Gå til innhold

Barnet mitt havnet i feil klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har det slått deg at foreldrene til de barna du vil skal fungere som trygghet og buffer for ditt barn har bedt skolen om at de IKKE kommer i samme klasse? Det kan godt være din sønn oppleves belastende for disse barna du vil ha ham sammen med, og at han derfor ikke er i samme klasse. Heldigvis kan foreldre gi beskjeder selv, utover det bhg sier. 

Basert på din dramatiske oppførsel i denne tråden vil jeg si din sønn neppe er et sjenert englebarn, det er noe som skurrer her. Det blir jo ikke noe bedre av å bytte skole, som du neppe kommer til å få lov til på et så tynt grunnlag. Hva med å heller la din sønn bli bedre kjent med det ene barnet han allerede kjenner litt før skolestart? Men nei, du er ikke interessert i noe annet enn å få viljen din. 

Anonymkode: b9cc6...1b1

Da ville hun vel fått beskjed, hvis gutten hennes var så vanskelig. Hun sier i et innlegg at barnehagen synes dette er rart. Ja, jeg tror det beste du kan gjøre T.S, er å snakke med skolen med en gang og spørre hvorfor han er den eneste som er plassert i den klassen og alle andrevi den andre. De kunne jo fint ha fordelt nabobarna og barnehagebarna i de to klassene. Hvis dette er en spesiell grunn, så har du krav på å få vite det. Ikke sånnt hemmelighetskremmeri for at du egentlig ikke kal forstå det. Masse lykke til!

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes ts får mye unødvendig tyn her. Ja selv sønnen har blitt omtalt som et problembarn av enkelte her i tråden.

Dette er en typisk tråd der KG kjerringene slår seg sammen mot ts, å det er gjerne de 3-4 første svarene som avgjør tonen i tråden, å folk henger seg på. Jeg skjønner godt at ts har forlatt tråden.

Å til ts (hvis du er innom å leser), så håper jeg det ordner seg for sønnen din, at han får byttet klasse og gå med de han kjenner og er trygg på. 

Anonymkode: 29f87...30c

Eh om hun ike for viljen sin, vil hun bytte skole.  Selvsagt reagerer folk

Anonymkode: 4afa9...a89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter kom også kun med ei hun kjente men endte opp med å ikke være noe særlig med henne. Datteren min har flere nabobarn hun var venner med før som kom i de andre klassene. Fremdeles er det dem hun er med i fritiden, men hun trives veldig godt i klassen likevel. Leker mye med guttene og noen av jentene.

Sønnen min kjente ingen på hele trinnet. Ikke en sjel. Han er i tillegg en sårbar type, så vi var ekstremt spente på det, men han har klart seg veldig bra! Skal opp i 2.trinn nå og har mange kjekke venner i klassen. 

selv om det føles kjipt nå, så husk at det er myyye bli kjent-opplegg de første ukene og lærerne tar seg godt av dem👌🏽

Anonymkode: f591c...c8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Eh om hun ike for viljen sin, vil hun bytte skole.  Selvsagt reagerer folk

Anonymkode: 4afa9...a89

Før ts skreiv det så hadde det vært mange sider med ufine svar til ts, så du kan ikke bruke skolebytte som grunn til alle ufine svar her. 

Anonymkode: 29f87...30c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må spørre om å få lov til bytte det skal gå greit som regel men du må allerede gjøre det imorgen Jo lengere det går jo vanskeligere blir det. 

Anonymkode: a1d9b...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De utestenger nok ikke med vilje. En del sosiale greier går på klasse, ikke på trinn. Som bursdager. Her er regelen alle i klassen, eller alle av samme kjønn. Hvis de har samme regler der, så får han jo ikke gå i bursdag til vennene. Vet ikke hvordan andre gjør det så klart.  Her har vi klasse-facebook-gruppe der vi legger ut melding om vi skal f.eks på stranda eller på kino, og spør om andre vil være med.

Det er en fin tanke at man skal klare å holde kontakten med gamle venner, og jeg tenkte jo også at min skulle fortsette å være mye sammen med de hun lekte med i barnehagen, på sfo, og i friminutt, men jeg ser at de raskt begynte å søke mot sin egen klasse. Det er bare de i klassen som har vært med hjem. Det er rett og slett så mye sosialt i første kl. at man ikke tenker på å invitere "de gamle" i tillegg. Min erfaring altså. Andre klarer sikkert å holde kontakten. 

Jeg får også legge til at jeg nok er farget av at jeg ikke hadde gått i barnehage og kom i klasse med barn som kjente hverandre godt fra barnehagen. Jeg slet skikkelig med å komme inn i gjengen så jeg synes det er trasig at en liten gutt skal ha det som utgangspunkt at alle andre har kjente med seg. Men det kan så klart gå bra. 

Anonymkode: 6bce2...a0e

Og her har vi facebookgruppe for trinnet, a og b klassen. De som er venner på tvers av klassene klarer helt fint å holde kontakten. Vi er ikke inndelt etter bolig så klassene bor om hverandre.

Bursdager er gjerne klassevis ja, men har og opplevd at noen innbyr alle jentene fra klassen og tar med en slenger fra paralellen, en de er knyttet til Og det er helt ok.

Det er og mulig å gjøre slik vi gjør, ber alle jentene fra klassen i bursdag en dag og så feirer vi med familien en annen, da kan barnet be noen andre venninner f.eks de hun går på aktiviteter med. Og her kan man jo da velge å istedet invitere en eller to fra paralellklassen(e). jeg tror helt ærlig at hvis en en løsningsorientert går det bra.

Jeg følte og at mitt barn havnet i "feil" klasse. det var en stor etablert jentegjeng med ressurssterke foreldre i den andre, mens i vår var det litt mer ulikt, jentene bodde spredt, og det var en del gjennomtrekk og elever som flyttet og kom til. Men etter noen år ser jeg at min datter trives svært godt i sin klasse, det har og komme til flere jenter som er blitt gode venner og vi er den "heldige" klassen i forhold til kontaktlæreren som er helt topp.

Anonymkode: ae2a0...bb2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 20.32):

Førsteklassing. Vi fikk vite i dag klasseinndelingen. Det er 2 klasser per trinn. Mitt barn havnet i feil klasse. Han kjenner bare 1 barn og ikke så veldig godt. Alle nabobarn, venner og trygge barn er i den andre klassen. Min sønn er fullstendig knust og grått til han sovnet i dag. 

Jeg har prøvd å være positiv og oppmuntrende, men jeg er helt enig at det er feil og fælt. Jeg har hørt at skolen er litt vanskelig på dette området og at man ikke kan bytte klasse. 

Har barnet noen rettigheter her? Det ødelegger jo alt allerede fra første trinn.

Anonymkode: 2fb4d...c95

Hæ?? Når jeg starte opp på 90 tallet sjekket de hvem som var nabo med hvem, alle fikk noen de kjente i klassen, samt en fadder. 

Anonymkode: ea17d...684

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her. Jeg ser tråden lever videre uten meg og de stygge feilaktige anklagene mot meg fortsetter.  Jeg skriver mitt aller siste innlegg for de som gidder å lese hva jeg skriver istedet for å finne på ting om meg.

Nei, han har ingen fra barnehagen. Bare ett barn han så vidt kjenner fra før. Ingen fra nærmiljøet, ingen fra vennekretsen, ingen. Han er helt alene mens alle andre er i den andre klassen. Hadde han hatt 1 barn han er trygg på i klassen kunne man jobbe med det. Men å være utestengt og alene når alle andre får fortsette å være sammen er veldig vanskelig for ham. Jeg skrev allerede i starten at jeg prøvde å være positiv og oppmuntrende, men det er helt feil for ham. Det er ikke jeg som tilrettelegger for at han føler seg utestengt. Det er skolen. Og nei, det er ingen garanti at han får seg venner i den nye klassen. Derfor skrev barnehagen eksplisitt anbefaling hvem han burde være med og ingen av barna barnehagen anbefalt havnet i hans klasse. Det er underlig at så mange her heier på utestengelse av ett barn som skal gå gjennom sorgen og ensomheten å finne seg nye venner mens alle andre har tryggheten de trenger. Husk at han er bare 6 år, han er ikke i ungdomsskolen og det er første møte med skolen for ham. Jeg er redd for (og barnehagen støtter meg i det) at han kommer til å få en svært negativ start på skolen og dette kan bidra til skolevegring. Barnehagen kjenner ham best, skolen kjenner ham ikke. Når skolen velger å plassere ham kun med barn han ikke kjenner fra før men som kjenner hverandre fra før, er han alene og fremmed i et etablert miljø. Jeg har tatt det opp med barnehagen i dag og spurt hvilken informasjon som ble sent over til skolen. Barnehagen hadde argumentert godt for behovet at han har minst 1 han er trygg på, men det har skolen valgt å se bort fra. Jeg har kontaktet skolen og avtalt et møte i starten av neste uke. Hvis det ikke skjer endringer, søker jeg sønnen min på en annen skole. Vi har en skole til som ligger litt lengre unna som jeg vet har ledige plasser på første trinn. Der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen. Takk for meg. 

Som nevnt tidligere

Jeg støtter deg fult ut. Du må huske på at her inne på KG er det tradisjon for å angripe en trådstarter! Samme hva du hadde skrevet hadde de angrepet deg.

Det er utrolig kjipt, men man bli vant til det etter noen år

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må være et helvete å være skoleleder i dag med dagens foreldre som er misfornøyde med ALT og som krever særbehandling av akkurat sitt barn.

Anonymkode: a22f0...2ec

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt, ts, har neppe spesielle behov, siden barnehagen ikke har meldt inn dette til skolen.

Jeg forstår det kjennes som en krise for gutten her og nå, men så fort skolen kommer i gang vil han bli kjent med klassekameratene 

Anonymkode: a22f0...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Altså, de trenger jo ikke ødelegge noe som helst. Hen kan jo få mange nye venner i den klassen, men om det er veldig viktig for hen å få være i samme klasse som andre hen kjenner, så er det jo ikke verre enn en telefonsamtale.

Anonymkode: 7776f...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ts godt.

Jenta mi havnet i samme situasjon. Vi byttet ikke klasse, og det endte ikke bra. Hun sleit mye, forandret seg totalt til å være en blid og fornøyd jente til å gråte og nekte å gi slipp på meg når hun ble levert på skolen. Hun fikk også store lærevansker og måtte få spesialundervisning.

Vi hadde mye kontakt og møter med skolen. Hun hadde en jentegjeng fra BHG som hun var gode venner med, men alle ble splittet (kl A-E).

Etterhvert ble det at hun ble trygg på to stk i klassen, men når hun skulle begynne i 2kl så roterte de på klassene igjen. Hun havnet i ny klasse og det samme skjedde igjen. Det samme når hun begynte i 3kl. Da mistet hun også kontaktlæreren sin som var det eneste trygge hun hadde (samme lærer fra 1kl). Vi snakket med skolen, men ingenting ble gjort.

Så når det samme skjedde igjen, etter vi hadde snakket mye med skolen om trygghet (de var helt enige i det, men valgte å overse det), så byttet vi skole.

Gikk fra å gå på en skole med 5 kl i samme trinn, store lærevansker og utrygghet, tårer når hun skulle på skolen  til å glede seg til skolen.

Skolen hun byttet til hadde kun en klasse i trinnet. Hun sluttet med spesialundervisningen nesten med en gang, læreren på den nye skolen kunne ikke skjønne hvorfor hun hadde så mye av den, jenta var jo så flink til det meste og lå ikke etter de andre i trinnet. Hun er venner med de fleste i klassen og hun kommer til å fortsette i den klassen til hun går ut 10ende.

Så til dere som ber TS skjerpe seg; ta dere en bolle og hold kjeft.

Anonymkode: d69b1...0cf

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 20.32):

Førsteklassing. Vi fikk vite i dag klasseinndelingen. Det er 2 klasser per trinn. Mitt barn havnet i feil klasse. Han kjenner bare 1 barn og ikke så veldig godt. Alle nabobarn, venner og trygge barn er i den andre klassen. Min sønn er fullstendig knust og grått til han sovnet i dag. 

Jeg har prøvd å være positiv og oppmuntrende, men jeg er helt enig at det er feil og fælt. Jeg har hørt at skolen er litt vanskelig på dette området og at man ikke kan bytte klasse. 

Har barnet noen rettigheter her? Det ødelegger jo alt allerede fra første trinn.

Gå i dialog med kontaktlæreren. Dette bør læreren endre på og få sønnen din over i den andre klassen der han har venner som han er trygge med. Det er alltids noen elever som må bytte og det er lærerne inneforstått med. 

Anonymkode: b1a0c...e91

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring skolen og be om å få bytte. Kanskje andre har byttet, også. Viktig med en god start. 

Anonymkode: f23dc...5e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fikk ikke nye venner da jeg ble satt i klasse med de fleste fremmende. Ble venneløs helt ut ungdomsskolen 🤷‍♂️

Anonymkode: 9e0b2...928

Du hadde ingen venner i 9-10 år (vet ikke hvor gammel du er) av barndommen kun fordi du ikke begynte i førsteklasse med noen fra samme barnehage? Mener du oppriktig det?

Anonymkode: 258a5...8bb

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet at ts har meldt seg ut, men lurer uansett på hvilken personlighet gutten har. Er han sjenert, sosial, rolig eller bråkete? Liker han mange barn rundt seg, eller trives han best alene? Slike ting har mye å si, både for hvordan barnehage/skole har vurdert, og for hvordan dette kommer til å gå. 

Personlig hadde jeg samme erfaring som deg, men sett utenfra som bonusforelder. Jenta var stille og sjenert, foreldrene i harnisk over at hun havna i "feil" klasse. De ringte barnehage for å få støtte, de ringte skole for å få bytta klasse. Jeg sto på sidelinja og så galskapen uten å si annet enn at de måtte la henne prøve før de kunne si at dette ikke kom til å gå. Det var skikkelig krisemakismering, dette kom ALDRI til å gå bra, jenta kom til å hate skolen og aldri trives i klassen fordi alle hun kjente var i en annen klasse. Uten at jeg er spesielt glad i "I told you so", så var det jeg som fikk rett. Etter én uke kom jenta hjem superhappy fordi hun hadde fått ny bestevenninne,  og var SÅ glad for at hun var kommet i en klasse med så mange snille unger.. Igjen, dette er ei stille og sjenert jente , som jeg kan forstå foreldrene var bekymra for. Men man bør ikke se ting på som et problem før de faktisk ER et problem, tenker nå jeg..

Anonymkode: c1371...24b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som mener at dette ikke er noen stor sak, kan umulig ha erfart hvor enorm forskjell det kan være på klasser.

I klassen jeg gikk i, hadde vi i barneskolen en snill, relativ ung lærerinne, og som følge av dette var stemningen i klassen stort sett fin.

I parallellklassen, derimot, hadde de en mannlig klasseforstander med erfaring fra "livets harde skole", og dette utviklet seg til å bli en klasse med et utpreget mobbemiljø særlig dominert av noen riktig tøffe "ledertyper" blant guttene, noe vi ble forskånet for i klassen vår, og også mobbing blant jentene, noe som bare ble verre og verre etter hvert som man ble eldre - en av jentene måtte til slutt bytte klasse til vår klasse for å unnslippe mobbingen.

To klasser kan være forskjellige som natt og dag, og barndommen min hadde vært fullstendig annerledes om jeg hadde kommet i den andre klassen.

Anonymkode: f1676...707

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ella-2 skrev (12 timer siden):

Da ville hun vel fått beskjed, hvis gutten hennes var så vanskelig. Hun sier i et innlegg at barnehagen synes dette er rart. Ja, jeg tror det beste du kan gjøre T.S, er å snakke med skolen med en gang og spørre hvorfor han er den eneste som er plassert i den klassen og alle andrevi den andre. De kunne jo fint ha fordelt nabobarna og barnehagebarna i de to klassene. Hvis dette er en spesiell grunn, så har du krav på å få vite det. Ikke sånnt hemmelighetskremmeri for at du egentlig ikke kal forstå det. Masse lykke til!

Nei det er ikke ting bhg nødvendigvis har oversikt over. Det kan være Per og Pål leker fint samme i bhg, men at foreldrene til Per merker at det gjør godt når han ikke er sammen med Pål hver dag, eller at Per selv klager over det hjemme. Jeg vet om foreldre som har kontaktet både barneskole og ungdomsskole og bedt om at deres barn ikke kommer i klasse med den og den nettopp fordi de barna oppleves belastende for deres egne, enten fordi de trenger mye sosial støtte (som er det ts bekriver) eller fordi de er veldig dominerende. Dette vet ikke bhg noe om, ei heller foreldrene til barnet man ønsker seg vekk fra. TS har ingen krav på å få vite ønsker fra andre foreldre.

Den gang jeg skulle begynne på ungdomsskolen fikk vi skrive liste med 2-3 navn på de vi ønsket å komme i klasse med. Jeg utelot med vilje en av venninnene mine (som jeg gikk i paralellklasse med) fordi jeg syns hun var veldig dominerende og mye å forholde seg til over tid. Sa selvfølgelig ikke noe om det til hverken henne eller foreldrene. Vi kom i samme klasse likevel, men jeg fikk rett i at det var tre år med mye hun ville bestemme, ting skulle gjøres etter hennes hode og hun lagde sin egen sannhet i mange sammenhenger. Søkte meg til en annen vgs enn henne pga det. Som voksne har flere av barndomsvennene nevnt at de syns det er synd hun fikk lov å være så dominerende uten at noen grep inn. Jeg er hun som tidligere i tråden nevnte at jeg ikke kom i klasse med noen av venninnene mine, men det gikk fint likevel. I retrospekt tror jeg det å ikke være med denne venninnen kan ha gjort meg godt, og det er mulig foreldrene mine så det når de oppfordret til å forsøke klassene skolen hadde bestemt.  

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Folk som mener at dette ikke er noen stor sak, kan umulig ha erfart hvor enorm forskjell det kan være på klasser.

I klassen jeg gikk i, hadde vi i barneskolen en snill, relativ ung lærerinne, og som følge av dette var stemningen i klassen stort sett fin.

I parallellklassen, derimot, hadde de en mannlig klasseforstander med erfaring fra "livets harde skole", og dette utviklet seg til å bli en klasse med et utpreget mobbemiljø særlig dominert av noen riktig tøffe "ledertyper" blant guttene, noe vi ble forskånet for i klassen vår, og også mobbing blant jentene, noe som bare ble verre og verre etter hvert som man ble eldre - en av jentene måtte til slutt bytte klasse til vår klasse for å unnslippe mobbingen.

To klasser kan være forskjellige som natt og dag, og barndommen min hadde vært fullstendig annerledes om jeg hadde kommet i den andre klassen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Glemte å svare deg i det jeg siterte over, men dette handler jo om kompetanse og personlighet hos læreren, og har ingenting med hvordan klassene er inndelt å gjøre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Glemte å svare deg i det jeg siterte over, men dette handler jo om kompetanse og personlighet hos læreren, og har ingenting med hvordan klassene er inndelt å gjøre. 

Lærernes personlighet har mye å si hvordan stemningen i en klasse blir, men når man plasserer minst to stykker som idag antagelig kan karakteriseres som rendyrkete psykopater (med mindre de har endret seg fullstendig) i samme klasse, har dette definitivt påvirkning for om klassen har utgangspunkt til å bli en normal klasse, eller en klasse der det er den sterkestes rett som gjelder.

Mobbingen på skoler har endret karakter siden jeg gikk der, men at mobbing fortsatt forekommer, er det ingen tvil om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...