AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #41 Del Skrevet 3. august 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel ikke uten grunn at forsvaret utelukkende rekvirerer fossilbiler. Tipper de har litt mer peiling på hva som rører seg globalt enn randoms på et kvinneforum 😅 Anonymkode: 2b575...94f Vet det er tynt med argumenter når denne dukker opp. Forsvaret har andre behov enn Ola Nordmann som skal på jobb eller hente i barnehagen. Anonymkode: 1e42e...787 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 3. august 2023 #42 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke uten grunn at forsvaret utelukkende rekvirerer fossilbiler. Tipper de har litt mer peiling på hva som rører seg globalt enn randoms på et kvinneforum 😅 Anonymkode: 2b575...94f Da tipper du feil igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #43 Del Skrevet 3. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel ikke uten grunn at forsvaret utelukkende rekvirerer fossilbiler. Tipper de har litt mer peiling på hva som rører seg globalt enn randoms på et kvinneforum 😅 Anonymkode: 2b575...94f Tja si ikke det, se på Ukraina de etterspør elbiler da bensin/diesel ikke er å få tak i. Forsvarets rekvirerings lister er som alt annet byråkratisk, er veldig tungrodd og tar lang tid å endre Anonymkode: d5010...60a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #44 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hehe, lite elbiler fra Mitsu ellers, dessverre. Men er ikke det en artig sidegren av ideen om storproduksjon av like deler? Fra den bittelille elbilen til den barske pickupen er det jo ellers et stykke. Jeg lurte på å kjøpe 4 slike iMiEV da de var rimelige og koble batteriene opp mot huset og solceller. Men min elektrikerkamerat sa det var mye mer arbeid enn det høres ut som. Angrer litt på at jeg ikke bare kjøpte de da og solgte til dobbel pris ett år senere. Anonymkode: 18bf8...4fb Ja det er jo rart når man tenker etter Styrevinkelsensoren jeg kjøpte til min L200 er Produsent Bosch storprodusent av deler til VAG ja det er nok en stor jobb og koble det opp mot huset sikkert smal sak ved bygging av nytt hus verre med ett litt eldre hus ja du skulle gjort det vettu 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #45 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er vel ikke uten grunn at forsvaret utelukkende rekvirerer fossilbiler. Tipper de har litt mer peiling på hva som rører seg globalt enn randoms på et kvinneforum 😅 Anonymkode: 2b575...94f Eller randoms på stortinget 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. august 2023 #46 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 9.04): OP's ville påstand har ikke mye rot i virkeligheten dog. Anonymkode: 18bf8...4fb Hadde en L200 fra år 2000 i 2018 hadde det ikke vært for at en kødd av en bekjent satt en ståltråd i sikringa så hele ledningsnettet brant opp hadde jeg hatt denne bilen idag og ville vært 23 år nå den bare gikk og gikk bare slitedeler måtte skiftes bærekuler endeledd hadde smørenipler alt av elektronikk kuttet ut når ledningsnettet brant opp kjørte den for egen maskin til huggeriet det kan man bare drømme om på dagens biler 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #47 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har 3 fossilbiler, 23-34og 6 år gammel. Med rett stell lever fosilbiler evig. Når det gjelder elbiler: det jeg vet om batterier er at dem har så og så mange ladesyklusre, rund 400 før ihverfall. Men når en elbil blir rundt 10 år og batteriet må skiftest så er det så dyrt en må bare skrote bilen. Anonymkode: 4c1a8...964 Du har ikke lest noe i tråden eller fulgt med på verden utenfor i det hele tatt? Vår 2012 Leaf har nesten 7000 ladesykluser hjemme og vel 30 hurtigladinger og fungerer fortsatt fint. En elmotor er tilnærmet vedlikeholdsfritt. De hundretusenvis av kronene man sparer ved bruk av elbil kan, etter hvert, også lett rettferdiggjøre utskiftning av batteriet - da har man den samme bilen, men gjerne med mangedobbel rekkevidde igjen. Det fins mange forretninger som lever av dette i verden allerede, som Muxsan. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er vel ikke uten grunn at forsvaret utelukkende rekvirerer fossilbiler. Tipper de har litt mer peiling på hva som rører seg globalt enn randoms på et kvinneforum Anonymkode: 2b575...94f Forsvaret som kompetansens vugge? Haha, den samme gjengen med tullinger som hverken har kontroll på utstyr, bygninger, folk eller, forsåvidt, fregatter? Drivstoff blir mangelvare i en krigssituasjon og dette er en toskete strategi. Det at våre gamle elbiler har doblet og tidvis tredoblet seg i verdi skyldes i stor grad at ukrainere med solcellepaneler støvsuger det europeiske markedet for gamle elbiler. Anonymkode: 18bf8...4fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 3. august 2023 #48 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke lest noe i tråden eller fulgt med på verden utenfor i det hele tatt? Vår 2012 Leaf har nesten 7000 ladesykluser hjemme og vel 30 hurtigladinger og fungerer fortsatt fint. En elmotor er tilnærmet vedlikeholdsfritt. De hundretusenvis av kronene man sparer ved bruk av elbil kan, etter hvert, også lett rettferdiggjøre utskiftning av batteriet - da har man den samme bilen, men gjerne med mangedobbel rekkevidde igjen. Det fins mange forretninger som lever av dette i verden allerede, som Muxsan. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Rekkevidden på din el-bil minsker selvsagt med årene, det vet du jo. Det er nok det vi i den store hopen tenker på når vi sier at batteriet er slitt/utgått på dato-whatever.. Dette er ikke akkurat ny innsikt. Dette fikk jeg litt kunnskap om ved mitt første el-sykkel kjøp i 2015. Samme batteri løsning/Litium. Det er samtidig litt patetisk å oppleve et selvtilfreds Norge som bedyrer sin miljøprofil, ikke minst med tanke på den økende floraen av el-biler. For hva med neste skritt, hva gjøres med batterier som trenger recycling? Her har vi ikke vært førende eller kanskje ikke interessert i det hele tatt. Det er så vidt meg bekjent Sverige som har landet på norsk jord med å etablere et stort selskap for dette formålet. Bruk og kast var aldri så nøye her i landet. Det var i grunn bare at ordet "el-bil" var hellig, med sin grønne aura. Heldigvis er dette kun en midlertidig teknologi, vi har kanskje ganske snart lagt el-drift på bil bak oss. Det er bøtter av år siden japanske forskere fant vesentlig energi i saltvann. Og det er faktisk biler som går på veiene allerede. En britisk sportsbil produsent har utviklet en ekstremt rask bil og som drives av saltvann. Slå opp! Osmotiske trykkforhold og membraner osv.. Med andre ord, vi er der allerede. Jeg sitter nå i sofaen og ved siden av meg står en (leke)-bilmodell som jeg fyller saltvann på.. den kan spinne bortover på gulvet her. Og er det noe vi har nok av i verden så er det vel saltvann. Men det blir nok ikke så enkelt som at man kan kjøre bilen ned på brygga å hive innpå litt sjøvann selv, og dermed få med seg kråkeboller og brennmaneter på kjøpet. Ingen biler vil noen gang like kråkeboller.. Som sagt, dette er ikke fremtiden, dette er allerede igang. Endret 3. august 2023 av PITTY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #49 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har ikke lest noe i tråden eller fulgt med på verden utenfor i det hele tatt? Vår 2012 Leaf har nesten 7000 ladesykluser hjemme og vel 30 hurtigladinger og fungerer fortsatt fint. En elmotor er tilnærmet vedlikeholdsfritt. De hundretusenvis av kronene man sparer ved bruk av elbil kan, etter hvert, også lett rettferdiggjøre utskiftning av batteriet - da har man den samme bilen, men gjerne med mangedobbel rekkevidde igjen. Det fins mange forretninger som lever av dette i verden allerede, som Muxsan. Forsvaret som kompetansens vugge? Haha, den samme gjengen med tullinger som hverken har kontroll på utstyr, bygninger, folk eller, forsåvidt, fregatter? Drivstoff blir mangelvare i en krigssituasjon og dette er en toskete strategi. Det at våre gamle elbiler har doblet og tidvis tredoblet seg i verdi skyldes i stor grad at ukrainere med solcellepaneler støvsuger det europeiske markedet for gamle elbiler. Anonymkode: 18bf8...4fb Av det du lirer ut av deg, er ikke din kompetanse noe skryte av. Det er kun glorifiserende alt sammen! Batteribytte er svindyrt, det kommer det alltid til å være. Jo større dess dyrere. Forsvaret velger brennstoff motorer. Tror ikke du evner å se for deg et militært kjøretøy, som må stå på lading for at styrkene kan forsette sin fremrykking. Derfor kan et sivilt kjøretøy bli brukt av forsvaret i en gitt situasjon. Anonymkode: f0671...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #50 Del Skrevet 3. august 2023 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.vikingredning.no/faq/hvor-lenge-varer-elbil-batteri&ved=2ahUKEwiwsvP_s8GAAxXaQfEDHf7ICu4QFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw2QP8V58fsJNaG3GnUZE1Yn Anonymkode: ccc57...4f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #51 Del Skrevet 3. august 2023 PITTY skrev (2 timer siden): Rekkevidden på din el-bil minsker selvsagt med årene, det vet du jo. Det er nok det vi i den store hopen tenker på når vi sier at batteriet er slitt/utgått på dato-whatever.. Selvsagt gjør den det, men Leafen har markedets verste, minst sofistikerte batteri - og tom. den er fortsatt en ubegripelig billig og velfungerende hverdagsbil 11 år senere. Denne her går til rusten tar den. Jeg er ikke særlig fanatisk av meg, har attpåtil en veteranbil stående i tunet. Men det er så åpenbart at elbil er enklere å vedlikeholde, billigere å eie, og bedre for miljøet, at å diskutere de samme poengene om og om igjen i 10-12 år blir trøttendes. Anonymkode: 18bf8...4fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå