AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Hvorfor rømmer rikingene til Sveits og ikke Sverige og Danmark? I Sverige og Danmark kunne de fortsatt å snakke norsk og landene har heller ikke formueskatt. Anonymkode: 2aba0...989
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Sveits har faktisk formueskatt. Men det er kompliserte regler så jeg forstår ikke hvorfor Sveits er bedre. Anonymkode: d90a8...2be
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sveits har faktisk formueskatt. Men det er kompliserte regler så jeg forstår ikke hvorfor Sveits er bedre. Anonymkode: d90a8...2be Det gjør det enda mer uforståelig at rikingene flykter til Sveits enn Danmark og Sverige. Det må vel være noe spesielt med Sveits, siden det er dit såpass mange flytter til? Anonymkode: 2aba0...989
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjør det enda mer uforståelig at rikingene flykter til Sveits enn Danmark og Sverige. Det må vel være noe spesielt med Sveits, siden det er dit såpass mange flytter til? Anonymkode: 2aba0...989 Sveits er ansett som et skatteparadis, med lave skatter, og som lar utlendinger oppbevare verdiene sine i Sveits til lave kostnader. Jeg kan som sagt ikke detaljene, men Sverige og Danmark er definitivt ikke definert som skatteparadis. Danmark har ganske høy skatt. Så vidt jeg har skjønt kan en rik innflytter forhandle med de ulike kantonene i Sveits om å få et lavere skattetrykk. Anonymkode: d90a8...2be 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Sveits er ansett som et skatteparadis, med lave skatter, og som lar utlendinger oppbevare verdiene sine i Sveits til lave kostnader. Jeg kan som sagt ikke detaljene, men Sverige og Danmark er definitivt ikke definert som skatteparadis. Danmark har ganske høy skatt. Så vidt jeg har skjønt kan en rik innflytter forhandle med de ulike kantonene i Sveits om å få et lavere skattetrykk. Anonymkode: d90a8...2be Takk! Trodde det kun var fomueskatten som var problemet for rikingene. Men det er kanskje andre skatter også som er problemet, siden null formueskatt ikke er godt nok? Dette med at man kan forhandle seg til lavere skatt, er vel noe man kun kan gjøre i skatteparadiser. TS Anonymkode: 2aba0...989
Grandidosa83 Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor rømmer rikingene til Sveits og ikke Sverige og Danmark? I Sverige og Danmark kunne de fortsatt å snakke norsk og landene har heller ikke formueskatt. Anonymkode: 2aba0...989 Det er vel så enkelt at, når de først ser det nødvendig/ønskelig å flytte, så velger de å flytte der skattetrykket er lavest og rammevilkårene historisk er stabile. Sveits gjør det jo også veldig godt på levekårsundersøkelser mv., så de gjør en del riktig utover økonomi også. Endret 1. august 2023 av Grandidosa83
Grandidosa83 Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! Trodde det kun var fomueskatten som var problemet for rikingene. Men det er kanskje andre skatter også som er problemet, siden null formueskatt ikke er godt nok? Dette med at man kan forhandle seg til lavere skatt, er vel noe man kun kan gjøre i skatteparadiser. TS Anonymkode: 2aba0...989 Formueskatten er nok absolutt avgjørende på vektskålen, men det er nok mer å ta av. Spesielt kan nok nevnes usikre rammevilkår med stadige skatteendringer og næringsfiendtlig retorikk. Så er det nok også slik at «skatteparadis» ikke er det man en gang mente det var. Tar man Sveits er de flere steder rangert som et av de beste land i verden å bo i, mens man i Norge faller på disse listene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 4 minutter siden, Grandidosa83 said: Formueskatten er nok absolutt avgjørende på vektskålen, men det er nok mer å ta av. Spesielt kan nok nevnes usikre rammevilkår med stadige skatteendringer og næringsfiendtlig retorikk. Så er det nok også slik at «skatteparadis» ikke er det man en gang mente det var. Tar man Sveits er de flere steder rangert som et av de beste land i verden å bo i, mens man i Norge faller på disse listene. Takk. Men det var også en av grunnene til at jeg tenkte Sverige var et flott land. Mitt inntrykk er at de har en næringsvennlig politikk. Mulig jeg tar feil, jeg lagde denne tråden nettopp fordi jeg ikke skjønner så mye av skattepolitikken. Jeg også tror at Sveits er et flott land å leve i. Hadde jeg flyttet ut av Norge er det godt mulig jeg hadde valgt Sveits. Men når 50 av Norges rikeste flytter til Sveits i løpet av svært kort tid så er det vel neppe fordi alle innså at Sveits er et ekstremt vakkert land. Det er vel pga skatteendringene i Norge. Anonymkode: 2aba0...989
Brunello Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 Artig problemstilling. Norge fremstilles som verdens værste land å bo i. Men folk fra nesten alle land flytter til Sveits. Det er ikke bare Norge man betaler skatt i.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Sverige er jo skakkjørt p.ga. innvandring, Danmark er paddeflatt og stinker stagnert sjøvann og kloakk. Sveits er et demokratisk land med storslått natur som enda ikke har blitt ødelagt av sosialisme og globalisme. Anonymkode: 25785...d2d 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor rømmer rikingene til Sveits og ikke Sverige og Danmark? I Sverige og Danmark kunne de fortsatt å snakke norsk og landene har heller ikke formueskatt. Anonymkode: 2aba0...989 Uten at jeg er noen riking, så hadde jeg heller flyttet til Sveits enn til Sverige eller Danmark. Sveits er et utrolig vakkert land, og om man er ute etter å oppleve noe nytt så er Sverige veldig likt Norge kulturelt sett. Selv om du kan snakke norsk i Sverige eller Danmark, så betyr ikke det at du bør gjøre det. Du går glipp av mye om du ikke lærer deg språket i landet du flytter til. Anonymkode: 08563...4be
Grandidosa83 Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Takk. Men det var også en av grunnene til at jeg tenkte Sverige var et flott land. Mitt inntrykk er at de har en næringsvennlig politikk. Mulig jeg tar feil, jeg lagde denne tråden nettopp fordi jeg ikke skjønner så mye av skattepolitikken. Jeg også tror at Sveits er et flott land å leve i. Hadde jeg flyttet ut av Norge er det godt mulig jeg hadde valgt Sveits. Men når 50 av Norges rikeste flytter til Sveits i løpet av svært kort tid så er det vel neppe fordi alle innså at Sveits er et ekstremt vakkert land. Det er vel pga skatteendringene i Norge. Anonymkode: 2aba0...989 Er ikke uenig. Selv om mange ikke liker at de flytter pga skatt, må man jo uansett legge til grunn at de fleste ikke flytter med lett hjerte. Og tar man først et sånn skritt vil man jo ha det beste etter de parametrene man bryr seg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå