Gå til innhold

Prolaps - mr; alt bra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde prolaps for 4 år siden. Var veldig ille, kunne ikke stå og måtte ligge med det ene beinet opp for å unngå de verste smertene. 

Hadde vondt fra korsryggen til tærne. Endte opp med å miste følelsen i lilletå permanent og har mange områder på lår og legg som er numne. 

De verste smertene varte i noen få måneder. Haltet en del siden jeg mistet følelsen permanent, men tror det er greit nå. 

Problemet er at jeg har veldig vondt i ryggen - hver dag. Fortsatt vondt i korsryggen og nedover rompa. Noen dager kjenner jeg det fortsatt i beinet. Fått beskjed om å være mer aktiv og slanke meg. Så det siste året har jeg vært mer aktiv og gått ned 40 kilo. Absolutt ikke bedre i ryggen. 

Må ha sterke smertestillende for å klare lange dager med mye gåing. Men nå tok jeg mr for å sjekke ryggen. Alt var fint, det gamle prolapset var helt borte, så nå får jeg vel ikke smertestillende lenger heller.. jeg skjønner ikke hvordan mr kan vise at alt er normalt når jeg har store smerter hver dag? 

Anonymkode: ab07c...b2c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en sjanse for at du har pådratt deg nerveskader ved forrige prolaps?

Anonymkode: 73ec9...5d6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde prolaps for 4 år siden. Var veldig ille, kunne ikke stå og måtte ligge med det ene beinet opp for å unngå de verste smertene. 

Hadde vondt fra korsryggen til tærne. Endte opp med å miste følelsen i lilletå permanent og har mange områder på lår og legg som er numne. 

De verste smertene varte i noen få måneder. Haltet en del siden jeg mistet følelsen permanent, men tror det er greit nå. 

Problemet er at jeg har veldig vondt i ryggen - hver dag. Fortsatt vondt i korsryggen og nedover rompa. Noen dager kjenner jeg det fortsatt i beinet. Fått beskjed om å være mer aktiv og slanke meg. Så det siste året har jeg vært mer aktiv og gått ned 40 kilo. Absolutt ikke bedre i ryggen. 

Må ha sterke smertestillende for å klare lange dager med mye gåing. Men nå tok jeg mr for å sjekke ryggen. Alt var fint, det gamle prolapset var helt borte, så nå får jeg vel ikke smertestillende lenger heller.. jeg skjønner ikke hvordan mr kan vise at alt er normalt når jeg har store smerter hver dag? 

Da er det ikke prolaps du har.

Anonymkode: 65608...a45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo det var prolaps , de så det på mr for 4 år siden. Det var stort og presset på nerver på både Høyre og Venstre side. Men de sa det var «pent», trengte ikke operasjon fordi det ville fikse seg selv.. 

Jeg har ikke en eneste dag uten ryggsmerter. Det er vondt å stå, sitte og ligge.. Tror nok jeg har fått nerveskader pga områdene som føles som de sover, men hvorfor så sterke smerter når mr sier alt er bra? 

Trener styrke hver dag og går turer så burde jo føle meg bedre 

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som nervesmerter og det er grusomt. MR er ikke alltid hundre prosent. Kan det være muskler og ikke skjelett, som presser på nerver? Eller permanente nerveskader etter forrige prolaps? På mr ligger man rolig på rygg. Kan hende at en mr når man er i bevegelse, noe som jeg ikke tror finnes, hadde vist andre ting. Eksempler muskler som presser på nerver.

Anonymkode: 89dcd...279

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo det var prolaps , de så det på mr for 4 år siden. Det var stort og presset på nerver på både Høyre og Venstre side. Men de sa det var «pent», trengte ikke operasjon fordi det ville fikse seg selv.. 

Jeg har ikke en eneste dag uten ryggsmerter. Det er vondt å stå, sitte og ligge.. Tror nok jeg har fått nerveskader pga områdene som føles som de sover, men hvorfor så sterke smerter når mr sier alt er bra? 

Trener styrke hver dag og går turer så burde jo føle meg bedre 

Da ja,men ikke nå.

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt henvist til ryggskole?

Anonymkode: 39939...57e

Skrevet (endret)

Ryggskjelettet ditt, der prolapsen var er for alltid forandret. ledd trykker på nerver i ryggen så derfor kjenner du så smerter som du gjør. Har samme prbl. selv. 

Du kan også fint spørre legen om en ny mr hvis du ikke nylig har gjort det.

Endret av tussi680
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jo være at du har forkalkninger i rygg/hofte. Det kommer naturlig m/alder osv. Dersom det er tilfelle hos deg kan det gi smerter. Dersom di trener styrke vil du raskt bli sterkere i rygg og magemuskulaturen og smertene kan bli betydelig mindre. Snakker av egen erfaring! Når det  er sagt er det fantastisk at du har klart å gå ned 40 kg. Tenk hva det betyr for fysikken din generelt og ikke minst hjertet. Gratulerer🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen min sa at 40% av prolapslignende smerter ikke kan påvises gjennom bilder.

Anonymkode: 18419...1ea

AnonymBruker
Skrevet

Du bør til en god fysioterapeut eller fysikalsk medisinsk avdeling på sykehuset.

Anonymkode: be2b2...98f

AnonymBruker
Skrevet

Kan være så enkelt som låsninger i korsrygg/bekken og/eller større muskelspenninger i samme områder.

Gå til en dyktig kiropraktor eller naprapat.

Anonymkode: e668b...a51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen min sa at 40% av prolapslignende smerter ikke kan påvises gjennom bilder.

Anonymkode: 18419...1ea

På vanlig røntgen ja, og derfor bruker man mr for å få et tydeligere bilde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På vanlig røntgen ja, og derfor bruker man mr for å få et tydeligere bilde. 

Det vises ikke alltid på mr heller.

Anonymkode: e69af...6fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med mr bildene til Volvat eller en annen privat klinikk. Om du ikke har behandlingsforsikring via arbeidsgiver etc. er det fremdeles verdt det!

Jeg hadde ekstreme smerter i halebeinet og tok mr etter et år uten bedring. Ifølge dem var alt normalt og ingenting var feil. Tok med bildene til Volvat. Spesialisten der så på dem i to minutter og så et brudd og feil stilling på halebeinet. Ble operert to uker etter. Da hadde jeg gått til det offentlige i et år først uten å få hjelp annet enn sykemelding og beskjed om å mulig bli ufør

Anonymkode: b6b1e...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Trener du ryggmuskulaturen din? 
Det er viktig å styrke kroppen når en får kroniske ryggplager  

Anonymkode: d07d8...430

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...