Gå til innhold

Barnet mitt havnet i feil klasse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem skal barnet bytte med? Et annet barn som da må gå i klassen det ikke kjenner noen i? 

Anonymkode: 918ac...380

Barnet trenger ikke bytte med noen. Klassene er ikke fulle. Barnet trenger bare å flytte over i den andre klassen hvor alle han kjenner og er trygg på er.

Anonymkode: 2fb4d...c95

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig er klassene fulle og det er andre behov som er tatt hensyn til. I overgngsmøte mellom skole og bhg er tydeligvis ikke dette noe bhg eller dere sett på som avgjørende for din sønn. 

Anonymkode: 5ed3c...d8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mest sannsynlig er klassene fulle og det er andre behov som er tatt hensyn til. I overgngsmøte mellom skole og bhg er tydeligvis ikke dette noe bhg eller dere sett på som avgjørende for din sønn. 

Så nå at klassene ikke er fulle. Da skader det ikke å høre om bytte. Det å lage klasser er nok en kabal, og det er jo også hensyn som andre foreldre ikke får hørt om.

• Liker 4
Skrevet

Dere kan jo i det minste teste det ut før dere går i full krisemodus.

Går det ikke bra og sønnen din faktisk ikke får nye venner, så stiller jo saken seg annerledes. Foreløpig er dette et ikke-problem. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er da en forskjell mellom å starte i en ny skole hvor man ikke kjenner noen fra før og å ha alle vennene dine i den andre klassen og du havner med helt fremmede barn. Ikke alle barn synes det er gøy og min gutt hadde det utrolig vanskelig i dag og vil ikke på SFO i morgen av den grunn. Dere som mener det er garantert at det går bra, så kan dere ikke garantere det. Jeg var selv i samme situasjon og det gikk ikke bra i det hele tatt og jeg mistrivdes de første 3 årene før skolen skjønte at jeg var i feil klasse. Nå ser jeg samme skje med mitt barn. Jeg skal ta det opp med skolen i morgen, men kjenner foreldre fra andre trinn som ville bytte da deres barn hadde alle sine venner i den andre klassen og fikk blankt nei. Det kan ikke være lov? 

Det skader ikke å ringe skolen og prøve å bytte klasse, men tviler på at det går. 

forstår at han synes det er vanskelig, men er det noe annet enn din tidligere erfaring fra egen skolegang som tilsier at dette vil bli et problem? Har han vanskelig for å få venner, problemer med sosiale koder, eller andre ting som gjør det sannsynlig at dette blir et stort problem? Mest sannsynlig kommer det til å gå helt fint og han vil vokse av opplevelsen. Er det tungtveiende grunner som du ikke skriver noe om i tråden er det viktig å få det frem når du snakker med rektor.

Anonymkode: f7dd0...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skader ikke å ringe skolen og prøve å bytte klasse, men tviler på at det går. 

forstår at han synes det er vanskelig, men er det noe annet enn din tidligere erfaring fra egen skolegang som tilsier at dette vil bli et problem? Har han vanskelig for å få venner, problemer med sosiale koder, eller andre ting som gjør det sannsynlig at dette blir et stort problem? Mest sannsynlig kommer det til å gå helt fint og han vil vokse av opplevelsen. Er det tungtveiende grunner som du ikke skriver noe om i tråden er det viktig å få det frem når du snakker med rektor.

Anonymkode: f7dd0...f7e

Hadde dette vært tilfelle så hadde nok barnehagen kontaktet foreldre og bedt om lov til å formidle dette til skolen.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet sliter såpass at dette velter lasset,  synes jeg det er rart at DERE ikke har tatt initiativ til et mønster med skolen tidligere i vår og forklart den spesielle situasjonen rundt barnet og hvordan dette kan ivaretas. 

Hvordan ellers mener dere skolen skal kunne ivareta et så spesielt hensyn? Hvis det egentlig ikkje er hensyn, men et sart barn og sarte foreldre, så slutt å sy puter. Dette går fint! Sommerfugler i magen hører med til første skoledag. Og den beste treningen man kan få er å komme seg igjennom en litt ubehagelig situasjon. 

Dagens foreldre altså.... Motgang er viktig! 

Anonymkode: 10aff...293

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

TS, dette går sikkert fint! Sønnen min begynner i 4. klasse nå, de er også 2 klasser pr trinn. Var i liknende situasjonen for 4 år siden da bestekompiser startet i annen klasse. Det var bevist valg fra skolen også, de splittet gutter som bodde nærmest for å unngå "gjenger", det har visst vært problem før. Men to klasser begynner og slutter alltid sammen og de er også sammen i friminuttene og på SFO. Det har vist seg å ikke være noe å problem, å være i to forskjellige klasser, disse guttene er fortsatt bestekompiser nå 4 år senere. Men de var en større gjeng og flere å spille på, og det er jo også positivt. 

Eneste, at fordi klassene er så tette, og sønnen min har venner i begge klasser, så føler vi oss nødt til å invitere gutter fra begge klasser på bursdagen. Men det er også eneste.. Nå, 4 år siden, kunne ikke sønnen min tenke seg å bytte klasse. Og ikke vi heller egentlig. Egentlig skjønte vi ganske fort at det er vi som var "heldige" med klassen, mye roligere barn, og mindre bråk, virker det som.

Anonymkode: 0b879...1d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg mener fortsatt det er feil, 4 år senere. Det går for sånn sett greit, men det er ikke bra. Leker lite med venner i klassen, for ingen bor her. Fremdeles venn med de i parallellklassen, men blir jo da ikke invitert i bursdager eller klassearrangementer. Havner litt mellom 2 stoler. Begynner i 4 klasse. 

Anonymkode: 400e0...d86

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde med mitt barn, bare at hun endte opp helt alene uten noen. jeg laget også en tråd om det her inne, og ble også latterliggjort.

Jeg ringte skolen, fikk et møte og fikk byttet klasse.

Anonymkode: 106cc...994

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er da en forskjell mellom å starte i en ny skole hvor man ikke kjenner noen fra før og å ha alle vennene dine i den andre klassen og du havner med helt fremmede barn. Ikke alle barn synes det er gøy og min gutt hadde det utrolig vanskelig i dag og vil ikke på SFO i morgen av den grunn. Dere som mener det er garantert at det går bra, så kan dere ikke garantere det. Jeg var selv i samme situasjon og det gikk ikke bra i det hele tatt og jeg mistrivdes de første 3 årene før skolen skjønte at jeg var i feil klasse. Nå ser jeg samme skje med mitt barn. Jeg skal ta det opp med skolen i morgen, men kjenner foreldre fra andre trinn som ville bytte da deres barn hadde alle sine venner i den andre klassen og fikk blankt nei. Det kan ikke være lov? 

Hvilken lov mener du dette er regulert i og som er brutt i dette tilfellet? 

Anonymkode: 5a7d3...8b6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så nå at klassene ikke er fulle. Da skader det ikke å høre om bytte. Det å lage klasser er nok en kabal, og det er jo også hensyn som andre foreldre ikke får hørt om.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis barnet sliter såpass at dette velter lasset,  synes jeg det er rart at DERE ikke har tatt initiativ til et mønster med skolen tidligere i vår og forklart den spesielle situasjonen rundt barnet og hvordan dette kan ivaretas. 

Hvordan ellers mener dere skolen skal kunne ivareta et så spesielt hensyn? Hvis det egentlig ikkje er hensyn, men et sart barn og sarte foreldre, så slutt å sy puter. Dette går fint! Sommerfugler i magen hører med til første skoledag. Og den beste treningen man kan få er å komme seg igjennom en litt ubehagelig situasjon. 

Dagens foreldre altså.... Motgang er viktig! 

Vi har informert skolen, barnehagen har informert skolen, men skolen har bestemt seg på egenhånd. Jeg ser ikke noen hensyn som skal være så tungtveiende at ett barn får være alene i den andre klassen. Spesielt når skolen er informert hvor viktig det er for barnet å ha trygge barn med seg. 

Dere som mener jeg syr puter av å ønske at min sønn trives på skolen og har trygge barn rundt seg får forestille dere hvordan dere ville følt dere å søke jobb i et firma med lønn XXX.XXX i året og bli ansatt i et annet firma med lønn XX.XXX i året. Litt motgang skal dere tåle, ikke sant? Jeg blir helt oppgitt av velmente innlegg som er irrelevante til de grader. Spar meg.

Takk til de andre som kom med relevante og konstruktive svar på spørsmålet mitt.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

HVA ødelegger det? At han får flere venner? Venner utenom boligfeltet dere bor i? 

Jeg startet i 1. klasse uten å kjenne noen. Ikke snakka jeg norsk heller. Har gått veldig fint med meg altså😅

Anonymkode: 3f2b4...0fc

Det gjorde jeg også. Og med erfaring siden det kan jeg si at det hjelper å ha venner i nærområdet som man i tillegg går i klasse med. Hvis ikke må man langt for å være med venner hjem og alt, det er ikke praktisk 

Anonymkode: a4d43...158

• Liker 3
Skrevet

Bare bra å bli kjent med nye :)

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjorde jeg også. Og med erfaring siden det kan jeg si at det hjelper å ha venner i nærområdet som man i tillegg går i klasse med. Hvis ikke må man langt for å være med venner hjem og alt, det er ikke praktisk 

Anonymkode: a4d43...158

Igjen skjønner folk ikke forskjellen mellom å starte på en ny skole hvor man ikke kjenner noen fra før og finne venner og å starte på nærskolen hvor alle dine venner går i den andre klassen og du er alene i din kun med fremmede barn som kjenner hverandre godt fra før! 

Tydeligvis ønsker ikke folk å forstå hva problemet her er, så jeg gir opp å skrive videre.

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han er faktisk den eneste som ikke kjenner noen. Alle andre i klassen har andre fra sin barnehage og miljø, han er den eneste som fikk alle fra hans barnehage og miljø i den andre klassen,

Tenk at du ønsker deg en kake og blir servert en middagsrett som ble laget for 3 måneder siden og smaker fælt og får beskjed om å være glad og fornøyd og at du kommer til å like det med tiden? 

Dette tror jeg du kan klage på ja. Det skjedde med mitt barn også ved skolestart. Jeg hørte at det skulle være inndeling i klassene slik at man kom sammen med noen fra barnehagen. Jeg sa fra med en gang og vi fikk byttet. Det er selvfølgelig slik at noen må begynne med barn de ikke kjenner hvis de flytter f. eks. Men det er ganske så bakvendt hvis det faktisk er mange i den andre klassen han kjenner, og så skal han vøre den eneste fra barnehagen og nabolaget som går i den andre klassen… Det er jo fint å ta følge f. eks. med nabobarna til skolen. Og det blir litt annerledes når resten av nabolaget er en gjeng som går i samme klasse. Skjønner godt at han og du reagerer

Anonymkode: a696e...690

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen, og det skader ikke å prate med rektor om det.

MEN det er garantert ikke den eneste "klagen" rektoren får. Problemet da er at hvis han/hun sier ja til bytte, så vil andre også kunne kreve det.  Man kan ikke si ja til en, og nei til de andre... Dette er en kjent problemstilling i skolen. Det kan være dere er heldig, men da skal det som oftest være helt spesielle grunner til det. 

Har dere ikke vært i forkant og gitt ønsker om klasse? 

Anonymkode: a5b29...a56

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan spare dere for usaklige kommentarer. Dere kjenner ikke barnet og dere kjenner ikke situasjonen. Dette ødelegger barnets skoleglede og trivsel når ingen av de trygge barna er i samme klasse. Hvis dere ikke kan svare på spørsmålet, spar dere for bryet å skrive.

Men det kan gå helt fint likevel altså. ❤️ Sønnen min syns de første dagene var utrooolig krevende, og han kjente bare én. Det har likevel gått dikr7, og han har fått nye venner han ikke hadde før. Å kjenne "mange" i klassen er jo egentlig ikke så vanlig, med mindre man bor en liten plass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Førsteklassing. Vi fikk vite i dag klasseinndelingen. Det er 2 klasser per trinn. Mitt barn havnet i feil klasse. Han kjenner bare 1 barn og ikke så veldig godt. Alle nabobarn, venner og trygge barn er i den andre klassen. Min sønn er fullstendig knust og grått til han sovnet i dag. 

Jeg har prøvd å være positiv og oppmuntrende, men jeg er helt enig at det er feil og fælt. Jeg har hørt at skolen er litt vanskelig på dette området og at man ikke kan bytte klasse. 

Har barnet noen rettigheter her? Det ødelegger jo alt allerede fra første trinn.

Uff, dette høres trasig ut. Ille at han heller ikke skal gå i klassen med barna i nabolaget. Planer blir ofte gjort i skoletiden med klassekamerater. Naturlig nok vil ikke han bli med på de da han ikke er i deres klasse. Ser også for meg bursdagene til de i nabolaget. Han går kanskje glipp av de også da klassene helst skal be alle av samme kjønn, å når man har gjort det, så synes kanskje foreldrene at det er nok å din sønn blir ikke invitert i de bursdagene heller :( 

Jeg synes at de som sier at dette kommer til å gå bra, tar veldig lett på det. Lurer på hva de hadde sagt om det var deres barn det gjalt. 

Jeg hadde prøvd å få byttet klasse. 

Anonymkode: 29f87...30c

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har informert skolen, barnehagen har informert skolen, men skolen har bestemt seg på egenhånd. Jeg ser ikke noen hensyn som skal være så tungtveiende at ett barn får være alene i den andre klassen. Spesielt når skolen er informert hvor viktig det er for barnet å ha trygge barn med seg. 

Dere som mener jeg syr puter av å ønske at min sønn trives på skolen og har trygge barn rundt seg får forestille dere hvordan dere ville følt dere å søke jobb i et firma med lønn XXX.XXX i året og bli ansatt i et annet firma med lønn XX.XXX i året. Litt motgang skal dere tåle, ikke sant? Jeg blir helt oppgitt av velmente innlegg som er irrelevante til de grader. Spar meg.

Takk til de andre som kom med relevante og konstruktive svar på spørsmålet mitt.

Dette er jo forsåvidt grei info å ta med i Hi. 

Men uansett, veldig ofte blir det hva man gjør det til. Og det virker jo ut i fra det du tok med i hi som at du har bestemt deg for at dette ikke går, og at skolen vil ødelegge alt. Spørs om det ikke går troll i ord på det da altså...

Ser forresten ikke relevansen med lønn. Man takker nei til en jobb om man ikke ønsker den. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...