AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Hei vi venter snart nr to og lurer veldig på hvordan tilrettelegge best for nr 1 som nærmer seg 4. noen som har noen tips? Får storesøsken besøke på sykehuset? Er det lurt? Får de i det heletatt lov? Vet mange sykehus er restriktive på besøk men antar søsken er greit Trolig keisersnitt og flere dager på sykehuset enn normalt. Best å sende far hjem kanskje så det ikke blir mange dager borte? de to ukene pappa er hjemme skal barn nr 1 også være hjemme? Andre ting vi bør tenke på? Anonymkode: f53d6...327
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Her vil det kunne komme sjalusi - og dette med gaver kan bli litt tricky om alle kommer med gaver til nyfødt og ikke gaver til hen på snart fire. Her bør barnet enten forklares på forhånd at hen ikke kommer til å få gave. (Her er det også endel som er oppmerksomme på det og har med gave til eldstebarnet og - synes det blir feil å kreve gave, men da kan man kanskje love eldstebarnet en tur på lekebutikken). Så til de nærmeste går det også an å si noe om at når de kommer på besøk - gi også nummer 1 oppmerksomhet, ikke bare fokus på baby. La nummer 1 få være med i stell av baby - stellematte på gulvet er kjekt i så måte. Så ja, nummer 1 er vant til å få ALL oppmerksomheten og skal nå dele den - det ville jeg vært oppmerksom på. Anonymkode: 82bf2...100 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Hva som er lov og ikke på ditt sykehus, må du sjekke selv. Det er ulike regler fra sykehus til sykehus. På "mitt" sykehus kan far og søsken komme i besøkstiden, men ingen andre. Far bør dra hjem, ja. Det er uansett et luksusproblem, de færreste får ha far på sykehuset mer enn maks en natt - begge gangene jeg har født, har han blitt kastet ut et par timer etter fødsel. Vi sendte eldstemann i barnehagen de to ukene. Det var best for alle parter. Barnet får litt pause fra det helt nye familielivet, får komme til "normaltilstand" i barnehagen. Og mor og far får tid til å bli kjent med babyen - hadde eldstemann vært hjemme hadde han krevd all oppmerksomhet fra en av oss, og det ville vært meningsløst med fars permisjon. Den tiden er for å bli kjent med babyen, og være to som kan ta seg av den, ikke for at man skal ha familieferie. Anonymkode: 61822...71f 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva som er lov og ikke på ditt sykehus, må du sjekke selv. Det er ulike regler fra sykehus til sykehus. På "mitt" sykehus kan far og søsken komme i besøkstiden, men ingen andre. Far bør dra hjem, ja. Det er uansett et luksusproblem, de færreste får ha far på sykehuset mer enn maks en natt - begge gangene jeg har født, har han blitt kastet ut et par timer etter fødsel. Vi sendte eldstemann i barnehagen de to ukene. Det var best for alle parter. Barnet får litt pause fra det helt nye familielivet, får komme til "normaltilstand" i barnehagen. Og mor og far får tid til å bli kjent med babyen - hadde eldstemann vært hjemme hadde han krevd all oppmerksomhet fra en av oss, og det ville vært meningsløst med fars permisjon. Den tiden er for å bli kjent med babyen, og være to som kan ta seg av den, ikke for at man skal ha familieferie. Anonymkode: 61822...71f Takk for svar. Far får ofte bli litt lenger når det er keisersnitt. Jeg opplevde det sist ettersom de som jobbet der hadde null tid til å hjelpe meg så var det stengt tatt er behov for far de første to nettene. Anonymkode: f53d6...327
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Far får ofte bli litt lenger når det er keisersnitt. Jeg opplevde det sist ettersom de som jobbet der hadde null tid til å hjelpe meg så var det stengt tatt er behov for far de første to nettene. Anonymkode: f53d6...327 Ikke på mitt sykehus. Lå på tremannsrom med en som hadde tatt keisersnitt med førstemann. Hun dro hjem etter én natt. Anonymkode: 61822...71f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Her kom nr 2 på 3-årsdagen til eldste. Vi rakk heldigvis å feire ham litt før han dro i bhg og vi dro på sykehuset. Kan tenke meg at det er fint om far kommer hjem litt før dere, dersom dere blir lenge på sykehuset. Her var det ikke keisersnitt, så vi kom hjem alle 3 dagen etter fødsel. Dermed var det ikke aktuelt at storebror kom på besøk på sykehuset. Men han fikk se bilder av babyen og av oss med babyen da han var hos mine foreldre mens vi var på sykehuset. Da vi kom hjem, kom mine foreldre med storebror hjem til oss. Baby lå og sov på ammeputa i fanget mitt, og ikke et annet sted, som jeg ideelt sett hadde planlagt. Men det har gått så fint! Bare et par ganger på de 6 mnd som er gått siden fødsel har han sagt at han ikke har lyst å ha en lillebror. Storebror fikk en gave da vi kom hjem, som vi sa var fra lillebror. Storebror dro i bhg som vanlig de dagene pappaen var hjemme. Han elsker bhg, og det er en naturlig del av hans hverdag, så det var viktig for oss at han skulle få beholde litt «normalitet» oppi hele omveltningen det er å få søsken. Men dette kan sikkert være ulikt. Lykke til! Håper det går bedre enn du frykter 😊👍 Anonymkode: d8327...a83 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Min sønn var litt over 4 år når lillesøster kom til verden. Vi har ikke opplevd noe sjalusi og han er fortsatt så stolt over å være storebror. Vi gjorde ingenting spesielt, vi snakket mye om når lillesøster skulle komme og hvor gøy det kom til å bli. Jeg er i tillegg veldig mye alene med barna, og han har mye forståelse for at jeg ofte må ta baby før han, samt at han elsker å ligge på gulvet å leke med henne. Jeg ville ikke stresset med det:) en 4 åring forstår hvorfor han ikke får gaver og det er mye lettere å forklare. Jeg sa at når han var baby, så fikk han også mye gaver, og viste noen av gavene han hadde fått. Anonymkode: e6796...a18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå