Gå til innhold

Ang kondisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gå lange turer i fjellet eller i skogen. Blir noe andpusten hvis det er veldig bratt, som de fleste gjør. Men, og blir jo så sykt andpusten av å gå trapper.

Noen som vet hvorfor det er sånn? Skal da ikke bli andpusten av trapper, når jeg veldig fint kan gå i fjell og skog uten problemer 

Anonymkode: effbe...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ta feil, men er ikke gjennomsnittlig "stigning" i en trapp egentlig ganske høy? Kan sikkert sammenligne det med flere av de aller bratteste partiene, og det bare fortsetter og fortsetter slik.

En annen ting er at du sikkert er god og varm på en slik fjelltur. Når du går trapper så kommer du kanskje fra relativt stillesittende posisjon?

Det aerobe systemet trenger litt tid på å komme i gang, og da opparbeider du deg en oksygengjeld som du må tilbakebetale. Det fører til "akutt andpustenhet" eller hva jeg skal kalle det.

Dette tester du enkelt.

Gå en tur på 5 minutter der det siste minuttet er i ganske rask gange. Gå slik at du kommer hjem ca. etter 5 minutter. Stå stille i 30 sekunder og gå deretter opp trappa. Hvor andpusten ble du?

Så kan du legge deg på sofaen helt flatt og se på TV i en time. Reis deg deretter opp og gå opp trappa umiddelbart. Noen forskjell?

Jeg vet at jeg i siste scenario føler meg som en kolspasient, mens i første scenario har jeg ikke antydning til andpustenhet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du opplever er det jeg kaller «innbytterpuls»

Anonymkode: 3190e...5eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 7.17):

Jeg kan gå lange turer i fjellet eller i skogen. Blir noe andpusten hvis det er veldig bratt, som de fleste gjør. Men, og blir jo så sykt andpusten av å gå trapper.

Noen som vet hvorfor det er sånn? Skal da ikke bli andpusten av trapper, når jeg veldig fint kan gå i fjell og skog uten problemer 

Anonymkode: effbe...a9b

Jeg tror dette er veldig individuelt. Noen kommer i gang i løpet av et par minutter, mens andre trenger  20 minutter før de får fart på systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...