Gå til innhold

Hasj røyking og bor hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt er 21 år og bor hjemme. Han studerer på universitetet og jobber. Vi hadde en del problemer med han når han gikk siste året på ungdomsskolen og litt på videregående. Det var hasj røyking og politi og rustester. Vi stilte krav til at han skjerpet seg eller flyttet da han ble 18. Det tok litt tid, men så skjerpet ham seg og tok opp fag og begynte på universitetet og fant tilbake til vennene han hadde før 

Nå har en av de vennene hans som han  røykte med flyttet i nærheten. Jeg mistenker at min sønn er til han av og til og røyker hasj. Men jeg vet ikke. Har ikke sett han ruset. Men det gjorde jeg ikke før heller. Jeg vet ikke hvilken rus hasj gir. Grunnen til mistanken er lukten av sko og klær. Men jeg vet ikke om det er hasj. 

Men jeg vet ikke om jeg skal ta det opp. Vil jo egentlig stole på han. Han satser jo på utdannelsen og jobber 2 dager i uken og trener og er en rolig og høflig gutt  Men så tenker jeg at hvis han røyker hasj innimellom og jeg ikke tar tak i det og det utvikler seg, så er det jo min feil . Men han er jo voksen. Så jeg blir usikker 

Så tenker jeg at han bor gratis hjemme men bruker penger på hasj. Da kan han heller betale litt hjemme 

Men hvis jeg tar det opp og det ikke stemmer, så viser jeg at jeg ikke stoler på han. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: a816b...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.

Har dere satt noen krav til å sette penger på lukket sparekonto da til fremtidig EK?

Vanskelig å kjøpe hasj da 😅

Men altså. Sålenge han får OK resultater på studiene og jobber i tillegg hadde jeg vel ikke lagt meg opp i om han røyker eller drikker øl hos en kompis avogtil. 

Dette kunne vært mye, mye verre. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har en 20 åring hjemme som også røyker hasj. Har aldri tatt han i det, han satte seg ned å fortalte det til oss. Har aldri vært problemer med han opp gjennom ungdomsårene. Han fikk en ganske alvorlig revmatisk sykdom for 2 år siden og har mye smerter. Det første var spesielt tøft da han måtte gi opp fotballdrømmen. Han selvmedisinerer derfor med hasj, da sterke smertestillende ikke virker. Hasj virker sier han. Han sier han røyker rett før sengetid. Kun da og aldri sammen med noen for å bli ruset. Han jobber, studerer på universitetet, er rolig, høflig, drikker sjelden, har gode venner, sosial, hjelper til med husarbeid og lillesøsken og holder seg i form. Har aldri sett han ruset.

Vi er glad han er åpen med oss, men jeg har sagt at vi "ikke vil vite om det" da vi ikke egentlig kan tillate det. Er jo tross alt ulovlig. Så vi ser mellom fingrene på det.

Hadde han ikke klart å holde på jobb/studier, vært yngre osv hadde vi selvsagt satt foten ned.

Anonymkode: d37a0...48a

• Liker 5
Skrevet

Han er 21 år, studerer, trener og jobber. Høres ut som han har kontroll. Han er voksen og heldig som får bo hjemme. Du kan dessverre ikke kontrollere eller mene så mye om hva han gjør med kompiser eller hva han bruker pengene sine på. Om han kjøper alkohol eller hasj er ikke noe du kan hindre nå. Nå er det han som må utforske livet og ta noen feil avgørelser underveis. Hvis han begynner å røyke hasj inne i huset ditt kan du sette grenser og evt kaste ham ut. Det et nok best om du fokuserer på eget liv og er stolt over hva sønnen din får til. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (mann 30) pleide å røyke mens jeg bodde hjemme i en alder av 22. Det var ikke populært, men det har gått veldig greit med meg ihvertfall. Jeg røyker daglig fortsatt men jobber også 150% som IT-utvikler i fast jobb og eget aksjeselskap. Man trenger ikke være en taper selv om man røyker. Høy frekvens på drikkingen har vært et mye større problem for min del, da livet har en tendens til å skli ut i disse periodene. 

Anonymkode: e63d1...489

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta husleie og sett på EK konto, det er uansett en win. (Sånn helt uavhengig av spm.) 

Anonymkode: 04a2e...8ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg (mann 30) pleide å røyke mens jeg bodde hjemme i en alder av 22. Det var ikke populært, men det har gått veldig greit med meg ihvertfall. Jeg røyker daglig fortsatt men jobber også 150% som IT-utvikler i fast jobb og eget aksjeselskap. Man trenger ikke være en taper selv om man røyker. Høy frekvens på drikkingen har vært et mye større problem for min del, da livet har en tendens til å skli ut i disse periodene. 

Anonymkode: e63d1...489

Dette skjønner jeg ikke. Er ikke hasj narkotika? Hvordan kan man røyke det daglig da? Og hvordan unngå å ikke gå over til noe sterkere?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette skjønner jeg ikke. Er ikke hasj narkotika? Hvordan kan man røyke det daglig da? Og hvordan unngå å ikke gå over til noe sterkere?

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Hvorfor tror du ikke at det er mulig å ta narkotika daglig? 

Det er forresten ingen selvfølge at de som røyker hasj eventuelt kommer til å gå over til noe sterkere. Det er nok mange som blir nysgjerrig på andre rusmidler når de først får oppleve følelsen av å være ruset, men dette kommer jo også med f.eks alkohol. Det var i hvert fall tilfellet hos meg - jeg ble mer og mer nysgjerrig på andre rusmidler etter jeg hadde opplevd følelsen av å være full. Men dette er svært individuelt, fordi det finnes hundrevis av mennesker som drikker alkohol på en regelmessig basis, som ikke har noe interesse ovenfor andre rusmidler. Det er et komplekst tema, men på en generell basis vil jeg si at "gateway" er en myte. Det er nok ikke mange som ikke har noe form for interesse eller nysgjerrighet ovenfor rusmidler som plutselig endrer mening etter de har fått seg et par glass/trekk. De må jo ha hatt en underliggende nysgjerrighet som fikk de til å prøve alkohol eller hasj. Men dette blir en avsporing, i og med at jeg ikke tenker dette gjelder TS sin sønn. 

Til TS: Jeg hadde ikke stresset. Jeg vet at hasj er ulovlig, så det er klart du kan sette grenser for det når det gjelder huset ditt (f.eks at han ikke skal røyke inne, at han ikke skal oppbevare stoff i huset osv), men ellers er dette i mine øyne langt mindre problematisk enn å dra på fylla hver helg. Bestevenninna mi har en lignende historie som sønnen din - hun møtte på "feil folk" i tenårene, ble påvirket til å eksprimentere med ulike rusmidler og havnet i klammeri med politiet. Nå er hun 23 år gammel og har kommet seg ut av rusmiljøet, har lagt kriminalitet på hylla og lever et relativt "normalt" liv - men hun røyker fortsatt hasj. Hun bruker det medisinsk, altså at hun røyker for å hjelpe med smerter, angst og andre problemer hun ellers ville fått noe medisiner for. Det er veldig splittet hva folk tenker om akkurat dette, men både venninnen min og din sønn er voksne mennesker som er i stand til å ta egne valg om hva de vil putte i kroppen sin. 

Jeg tenker at du burde være stolt over din sønn, som klarte å snu om når livet hans var på vei mot en veldig negativ og bekymringsfull retning. Han er under utdanning, har jobb og trener (sunn interesse) - altså han er en ansvarsfull ung mann som har framtiden sin i tankene sine. Er det virkelig krise om han tar seg en jay for å roe nervene nå og da? Hadde du vært redd for at det "skulle utvikle seg" dersom han dro på fylla hver helg, eller er det bare fordi det er et ulovlig rusmiddel? Det er i hvert fall ingen indikasjoner på at dette kommer til å forverre seg i det du skriver. Jeg vil tippe at han enten allerede har utforsket andre rusmidler og at hasj var den eneste vanen som satt seg, eller så har han ikke hatt interesse i å prøve andre ting, og det er lite sannsynlig at det plutselig endrer seg i den fasen han er i i livet nå. 

Anonymkode: 2cd96...bf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

tenker du det samme om alkohol også?? 

de aller fleste som begynte med for eksempel cannabis (eventuelt andre sterkere stoffer) har vel begynt med alkohol lenge før de eventuelt begynte med cannabis.  

Anonymkode: c2dc6...deb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Rusmiddel

Anonymkode: 75f99...6e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener her. Hvorfor tror du ikke at det er mulig å ta narkotika daglig? 

Det er forresten ingen selvfølge at de som røyker hasj eventuelt kommer til å gå over til noe sterkere. Det er nok mange som blir nysgjerrig på andre rusmidler når de først får oppleve følelsen av å være ruset, men dette kommer jo også med f.eks alkohol. Det var i hvert fall tilfellet hos meg - jeg ble mer og mer nysgjerrig på andre rusmidler etter jeg hadde opplevd følelsen av å være full. Men dette er svært individuelt, fordi det finnes hundrevis av mennesker som drikker alkohol på en regelmessig basis, som ikke har noe interesse ovenfor andre rusmidler. Det er et komplekst tema, men på en generell basis vil jeg si at "gateway" er en myte. Det er nok ikke mange som ikke har noe form for interesse eller nysgjerrighet ovenfor rusmidler som plutselig endrer mening etter de har fått seg et par glass/trekk. De må jo ha hatt en underliggende nysgjerrighet som fikk de til å prøve alkohol eller hasj. Men dette blir en avsporing, i og med at jeg ikke tenker dette gjelder TS sin sønn. 

Til TS: Jeg hadde ikke stresset. Jeg vet at hasj er ulovlig, så det er klart du kan sette grenser for det når det gjelder huset ditt (f.eks at han ikke skal røyke inne, at han ikke skal oppbevare stoff i huset osv), men ellers er dette i mine øyne langt mindre problematisk enn å dra på fylla hver helg. Bestevenninna mi har en lignende historie som sønnen din - hun møtte på "feil folk" i tenårene, ble påvirket til å eksprimentere med ulike rusmidler og havnet i klammeri med politiet. Nå er hun 23 år gammel og har kommet seg ut av rusmiljøet, har lagt kriminalitet på hylla og lever et relativt "normalt" liv - men hun røyker fortsatt hasj. Hun bruker det medisinsk, altså at hun røyker for å hjelpe med smerter, angst og andre problemer hun ellers ville fått noe medisiner for. Det er veldig splittet hva folk tenker om akkurat dette, men både venninnen min og din sønn er voksne mennesker som er i stand til å ta egne valg om hva de vil putte i kroppen sin. 

Jeg tenker at du burde være stolt over din sønn, som klarte å snu om når livet hans var på vei mot en veldig negativ og bekymringsfull retning. Han er under utdanning, har jobb og trener (sunn interesse) - altså han er en ansvarsfull ung mann som har framtiden sin i tankene sine. Er det virkelig krise om han tar seg en jay for å roe nervene nå og da? Hadde du vært redd for at det "skulle utvikle seg" dersom han dro på fylla hver helg, eller er det bare fordi det er et ulovlig rusmiddel? Det er i hvert fall ingen indikasjoner på at dette kommer til å forverre seg i det du skriver. Jeg vil tippe at han enten allerede har utforsket andre rusmidler og at hasj var den eneste vanen som satt seg, eller så har han ikke hatt interesse i å prøve andre ting, og det er lite sannsynlig at det plutselig endrer seg i den fasen han er i i livet nå. 

Anonymkode: 2cd96...bf0

Takk for fin forklaring 

Jeg har ingen erfaring med narkotika og jeg drikker veldig lite. Hører bare at alle sier at hvis man begynner med hasj, så er det nesten helt sikkert at det utvikler seg til sterkere rusmidler 

Sammenlignet med flere på hans alder så fester han lite. 

Kan det være at hasj gjør han rolig? På skolen hadde han problemer med å sitte rolig. Også på barnehagen sa de at han hadde problemer med å sitte stille. På slutten av barneskolen og på ungdomsskolen ble han ofte sur og hissig. Han spilte fotball og han hadde temperament der også.. Nå er han en veldig rolig gutt. Sier aldri i mot oss eller blir sur på oss som han ofte var på den tiden 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å ta det opp så gjør du det, men du kan jo egentlig ikke bestemme hva han gjør utenfor ditt hjem. Hasj lukt er ganske lett å kjenne igjen, jeg syns det lukter som krydderurter 😅

Anonymkode: ea836...c05

Skrevet

De fleste som røyker hasj av og til blir ikke narkomane. Det er nulltoleranse for  all bruk av narkotika fordi noen får problemer,(og fordi det er en drittindustri), hos noen kan selv det å forsøke utløse psykiske problemer.

Men mange røyker litt for å roe seg ned, akkurat som mange tar seg en øl eller vin for å senke skuldrene uten å bli alkoholiserte. 
Når det er sagt så skjønner jeg godt at du ikke ønsker at sønnen din skal røyke, det er ingen positive helsegevinster og det høres jo ut som han selvmedisinerer sin egen uro. Tipper og at om dette er en vane som setter seg vil det fort bli en kilde til konflikt når han får seg en kjæreste. Eller ikke, og det er kanskje enda verre.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ha hasj hjemmetester klart hjemme.

Anonymkode: eb85b...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Så snille dere er som lar han bo billig.

Da har han penger til ting

Anonymkode: eb85b...4d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en 20 åring hjemme som også røyker hasj. Har aldri tatt han i det, han satte seg ned å fortalte det til oss. Har aldri vært problemer med han opp gjennom ungdomsårene. Han fikk en ganske alvorlig revmatisk sykdom for 2 år siden og har mye smerter. Det første var spesielt tøft da han måtte gi opp fotballdrømmen. Han selvmedisinerer derfor med hasj, da sterke smertestillende ikke virker. Hasj virker sier han. Han sier han røyker rett før sengetid. Kun da og aldri sammen med noen for å bli ruset. Han jobber, studerer på universitetet, er rolig, høflig, drikker sjelden, har gode venner, sosial, hjelper til med husarbeid og lillesøsken og holder seg i form. Har aldri sett han ruset.

Vi er glad han er åpen med oss, men jeg har sagt at vi "ikke vil vite om det" da vi ikke egentlig kan tillate det. Er jo tross alt ulovlig. Så vi ser mellom fingrene på det.

Hadde han ikke klart å holde på jobb/studier, vært yngre osv hadde vi selvsagt satt foten ned.

Anonymkode: d37a0...48a

Du virker heldig uvitende om hva hasj gjør med hjernen og psyken. Fortsetter han, vil han bli permanent treg i toppen enkelt sagt. Er det en sånn fremtid du ønsker for ditt avkom? 

Anonymkode: af05b...446

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får han bo gratis? Da lærer han seg jo ikke å håndtere penger? 

Anonymkode: d69e9...338

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er bare en myte at man går over til sterkere saker når man røyker hasj. Hasj er helt ufarlig. Hadde han begynt å røyke sigaretter derimot, hadde jeg blitt bekymret.
Hilsen en som har jobbet på feltet lengre enn flere her inne har levd.

Anonymkode: 6587c...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kast han på hodet og ræva ut hvis han ikke vil slutte med narkotika. Enkelt og greit.

Og hva i alle dager bor en 21-åring hjemme hos mor? Får du han ikke ut nå, kommer han aldri til å flytte ut.

Anonymkode: 50486...262

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hasj er eneste problemet hadde jeg ikke lagt så mye i det, annet enn at du vil ikke ha det i deres hus. Hvis det er mye rundt, går ikke på skole,kriminalitet,har ikke jobb, dårlige venner etc hadde jeg vært mer bekymra. 

Men ja er hans valg til syvende og sist så noe har påvirket verdiene hans på veien dit. De fleste trives med seg selv best rusfri 

Anonymkode: 27a12...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...