AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Jeg bestilte meg en doppler sånn at jeg kunne høre hjertelyden hjemme men finner ingenting... jeg var på tidlig ultralyd I uke 11+2 da så alt bra ut og hjerte var til stede, siden jeg er ekstra hypokonder tenkte jeg at jeg kunne bestille en doppler hjem og bruke den og sjekke når jeg føler meg stresset. Det er nå snart en uke siden den tidlige ultralyden og jeg ville sjekke, men hører ingen hjertelyd... noen som har erfaring med doppler eller opplevd at man ikke finner hjertelyden hjemme men ser den på ultralyd? Anonymkode: 069a7...c17
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Det er ganske vanlig å ikke finne noe med doppler hjemme.. En av grunnene til at det ikke blir anbefalt. Brukerfeil kan gi unødig bekymring eller falsk trygghet siden de fleste brukere ikke vet hva de skal høre etter, hva som er normal rytme etc.. En ultralyd maskin er noe helt annet enn en doppler. Og vil se/høre/oppfatte helt andre ting enn en doppler for hjemmebruk. Anonymkode: 7a15a...d09 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Mange hører ikke noe med doppler før uke 20 har jeg hørt. Anonymkode: 45344...bb9
Sofakona Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Jeg hørte tidlig og brukte den ofte. jo tidligere du er jo lenger ned må du bruke den så ofte ved "hofte beinet"
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Var hos legen i uke 11 + 3 hu sa hun sjelden fant hjertelyd så tidlig og vi hørte ikke noe på denne timen selv om hun forsøkte lenge. Ultralyd noen dager senere og alt var fint. Anonymkode: e6357...64f
Fame Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Prøv å holde doppleren rett over skambeinet. Fosteret ligger rimelig lang ned på den tiden
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Deilig og høre at det ikke bare er jeg som strever med og finne noe haha. Jeg har tidligere opplevd to MA ganske tett på så gjør meg ekstra stresset. Har også blød brunt ett par ganger i denne graviditet men hver gang jeg har dratt til ultralyd ser alt bra ut. Anonymkode: 069a7...c17
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Doppler er ikke anbefalt brukt i første trimester av et føre-var-prinsipp pga en teoretisk risiko for skade. Skal kun brukes på indikasjon, med riktige innstillinger og kortest mulig tid. Ville ventet noen uker. https://www.aium.org/resources/official-statements/view/prudent-use-and-safety-of-diagnostic-ultrasound-in-pregnancy Anonymkode: 2800f...54a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå