AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Leser så mye om dette, her inne på Redit, Quora, osv. Nå er det slik at vi planlegger å gifte oss neste år, og jeg må si at jeg begynner å stresse. Er det virkelig son? At mange foramdrer seg heeelt? Og er det noen som kan forklare meg hvorfor det er slik? Kan jeg gjøre noe for å unngå det? Anonymkode: a1264...177
Million Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Nei, det kan jeg ikke si han gjorde. Han var akkurat like dårlig til å håndtere penger før og etter giftermålet! 😆 Men personlighetsmessig kan jeg ikke huske det var noen forandring. Vi var sammen i fem år før giftermålet, og bodde sammen omtrent like lenge. 1
FruR Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 (endret) Jeg tror det har mer med hvor lenge man har vært sammen og bodd sammen enn at man gifter seg. I starten av et forhold er man litt på en rosa sky, så etter å ha flyttet sammen og bodd sammen en stund forsvinner den første altoppslukende forelskelsen og man må lære å godta hverandre på godt og vondt. Man ser flere sider av hverandre også negative. Samtidig tror jeg at kjærelighet er mer enn forelskelse for å sitere Gaute Ormåsen. Etter å ha vært sammen med partneren min i 7 år er jeg ikke lenger blindt betatt av han på samme måte jeg var da jeg først falt for han og trodde han var 100% perfekt, men det er fortsatt kjærlighet der. Endret 1. august 2023 av FruR 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Fenomenet du refererer til stammer fra kulturer der en part VET at det er ekstremt vanskelig for den andre part å komme seg ut av et ekteskap (tenk på sekter eller kulturer der man har valgt å stemple skilsmisse som «synd» etc). De fleste voldelige eller avvikende mennesker evner late som om de er normalt fungerende i korte perioder. Som en normal for,overse i slike kulturer ofte er. Har du etablert et likeverdig forhold, vært sammen noen år, bodd sammen og begge parter vet at den andre part har både de sosiale musklene, den økonomiske evnen og vilje til å bryte ut 8 det øyeblikket forholdet ikke lengre er mellom to likeverdige parter? Ja, da er du trygg. Ingen avvikende person gidder ta seg bryet. For folk «endrer» ikke personlighet fra normalt fungerende til en voldelig tulling. De slutter å maskere sin egentlige personlighet. Som alltid har vært voldelig. Anonymkode: 73888...892 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Kanskje man endrer seg selv når man har fått det man vil? Nye mål og da ser man feil lettere Anonymkode: a1995...af3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Nei vil ikke si det. Det at noen forandrer seg, hat jeg hørt da at man slapper kanskje mere av og pleier ikke forholdet. Føler ting er mere safe og bundet. Tror ikke du skal være så engstelig for at partneren din og du forandrer dere så drastisk at man ikke burde tørre og gifte seg. Det finnes unntak og du hører sikkert om dem værste historiene og det er jo ikke alltid realiteten. Det og sette av tid til hverandre og ikke ta hverandre for gitt det kommer man langt med. Mange som ikke gifter seg og som forandrer seg etterhvert også, kan være man glir i fra hverandre. Noen gifter seg for og prøve og redde et skrantent forhold og da kan det jo virker som man forandrer seg, det har jeg hørt om Anonymkode: 13259...7bb
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Vet ikke om noen som forandret seg etter at de giftet seg. Etter barn derimot... Anonymkode: 97158...19a 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 ja noen forandrer seg fordi dem prøver og holde en falsk fasade for andre, dem vil veise hvor happy lykkelig man er til alle så mister man seg selv opp i det hele men det er bare og være seg selv og drit i hva andre tenker, jeg er ikke redd for og endre meg når jeg blir gift tror ikke det kommer til og skje Anonymkode: 72ad3...032
Gjest theTitanic Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Leser så mye om dette, her inne på Redit, Quora, osv. Nå er det slik at vi planlegger å gifte oss neste år, og jeg må si at jeg begynner å stresse. Er det virkelig son? At mange foramdrer seg heeelt? Og er det noen som kan forklare meg hvorfor det er slik? Kan jeg gjøre noe for å unngå det? Anonymkode: a1264...177 Det er ikke gifteringen i seg selv som endrer folk, det er årevis med kompromisser, man endres som person med alder, og etter å ha bodd sammen noen år så kan ulikheter føre til bitterhet eller eventuelt at noen føler mangel på egentid. Ette rå ha bodd sammen en stund finner også mange ut hvor sjalu partner egentlig er. Disse tingene skjer av å være mye med og å bo med en annen over tid. Folk er forskjellige når det kommer til å prioritere egentid, tid med egne venner og partid. Folk har forskjellig evne til å fordele oppgavene med hus,hjem, økonomi og barn likt. Har dere bodd sammen lenge så gjør ikke giftemål noen forskjell. Noen tror alt blir bedre ved å gifte seg og vil reparere noe dårlig, men det fører galt avsted. Å ha vært sammen for kort og tro at man i lykkerus over et giftemål vil være verdensmester i kompromisser leder også galt avsted.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Hyggelige ting som å bli vekket 0600 for en skitur en vintermorgen, å sove under åpen himmel en sommernatt, og å ta en spontan hyttetur med venner funker ikke etter man har fått barn. Alt må planlegges, oppgaver gjøres og søvn og egentid er mangelvare på grunn av barn, - og når barna har kommet over barnehagestadiet og man endelig kan sove da har alderen innhentet en slik at man ikke får sove mer enn noen timer selv om man vil aldri så mye. Som kjærester så gjør det ikke noe at en part bruker masse tid på seg selv og sitt, men etter barn må tilgjengelig tid fordeles. Det en gjør må den andre ofre noe for. Joda vi lo også av de som ikke fikk være med på spontan hyttetur med venner. Tøfler sa vi. Får ikke være med på gøy. Så handler det egentlig om at "tøflens" partner ikke ville kaste sine avtaler på båten for å passe barna mens han dro spontant avsted. Anonymkode: 1f3fc...15d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 Min ene eks forandrer seg nesten over natta da vi gifta oss. Selv hun hun så gjerne ville bli gift, så skulle man heller tro vi nylig hadde vært gjennom en begravelse. Selv nå 20 år etterpå er det vanskelig å forklare med ord hvordan hun ble og hvor vondt det var at hun ikke var lykkelig som gift med meg. Jeg tror ikke jeg tilfredsstilte hennes ønsker om stadig spenning. Og hun ble nok stresset av at jeg ville utforske seksuelt. Hun starter mye drama som til slutt endte vårt forhold. Egentlig rart fordi jeg er glad i henne og liker henne som menneske. Men som partnere ble vi feil for hverandre. Anonymkode: c5ac4...48b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 Dersom det skjer, så kan jeg tenke meg at noen av grunnene er at man er annerledes i datingfase, når man må jobbe for det, og når man er forelsket. Man viser seg fra alle sine beste sider og skjuler sine dårlige. Sånn for å bruke et kjent bilde, man trener og spiser sunt og kler seg pent når man er singel og på sjekkern og det er viktig å se bra ut og imponere folk, men parkerer ræva i sofaen med en pose potetgull så fort man har signert kontrakten med noen. Eller et annet eksempel, som nok er kjent for mange: Når man er forelsket så har mange høyere sexlyst, men så fort "the honeymoon phase" er over så går folk tilbake til sitt normale nivå som er lavere enn den partner har blitt vant med. Så de endret seg egentlig litt i perioden før de giftet seg, og så går de tilbake til den de er etter. Av sånne grunner kan nok noen føle de har kjøpt katta i sekken iblant. Anonymkode: 12f98...be1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 Nei greia er vel heller at mange tror og håper at partneren skal forandre seg etter at de er gift også gjør den ikke det. Anonymkode: b9147...64a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Ikke nødvendigvis giftermål, men når en inngår en forpliktelse som er vanskelig å komme ut av (samboerskap, kjøpe felles bolig, få barn, etc), og da kan man ta av seg maska og vise den slasken man egentlig er. Sutring, ikke ta vare på utseendet/helsen, behandle den andre som en tjener fordi det er vanskelig å gå. Anonymkode: 8abf9...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Eksen gjorde det ja. Hadde vært sammen i 10 år, og så endret han seg og ble psykisk voldelig etter bryllupet. Mannen min har ikke endret seg, han er det samme gode snille mannen. Anonymkode: e981f...244
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Ingen forandring på noen av oss. Var sammen i 5 år før vi giftet oss. Vært gift i over 10 år nå. Anonymkode: 7e293...3bc
Nymerïa Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Hvis du leser det på utenlandske foraer så tror jeg ikke du uten videre kan overføre det til norske forhold. Husk at i de fleste andre land så er ikke samboerskap like akseptabelt som her, det er dermed ikke ekteskapet i seg selv som utløser endringer eller at man ser på partneren på en ny måte, det er mer forpliktelsene med et mer etablert samliv enn å bare være kjærester. Samboerskap brytes vel mye oftere enn ekteskap, det gir dermed ingen mening å påstå at ekteskap er mer ødeleggende enn andre samlivsformer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå