Gå til innhold

Kommer prisendringen på plastpose i butikk til å endre vanene dine?

Kommer prisendringen på plastpose i butikk til å endre vanene dine?  

281 stemmer

1. 1. Endrer du vaner?

• Ja
      82
    • Nei
      51
    • Har brukt handlenett lenge allerede
      138
    • Vis meg svarene
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker handlenett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd å endre vaner, og har gått til innkjøp av handlenett i stoff, men problemet er at jeg trenger handleposene i plast for å bruke dem søppelposer. Jeg har prøvd å kjøpe egne søppelposer på rull, men har ennå ikke klart å finne noen som er like sterke som handleposene. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøver. Har kjøpt søppelposer på rull og har lagt alle handlenett vi har i en kurv ved inngangsdøra og et par i bilen. Håper det klarer å snu vanene :) 

Anonymkode: 6f2cc...713

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skal skjerpe meg enda ytterligere nå som prisen på handleposer har økt.

Jeg er sløv og glemmer ofte handlenettet mitt hjemme, men skal begynne å henge det på dørhåndtaket i gangen til å begynne med, slik at jeg husker å ta det med meg. Hehe

Anonymkode: f7bdb...616

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke vært så nøye på det frem til idag, men nå er det slutt! Når en bærepose koster nesten 5 kroner så blir det gjenbruk ja... Jeg har vel sikkert omtrent 100 bæreposer samt handlenett fra ulike hold så jeg skal nok klare meg... 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har brukt handlenett i flere år.

Synd dere må kjøpe søppelposer på rull, her er søppelposer inkludert i renovasjonsavgiften.

Endret av MyMichelle
AnonymBruker
Skrevet

Nei, delvis av prinsipp og delvis at jeg ikke bryr meg om et par kroner.

Anonymkode: 12b52...303

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har alltid med handlenett. 

Anonymkode: 40431...75e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan jo svare for meg selv og, jeg husker egentlig ikke sist jeg kjøpte pose, har brukt sekk og handlenett i så mange år allerede. Har alltid med meg både tøynett og typisk "meny handlenett" i sekken (som er min veske). Og mer enn det er plass til i de spontanhandler jeg ikke. Vet jeg at jeg skal i butikken har jeg tom sekk med handlenett i. 
Bruker avfallsposer fra clas ohlson, brukt i åresvis uten problemer. 
Så endrer ikke de vanene da. 

• Liker 2
Skrevet

Så absolutt, og kjøpe masse poser er og kaste penger bort på noe veldig unødvendig. Skal aldri si jeg ikke kommer og handle en pose igjen, men det skal være fordi jeg kan ha glemt nett eller bag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg handlenett? Ja, flere av dem.

Blir de brukt? Nei.

Kommer jeg til å huske å bruke dem nå med endringen? Nei 😅😂

Anonymkode: 75edb...9e1

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har to nett. Vet jeg det blir handling før jeg går hjemmefra tar jeg dem med. 

Har brukt opp plastposelageret mitt hjemme. Måtte kjøpe søppelposer på rull…

Anonymkode: c9782...0cd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Legger til at jeg bruker ryggsekk om jeg skal handle mye, eller tunge varer. Jeg går til og fra matbutikkene.

Handlenettene henger jeg samme plass som jeg henger jakkene, så jeg ser dem når jeg kler på meg for å gå til butikken. Jeg liker best de fra Coop.

I nabokommunen kan de ikke bruke hvite poser til restsøppel, som her, men de må bruke gjennomsiktige. 

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, ti10 said:

Jeg har prøvd å endre vaner, og har gått til innkjøp av handlenett i stoff, men problemet er at jeg trenger handleposene i plast for å bruke dem søppelposer. Jeg har prøvd å kjøpe egne søppelposer på rull, men har ennå ikke klart å finne noen som er like sterke som handleposene. 

Enig med denne!

Jeg prøver å endre vaner... Men jeg trenger også søppelposer som ikke revner etter å ha kastet kaffegrut og kyllingfilet emballasjen...

Så det er ikke så enkelt.

Trolig så kommer jeg fortsatt til å kjøpe handleposer i ny og ne, også må jeg bare kaste 1/3 fulle av disse dårlige søppelposer..

Anonymkode: 1eff6...319

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå blir det for dyrt å kjøpe handleposer fra butikken til søppel.  Så jeg kommer til å bruke handlenett og gå over til søppelposer på rull. Tror ikke det blir mer miljøvennlig, for jeg kommer til å bruke to stk poser utenpå hverandre for å forhindre hull med påfølgende lekkasje men jeg har nå regnet ut at det blir litt billigere enn å bruke poser som er ment for å pakke maten i. 

Anonymkode: 69bc9...1fe

• Liker 5
Skrevet

Nei. Da må vi kjøpe egne søppelposer, så da går vinninga opp i spinninga. Skjønner ikke helt hvordan det skal minske plastbruken.

• Liker 7
Skrevet

Jeg kommer til å gå over til å bruke handlenett. Jeg skal bruke dagen på å irritere meg ferdig over denne saken. Nå må jeg kjøpe søppelposer på rull. Enten tjukke poser eller dobbelt. Jeg kommer til å bruke akkurat like mye plast som tidligere. Jeg mener dette er symbolpolitikk og helt meningsløst. Vi redder ingen planet ved å bruke handlenett, men vi lar oss kontrollere på detaljnivå. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, nå blir det for dyrt å kjøpe handleposer fra butikken til søppel.  Så jeg kommer til å bruke handlenett og gå over til søppelposer på rull. Tror ikke det blir mer miljøvennlig, for jeg kommer til å bruke to stk poser utenpå hverandre for å forhindre hull med påfølgende lekkasje men jeg har nå regnet ut at det blir litt billigere enn å bruke poser som er ment for å pakke maten i. 

Jeg bruker selv søppelposer på rull til matsøppel, det får søppeldynga bare tåle. Forøvrig så kan jeg få 50 søppelposer til 20 kr, og de er solide nok.

Anonymkode: 42c6b...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (4 minutter siden):

Nei. Da må vi kjøpe egne søppelposer, så da går vinninga opp i spinninga. Skjønner ikke helt hvordan det skal minske plastbruken.

Meningen er vel at man skal klare seg med en tynnere pose, men jeg kommer til å bruke to poser så jeg ser heller ikke at det skal være noe positivt. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...