Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det mange flere passkontroller ut av norge enn det det er inn til norge?

Måtte vise pass opptil 4 ganger på vei ut og 1 inn igjen.

Anonymkode: df212...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det mange flere passkontroller ut av norge enn det det er inn til norge?

Måtte vise pass opptil 4 ganger på vei ut og 1 inn igjen.

Når du lander viser du normalt passet bare en gang, og det er hos fremedpolitiet (Passkontrollen). Ved utreise kan det skje ved flere tilfeller men synes det er rart med fler enn 3 ganger. 1 gang ved innsjekk, 2 gang til politiet i passkontrollen og 3 gang ved ombordstigning. Jeg er litt nysjerrig på hvor du måtte vise det en gang til utenom disse.

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (8 minutter siden):

Når du lander viser du normalt passet bare en gang, og det er hos fremedpolitiet (Passkontrollen). Ved utreise kan det skje ved flere tilfeller men synes det er rart med fler enn 3 ganger. 1 gang ved innsjekk, 2 gang til politiet i passkontrollen og 3 gang ved ombordstigning. Jeg er litt nysjerrig på hvor du måtte vise det en gang til utenom disse.

Sorry My bad, Det er 3 ganger. i innsjekkautomaten for å få ut boardingkortet. Der måtte man scanne passet og gjennom E gate automatene og ved ombordstigning. Men syntes det er for mye... Samt i landet man lander i.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sorry My bad, Det er 3 ganger. i innsjekkautomaten for å få ut boardingkortet. Der måtte man scanne passet og gjennom E gate automatene og ved ombordstigning. Men syntes det er for mye... Samt i landet man lander i.

Den ved E-gatene er eneste som gjøres av myndighetene (Samt den ved innreise). De to andre er det flyselskapet som står for. Og det er fordi de ikke ønsker folk ombord som ikke har rett til å komme til landet flyet skal. Fordi flyselskapet vil da være ansvarlig for å få vedkommende tilbake, samt at de ilegges bot for å ha hatt en passasjer ombord som ikke skulle vært der. Derfor er det blitt veldig strengt de siste årene for flygninger ut av Schengen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Kan ikke huske jeg har vist pass mer enn 1 gang. Og det er for å hente biletter.

Anonymkode: 5d1a0...846

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (2 minutter siden):

Den ved E-gatene er eneste som gjøres av myndighetene (Samt den ved innreise). De to andre er det flyselskapet som står for. Og det er fordi de ikke ønsker folk ombord som ikke har rett til å komme til landet flyet skal. Fordi flyselskapet vil da være ansvarlig for å få vedkommende tilbake, samt at de ilegges bot for å ha hatt en passasjer ombord som ikke skulle vært der. Derfor er det blitt veldig strengt de siste årene for flygninger ut av Schengen.

Ok, da forstår jeg. Da skjønner jeg bedre hvorfor man stadig må dra frem passet 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i Braathens og jobbet på innsjekk og gate.

Vi sjekket alle pass og visum. Hadde de ikke gyldig pass eller visum, så ble de stoppet ved innsjekk. Noen ganger glapp dette igjennom for noen og den gang sjekket de ikke dette på gate. Passasjeren ble da stoppet i landet det kom til og sendt hjem med neste fly til Gardermoen. Braathens fikk da saftige bøter for dette, mener det var 20.000 per person.

Braathens innførte til slutt en Mega gulrot for oss ansatte. Hvis vi fant mangel på 2 pass eller visum så fikk vi 2 gratis billetter på hele Braathens rutenett. Jeg var på mange fine turer med gratisbilletter. Samlet opp og reiste med både familie og venner.

Anonymkode: d7125...a17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...