Rosa Dartle Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Vi har bakt en del brød i det siste, men jeg sliter med å finne en oppskrift der brødet ikke blir fort tørt. Allerede dagen etter synes jeg det er litt tørt, og etter to dager er det så jeg må ha det i brødrister. Noen som har en god oppskrift eller et godt tips?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Rosa Dartle skrev (29 minutter siden): Vi har bakt en del brød i det siste, men jeg sliter med å finne en oppskrift der brødet ikke blir fort tørt. Allerede dagen etter synes jeg det er litt tørt, og etter to dager er det så jeg må ha det i brødrister. Noen som har en god oppskrift eller et godt tips? Bruk mindre mel.Vann kan også samle deigen sammen. Og oppbevar enten brødet i en bomullspose eller stående på skjærefjøla med kuttsiden mot fjøla Anonymkode: 8d7cc...1d1 1
Brunhilde Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Jeg tar ofte utgangspunkt i havrebrød fra Baker Brun og når brødet er stekt og avkjølt, så tar jeg meg bryet med å kutte det i skiver før jeg fryser ned. Da har jeg alltid ferskt brød. Av og til er jeg litt latere og kjøper en ferdipakke med "grovbrød" som jeg tilsetter litt mer væske, gryn, nøtter eller hva jeg har lyst til. Men da også kutter jeg opp og fryser ned. Om du ikke gidder/har tid til å kutte i skiver, så kan du dele brødene i to og fryse halve brød, men jeg foretrekker skiver, det gir ferskest brød og minst matsvinn.
Gjest theTitanic Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Rosa Dartle skrev (8 timer siden): Vi har bakt en del brød i det siste, men jeg sliter med å finne en oppskrift der brødet ikke blir fort tørt. Allerede dagen etter synes jeg det er litt tørt, og etter to dager er det så jeg må ha det i brødrister. Noen som har en god oppskrift eller et godt tips? Kok byggryn til de blir helt myke og ha dem i brøddeigen.
Pal Fungi Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 TÅRNHUSBRØDET Frøblanding: (denne skal lages kvelden i forveien) 50 gr hvete helkorn 25 gr gresskarfrø 25 gr solsikkefrø 25 gr linfrø 1,5 dl kokende vann En passende boks med lokk Bland sammen alle frøene i boksen og hell over det kokende vannet. Sett på lokket og la stå til neste dag. Deig: 375 gr hvetemel 125 gr grovbakstmel 50 gr sammalt rug grov 50 gr siktet rugmel 1 toppa ts salt 0,5 ts bakepulver ½ pk fersk gjær (den blå) 1,5 dl kulturmelk 2,5 dl lunka vann Frøblandingen Bland sammen alle ingrediensene i en eltebolle, gjæren skal smuldres i. Eltes i kjøkkenmaskin med eltekrok i ca. 15 minutter. Hvelv så deigen ut på kjøkkenbenken med litt olje på og kna den lett sammen. Ha deigen tilbake i bollen. Dekk bollen med plastfolie og la deigen heve på et lunt sted i 45 – 50 minutter. Når deigen er ferdig hevet tar du den ut på kjøkkenbenken og knar den sammen til luften er ute. Bruk olje for å forhindre at deigen kleber. Form den så til et brød og legg det over i en smurt brødform. Dekk brødformen med en hevepose (brødpose som du puster varm luft inni og setter på en klips). La så brødet etterheve i 35 minutter. Når brødet er ferdighevet pensles det med vann og eventuelt drysses med sesamfrø eller annet. Stekes midt i ovnen ved 200°C i 35 minutter.
ThereGoesBob Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 Opplever at gulrotbrød holder seg fersk lenger.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Burde ikke være nødvendig med 15 ingredienser for å lage et hverdagsbrød som ikke blir tørt fort. Anonymkode: fb181...d2e
Million Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 (endret) En venninne av meg baker et veldig saftig og godt grovbrød med raspet gulrot i. Hun sier det holder brødet saftig lenge. Hun bruker ikke oppskrift, men bare kaster sammen noe. Dersom du googler, finner du mange oppskrifter på gulrotbrød. Blant annet denne. Kanskje du kan prøve ut en? Endret 3. august 2023 av Million stavefeil rettet
moroklompen Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Jeg lager dette og det holder seg ferskt i flere dager: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/skappelbrod-eltefritt-speltbrod-med-fro
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 Du kommer aldri i nærheten av holdbarheten til et proff bakeri, bare så det er sagt. Men mer fuktighet i deigen hjelper. Bruk rug og frøblandinger, det holder best på fukt. Anonymkode: 41b98...57c 1
Rosa Dartle Skrevet 14. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 14. august 2023 Tusen takk! Nå har jeg fått testet ut litt blanding av triks og et med et par gulrøtter i, synes det fungerte veldig bra 😊
aksase Skrevet 14. august 2023 #12 Skrevet 14. august 2023 Rosa Dartle skrev (På 1.8.2023 den 23.24): Vi har bakt en del brød i det siste, men jeg sliter med å finne en oppskrift der brødet ikke blir fort tørt. Allerede dagen etter synes jeg det er litt tørt, og etter to dager er det så jeg må ha det i brødrister. Noen som har en god oppskrift eller et godt tips? Jeg tror det er viktig å velge riktig mel. Steinmalt mel har en annen struktur enn vanlig "billigmel" og kan holde mye mer væske, ofte 50% mer enn det som står i oppskriften, og det gjør at brødet bruker mye lenger tid på å bli tørt. Oppskrifter med fett og/eller olje vil også bidra til at brødet holder seg lenger. Brødet bør også oppbevares i tett plastpose for å holde på fukten. Oppbevaring i kjøleskap vil gjøre at det tar veldig mye lenger tid før det blir mugg, men det kan raskere føles "tørt". En runde i brødristeren gjør ofte at tørt brød blir godt igjen.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Man kan ikke forvente at brødet skal ligge i brødboksen i dagesvis, og samtidig holde seg ferskt. Del de i 2 og frys ned. Evt skjær opp i skiver og frys ned. Anonymkode: 933ed...14d
Jippijei Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Synes brød som er langtidshevet holder seg mer saftig. Lager deigen om kvelden og steiker etter jobb.
Hedda-78 Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Rugmel gir saftige brød. Bytt ut litt av hvetemelet med rug.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 Rosa Dartle skrev (På 1.8.2023 den 23.24): Vi har bakt en del brød i det siste, men jeg sliter med å finne en oppskrift der brødet ikke blir fort tørt. Allerede dagen etter synes jeg det er litt tørt, og etter to dager er det så jeg må ha det i brødrister. Noen som har en god oppskrift eller et godt tips? anbefaler speltbrød, med eltefri deig...ALLTID saftig og vellykket, får masse skryt. Melet er litt dyrere, men sunt og godt. Holder oss mett lenge på dette brødet. Anonymkode: 32628...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå