Gå til innhold

Ventemat mellom fotografering og fest

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer egentlig for gjestene mens de venter på at brudeparet skal fotograferes? Tar jo ofte noen timer 🤔 Her er det ingenting i programmet, så ble litt usikker, er det ikke vanlig med ventemat?

Anonymkode: ae141...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva skjer egentlig for gjestene mens de venter på at brudeparet skal fotograferes? Tar jo ofte noen timer 🤔 Her er det ingenting i programmet, så ble litt usikker, er det ikke vanlig med ventemat?

Anonymkode: ae141...473

Var nylig i et bryllup hvor det ble satt frem velkomstdrink, annen drikke, snacks i form av sjokolade, potetgull, popkorn og andre ting. Var ca 2-3 timer å vente fra det var slutt i kirka til det ble mat. Dumt om alle er stappmett når bryllupsmiddagen blir servert. Bedre at folk har fått i seg litt småtteri. 😄

Anonymkode: ca220...e75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ventemat er et veldig godt tiltak i bryllup.Vi hadde det (etter inspirasjon fra mange andre i kretsen), og fikk veldig gode tilbakemeldinger på det. Mange er ganske sultne etter vielsen(typisk ikke spist siden frokost) - selv om det ikke er satt av lang tid til fotografering, blir det fort alt for lenge til middag.

Spekemat, fylte horn, snittet, lefseruller, kringle er ting jeg har fått servert. Det handler om å få tilbud om noe litt mer enn frukt. Jeg har heller aldri blitt stappmett til middag…

Men man kan egentlig ikke forvente noe. I en del bryllup er det «lagt opp til» at folk skal reise hjem eller på cafe under fotograferingen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymra skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ventemat er et veldig godt tiltak i bryllup.Vi hadde det (etter inspirasjon fra mange andre i kretsen), og fikk veldig gode tilbakemeldinger på det. Mange er ganske sultne etter vielsen(typisk ikke spist siden frokost) - selv om det ikke er satt av lang tid til fotografering, blir det fort alt for lenge til middag.

Spekemat, fylte horn, snittet, lefseruller, kringle er ting jeg har fått servert. Det handler om å få tilbud om noe litt mer enn frukt. Jeg har heller aldri blitt stappmett til middag…

Men man kan egentlig ikke forvente noe. I en del bryllup er det «lagt opp til» at folk skal reise hjem eller på cafe under fotograferingen…

Og det synes jeg er helt ok. Så fremt det er et slikt tilbud i nærheten, og bryllupet ikke er i huttaheiti hvor det ikke er noe sted verken å gjøre av seg eller å få tak i noe mat - da bør man sørge for et tilbud til gjestene. Men om man har bryllupet på et sted med flere tilbud, så synes jeg det er helt ok å ikke lage ekstra styr - og jeg personlig ville faktisk foretrukket å ikke måtte henge ENDA flere timer med de samme folkene..

Anonymkode: cd909...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventemat og aktiveteter har det vært i alle bryllupene jeg har vært i. For eksempel hagespill.

Anonymkode: 5c826...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og det synes jeg er helt ok. Så fremt det er et slikt tilbud i nærheten, og bryllupet ikke er i huttaheiti hvor det ikke er noe sted verken å gjøre av seg eller å få tak i noe mat - da bør man sørge for et tilbud til gjestene. Men om man har bryllupet på et sted med flere tilbud, så synes jeg det er helt ok å ikke lage ekstra styr - og jeg personlig ville faktisk foretrukket å ikke måtte henge ENDA flere timer med de samme folkene..

Anonymkode: cd909...db9

I mange tilfeller er jeg også enig helt i at det er helt fint altså.

Men om man for eksempel ikke kjenner de andre gjestene og har reist langt, kan det jo bli litt stusselig. Derfor synes jeg det er fint med et tilbud (som selvfølgelig må være helt valgfritt).

Uansett bør det være klar informasjon. For eksempel om servering, eller tidspunkt for velkomstdrink (presumptivt timer etter vielse) om det ikke er servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert for sent for dere nå, men til andre: Ta fotograferingen før vielsen, da trenger ikke gjestene å vente og dere trenger ikke å stresse med at gjestene venter på dere.

Anonymkode: 7c480...503

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør ikke så mye.. Suller rundt og forsøker å ikke kjede seg ihjel mens ser på klokka i timevis - mitt største mareritt når jeg inviterer til noe. Personlig synes jeg det er en uting å legge opp til en sånn venteperiode, mange tror de redder seg inn med å sette frem mat, men det hjelper ingenting.

Alltid noen som sier de fikk gode tilbakemeldinger på ditt og datt, men man kan jo ikke akkurat si annet. Jeg har myye jeg gjerne skulle sagt til venninna mi som lot oss vente i godt over fire timer, og som skryter hemningsløst over eget bryllup i etterkant. Men jeg holder pent munn.

Anonymkode: 7ad53...271

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i et par bryllup. Lokalet har vært i byen så vi og flere stoppet på veien. Tok oss en øl/vin og bestilte snacks. Var snacks og oppskåret frukt i lokalet. 

Sybs det bør være noe å spise. Gjestene har ikke spist siden frokost kanskje.

Anonymkode: f6072...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd at brudeparet har vært borte i timevis for fotografering. Kanskje jeg har vært heldig?

Anonymkode: a43d4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri opplevd at brudeparet har vært borte i timevis for fotografering. Kanskje jeg har vært heldig?

Anonymkode: a43d4...4ed

Det har du da

Anonymkode: 246c3...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt drikke, snacks og godt selskap?

Anonymkode: ce77b...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bryllupene jeg har vært i (ca 30 stk) har i hovedsakl fulgt to ulike maler.

Enten vielse f.eks kl 14, ferdig og brudeparet drar ca kl 15, så er det middag kl 17 og gjestene bruker tiden mellom til å komme seg til lokalet, der venter det velkomstdrink, frukt og snacks og gjerne lekser/kringe/tebrød ect å bite i. Så levers gave, man sjekker bordsetting, hilser på de man kjenner og går på toalettet før middagen.

Eller vielse f.eks kl 13, brudeparet drar etter en times tid, så er det middag f.eks kl 18, men da forventes det gjerne at gjestene underholder seg selv i mellomtiden og ikke kommer til lokalet før nærmere 18. Da er det velkomstdrink når man kommer, men ikke noe ventemat. De gangene jeg har vært med på dette i samme by som jeg bor, har vi samles hjemme hos noe for mat og en øl. Når bryllupet ikke er der man bor har vi booket bord på en cafe ute og tatt en liten matbit. Hadde jeg ikke kjent noen andre hadde det nok blitt en tur innom hotellrommet i ventetiden. 

Anonymkode: 61577...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men 4 stk de siste årene. Heldigvis ingen hvor fotograferingen har tatt timevis (ala 4 timer), men 1,5-2 timer går det jo fort.

I et bryllup skjedde det ingenting mellom vielse og middag. Her var vel brudeparet også raskest med fotograferingen. Da bodde alle i nærheten og jeg hadde med baby, så ammet og koste med den, så ingen krise for min del (tror det var 3 timer mellom vielsens start og middagens start).

I det ene fikk man en liten snack utlevert utenfor kirken, så kunne man dra til lokalet hvor man kunne sitte, prate med gjester og ta seg noe å drikke (om man måtte kjøpe eller fikk, husker jeg ikke). Vi kjente mange så vi hygget oss. Men var veldig suitene da vi kunne gå til bords litt over forventet!

I de to siste har man også dratt rett til lokalet, fått bobler og litt fingermat. Alt fra spekemat og frukt, til lefserull og kyllingspyd. Var vel rundt 4 typer ulik fingermat begge steder. Ubegrenset med bobler. Igjen hadde vi det veldig hyggelig begge steder.

Det viktigste for meg er at man har et sted å sitte, får mulighet for noe å drikke, og litt å tygge på. Hva er ikke så farlig, men i de to første gikk man jo «utsultet» til bords, som man fint overlever, men som gjest er det hyggelige å få noe lett i magen. For de aller fleste så var det også helt uproblematisk både med fri tilgang til bobler og vin til middagen. Vi er voksne, over 30 år, og kan oppføre oss i selskap og begrense oss. Var vel en i et av de to siste som ble overstadig beruset allerede under middagen, men her er jeg så dømmende at jeg vil si at hadde man møtt typen edru på forhånd, så kunne jeg ha fortalt at det ville skje. 

Anonymkode: 20890...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 9.41):

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men 4 stk de siste årene. Heldigvis ingen hvor fotograferingen har tatt timevis (ala 4 timer), men 1,5-2 timer går det jo fort.

I et bryllup skjedde det ingenting mellom vielse og middag. Her var vel brudeparet også raskest med fotograferingen. Da bodde alle i nærheten og jeg hadde med baby, så ammet og koste med den, så ingen krise for min del (tror det var 3 timer mellom vielsens start og middagens start).

I det ene fikk man en liten snack utlevert utenfor kirken, så kunne man dra til lokalet hvor man kunne sitte, prate med gjester og ta seg noe å drikke (om man måtte kjøpe eller fikk, husker jeg ikke). Vi kjente mange så vi hygget oss. Men var veldig suitene da vi kunne gå til bords litt over forventet!

I de to siste har man også dratt rett til lokalet, fått bobler og litt fingermat. Alt fra spekemat og frukt, til lefserull og kyllingspyd. Var vel rundt 4 typer ulik fingermat begge steder. Ubegrenset med bobler. Igjen hadde vi det veldig hyggelig begge steder.

Det viktigste for meg er at man har et sted å sitte, får mulighet for noe å drikke, og litt å tygge på. Hva er ikke så farlig, men i de to første gikk man jo «utsultet» til bords, som man fint overlever, men som gjest er det hyggelige å få noe lett i magen. For de aller fleste så var det også helt uproblematisk både med fri tilgang til bobler og vin til middagen. Vi er voksne, over 30 år, og kan oppføre oss i selskap og begrense oss. Var vel en i et av de to siste som ble overstadig beruset allerede under middagen, men her er jeg så dømmende at jeg vil si at hadde man møtt typen edru på forhånd, så kunne jeg ha fortalt at det ville skje. 

Anonymkode: 20890...3bf

Der dere fikk bobler og fingermat; var det full middag etterpå? 

Anonymkode: 87917...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...