forskjellige ring. Vi ble sittende en time og snakke, hvor dialogen gikk frem og tilbake og alt virket normalt. Dagen etter ringte hun for å gratulere med med dagen til barnet mitt. Jeg spurte henne hvordan hun hadde det og om hun hadde fått reflektert over det vi snakket om dagen før. Da svarte hun «Hva snakket vi om? Alt er så grøtete, jeg husker ikke hva vi snakket om». Stemmen hennes virket slik jeg ville sagt hun var om hun var brisen/full, litt borte liksom. Virker veldig sliten. Og hun kunne ikke komme opp med en påstand fra dagen før. Da jeg selv ikke har hatt angst/depresjon så vet jeg ikke hvordan man blir påvirker og kan reagere. Der og da følte jeg at jeg ikke kjente henne, ikke klarer å forstå og tok det litt personlig. Føltes som om hun ikke verdsatt samtalen fra dagen før. Det var ingenting jeg kunne si for at samtalen skulle gi mening. Jeg takket for gratulasjonen og la på. Og nå sliter jeg med å forstå og vet ikke hva jeg skal si til henne. Noen som kan hjelpe meg å forstå dette of hva jeg kan gjøre. Vil beholde henne som venn, men dette var ubehagelig opplevelse. Anonymkode: e417e...9b8 Hun sliter kognitivt. Helt vanlig med angst , depresjon osv. Egentlig helt vanlig iht de fleste sykdommer. Dere snakket sammen i en time. Drt er mulig litt mye, og hvis dere snakket om forskjellig på den timen. Så syntes jeg litt mer hint enn det vi snakket om i går , er passende uansett. Jeg har noen jeg også som spør generelt, også må jeg gjette hvilke ting av de 50 andre tingene vi snakket om , vedkommende mener. Og blir sur om jeg bommer. Mannen min er også sånn. Plutselig 3 timer etter vi har snakket om noe , fortsetter han samtalen, ut fra ingenting. Jeg tenker rød, rød bøir bra. Jeg bare hæ, hva snakker du om? Og jan svarer , det ji snakket om før i dag. Ja hva da?, vi har snakket om 20 ting allerde. Øitt småsur sier han hytta . Jeg hæ? Jeg vet vi snakket om å kjøpe en hytte. Men hva har det med rød å gjøre? Han himler med øynene, for å signalisere at jeg er nå litt teit, den hadde jo vært fin med rød dør. Jeg blir oppgitt, og lurer på hvordan jeg i alle dager skulle koble rød på en hytte dør på en hytte vi ikke eier. For min del kunne det vært et rom, bilen, sykkelen, kjøkkenet hjemme. Det er 4 timer siden vi snakket om hytta. Så istedenfor å bære tydelig å si jeg trir den døra på den hytta hadde blitt fin rød. Så sitter jeg da fast i en dårlig samtale og en gjettelek jeg virkelig ikke har lyst å være i , oh som lager dårlig stem. Så neste gang du spør veninden din om noe dere har snakket om, når dere snakker om 1000ting. Så spør heller mer direkte, har du fått tenkt noe mer på flyttingen? Og ikke har du tenkt noe mer på hva vi snakket om i går, Sorry her det det spm spm er feil. Ikke vennen din det er noe galt med Anonymkode: b55b9...4b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun sliter kognitivt. Helt vanlig med angst , depresjon osv. Egentlig helt vanlig iht de fleste sykdommer. Dere snakket sammen i en time. Drt er mulig litt mye, og hvis dere snakket om forskjellig på den timen. Så syntes jeg litt mer hint enn det vi snakket om i går , er passende uansett. Jeg har noen jeg også som spør generelt, også må jeg gjette hvilke ting av de 50 andre tingene vi snakket om , vedkommende mener. Og blir sur om jeg bommer. Mannen min er også sånn. Plutselig 3 timer etter vi har snakket om noe , fortsetter han samtalen, ut fra ingenting. Jeg tenker rød, rød bøir bra. Jeg bare hæ, hva snakker du om? Og jan svarer , det ji snakket om før i dag. Ja hva da?, vi har snakket om 20 ting allerde. Øitt småsur sier han hytta . Jeg hæ? Jeg vet vi snakket om å kjøpe en hytte. Men hva har det med rød å gjøre? Han himler med øynene, for å signalisere at jeg er nå litt teit, den hadde jo vært fin med rød dør. Jeg blir oppgitt, og lurer på hvordan jeg i alle dager skulle koble rød på en hytte dør på en hytte vi ikke eier. For min del kunne det vært et rom, bilen, sykkelen, kjøkkenet hjemme. Det er 4 timer siden vi snakket om hytta. Så istedenfor å bære tydelig å si jeg trir den døra på den hytta hadde blitt fin rød. Så sitter jeg da fast i en dårlig samtale og en gjettelek jeg virkelig ikke har lyst å være i , oh som lager dårlig stem. Så neste gang du spør veninden din om noe dere har snakket om, når dere snakker om 1000ting. Så spør heller mer direkte, har du fått tenkt noe mer på flyttingen? Og ikke har du tenkt noe mer på hva vi snakket om i går, Sorry her det det spm spm er feil. Ikke vennen din det er noe galt med Anonymkode: b55b9...4b4 Jeg kunne vært mer klar om akkurat dette i hi, men det er klart at jeg ikke var så utydelig. Mer for å prøve å gjøre historien kort her for dere og for å ikke utdype konkret hva jeg spurte om (i tilfelle hun leser dette selv). Men la oss si vi snakket om temaet bursdag, så spurte jeg noe sånn « Hvordan har du det i dag? Har du tenkt noe mer på det vi snakket om i går, om du ønsker å ha bursdagen inne eller ute?» Jeg vet hun sliter med hukommelsen, men selv med slike hint så svarte hun som sagt «det er så grøtete, jeg husker ikkr noe av der vi snakket om». Ts Anonymkode: e417e...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 Du tenker at dette var veldig uvanlig for henne? For angst, depresjon og stresset det medfører leder til økt produksjon av kortisol (stresshormon) som påvirker hukommelse og konsentrasjon. Noen opplever en følelse av at hodet er grøtete på ett eller flere av følgende preparater; sobril, valium, vival og lignende. Noen er seg selv på ett av dem men virker tilnærmet ruset på et annet. Hvorfor aner jeg ikke. Høres ut som om preparatet hun får er "feil" for henne. Anonymkode: 92933...bee 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som er uthevet er jeg svært klar over. Men likevel, siden jeg ikke har kjennskap til det, forstår jeg ikke hvordan det er i praksis. Derfor jeg spør. Handler jo ikke om meg i det hele tatt. Hadde ikke tatt meg tid til å skrive og for å lære, om jeg ikke hadde brydd meg og bare tenkt på meg selv. Vil vite mer hvordan det oppleves og bivirkningene av det. Ts Anonymkode: e417e...9b8 Jeg er nå deorimert og sliter med hukommelsen grunnet det. Ikke noe med medisiner å gjøre. Hide har nok med seg selv og fokuserer på å bli bra, ikke på samtaler med andre. Glemmer alt jeg ikke har alarm på til. Anonymkode: 989c5...253
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Jeg sliter med angst og depresjoner, som tilleggsproblemer fra autisme og adhd. Og ja, hjernen kan til tider bli så grøtete når jeg er stresset, sliten, o.l., at jeg ikke husker en dritt. Anonymkode: e09d5...e05 1
lillevill Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): n som kan hjelpe meg å forstå dette of hva jeg kan gjøre. Vil beholde henne som venn, men dette var ubehagelig opplevelse Om du lurer på å kutte henne ut som venn fordi hun sliter med å huske ting når hun er sliten (fordi hun tar medisin) så vet jeg ikke hva jeg skal si. Du får vel vurdere å bare ha friske venner da og heller leve et Barbie liv. 🤷 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 lillevill skrev (1 minutt siden): Om du lurer på å kutte henne ut som venn fordi hun sliter med å huske ting når hun er sliten (fordi hun tar medisin) så vet jeg ikke hva jeg skal si. Du får vel vurdere å bare ha friske venner da og heller leve et Barbie liv. 🤷 Sånn er det ikke. De fleste av oss har alle noe vi sliter med, inkl meg. Ts Anonymkode: e417e...9b8 1
lillevill Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne vært mer klar om akkurat dette i hi, men det er klart at jeg ikke var så utydelig. Mer for å prøve å gjøre historien kort her for dere og for å ikke utdype konkret hva jeg spurte om (i tilfelle hun leser dette selv). Men la oss si vi snakket om temaet bursdag, så spurte jeg noe sånn « Hvordan har du det i dag? Har du tenkt noe mer på det vi snakket om i går, om du ønsker å ha bursdagen inne eller ute?» Jeg vet hun sliter med hukommelsen, men selv med slike hint så svarte hun som sagt «det er så grøtete, jeg husker ikkr noe av der vi snakket om». Ts Anonymkode: e417e...9b8 Ærlig talt så tror jeg du forstyrret henne når hun var sliten. Her skulle dere tatt samtalen på et annet tidspunkt eller når hun Kvikne til igjen. Jeg tar adhd medisin og blir dritsliten av det på kvelden. Du kunne sagt er du sliten du da? Ring meg når du er i form. Ha en fin kveld da. 2
lillevill Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn er det ikke. De fleste av oss har alle noe vi sliter med, inkl meg. Ts Anonymkode: e417e...9b8 Men hva er så ubehagelig med at hun blir sliten? At du må ta hensyn eller ble du skremt? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn er det ikke. De fleste av oss har alle noe vi sliter med, inkl meg. Ts Anonymkode: e417e...9b8 Ja, og derfor kutter man ikke venner fordi de sliter litt i perioder.. Anonymkode: e09d5...e05 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 lillevill skrev (2 minutter siden): Ærlig talt så tror jeg du forstyrret henne når hun var sliten. Her skulle dere tatt samtalen på et annet tidspunkt eller når hun Kvikne til igjen. Jeg tar adhd medisin og blir dritsliten av det på kvelden. Du kunne sagt er du sliten du da? Ring meg når du er i form. Ha en fin kveld da. Det var hun som ringte meg. Ts Anonymkode: e417e...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 lillevill skrev (2 minutter siden): Men hva er så ubehagelig med at hun blir sliten? At du må ta hensyn eller ble du skremt? Ubehagelig at hun var helt fjern, ikke husket noe av det vi hadde snakket om. Så ja, det skremte meg. Ts Anonymkode: e417e...9b8
lillevill Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Ser nå at hun ringte deg når hun var sliten for å gratulere deg med dagen til barnet ditt. Hun mente å være god mot deg ved å ringe deg og gratulere deg. Hun var sliten og du merket det. Men det var ubehagelig å høre at hun var sliten men du vil beholde henne som venn. Med det oppsummert så tror jeg at din venninne må bli bedre på å si ifra når hun er sliten, eller så kjenner du henne så pass godt nå at du vet at hun tar medisin og blir sliten og glemsom. Men synes det er merkelig at en voksen må legge det ut på nett som du gjør. At du må ha hjelp til å forstå at når noen tar medisin så kan de bli slitne. Og hvordan kan man reagere, jo man kan vise omsorg og ta hensyn (og beholde dem som venner) 😳🤷 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ubehagelig at hun var helt fjern, ikke husket noe av det vi hadde snakket om. Så ja, det skremte meg. Ts Anonymkode: e417e...9b8 Har du autisme? Asberger? Anonymkode: 08a99...b29
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Jeg har autisme og adhd. Slet enormt med depresjon på grunn av det i mange år. Ja, hukommelsen, både langtids- og kortidshukommelsen, kan bli svært påvirket av det. Bruker man medisiner i tillegg, kan det bli verre. Ts, hvis hun glemmer, så legger du frem hovedpunktene av samtalen (eller det du vil hun skal huske) på en så enkel, oversiktlig måte som mulig så hun har muligheten til å ta det fra der. Det er svært ubehagelig å ikke huske ting man burde huske. Man blir sittende med noe som ligner en fylleangst, lurende på hva man har gjort og sagt, redd for at man har gjort/sagt noe dumt. "Jeg var ute og kjørte i går. Hva om jeg kjørte på noen og ikke la merke til det?" Dårlig hukommelse gjør ikke at man kjører dårlig, man er jo helt klar i hodet i øyeblikket, men når man tenker tilbake og ikke husker noe man burde huske, så er det lett å frykte at man også er psykotisk eller annet som gjør at man oppfører seg annerledes uten å forstå det selv. Det er ekkelt å ha dårlig kortidshukommelse. Jeg forstår at du syntes det var ubehagelig, men ikke ta det personlig. Om hun manglet en arm, så hadde du vel ikke blitt ukomfortabel over at hun sliter med å knyte skoene? Da hadde du knytt skoene hennes og dere hadde gått videre med dagen. Anonymkode: d3839...397 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå