AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Jeg er akkurat ferdig med prøvetida i min nye jobb, og er 10 uker gravid. Pga store blødninger har jeg allerede hatt endel fravær fra jobb pga svangerskapet, og vært sykmeldt 2 av ukene i tillegg til ferie. Siden graviditeten allerede påvirker jobben på den måten valgte jeg å informere leder slik at hun vet om situasjonen. Fikk en fint svar tilbake, noe som var veldig hyggelig. Men hun skrev også : Jeg tenker at vi setter oss ned en dag og tar en prat, for å legge en plan for deg fremover. vi skal legge til rette for deg og din situasjon vi skal koble inn NAV allerede nå, slik at vi og du har en sikkerhet i hverdagen. Det er mange gode ordninger vi kan benytte oss av. Hva ville dere lagt i dette med NAV? Er det noe å bekymre seg også? Anonymkode: 824ae...0ed
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er akkurat ferdig med prøvetida i min nye jobb, og er 10 uker gravid. Pga store blødninger har jeg allerede hatt endel fravær fra jobb pga svangerskapet, og vært sykmeldt 2 av ukene i tillegg til ferie. Siden graviditeten allerede påvirker jobben på den måten valgte jeg å informere leder slik at hun vet om situasjonen. Fikk en fint svar tilbake, noe som var veldig hyggelig. Men hun skrev også : Jeg tenker at vi setter oss ned en dag og tar en prat, for å legge en plan for deg fremover. vi skal legge til rette for deg og din situasjon vi skal koble inn NAV allerede nå, slik at vi og du har en sikkerhet i hverdagen. Det er mange gode ordninger vi kan benytte oss av. Hva ville dere lagt i dette med NAV? Er det noe å bekymre seg også? Anonymkode: 824ae...0ed Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge og dokumentere det til nav. Anonymkode: 8f1f5...5e7 2 2
Jalee Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 1. De må tilrettelegge for deg. Det står det i loven. 2. Det er greit å koble på nav tidlig, da de 1. har sykt lang behandlingstid og 2. Har ordninger som f.eks svangerskapspenger. I mitt tilfelle ble dette gjort da jeg gikk ut i full sykmelding 5. Mnd av svangerskapet. Da søkte leder om å få tilbakebetalt penger fra nav på forhånd slik at arbeidsgiver kunne betale ut lønn som vanlig (da slipper du å forholde deg til nav sine satser, som ofte er feil og tar lang tid å rette opp i). Virker som du har en ordentlig arbeidsgiver som vil gjøre ting riktig. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Helt supert at arbeidsgiver tenker å koble inn NAV tidlig 👍 Absolutt ikke noe negativt med det. Anonymkode: 4834c...e72 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Ville ikke tenkt noe negativt her, her høres det ut som at arbeidsgiver vil tilrettelegge og samtidig sørge for at ingen belastes økonomisk. Som et eksempel fra eget liv med en sykemelding som varte over lengre tid (20%): Utenlandsk HR-leder foreslo at jeg skulle gå ned til 80% stilling. Heldigvis var daglig leder der og slo i bordet og sa at i Norge har vi et altfor bra velferdssystem til at det skulle gå utover min økonomi med å gå ned i stilling. Høres ut som din leder er som den sistnevnte her🤗 Anonymkode: 48552...b9e 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Duer jo ikke akkurat den nyansatte drømmen med så mye fravær, og i tillegg kommer du til å være mye vekke fremover, ved å koble inn nav tidlig kan de i alle fall få kompensert noe av sitt økonomiske tap. Anonymkode: 7fcfc...ec8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Duer jo ikke akkurat den nyansatte drømmen med så mye fravær, og i tillegg kommer du til å være mye vekke fremover, ved å koble inn nav tidlig kan de i alle fall få kompensert noe av sitt økonomiske tap. Anonymkode: 7fcfc...ec8 Ts er drømmen, den best kvalifiserte faktisk! Heldigvis har vi sikkerhetsnett som ivaretar både ansatt og arbeidsgiver. Anonymkode: b7a3f...825 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå