AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Hei! Jeg har en fin gutt på sju år som de siste årene har vært veldig nysgjerrig på egen kropp. Har funnet bilder han har tatt av seg selv på ipaden vår, og selv om vi hadde en prat den gangen jeg fant dem, har det nå gått noen måneder og det var kommet noen nye nå. Jeg har også en datter på tre år, og selv om jeg ikke er særlig bekymret, har jeg hørt og sett alt for mye skrekkhistorier med søsken/søskenbarn som utforsker kroppene til hverandre. Så det ligger litt opp i topplokket at noe sånt kan skje… Men jeg synes det er så vanskelig, og er redd for å si noe feil eller som setter i gang en tanke som kanskje ikke engang var der fra før av. Har selv aldri hatt en slik prat med mine foreldre, men så opplevde jeg også overgrep fra egen far, så det gjør det hele ekstra vanskelig på en måte. Er det noen som har noen råd eller kan gi litt veiledning på hvordan man går frem med dette? Anonymkode: 53d51...d23
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Dette har ofte helsesykepleier undervisning om i 2.klasse. Kropp, intimgrenser og overgrep. Det ligger fine snutter på NRK Super som ofte brukes i undervisningen. De heter «Kroppen min eier jeg» og består av fem små videoer. Viktig å se alle fem, og sammen med en voksen. Anonymkode: 8cc32...c51 1 4
Tanuki Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Vi leste en bok sammen, tror den het My Body My Choice, eller noe sånt. Usikker på om den finnes på norsk. Masse illustrasjoner og enkelt forklart for barn.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei! Jeg har en fin gutt på sju år som de siste årene har vært veldig nysgjerrig på egen kropp. Har funnet bilder han har tatt av seg selv på ipaden vår, og selv om vi hadde en prat den gangen jeg fant dem, har det nå gått noen måneder og det var kommet noen nye nå. Jeg har også en datter på tre år, og selv om jeg ikke er særlig bekymret, har jeg hørt og sett alt for mye skrekkhistorier med søsken/søskenbarn som utforsker kroppene til hverandre. Så det ligger litt opp i topplokket at noe sånt kan skje… Men jeg synes det er så vanskelig, og er redd for å si noe feil eller som setter i gang en tanke som kanskje ikke engang var der fra før av. Har selv aldri hatt en slik prat med mine foreldre, men så opplevde jeg også overgrep fra egen far, så det gjør det hele ekstra vanskelig på en måte. Er det noen som har noen råd eller kan gi litt veiledning på hvordan man går frem med dette? Anonymkode: 53d51...d23 Det kan du takke skolen for. Gjør bare barn usikre på seg selv. Ta det opp på foreldremøtet. Jeg har sagt at jeg ikke vil at mine barn skal ha dette på skolen. Har sagt at enten gir du dem fri, eller la være å prate om det. Det er skadelig for barn. Anonymkode: 1f7b2...bbc
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan du takke skolen for. Gjør bare barn usikre på seg selv. Ta det opp på foreldremøtet. Jeg har sagt at jeg ikke vil at mine barn skal ha dette på skolen. Har sagt at enten gir du dem fri, eller la være å prate om det. Det er skadelig for barn. Anonymkode: 1f7b2...bbc Takke skolen for hva? Skal barnet ditt skjermes for alt? DET gjør barn engstelig. Skolen skal informere barn om slike tema, og det skal ikke gis beskjed til foreldre på forhånd. Dette fordi barn som blir utsatt for overgrep da kan holdes hjemme den dagen. SuperNytt hadde for ikke så lenge siden dette som tema, noe som resulterte i at flere barn sa i fra om overgrep. Anonymkode: 8cc32...c51 10
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 https://debatt1.no/hvordan-snakke-med-barn-om-overgrep-les-emma-sier-nei-for-dem/ Anbefales på det varmeste. En av favorittbøkene til 6 åringen min for tiden. Ikke for vond/ubehagelig. Feks ingen overgrep skildret o.l. Tar for seg ‘gode og vonde hemmeligheter. Grensesetting. Kan lånes på biblioteket. Anonymkode: 60396...efe 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Bare snakk, tenker jeg. Vær åpen og snakk om diverse temaer. La han bli nysgjerrig og svar på spørmål som kommer. Ingen vits og pakke inn og dulle med det ene og andre. Barn vil ha sannheten og de vil lære så her har du en nydelig arena som kan åpne seg. Mine barn har snakket fritt om kropp, regler og grenser siden de har vært veldig små. Det bygges opp i små drypp til den dagen de vet mer og har lært mer. Da utvider læringen gradvis. I tillegg til det så finnes det mange fine bøker og kroppen vår. NRK super har også flere fine snutter. Min eldste sønn har boken Gutteboka, men han er litt eldre enn ditt barn. Anonymkode: 23fc4...559 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kan du takke skolen for. Gjør bare barn usikre på seg selv. Ta det opp på foreldremøtet. Jeg har sagt at jeg ikke vil at mine barn skal ha dette på skolen. Har sagt at enten gir du dem fri, eller la være å prate om det. Det er skadelig for barn. Anonymkode: 1f7b2...bbc Du kan takke skolene for alle de barna og livene de har reddet ved å fortelle og snakke om dette! Ja barn skal få være barn. Men det finnes så mange syke folk i denne verden her! Barnehagen og skolen skal være trygt, men noen ganger er det ikke det. Det samme gjelder egne foreldre eller familie osv. Du som forelder har og plikt til å snakke med barna dine om ting (på deres aldersnivå uten å skremme de) om ting som dette! Flere har blitt tatt og flere barn har fått hjelp. Så den der må du lengre ut på landet med! Anonymkode: b6e1a...020 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare snakk, tenker jeg. Vær åpen og snakk om diverse temaer. La han bli nysgjerrig og svar på spørmål som kommer. Ingen vits og pakke inn og dulle med det ene og andre. Barn vil ha sannheten og de vil lære så her har du en nydelig arena som kan åpne seg. Mine barn har snakket fritt om kropp, regler og grenser siden de har vært veldig små. Det bygges opp i små drypp til den dagen de vet mer og har lært mer. Da utvider læringen gradvis. I tillegg til det så finnes det mange fine bøker og kroppen vår. NRK super har også flere fine snutter. Min eldste sønn har boken Gutteboka, men han er litt eldre enn ditt barn. Anonymkode: 23fc4...559 Sier meg enig med denne. Vær tydelig og klar fra tidlig av. Det er din kropp, du bestemmer, man skal ikke ta på andres områder «ja, det er din tiss, men bare du kan ta på den, du kan heller ikke ta på andres». Som guttemamma er jeg veldig bevisst på og også snakke om respekt for andres kropp. Vær tydelig på at man bestemmer over egen kropp. Så når barna blir litt større kan man sakte åpne for å snakke om at noen voksne gjør ting med barn som ikke er lov. Alvorlighetsgraden øker med alderen, men dette er lærdom man bare må dryppe på ungene fra de er veldig små! Det viktigste er å være barnas trygge person hvor de kan spørre om slike ting, fortelle og at dere kan snakke åpent om temaet. Ikke la det være en stor alvorlig samtale, men noe ufarlig dere kan snakke åpent om. La barnet undre - hvorfor skal man ikke ta slike bilder av seg selv? Forklar at du forstår at en er nysgjerrig på seg selv, men det er DIN kropp. Enkelte ting er veldig privat og ingen får røre disse områdene, og du kan heller ikke ta på disse områdene på andre. Tar man bilder kan de havne i andres hender. Man vil vel ikke at f.eks klassekameraten skal se slike bilder? Når ungene er eldres kan man utvide læringen til hvorfor slike bilder ikke bør spres. Skriver litt vagt her nå pga det er på forum, men du forstår nok. Man kan bruke jo konkrete eksempler på private områder. Slik har jeg snakket med min syvåring om flere ganger. Anonymkode: 78709...f89 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kan du takke skolen for. Gjør bare barn usikre på seg selv. Ta det opp på foreldremøtet. Jeg har sagt at jeg ikke vil at mine barn skal ha dette på skolen. Har sagt at enten gir du dem fri, eller la være å prate om det. Det er skadelig for barn. Anonymkode: 1f7b2...bbc Hvordan gjør skolen barna usikre? De hadde et opplegg i først klasse her, med videoer. Jeg synes det var godt, og ikke minst, alderstilpasset. Anonymkode: 69b37...be8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå