Gå til innhold

Det er skremmende at vi får mer ekstremvær og naturkatastrofer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er mer skremmende at noen folk automatisk skal påstå at det er menneskeskapte klimaendringer som står bak hvert bidige ekstremvær. Det har alltid vært uvær.

Anonymkode: adc1a...b8f

Det mest skremmende er voksne mennesker som ignorerer vitenskap fordi: 

Helt vanlig med ras i Norge, og har altid vært det. Samme med elveflommer. Bare å bla litt i bygdebøker så finner du masse bevis på at dette har foregått siden vi begynte å nedtegne historien.

Anonymkode: 6a8a1...eff

23 hours ago, Morten1 said:

Verden har både vært kaldere og varmere enn den er nå. 

Var mye mer ekstremt på 90 tallet enn nå. Mye mer snø, kraftige stormer hele tiden, lyn mye oftere, flod mye oftere...

Er vel objektivt 1880 tallet etterfulgt av 1950 tallet som var mest ekstremt, men da levde ikke jeg :) 1990 tallet på tredjeplass.

Anonymkode: de648...b50

De kloke hodene på KG vet mer enn klimaforskere. 

Anonymkode: 00708...a79

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forbud for mer enn 3 barn. Man trenger ikke 4-20 unger. 

Anonymkode: 73790...6eb

Hvis man får et 4 barn, hva da? Avlivning av barnet og fengsling av foreldrene? 
nei, man trenger ikke 4-20 unger… 

Anonymkode: ff327...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (1 time siden):

Ikke bare skulle man blitt enige om at det faktisk er en klimakrise, men man måtte også blitt enige om hvordan men løste den

Er det ikke sånn som det blir sagt her at 99% av forskere er enige om at det faktisk er en menneskeskapt klimakrise da? Nå har riktignok ikke alle forskere som finnes, fått uttale seg høyt rundt dette da men.

Og med den brede og solide forskningen som visstnok er, så burde vel det med hvordan man løser den være avklart for lenge siden. Hvor lenge har det ikke vært snakk om global oppvarming nå? Forskere snakket om dette så langt tilbake som for 170 år siden.

Anonymkode: 30637...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skrev jeg at de gjorde alt likt? Det ble gjort noe i alle land, og var ingen politikere som var redde for å bli upopulære da.

Hvis det virkelig er så ille at jorda snart nærmest går under pga menneskeskapte klimaendringer, så vil jeg si det er verre enn korona, og det må gjøres noe drastisk snarest.

Håper du også skjønner at dette blir for dumt.

De gjør også noe i alle land ift klima, politikerne gjør litt i alle land men ikke nok. Så hva er poenget ditt?

Jepp, derfor tenker jeg at vi to ikke trenger "diskutere" videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke sånn som det blir sagt her at 99% av forskere er enige om at det faktisk er en menneskeskapt klimakrise da? Nå har riktignok ikke alle forskere som finnes, fått uttale seg høyt rundt dette da men.

Og med den brede og solide forskningen som visstnok er, så burde vel det med hvordan man løser den være avklart for lenge siden. Hvor lenge har det ikke vært snakk om global oppvarming nå? Forskere snakket om dette så langt tilbake som for 170 år siden.

Du mener løsningen er klar bare fordi problemet er klart? Sånn funker ikke verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en klimaforsker. Les hva han sier, nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåttvann skrev (52 minutter siden):

De gjør også noe i alle land ift klima, politikerne gjør litt i alle land men ikke nok. Så hva er poenget ditt?

Poenget mitt er at de i så fall nettopp ikke gjør nok.

Blåttvann skrev (51 minutter siden):

Du mener løsningen er klar bare fordi problemet er klart? Sånn funker ikke verden

Usj! Nei, men da er det jo ikke så lett :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er jo enige om at de ikke gjør nok, var det virkelig poenget ditt?

Det du sa var noe ganske annet, nemlig at det ikke er en klimakrise for da hadde politikerne gjort noe for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ps: Da er det jo lett å forstå hvorfor eneste løsningen er å sette opp avgifter og flå folk for penger. Takk for informasjon. Nå ble alt plutselig helt klart, og bomullen i hodet som jeg tidligere i tråden ble beskyldt for å ha ble nærmest øyeblikkelig som trukket rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette er en klimaforsker. Les hva han sier, nøye. 

Folk vil ikke høre, og det det største problemet menneskeheten og vårt samfunn har på dette tidspunktet. Nesten INGEN vil ofre noe. De vil leve som før, med all luksusen de har.

Folk vil heller dø enn å ikke kunne shoppe når de vil, reise dit de vil, kjøre dit de vil, kaste hva de vil, spise hva de ønsker, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (5 minutter siden):

Vi er jo enige om at de ikke gjør nok, var det virkelig poenget ditt?

Det du sa var noe ganske annet, nemlig at det ikke er en klimakrise for da hadde politikerne gjort noe for å stoppe det.

Det var poenget mitt ja.

At hvis dette var en alvorlig menneskeskapt klimakrise som vi mennesker kan gjøre noe med, så hadde det blitt gjort mye mer. Ikke bare sette opp avgifter for å få mer penger i statskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (13 minutter siden):

Folk vil ikke høre, og det det største problemet menneskeheten og vårt samfunn har på dette tidspunktet. Nesten INGEN vil ofre noe. De vil leve som før, med all luksusen de har.

Folk vil heller dø enn å ikke kunne shoppe når de vil, reise dit de vil, kjøre dit de vil, kaste hva de vil, spise hva de ønsker, osv. 

Ser du selv at det du skriver blir veldig likt argumentene som ble brukt når noen var skeptiske til og prøvde å kritisere mye som foregikk under pandemien?

Korona og klima har nå byttet plass, rett og slett.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser du selv at det du skriver blir veldig likt argumentene som ble brukt når noen var skeptiske til og prøvde å kritisere mye som foregikk under pandemien?

Ingen hadde forsket på Covid-19, den slo oss alle ut og spredte umiddelbar frykt globalt.

Klimakrisen kommer mer snikende. Snart vil flere og flere innse hva som faktisk foregår. Men folk vil ikke innse det før de må, de orker ikke ta det innover seg. Men når de først begynner å se hva som skjer da vil frykten også spre seg når det kommer til klimaet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Ingen hadde forsket på Covid-19, den slo oss alle ut og spredte umiddelbar frykt globalt.

Klimakrisen kommer mer snikende. Snart vil flere og flere innse hva som faktisk foregår. Men folk vil ikke innse det før de må, de orker ikke ta det innover seg. Men når de først begynner å se hva som skjer da vil frykten også spre seg når det kommer til klimaet. 

Men den globale oppvarmingen er da langt i fra noe nytt, det har vært kjent blant forskere i 170 år nå. Det er først etter korona at dette virkelig har tatt av.

Går faktisk så langt som å si at jeg kan love deg at vi ikke vil se noen eksepsjonelle merkverdige værforandringer. Hva slags frykt i forbindelse med hva som kommer til å skje er det du snakker om?

Hvis du snakker om frykt spredd av høyere makter (her på jorden altså) og media, så skal jeg støtte deg.

Vi kommer garantert til å få oppleve mer begrensninger i levemåten og kvoter på ting. Mye lignende det vi så under pandemien fram mot 2030 som er året med stor Å. Og pandemien var bare begynnelsen. Agenda

Skal si meg enig i at politikere foreløpig er redde for å bli upopulære akkurat på dette punktet, for de vet at ikke like mange er så redde for dette som under pandemien og vil motsette seg mer. Derfor bygges det gradvis opp med skremselspropaganda med farevarsler på værmeldingene og alt vi ellers hører mer og mer om.

Global oppvarming er som sagt langt i fra noe nytt, det ble oppdaget for 170 år siden, og det har vært god tid på å gjøre noe hvis dette kun var menneskeskapt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skrev jeg at de gjorde alt likt? Det ble gjort noe i alle land, og var ingen politikere som var redde for å bli upopulære da.

Hvis det virkelig er så ille at jorda snart nærmest går under pga menneskeskapte klimaendringer, så vil jeg si det er verre enn korona, og det må gjøres noe drastisk snarest.

Håper du også skjønner at dette blir for dumt.

Jorden går ikke under, men veldig mange vil miste livsgrunnlaget sitt. I en del land lenger sør er det allerede blitt veldig vanskelig å drive f.eks landbruk.

Jorden vil nok klare seg uansett, men mange mennesker vil ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 4.17):

Når media ikke kan skape frykt om Korona lenger, så må de skape frykt om noe nytt. Og få oss til å tro at Norges befolkning kan redde verden med å betale i fra egne lommer - i tillegg til alt vi skatter fra før av. 

Vær ekstremt kritiske til klimaavgifter som blir innført de neste årene.

Anonymkode: e4ba1...f7b

AKKURAT dette. Det er dette det hele handler om. Men nordmenn er lettlurte og går på, hver eneste gang.

Anonymkode: e6fda...1be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 0.05):

Dette stemmer. Frykt selger, og skaper en unyansert og fordummende debatt om klimaendringer. Heldigvis har vi forskere som sier fra:

https://www.nrk.no/ytring/klimaskeptikerne-har-litt-rett-1.16502454

«Ser vi noe tilsvarende i Norge? Svaret er ja. Hver gang det skjer en naturskadehendelse, det være seg flom, skred eller skogbrann, som kan knyttes til ‘klima’, så er det gjerne klimaendringer som får skylda. Men ofte er samfunnsendringer, og da særlig endringer i bruken av arealer, en medvirkende årsak.

Noen ganger er samfunnsendringer en viktigere utløsende årsak enn klimaendringer. Vi bygger oftere nær flomutsatte vassdrag, som nødvendigvis gjør at skadepotensialet for elveflommer øker. Vi pusser opp husene våre og bytter ut potetkjeller med kjellerstue, og dermed øker skadeomfanget ved vanninntrenging i kjeller.»

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette stemmer. Frykt selger, og skaper en unyansert og fordummende debatt om klimaendringer. Heldigvis har vi forskere som sier fra:

https://www.nrk.no/ytring/klimaskeptikerne-har-litt-rett-1.16502454

«Ser vi noe tilsvarende i Norge? Svaret er ja. Hver gang det skjer en naturskadehendelse, det være seg flom, skred eller skogbrann, som kan knyttes til ‘klima’, så er det gjerne klimaendringer som får skylda. Men ofte er samfunnsendringer, og da særlig endringer i bruken av arealer, en medvirkende årsak.

Noen ganger er samfunnsendringer en viktigere utløsende årsak enn klimaendringer. Vi bygger oftere nær flomutsatte vassdrag, som nødvendigvis gjør at skadepotensialet for elveflommer øker. Vi pusser opp husene våre og bytter ut potetkjeller med kjellerstue, og dermed øker skadeomfanget ved vanninntrenging i kjeller.»

Så deilig å endelig se noen som ytrer seg fornuftig, logisk og forståelig. Jeg har tenkt det samme hundre ganger, men føler jeg snakker til en vegg både her inne og blant folk generelt. Og kudos til nrk som faktisk publiserer saken - de kunne valgt å ignorere han. 

Anonymkode: e6fda...1be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...