AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Jeg har en diskusjon med en venn av meg som har paranoid schizofreni. Vi har begge hatt noen operasjoner på sykehuset i løpet av livet og jeg har vært den som har hentet ham etter noen operasjoner. Pga diagnosen hans så har han flere ganger fått noen psykiske reaksjoner etter narkosen, når han har våknet opp er han paranoid på de ansatte og beskylder dem for ting. Når jeg snakker med de ansatte så er det tydelig at de ikke har blitt informert om vennen min sin diagnose. Jeg har skjønt det på dem at dette er noe de gjerne skulle ha visst på forhånd. Selv skriver jeg alltid hvilke diagnoser jeg har før en operasjon, også de psykiske så jeg utelater aldri noe, men vennen min mener at de psykiske problemene hans er privat og kun noe fastlegen + DPS har noe med. Han mener også at de som jobber på sykehuset jobber med fysisk helse og ikke det psykiske, han mener de ikke har peiling på det sistnevnte. Men alle som jobber på sykehuset har vel også hatt om psykiske sykdommer i utdanningen sin? Det kan heller ikke være uvanlig å ha noen som blir operert for noe fysisk, som også har psykisk diagnose. Hvem har rett her? Er man ikke pliktig til å informere om psykiske diagnoser også? Ps: han går heller ikke på medisiner for diagnosen sin akkurat nå ( selv om det er noe han absolutt burde ), så han «avslører» ikke noen psykisk diagnose ved faste medisiner som føres opp heller. Anonymkode: 1f224...a18 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Jeg informere ikke om min, den har ingen betydning for de. Informerer om hvilke medisiner jeg går på. Blir vennen din paranoid etter operasjoner er det jo vesentlig informasjon. Og de vil så klart stille med rett personell. Ellers enig med han. Folk innen psykiatri har etterutdanning. Så en overlege eller sykepleier kan særdeles lite om det. Psykriater eller psykriatisk sykepleier derimot. Anonymkode: 695f9...5e8 1 1
Kalevala Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Ingen tvil om at det er en stor fordel om de på operasjonssalen får vite om det på forhånd. Men sykdommens natur gjør det nok vanskelig for ham å gi slik informasjon til dem. Det er nok den naturlige forklaringen på at han ikke vil gi dem det. Når det er sagt, er nok legene vant med å håndtere alle slags utbrudd og uvanlig oppførsel - så de klarer seg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Jeg jobber på anestesi og vil gjerne vite det. Noen psykofarmaka feks påvirker narkose, så det er greit å vite. Kirurgene derimot, driter i det. Anonymkode: 77faf...9ae 6 2
Rufs Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Det viktigste å opplyse om er evnt medisiner, det burde man absolutt. Ellers er det nok fint for de å vite, men man må jo ikke. Jeg opplyser om at jeg basically er livredd i slike situasjoner, jeg vet jeg er vanskeligere som pasient pga det og får alltid god omsorg når de vet hvorfor. Så det kan jo fort være en fordel. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Man bør informere hvis psyken blir påvirket. Jeg informerte alltod om angst i møte med helsevesen da jeg slet mye med angst. De tok da hensyn til det, og jeg unngikk de verste angstanfallene. De jobber mest somatisk på somatiske avdelinger ja, med psykisk helse spiller også inn i behandling for mange. F.eks med han, som da får en forverring av sin psykiske helse, så kan de prøve legge til rette for å unngå eller begrense det. Og selv om helsepersonell er vant til litt av hvert, så synes jeg de fortjener en liten sjanse på å forberede seg der det er mulig. Anonymkode: 47432...ae1 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Han har ikke rett nei. Dette går jo utover de ansatte og de andre pasientene på rommet. Anonymkode: 1af6e...dac 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Hvis det er offentlige sykehus det er snakk om så står vel alt i journalen vil jeg tro? Anonymkode: a90fb...42d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 Ja, man bør alltid informere. Da vet de på operasjonsstuen og oppvåkningen hva som kan skje, og ikke minst hvorfor det skjer (som at han begynner med grunnløse beskyldninger osv). Jeg synes du skal prøve å overtale kameraten din til å starte med medisinene sine igjen. En med den psykiske lidelsen, som er så alvorlig, bør absolutt ikke gå umedisinert. Anonymkode: 74353...573 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Når det gjelder private klinikker for plastisk kirurgi osv så har de fleste etiske retningslinjer de følger og tillater ikke operasjoner til folk med psykiske lidelser, så vidt jeg har skjønt.. Gjelder kanskje ikke alle men noen. Anonymkode: a90fb...42d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Jeg jobber på operasjonsstue og det er særdeles nyttig å vite om eventuelle traumer, angst og psykiske diagnoser. Vi opererer f eks av og til pasienter som har vært utsatt for krig og tortur, gjerne i lokaler som kan minne om operasjonssaler. Dette er veldig viktig for oss å vite om, for å gi pasiemten en verdig, dempet opplevelse som ikke er skremmende eller forverrer traumene hans. Vi setter også stor pris på å vite om pasienter f eks blir voldelige når de våkner. Jeg er 55 kg og har ikke sjans dersom en psykotisk, mannlig pasient angriper meg. Det er overhodet ikke slik at man til enhver tid er 5-6 folk som omkranser operasjonsbordet når pasienten våkner. Anonymkode: 365b8...7aa 3 1
Grüner Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis det er offentlige sykehus det er snakk om så står vel alt i journalen vil jeg tro? Anonymkode: a90fb...42d Nei, de har ikke tilgang på fastlegens journal uten pasientens samtykke. På HelseNorge kan alle fylle ut det de vil skal stå i deres offentlige journal. Der står det f.eks alvorlige diagnoser/allergier/medisiner osv som er viktig for helsepersonell å vite i forbindelse med en akuttinnleggelse e.l. Men det er en minimumsjournal. Endret 1. august 2023 av Grüner
Gjest Refreng Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 Han kan i det minste si fra om at han har hatt slike reaksjoner før. Trenger ikke oppgi diagnose om det sitter langt inne
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når det gjelder private klinikker for plastisk kirurgi osv så har de fleste etiske retningslinjer de følger og tillater ikke operasjoner til folk med psykiske lidelser, så vidt jeg har skjønt.. Gjelder kanskje ikke alle men noen. Anonymkode: a90fb...42d Det er neppe etiske retningslinjer de forholder seg til, men de ønsker jo ikke svært syke pasienter da det sjelden er kostnadseffektivt. Plastikkirurgiske klinikker bryr seg stort sett bare om penger. Det skjønner man når man ser de latterlige ballongrumpene og falleferdige Michael Jackson-nesene til f eks diverse influensere. Anonymkode: 365b8...7aa 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 At han klikker etter narkose trenger ikke ha med diagnosen hans å gjøre. Det er mange som blir kokko av narkose okke som. Jeg blir voldelig når jeg våkner. Hver gang. Har ingenting med psyken min å gjøre. Men prøver jo å si fra om det på forhånd så man tar forholdsregler deretter. Det burde han og, samme hva diagnose han har eller ikke har. Anonymkode: 55329...4db 1
Grüner Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en diskusjon med en venn av meg som har paranoid schizofreni. Vi har begge hatt noen operasjoner på sykehuset i løpet av livet og jeg har vært den som har hentet ham etter noen operasjoner. Pga diagnosen hans så har han flere ganger fått noen psykiske reaksjoner etter narkosen, når han har våknet opp er han paranoid på de ansatte og beskylder dem for ting. Når jeg snakker med de ansatte så er det tydelig at de ikke har blitt informert om vennen min sin diagnose. Jeg har skjønt det på dem at dette er noe de gjerne skulle ha visst på forhånd. Selv skriver jeg alltid hvilke diagnoser jeg har før en operasjon, også de psykiske så jeg utelater aldri noe, men vennen min mener at de psykiske problemene hans er privat og kun noe fastlegen + DPS har noe med. Han mener også at de som jobber på sykehuset jobber med fysisk helse og ikke det psykiske, han mener de ikke har peiling på det sistnevnte. Men alle som jobber på sykehuset har vel også hatt om psykiske sykdommer i utdanningen sin? Det kan heller ikke være uvanlig å ha noen som blir operert for noe fysisk, som også har psykisk diagnose. Hvem har rett her? Er man ikke pliktig til å informere om psykiske diagnoser også? Ps: han går heller ikke på medisiner for diagnosen sin akkurat nå ( selv om det er noe han absolutt burde ), så han «avslører» ikke noen psykisk diagnose ved faste medisiner som føres opp heller. Anonymkode: 1f224...a18 Med en så alvorlig psykiatrisk diagnose og som i tillegg kan påvirkes negativt av narkose, burde kompisen din absolutt informere helsepersonell om diagnosen sin. Å ikke gjøre det, kan gjøre ting mer vanskelig og kanskje også mer alvorlig for både kompisen din og helsepersonell/medpasienter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 Det er ikke opp til pasienten å vurdere hva som er relevant informasjon for helsepersonell eller ikke. Det er ikke spesielt hyggelig når pasienten får psykose av lystgass under tannbehandling fordi pasienten ikke har opplyst om sine psykiatriske diagnoser, tro meg. Anonymkode: 76e66...037 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 Men hvis det er slik at sykehus kanskje ikke opererer eller tannleger ikke kan gi lystgass/bedøvelser hvis vedkommende har psykisk lidelse så er jo ikke det helt bra hvis det noen ganger er slik da. Det er også pinlig for de som har lidelsene og si fra om noe de skjemmes over, men det er viktig informasjon for helsevesenet. Anonymkode: a90fb...42d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 Grüner skrev (38 minutter siden): Nei, de har ikke tilgang på fastlegens journal uten pasientens samtykke. På HelseNorge kan alle fylle ut det de vil skal stå i deres offentlige journal. Der står det f.eks alvorlige diagnoser/allergier/medisiner osv som er viktig for helsepersonell å vite i forbindelse med en akuttinnleggelse e.l. Men det er en minimumsjournal. Ok, men hvis man er på DPS vil de opplysningene også kunne "gjemmes" fra offentlig journal på helsenorge? Det er jo ikke fastlegen.. Anonymkode: a90fb...42d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, men hvis man er på DPS vil de opplysningene også kunne "gjemmes" fra offentlig journal på helsenorge? Det er jo ikke fastlegen.. Anonymkode: a90fb...42d Der jeg jobber kan vi overstyre og få tilgang til journal fra psykiatri. Anonymkode: 77faf...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå