Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

noen med erfaring med å reise hjem til normal tid etter keisersnitt? Jeg hadde keisersnitt sist og skal ha det igjen av medisinske årsaker. Og opplevde barsel som noe drit.

selv om far fikk være der noen dager så ble han sendt hjem de siste tre. Og vi var stuck der i over 5 dager fordi jeg ikke hadde melk og baby gikk mye ned i vekt. De kom ikke løpende med MmE før jeg sa jeg ville reise hjem på dag 3 og de veide barnet og hen hadde gått ned 12 prosent. 

jeg syns det var lettere når vi kom hjem og far kunne være der hele tiden og hjelpe meg. Og heller reise på poliklinikk å få oppfølging med amming.  Noen som har gjort det? Jeg tror ikke jeg har mer en maks to dager på KK i meg denne gangen..

Anonymkode: 97373...5c0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Normalen ved keisersnitt er vel 3 døgn.. Men igjen ingen kan tvinge deg til å bli der.. 

Man skal kunne reise hjem, hvis man har veldig kort reisevei tidligere enn det.. Men alt er en individuell vurdering fra person til person. Jeg låg 3 døgn på KK etter hastekeisersnitt, hadde ikke fått melken skikkelig i gang, men baby var ikke gått ned så mye i vekt da. Men var null stress. 

Anonymkode: 67587...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer det selv. Du er ikke i fengsel. Bare snakk med de og si hva du vil. 

Anonymkode: b216f...c07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk liv til å reise hjem etter 24 timer, men de ville ikke sende med meg reseptbelagte smertestillende - for å få det, måtte jeg bli. 

Prøvde å gå uten før jeg bestemte meg, og da ble det klart at jeg måtte bli et par dager til. 

Anonymkode: e9f8e...242

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er tydelig på at du vil hjem så fort det er medisinsk forsvarlig så får du det. 

Men lurt å innstille seg mentalt på at det kan bli forsinkelser. Jeg var SÅ klar for å reise hjem tidlig nå ved siste fødsel av alle grunnene du nevner, men baby fikk gulsott, så både jeg og ungen måtte bli et ekstra døgn på grunn av lysbehandling, og det er jo noe som man dessverre ikke får gjort hjemme. Men jeg var heldig og fikk lov til å ligge på familierom på barselhotell siste natten. Egentlig ikke standard på mitt sykehus etter ks og ved gulsottbehandling, men var heldig da de hadde kapasitet, og siden babyen var over to døgn gammel og alle verdier pekte riktig vei så fikk vi det.

Var helt gull å få ha far der på natten etter ks, så slapp jeg å dra meg opp av senga ørten ganger for å skifte på baby og sånn. Hjalp også på smertene å få ligge i vanlig seng kontra sykehusseng. 

Anonymkode: de355...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk liv til å reise hjem etter 24 timer, men de ville ikke sende med meg reseptbelagte smertestillende - for å få det, måtte jeg bli. 

Prøvde å gå uten før jeg bestemte meg, og da ble det klart at jeg måtte bli et par dager til. 

Anonymkode: e9f8e...242

Bra måte å «tvinge» noen til å bli da, ved å nekte skikkelig smertestillende hvis man drar 

Anonymkode: 7b313...f21

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bra måte å «tvinge» noen til å bli da, ved å nekte skikkelig smertestillende hvis man drar 

Anonymkode: 7b313...f21

Etter relativt stor abdominalkirurgi, som et keisersnitt tross alt er, så trenger mange morfin i dagene etterpå. Men morfin hemmer respirasjonen, og det blir uten tvil massive, blodrøde overskrifter i norske aviser dersom ei barselkvinne fikk dra hjem 1 døgn etter keisersnitt og døde av respirasjonsstans fordi hun knasket morfintabletter uten tilsyn av helsepersonell.

Anonymkode: 90921...970

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg fikk reise hjem etter 48 timer. Da hadde jeg egentlig vært klar et døgn. 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter relativt stor abdominalkirurgi, som et keisersnitt tross alt er, så trenger mange morfin i dagene etterpå. Men morfin hemmer respirasjonen, og det blir uten tvil massive, blodrøde overskrifter i norske aviser dersom ei barselkvinne fikk dra hjem 1 døgn etter keisersnitt og døde av respirasjonsstans fordi hun knasket morfintabletter uten tilsyn av helsepersonell.

Anonymkode: 90921...970

Jeg fikk morfin i en dag, etter det måtte jeg over på Voltaren og paracet. Måtte ikke bli avhengig skjønner du. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å reise meg eller snu meg i senga. 

Har dog fått morfintabletter av fastlegen for noe helt annet, flere år senere. Gikk fint det. 

Anonymkode: 57a34...15b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

noen med erfaring med å reise hjem til normal tid etter keisersnitt? Jeg hadde keisersnitt sist og skal ha det igjen av medisinske årsaker. Og opplevde barsel som noe drit.

selv om far fikk være der noen dager så ble han sendt hjem de siste tre. Og vi var stuck der i over 5 dager fordi jeg ikke hadde melk og baby gikk mye ned i vekt. De kom ikke løpende med MmE før jeg sa jeg ville reise hjem på dag 3 og de veide barnet og hen hadde gått ned 12 prosent. 

jeg syns det var lettere når vi kom hjem og far kunne være der hele tiden og hjelpe meg. Og heller reise på poliklinikk å få oppfølging med amming.  Noen som har gjort det? Jeg tror ikke jeg har mer en maks to dager på KK i meg denne gangen..

Du må jo bli så lenge det er nødvendig for deg og barnet. "har maks to dager på KK i meg denne gangen". Hva er nå det å si? Da må du la vær å få barn hvis du synes det er så forferdelig å være der. Hva hvis det skulle være noe med babyen eller deg da og du må være der en stund? Hva gjør du da, hvis du MÅ være der mer enn 2 dager? De holder deg jo ikke på sykehuset hvis du ikke må! Tar du sjansen på å dra hjem uansett? Ingen kan tvinge deg til å være der. 

Anonymkode: dc13d...ef9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo bli så lenge det er nødvendig for deg og barnet. "har maks to dager på KK i meg denne gangen". Hva er nå det å si? Da må du la vær å få barn hvis du synes det er så forferdelig å være der. Hva hvis det skulle være noe med babyen eller deg da og du må være der en stund? Hva gjør du da, hvis du MÅ være der mer enn 2 dager? De holder deg jo ikke på sykehuset hvis du ikke må! Tar du sjansen på å dra hjem uansett? Ingen kan tvinge deg til å være der. 

Men nå sender de jo de fleste vanlige barsel kvinner hjem tidlig. På nye KK skal jo ikke kvinner ligge mer enn et døgn. Da skal oppfølgingen være på poliklinikk i stedet. En kan veie ungen og gi ammeveiledning på poliklinikk og.så å sende noen hjem før amming er i gang kommer til å bli den nye normalen.

De første dagene på barsel fikk jeg mest inntrykk at jeg var der for min del. Min form var bedre når far kunne ta en del av bleieskift etc. for det får en nemlig ikle hjelp med på KK et døgn etter keisersnitt. En skal klare seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk morfin i en dag, etter det måtte jeg over på Voltaren og paracet. Måtte ikke bli avhengig skjønner du. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å reise meg eller snu meg i senga. 

Har dog fått morfintabletter av fastlegen for noe helt annet, flere år senere. Gikk fint det. 

Anonymkode: 57a34...15b

Jeg og fikk bare noe voltaren og noe Paracet etter første natten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hks midt på dagen en mandag og fikk reise hjem onsdag kveld. Jeg orket ikke en natt til på barsel. Når det gjelder sterke smertestillende så tok jeg kun dette dagen jeg hadde hks, og valgte selv å takke nei fordi jeg ikke hadde vært på toalettet på en ukes tid. Morfin gjør alt verre. Følte ikke smertene var uoverkommelig, det var selvsagt vondt å snu seg og reise seg opp men det var det jo i ukesvis etter. Jeg tok bare normale smertestillende. Jeg hadde også svangerskapsforgiftning så det kontrollerte blodtrykk og annet så de var sikker på at det var ok å skrive meg ut. 

I etterkant skulle jeg gjerne vært noen dager til der, slet mye med ammingen i begynnelsen og følte jeg fikk god oppfølging på sykehuset. 

Anonymkode: 0d1d0...3dd

Skrevet

Dro hjem etter 1,5 døgn etter haste KS. Var ikke noe stort problem, de spurte om jeg var helt sikker da, hadde drevet på i over 2 døgn før ks, men tror de trengte rommet, og jeg var sprek. Dro mest fordi jeg ikke fikk sove der, samboeren min snorket så mye, så ville hjem å sove på eget rom, med bedre luft! Fikk med paracet, voltaren og en oxynorm hjem. Oxynormen står fortsatt i skapet, voltaren hadde ingen effekt, så holdt meg til ibux og paracet. Fikk kun ekstra oxynorm en gang, var pga etterrier. Liker ikke ta tabletter, synes jeg fikk unødvendig mye på sykehuset. Vondt hadde jeg når jeg kom hjem, men klarte meg bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også reise hjem så fort som mulig, det var barn nr 3 og jeg var helt uinteressert i å være på sykehuset.

Dag 2 snakket jeg med jordmor og mannen min da jeg helt plutselig begynte å fryse. Fikk brått sinnsyke frostrier, skalv som et aspeløv og fikk feber på et sekund nærmest. Skyhøy crp, lege ble akutt tilkalt og jeg måtte ligge med intravenøs antibiotika i 3 døgn pga infeksjon. Måtte også gå på antibiotika i pilleform i 2 uker etter det.

Det var helt villt, jeg ble veldig skremt og var glad jeg var på sykehuset 

Anonymkode: 43d8a...cc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg dro hjem etter 24 timer

Mannen måtte sette sprøytene på meg

Skrevet

Glemte å si at på sykehuset der jeg var så var det kun blodfortynnende sprøyter til man var godt mobilisert, og det var jeg med en gang, men skulle få så lenge jeg var på sykehuset. Ble bare 2. Det er veldig ulik praksis på hvor lenge de gir blodfortynnende vistnok. 

AnonymBruker
Skrevet
melatonin skrev (3 minutter siden):

Glemte å si at på sykehuset der jeg var så var det kun blodfortynnende sprøyter til man var godt mobilisert, og det var jeg med en gang, men skulle få så lenge jeg var på sykehuset. Ble bare 2. Det er veldig ulik praksis på hvor lenge de gir blodfortynnende vistnok. 

Fikk hver dag så lenge jeg var der. Fem dager. Men skjønte jo etterhvert at det bare var noe tull de drev med. Var mobil og oppe og gikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei

Vel KK er KK, stikk til et av alternativene om du kan. 
Mine KS har vært på Voss da velger du selv, men du bør være i 48t just in case.

Jeg reiste hjem dag 3

Anonymkode: d5e08...9be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel KK er kjent for å ikke være ett optimalt sted å føde, KS eller VF

Anonymkode: d5e08...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...