Gå til innhold

Fast bosted eller delt fast bosted - kranglete eks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg og barnefar har nylig gått fra hverandre,mye pga krangling og hans sinneproblem. Han er en veldig god pappa, men er helt umulig å diskutere med eller blir enig med. Han lager styr for ingenting og er generelt vanskelig å ha med å gjøre.

Vi har nå vært til mekling og mekleren "anbefalte" at vi hadde delt fast bosted. Jeg er så usikker på om jeg er enig i at det er det beste? Jeg har lest litt at om man skal ha det,så er det fordel at man har en god kommunikasjon og klarer å samarbeide. Jeg ser ikke for meg at vi klarer ha et knirkefritt samarbeid slik jeg kjenner han. Jeg fikk heller ikke uttrykt meg i meklingen i forhold til hans sinne - rett og slett pga hvordan han ville tatt dette. 

Så da lurer jeg på, til dere som kan mer om dette enn meg, hva ville dere gjort? Burde jeg kontakte mekler ang dette for å drøfte det uten han?

Jeg kjenner jeg allerede gruer meg til alle "problemene" vi kan støte på i fremtiden, og tenker det kan bli problematisk med at vi skal være enig om alt. 

Beklager rotete innlegg, jeg må bare tømme hodet litt :)

Anonymkode: 5170e...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett, delt bosted er krevende  når en av partene har et sinneproblem. Ikke bra for barna heller.  Ville absolutt bedt mekler om separat møte. Forklar at du ikke er komfortabel med å snakke om fars sinne når han er der. Synes også du bør snakke med advokat, helst så fort som mulig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna/barnet?

Man kan ha delt bosted 50/50 uten kontakt mellom foreldrene om barna er friske og innforstått med det.

Alt bytte mellom hjemmene skjer enten i barnehagen  eller rett til eller fra skolen. 

Man må ha en klar skriftlig avtale om hvem som har barna når. Helst med dato og klokkeslett i forbindelse med ferier og langhelger, jul og nyttår.

Anonymkode: b61b2...121

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Megleren har ingen vetorett 

Anonymkode: 46168...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Megleren har ingen vetorett 

Anonymkode: 46168...786

Men mekler kan anmelde deg til barnevernet.

Ville ha snakket med en advokat.

Anonymkode: 4131d...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Mekler har ingenting de skulle sagt, og vet heller ikke hele situasjonen. Å ha delt fast bosted krever faktisk at man har ganske godt samarbeid. Og dersom dere ikke har det er det best at den som har barna mest har fast bosted. Også for barnas del 

Anonymkode: 90fa1...178

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det best for barnet så må dere få til det. 

Det er veldig lurt å ta opp ting som skal være fast hos familievernkontoret, om det er høyt konfliktnivå. Hvordan deler dere ferien, jul, påske, 17.mai osv. Hvordan stiller dere til å eventuelt bytte en helg nå og da. Hvordan skal kommunikasjonen mellom dere være. Utstyr og klær, hvordan ordner dere det? 

Alt som er hamret i stein gjør det lettere for dere begge. 

Anonymkode: 03b59...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til. Det er ikke sikkert dere blir enige om alt. Dere er to foreldre som vil gjøre ting ulikt, og noe må man bare svelge for å få det til å gå. Så lenge barnet har det bra, selvsagt  

Anonymkode: 03b59...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Jeg og barnefar har nylig gått fra hverandre,mye pga krangling og hans sinneproblem. Han er en veldig god pappa, men er helt umulig å diskutere med eller blir enig med. Han lager styr for ingenting og er generelt vanskelig å ha med å gjøre.

Vi har nå vært til mekling og mekleren "anbefalte" at vi hadde delt fast bosted. Jeg er så usikker på om jeg er enig i at det er det beste? Jeg har lest litt at om man skal ha det,så er det fordel at man har en god kommunikasjon og klarer å samarbeide. Jeg ser ikke for meg at vi klarer ha et knirkefritt samarbeid slik jeg kjenner han. Jeg fikk heller ikke uttrykt meg i meklingen i forhold til hans sinne - rett og slett pga hvordan han ville tatt dette. 

Så da lurer jeg på, til dere som kan mer om dette enn meg, hva ville dere gjort? Burde jeg kontakte mekler ang dette for å drøfte det uten han?

Jeg kjenner jeg allerede gruer meg til alle "problemene" vi kan støte på i fremtiden, og tenker det kan bli problematisk med at vi skal være enig om alt. 

Beklager rotete innlegg, jeg må bare tømme hodet litt :)

Vi hadde delt fast bosted, og jeg irriterte meg grønn over vrangviljen til faren. Men det var helst ting for å sette meg ut,  for å gjøre hverdagene mine vanskeligere, som "straff" for at jeg hadde gått fra han. Det var helst småting i forhold til det økonomiske han var vrang på.

Han var flink i forhold til ungene. Så lenge det er uenighet så tror jeg ikke du vil merke særlig forskjell på om dere har delt fast bosted, eller om han har vanlig samvær med dem. Dine regler i ditt hjem, og hans i hans hjem. Alt trenger ikke være likt, ungene tåler at reglene er forskjellig.

Anonymkode: 523fc...b78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må meddele at han er en kjempefin pappa og aldri vist sinne overfor sønnen som er 2 år.

Men det er vel mer i forhold til planlegging/avtaler og diverse jeg vet han kan lage unødvendig styr, jeg er sliten allerede før vi har kommet i gang og er derfor veldig i tvil om hvordan vi burde gjøre det. Om han nekter delt bosted, går det til retten da? Mekler har vel ikke så mye hun kunne sagt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...