Gå til innhold

Elektriker på kjøkken, pris?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt et eldre hus, og vi har spart opp en god del til å pusse opp kjøkken. Vi har kjøpt nye hvitevarer på salg, og vi skal la noe av skroget på det gamle kjøkkenet stå, men ha nye fronter. For å installere hvitevarene trenger vi hjelp av elektriker. Her blir jeg litt usikker på pris. Kan noen komme med innspill på sånn cirka pris? Så skal vi jo selvfølgelig få elektrikere inn på anbud og slikt, men de fleste som reiser ut på landet til oss, har fremdeles sommerferie😅.

Det elektriker må gjøre: Legge opp strøm til to integrerte steikeovner, (her må vi muligens også ha 2x komfyrvakt?), legge opp til et vinskap, samt 2-3 stikkontaktpunkt.

Det virker liksom så lite, men frykter det likevel blir veldig dyrt. Noen som vet?

Anonymkode: ad9f6...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker ikke komfyrvakt på stekeovn, så den utgiften slipper du. Hvor omfattende det blir kommer an på om du har nok kurser til kjøkkenet fra før, eller om du må trekke nye.

I dag pleier alle hvitevarer slik som oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp osv ha egen kurs. Så om du ikke behøver legge nye kurser, trenger det ikke nødvendigvis bli så dyrt.

Anonymkode: 180f2...bf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med hvitevarer, kjøkkeninnredning og rørlegger, er prisen for elektriker lite. Om du har stramt budsjett,  kan du be om prisoverslag. Tilbud/faspris blir nesten alltid dyrere, men gir sikkerhet. De fleste elektrikere vil nok komme på befaring.

Som sagt er nok dette en forholdsvis liten sum av totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker ikke komfyrvakt på stekeovn, så den utgiften slipper du. Hvor omfattende det blir kommer an på om du har nok kurser til kjøkkenet fra før, eller om du må trekke nye.

I dag pleier alle hvitevarer slik som oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp osv ha egen kurs. Så om du ikke behøver legge nye kurser, trenger det ikke nødvendigvis bli så dyrt.

Anonymkode: 180f2...bf5

Vi må trekke nye kurser på to stekeovner, ellers skal kjøleskap og oppvaskmaskin stå der det står i dag. Platetoppen beholder vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfyrvakt er påbudt nå hvis du bygger nytt ELLER:

- legger opp ny kurs til komfyren, eller gjør vesentlige endringer på den eksisterende kursen.

Så det er ingen vei utenom komfyrvakt. Slik jeg forstår reglene, er det en komfyrvakt per stekeovn, kanskje en er nok hvis de står sammen?

Det å trekke kurser er så umulig å gjette, siden det beror på hvor langt de skal trekkes og hvor vanskelig det er. Det står prisantydning for komfyrvakt her: Hva koster elektriker? Pris i 2023 (boligsmart.no)

Her er en prisantydning på 16A kurs: Ny 16A kurs – MAX ELEKTRO AS

Hvis ikke fast elektrisk utstyr har en egen kurs allerede, så må det trekkes opp til den. Slik jeg tolker reglene, er "fast" innebygde apparater. En mikrobølgeovn som ikke er innebygd, er ikke fast. En oppvaskmaskin er fast. Stikkontakt på kjøkken | EL-PROFFEN (elproffen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ops2 said:

Så det er ingen vei utenom komfyrvakt. Slik jeg forstår reglene, er det en komfyrvakt per stekeovn, kanskje en er nok hvis de står sammen

Tror du blander stekeovn (som du putter pizzaen inn i) og koketopp som man bruker stekepanne på... Alternativt har man komfyr, som både har koketopp og stekeovn. 

Det er verken krav eller mulig å montere en komfyrvakt på en stekeovn. Den monteres over koketoppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, newman01 said:

Tror du blander stekeovn (som du putter pizzaen inn i) og koketopp som man bruker stekepanne på... Alternativt har man komfyr, som både har koketopp og stekeovn. 

Det er verken krav eller mulig å montere en komfyrvakt på en stekeovn. Den monteres over koketoppen. 

Disse firmaene skulle skrevet tydeligere, komfyrvakt er et uklart ord. Det ble vel først brukt da det bare var frittstående komfyrer. Det er jo sant at de fleste velger innebygde løsninger, og kan ha stekeovnen et annet sted enn platetoppen.

Men man slipper ikke unna komfyrvakt når man legger ny kurs, det regner jeg med at du er enig i.

Umulig å finne ut pris på en slik jobb uten at en elektriker har vært på befaring. Kan bare si at det blir dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ops2 said:

Men man slipper ikke unna komfyrvakt når man legger ny kurs, det regner jeg med at du er enig i.

Nå skulle vel trådstarter beholde eksisterende koketopp og ha ny stekeovn. Så om kurs til koketopp ikke endres er det ikke skrevet i stein at komfyrvakt må installeres. De er litt plagsomme, men jeg hadde nok montert en om jeg uansett skulle fikse noe på kjøkkenet. Man leser stadig om tørrkoking, og med en slik unngår man brann pga uforsiktighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 timer siden):

Nå skulle vel trådstarter beholde eksisterende koketopp og ha ny stekeovn. Så om kurs til koketopp ikke endres er det ikke skrevet i stein at komfyrvakt må installeres. De er litt plagsomme, men jeg hadde nok montert en om jeg uansett skulle fikse noe på kjøkkenet. Man leser stadig om tørrkoking, og med en slik unngår man brann pga uforsiktighet 

Stemmer det, vi beholder selve platetoppen med ventilatoren over. Det gjør vi ikke noe med. Vi skal ha to stekeovner på motsatt side enn dagens ene.
Vi skal bytte ut kjøleskapet. Vi vurderer da å gå fra integrert til frittstående, men ha det på samme sted. Oppvaskmaskinen blir byttet, men skal stå på samme sted. Vask gjør vi ikke noe med.

I tillegg trenger vi noen nye punkter til stikkontakter, slik at vi kan koble til typer kjøkkenmaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...