Gå til innhold

Sobril i mange år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte plutselig å tenke på hvor mange år jeg har brukt sobril. I 15 år har jeg brukt det. Ikke hver dag. Av og på hele tiden pga angst og ikke takler følelser osv.  Fikk det da jeg var veldig ung. Helt galskap å tenke på at jeg fikk det så tidlig. Men aldri vært avhengig eller fått abstinenser eller symptomer når jeg ikke tar. Har kun tatt når jeg har vært veldig langt nede, så kan det gå mange mnd før jeg tar igjen, og bare lav dose. 
Har sluttet på de nå. Men begynte bare å tenke på om det kan gi noen skader ? Etter så mange år! 

er det andre her som har gått på det i så mange år og sluttet? Hvordan ble livet ditt da? Kan sobril eller andre beroligende medisiner gi noen skader etter så mange år? Noen som vet det? :) 

Anonymkode: ac05b...333

Skrevet

Sobril er da såvisst ikke ufarlig! Veldig avhengighetsskapende faktisk. Er jo faktisk en grunn til at folk selger det på gata? Man kan bli avhengig av sobril og få abstinens/ bivirkninger av det. Men spør du meg T.S virker det som du ikke har blitt avhengig av det og det skal du være glad for. Synes det er rart du fikk dette foreskrevet til deg når du var så ung. Trur du gjør det klokt i å kutte det ut/ ned på det og heller håndtere angsten ved å møte den og stå i det, eller finne andre teknikker. Du er flink som kuttet ut:) 

• Nyttig 2
Skrevet
Erlic skrev (1 minutt siden):

Sobril er da såvisst ikke ufarlig! Veldig avhengighetsskapende faktisk. Er jo faktisk en grunn til at folk selger det på gata? Man kan bli avhengig av sobril og få abstinens/ bivirkninger av det. Men spør du meg T.S virker det som du ikke har blitt avhengig av det og det skal du være glad for. Synes det er rart du fikk dette foreskrevet til deg når du var så ung. Trur du gjør det klokt i å kutte det ut/ ned på det og heller håndtere angsten ved å møte den og stå i det, eller finne andre teknikker. Du er flink som kuttet ut:) 

Jeg tror ikke du har fått noen skader av bruk, og det at du tenker over forbruket ditt og har stoppet sier meg at du er klar over det og veldig reflektert og sterk dame. Jeg føler sobril er en quick fix for å dempe angst og følelser der og da, men da klarer man jo aldri å bekjempe angsten om man skal bruke dette så fort vonde følelser/ angst oppstår. Blir som en pulver slankekur i 14 dager som sikker funker, men blir tusen ganger verre da man begynner å spise vanlig igjen. Man skyver bare problemet sitt foran seg. Viktigheten her er vel å finne årsaken til angst og håndtere den isteden for å ty til medikamenter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sobril er jo et vanedannende b-preparat så det er klart at man kan bli både avhengig av det og ruse seg på det. Med det sagt så er det også det mildeste av alle benzodiazepiner. Ved angst behandling så kan sobril brukes daglig i 3 mnd i strekk før man begynner å snakke om avhengighet, og da er det lagt inn lange sikkerhetsmarginer så i realiteten kan man nok bruke det ennå lenger. Hvis man bruker sobril en sjelden gang (type 1 gang i uka) ved kraftig angst så er jeg faktisk enig i at det ikke er værre enn paracet. De fleste leger er helt enig i at å bruke sobril som angstdempende for isolerte sjeldne hendelser er helt ok. Det som er farlig med det er at man kan vende seg til å ta en pille når man får problemer fremfor å finne roten til problemet og jobbe med det. Så altså psykisk kan det være utfordrende. Men, kroppslig sett i forhold til skader somatisk så er det null stress å bruke av og til.

Anonymkode: 109ab...b1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det øker risikoen for demens. 

Anonymkode: 7bd03...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet er avhengighet og tilvenning når man bruker det daglig over flere uker. Kroppen blir tilvent dosen og krever høyere og høyere dose for at angsten skal kunne holdes i sjakk. Når dosene øker vil man få flere og sterkere bivirkninger. Det er derfor ikke forsvarlig eller mulig å bare fortsette å øke dosen i det uendelige. Det kan være svært vanskelig å slutte eller trappe ned fordi man da også får veldig ubehagelige symptomer, for eksempel angst.

En annen ting som kan være negativt med å bruke Sobril er at man kan bli litt sløvet og annerledes av det. Jeg har lest uttalelser fra folk som har sluttet med Sobril og Sobril-liknende medisiner og de beskriver det som at et slør blir løftet og man kan se og tenke klart igjen.

Jeg forstår at du lurer på om du kan ha tatt skade av det. Det går jo an å spørre legen din hva hen tror. Men dersom du selv føler at du ikke har tatt noen skade, så tenker jeg at du er ganske trygg. Du har sluttet og det er uansett ingenting man kan gjøre med det nå.

Anonymkode: 1cd58...0a3

AnonymBruker
Skrevet

Ja det vil jeg tro at det har påvirket deg i større eller mindre grad. Langtidsbivirkninger på rusinfo er brskrevet slik:

Vanlige bivirkninger er vedvarende svekkelse av hukommelse, impulskontrollproblemer, økt angst, avflatet følelsesliv og økt toleranse.

Du må jo avgjør selv om det høres ut som deg men sannsynligheten er stor for at du etter så mange år bruk er ikke helt den samme person som du ville vært om du aldri hadde tatt det. 

Anonymkode: fedaa...3da

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det vil jeg tro at det har påvirket deg i større eller mindre grad. Langtidsbivirkninger på rusinfo er brskrevet slik:

Vanlige bivirkninger er vedvarende svekkelse av hukommelse, impulskontrollproblemer, økt angst, avflatet følelsesliv og økt toleranse.

Du må jo avgjør selv om det høres ut som deg men sannsynligheten er stor for at du etter så mange år bruk er ikke helt den samme person som du ville vært om du aldri hadde tatt det. 

Merkelig med tanke på den dokumnetaren jeg så. Der var det forskere som gikk gjennom forskjellige " rusmidler" og beroligende kom på toppen som det minst ufarlige. Ekstremt mye verre enn den alkoholen som folk tyller i seg støtt og stadig. Der blir det anbefalt å være avholds. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke for din del. Du hadde bare sporadisk bruk. For skade/avhengighet er det snakk om daglig bruk og over en viss dose.

Anonymkode: e50b9...2d0

AnonymBruker
Skrevet
JaVel skrev (3 minutter siden):

Merkelig med tanke på den dokumnetaren jeg så. Der var det forskere som gikk gjennom forskjellige " rusmidler" og beroligende kom på toppen som det minst ufarlige. Ekstremt mye verre enn den alkoholen som folk tyller i seg støtt og stadig. Der blir det anbefalt å være avholds. 

Problemet er at folk her tror paracet er ufarlig.. alt man inntar påvirker deg på en eller annen måte. Det er det er det minst farlige sier ikke at det er HELT ufarlige. 

• Liker 1
Skrevet

Vanlige bivirkninger er vedvarende svekkelse av hukommelse, impulskontrollproblemer, økt angst, avflatet følelsesliv og økt toleranse.M

Men når du skriver dette med et ujevnt inntak over flere år, hvor det kunne gå måneder mellom hver gang hun tok en tablett, så virker det vel dramatisk. Jeg stoler mer på forskerene fra England som var eksperter på området. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg begynte plutselig å tenke på hvor mange år jeg har brukt sobril. I 15 år har jeg brukt det. Ikke hver dag. Av og på hele tiden pga angst og ikke takler følelser osv.  Fikk det da jeg var veldig ung. Helt galskap å tenke på at jeg fikk det så tidlig. Men aldri vært avhengig eller fått abstinenser eller symptomer når jeg ikke tar. Har kun tatt når jeg har vært veldig langt nede, så kan det gå mange mnd før jeg tar igjen, og bare lav dose. 
Har sluttet på de nå. Men begynte bare å tenke på om det kan gi noen skader ? Etter så mange år! 

er det andre her som har gått på det i så mange år og sluttet? Hvordan ble livet ditt da? Kan sobril eller andre beroligende medisiner gi noen skader etter så mange år? Noen som vet det? :) 

Føler du selv at det har skadet deg da? Du er ekspert på eget liv. 

AnonymBruker
Skrevet
JaVel skrev (4 timer siden):

Føler du selv at det har skadet deg da? Du er ekspert på eget liv. 

Jeg vet ikke. Var bare 15 da jeg fikk det. Så jeg vet ikke hvordan jeg hadde vært uten? Men hukommelsen min er veldig dårlig. Blir fort sint. Men det kan være stress/angst også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke. Var bare 15 da jeg fikk det. Så jeg vet ikke hvordan jeg hadde vært uten? Men hukommelsen min er veldig dårlig. Blir fort sint. Men det kan være stress/angst også. 

Både det med hukommelse og og sinne har jeg selv opplevd når stresset har blitt blitt for høyt. 

Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd, doseringer og brukerdebatt. 

Christina82, mod

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
JaVel skrev (På 3.8.2023 den 8.26):

Både det med hukommelse og og sinne har jeg selv opplevd når stresset har blitt blitt for høyt. 

Ja er nok pga det :)

AnonymBruker
Skrevet

Denne type medisin har blitt tidenes syndebukk. Bivirkningene her er langt bedre enn for antidepressiva, noe enhver får kastet etter seg omtrent når som helst. Og en rekke andre medisiner for både fysiske og psykiske lidelser der bivirkninger ikke engang blir nevnt med et ord enda de kan være ganske omfattende. 

Anonymkode: 20649...14d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne type medisin har blitt tidenes syndebukk. Bivirkningene her er langt bedre enn for antidepressiva, noe enhver får kastet etter seg omtrent når som helst. Og en rekke andre medisiner for både fysiske og psykiske lidelser der bivirkninger ikke engang blir nevnt med et ord enda de kan være ganske omfattende. 

Anonymkode: 20649...14d

Nå har jeg gått på mange medisiner som muligens kan fungere for min psykiske lidelse, står da flust med bivirkninger. 

Anonymkode: 392c3...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...