Gå til innhold

Få dekt helsereise? Hele året?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hvis det er slik at kulden som kommer nå som sommeren er over gjør at man stadig blir syk og får tydelig plagsom eksem i ansiktet, er det en måte man kan få hjelp til å flytte til et varmere land? Typ helsereise eller noe som varer nesten hele året.. 

Med en gang det blir litt kaldt i været så blir jeg syk og får eksem. Det begynner å bli plagsomt siden det er kaldt ti av tolv måneder her. 

Anonymkode: 8af37...340

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet man kunne få behandlingsreiser av NAV før i tiden. Men det er jo kortvarig.

Sjekk på finn og lei en leilighet for vinteren. Mange som gjør det på solkysten i Spania. 

Ellers er det også mange norske på Gtan Canaria.

Anonymkode: 2f3ef...076

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet man kunne få behandlingsreiser av NAV før i tiden. Men det er jo kortvarig.

Sjekk på finn og lei en leilighet for vinteren. Mange som gjør det på solkysten i Spania. 

Ellers er det også mange norske på Gtan Canaria.

Må jo ha inntekt da 😅 får finne ut av det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men trodde du at staten skulle dekke at du bor i utlandet store deler av året?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jobber du ikke i Norge? Hvis du er ufør kan det jo være regler for å oppholde seg utenlands. Men å få noe gratis utenlands opphold over så lang tid på statens regning tror jeg ikke er mulig 

Anonymkode: 63016...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten kom jeg på at jeg tror faktisk det er kun barn som får dekt behandlingsreiser/helsereise ved eksem. Ikke voksene. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har nok blitt strammet inn ganske kraftig på helsereiser. En venninne med kroniske smerter kommenterte for en tid tilbake at hun skulle ønske hun visste om tilbudet da det fantes, for nå var tilbudet fjernet. De eneste jeg kjenner til som kan få det nå er som det ble sagt over barn med eksem.

Anonymkode: d7458...773

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Googlet litt, og fant dette. Du kan jo alltids forhøre deg litt rundt, men behandlingsreise som dekker store deler av året har jeg aldri hørt om så det må nok folk ordne selv på privaten. https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/direktorens-stab/stab-medisin-helsefag-og-beredskap/avdeling-for-utenlandskontor-og-behandlingsreiser/behandlingsreiser

Behandlingsreiser

Har du revmatisk inflammatorisk leddsykdom, psoriasis, senskader etter poliomyelitt, langsomt progredierende amyotrofisk lateral sklerose (ALS/PLS) eller astma og/eller atopisk eksem (barn og ungdom) kan du søke behandlingsreise til utlandet. Behandlingsreiser til utlandet er et supplement til behandling i  Norge, men er ingen rettighet. En behandlingsreise innebærer et tre- eller fireukers behandlingsprogram i et varmt og solrikt klima.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal belage deg på at staten sponser deg mens du bor i utlandet 10 måneder i året. 

Anonymkode: 54d63...9b6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I tilfelle det er aktuelt for deg, kan du undersøke muligheten for å få til et husbytte. Det finnes nettsider hvor interesserte kan bo i hverandres bolig over kortere eller lengre tid. Er du heldig, finner du kanskje f.eks en bolig i Spania du kan bytte til deg mot    din bolig i Norge?

AnonymBruker
Skrevet

tviler veldig på at man får det bare på grunn av eksem da blir man nok bare henvist til en hud lege

Anonymkode: 3d123...635

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Hvis det er slik at kulden som kommer nå som sommeren er over gjør at man stadig blir syk og får tydelig plagsom eksem i ansiktet, er det en måte man kan få hjelp til å flytte til et varmere land? Typ helsereise eller noe som varer nesten hele året.. 

Med en gang det blir litt kaldt i været så blir jeg syk og får eksem. Det begynner å bli plagsomt siden det er kaldt ti av tolv måneder her. 

Nei det får du ikke.

Anonymkode: 4ff56...4ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber du ikke i Norge? Hvis du er ufør kan det jo være regler for å oppholde seg utenlands. Men å få noe gratis utenlands opphold over så lang tid på statens regning tror jeg ikke er mulig 

Jeg jobber her jo. 

Og det er jo det som er greia. Jeg jobber her. Da bør jeg kanskje jobbe der istede... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg jobber her jo. 

Og det er jo det som er greia. Jeg jobber her. Da bør jeg kanskje jobbe der istede... 

Finnes mange jobber på solkysten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber her jo. 

Mente du at de skulle dekke ditt utenlandsopphold, og i tillegg stå for inntekten din? Altså at du ønsker søke uføretrygd på grunn av eksem og ta trygden med deg utenlands? 

Anonymkode: 09cd2...e2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...