Gå til innhold

Jeg har fått eksem... Vet ikke hva som hjelper :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg flyttet til en ny by i fjor høst, og det er manko på ledig plasser hos lege her. 

I april fikk jeg utslett rundt nesevingene og på øyelokkene. Det tok lang tid før det gikk over og jeg aner ikke hva det kom av. Det var rødt, svidde og var flassende. Trodde det var perioral dermatitt, så behandlet det utifra det, men det var visst ikke det fordi det ikke gikk over. 

Nå derimot har jeg fått det igjen. Idag faktisk. Jeg kjenner en prikkene følelse i ansiktet og det svir litt rundt eksemet. 

Den siste uken har jeg hatt økt angst, stress, dårlig mage, klarer ikke spise, masse hodepine og tisser hele tiden. Jeg sluttet også å amme for halvannen uke siden. 

Til felles for disse to gangene, er at jeg brukte cicaplast baume b5 i ansiktet. Den skal virkelig være mild, til den grad at babyer kan bruke det på huden sin. Jeg brukte også den fra aderma anti grattiage.. Kan den ha utløst det? Har alltid tålt den før.. 

Samtidig har jeg hatt stressende periode begge gangene. 

Og begge gangene har jeg hatt redusert amming pga forrige gang skulle yngste begynne å sove hos pappaen sin.. 

Kan man få utslett av ammeslutt? 

Hvis det er stress og psykisk, hva kan hjelpe? Jeg klarer ikke stresse mindre. Finnes det noe tabletter? 

Finnes det kremer man plutselig kan reagere på når man ikke har gjort det før? 

Anonymkode: 2d571...e44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke men hadde en musikklærer på barneskolen med ganske alvorlig eksem vil jeg kalle det hun brukte noe olje av no slag åssen det går idag vet jeg ikke siden det er over 23 år siden jeg så henne sist 

AnonymBruker
Skrevet

Stress er en faktor du bør ta på alvor hvis du skal få bukt med utslett. Det finnes reseptfrie kortisonkremer, de skal kun brukes i korte perioder men de pleier å hjelpe.

Anonymkode: f799c...a61

Skrevet

Stress, hormonelle endringer og kosthold er triggere for eksem. 

AnonymBruker
Skrevet

Tips for å få en indre ro da? For det har jeg ikke 😳

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt noe lignende bare at jeg får det rundt nese og over øyelokkene (like under øyebryn). Usikkert hva det kommer av (muligens stress). Kom og gikk i 1,5 år. Ble ikke bedre før jeg fikk Mildison lipid på resept.

Nå får jeg det en gang i blant bare.

Anonymkode: e47db...579

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig ut som perioral dermatitt. Det er veldig lite behandling som hjelper mot perioral dermatitt. Jeg har prøvd mange kremer og brukt tusenvis av kroner for å bli kvitt det, men ingenting har funket. Til slutt prøvde jeg en krem som heter tyroler salve (kjøpt på helsekost butikk). Det er det eneste som funker for meg. Tror bare man må prøve seg frem når man har sånn utslett. 

Anonymkode: e5dbb...911

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tips for å få en indre ro da? For det har jeg ikke 😳

Meditasjon, trening, turer i natur. Fokus på pust. Fokusere mer på det som funker i livet, fremfor det som ikke funker. 
Kosthold påvirker også stress, og ikke minst hud. Kutte ut ultraprosessert mat, sukker, etc. Passe på å spise balansert, slik at du får i deg nok vitaminer og mineraler. Rent kjøtt, ren fisk (både fet og hvit), mer grønt, mindre pizza og pasta.
For lite sink, omega fettsyrer, og d vitamin er eksempler på noe som kan bidra til hudproblemer.  

I mellomtiden kan du prøve å smøre på svartfrøolje. 

Anonymkode: c4ee1...2b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Meditasjon, trening, turer i natur. Fokus på pust. Fokusere mer på det som funker i livet, fremfor det som ikke funker. 
Kosthold påvirker også stress, og ikke minst hud. Kutte ut ultraprosessert mat, sukker, etc. Passe på å spise balansert, slik at du får i deg nok vitaminer og mineraler. Rent kjøtt, ren fisk (både fet og hvit), mer grønt, mindre pizza og pasta.
For lite sink, omega fettsyrer, og d vitamin er eksempler på noe som kan bidra til hudproblemer.  

I mellomtiden kan du prøve å smøre på svartfrøolje. 

Svartfrø olje? Sånn Black seed oil? Den er faktisk magisk. Eksen var nettopp i saudi arabia og han kjøpte vel noen flasker derfra.. 

Jeg sluttet med vitaminene en gang i juni, men har både sink, omega og magnesium som jeg visstnok ble bedre av 😅

Takk for tips!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Svartfrø olje? Sånn Black seed oil? Den er faktisk magisk. Eksen var nettopp i saudi arabia og han kjøpte vel noen flasker derfra.. 

Jeg sluttet med vitaminene en gang i juni, men har både sink, omega og magnesium som jeg visstnok ble bedre av 😅

Takk for tips!! 

Jepp, den er helt fantastisk! Du får kjøpt den på helsekosten i Norge :) 

Men du bør forebygge så mye som mulig:
Ren mat som jeg beskrev, få i deg nok næring fra animalsk regelmessig, og kombinert med tilskudd av sink og d vitamin bør være en veldig god start. Dropp multivitamin. Ta en boost med tillskudd av sink (jeg sverger til denne https://sunkost.no/solaray-sink?gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buInaOaAnYuLsDjnMn46A1GP3bL8UfvH3OdDqhQsCaou_R0zWlXOldoaAlAKEALw_wcB, og sjekk d vitamin nivået ditt så du vet om du bør ta høyere doser eller ikke. Nytter ikke med 10 mcg hvis du ligger for lavt.

Blir bra! :D 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv kortison + canoderm krem. Eneste som fungerer på meg, canoderm er gull 

Anonymkode: ebaf5...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Kan være seboreisk eksem også. Stress kan trigge det. Fra La Roche Posay kan du prøve Kerium i så fall. Men legemidler kan også være nødvendig. 

Anonymkode: 11241...5b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jepp, den er helt fantastisk! Du får kjøpt den på helsekosten i Norge :) 

Men du bør forebygge så mye som mulig:
Ren mat som jeg beskrev, få i deg nok næring fra animalsk regelmessig, og kombinert med tilskudd av sink og d vitamin bør være en veldig god start. Dropp multivitamin. Ta en boost med tillskudd av sink (jeg sverger til denne https://sunkost.no/solaray-sink?gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buInaOaAnYuLsDjnMn46A1GP3bL8UfvH3OdDqhQsCaou_R0zWlXOldoaAlAKEALw_wcB, og sjekk d vitamin nivået ditt så du vet om du bør ta høyere doser eller ikke. Nytter ikke med 10 mcg hvis du ligger for lavt.

Blir bra! :D 

Tusen takk for godt råd 😍 tror jeg har masse d vitamin vært ute i hele sommer 😅 men får ta litt boost med det jeg har hjemme og kanskje ligge unna koffein en stund pga det øker mitt stress og angst ihvertfall 😅

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Prøv kortison + canoderm krem. Eneste som fungerer på meg, canoderm er gull 

Anonymkode: ebaf5...a0d

Canoderm har jeg faktisk, men følte ikke det ble noe bedre sist gang og jeg er så redd for å bruke noe som kan gjøre det verre? Kanskje kortison også 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan være seboreisk eksem også. Stress kan trigge det. Fra La Roche Posay kan du prøve Kerium i så fall. Men legemidler kan også være nødvendig. 

Anonymkode: 11241...5b9

Det kan hende ja 😵

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for godt råd 😍 tror jeg har masse d vitamin vært ute i hele sommer 😅 men får ta litt boost med det jeg har hjemme og kanskje ligge unna koffein en stund pga det øker mitt stress og angst ihvertfall 😅

Canoderm har jeg faktisk, men følte ikke det ble noe bedre sist gang og jeg er så redd for å bruke noe som kan gjøre det verre? Kanskje kortison også 😊

Ikke gitt at sol og sommer har gitt d vitamin dessverre, mange stoler blindt på det. Ja koffein er virkelig ikke bra, haha. 

Råder deg til å styre unna kortison o.l når du heller kan bruke naturlig som svartfrøoljen (som du vet funker)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...