Gå til innhold

Tigging i dødsannonse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ofte er det også avdøde selv som har sagt at han ønsker donasjoner til et formål, fremfor til blomster. 

Bestefaren min gjorde det, han var klar på at han syntes blomster var noe tull, og ville heller at folk støttet en veldedig forening han var aktiv i. 

Anonymkode: 04453...ef5

Dette er noe helt annet enn til avdødes barn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, man betaler ikke skolepenger på offentlige universiteter i Norge. Man betaler semesteravgift på 585 kr pr semester. Bøker kan man låne på biblioteket, og scanne til pdf til eget bruk. Utover det trenger man en pc og kanskje noen kladdebøker. Stipend og lån får man også. Så i praksis er det nesten gratis å få seg en brukbar utdanning i Norge.

Anonymkode: 851ed...f02

Finnes steder med høyere semesteravgift enn det. Tror søsteren betalte nesten 2000 i semesteret. Men ja, ikke all verden 

Anonymkode: 20c7d...e0d

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Mister noen far eller mor så får de støtte deretter og trenger ikke tigge etter penger på den måten. Det finnest plenty av barn av aleneforeldre der far/mor aldri er inne i bildet, og de klarer fint å utdanne seg uten å tigge penger.

Dødsannonser er forøvrig en uting, hvorfor annonsere at noen er død?

Anonymkode: a1bd3...9c0

Hva er galt med at man informerer om det? 

Anonymkode: 20c7d...e0d

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Det meste av høyere utdanning er gratis i Norge. Og det er ikke vanlig at vi i Norge sparer penger til barnas utdannelse slik de gjør i en del andre land.

Det er en god del som kjøper/sponser barna med å kjøpe/leie bolig mens de studerer, så de kan konsentrere seg om studier og slippe å bekymre seg for det økonomiske midt i studietiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig et problem at man oppfordrer til å støtte etterlatte dersom man ønsker det?

Tigging er det ikke 

Anonymkode: f8e85...07c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Degmegogjeg skrev (1 time siden):

Ikke utover videregående. 

Jo, det koster ikke penger å gå på universitetet 

Anonymkode: 3428e...670

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det vel ikke meningen at noen skal bli rik på det heller…..

Anonymkode: a1bd3...9c0

Du skjønner det ville blitt et massivt økonomisk tap for barnet når barnepensjonen som skal dekke frafallet fra en forelder ikke tilsvarer én månedslønn fra den forelderen i året. 

Anonymkode: e3d12...438

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For 20 år siden så kunne jeg fint finansiere studier på lån og stipend. Det inkluderte hybel, mat, materiell. Semesteravgiften var småpenger. Den slitne hybelen var 1300,- pr mnd - mange av mine medstudenter hadde langt dyrere hybel fordi de ville bo fint og sentralt.

Grunnen til at jeg likevel jobbet var fordi jeg var glad i øl og ville reise.

Jeg forstår det slik at dagens studenter har noe trangere kår, finansieringen har ikke holdt tritt med lønns/kostnadsveksten.

Anonymkode: f4ca7...4c8

• Liker 1
Skrevet

Syns det er helt innafor å skrive sånt i dødsannonsen. Ofte kjenner man jo den som har dødd og vet at personen ville satt mye mer pris på en gave enn blomster. 

Hvis jeg skulle parkere tøflene i morgen vil jeg heller at folk skal gi noen kroner til de prosjektene jeg brenner for, enn å kjøpe blomster som uansett hverken hjelper meg eller mine etterlatte. Det tror jeg de som kjenner meg skjønner av seg selv, egentlig. Hadde jeg harr unge barn kan det godt hende jeg hadde villet at penger skulle gå til de, eller til min partner som da hadde fått en mye tøffere økonomisk hverdag. 

Skrevet

Det ser jeg ikke noe feil med. Man kan jo gå ut fra at avdøde ville ha syntes det var viktigere at barna fikk utdannelse enn at han eller hun selv får blomster i kirken eller på graven.

Jeg så en gang at det sto at de ønsket bidrag til mindreårige søsken av avdøde, det syntes jeg virket sært ....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det egentlig et problem at man oppfordrer til å støtte etterlatte dersom man ønsker det?

Tigging er det ikke 

Anonymkode: f8e85...07c

👆

Anonymkode: 46514...c40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke på dette som tigging, det må da være bedre å gi pengene til etterlatte barn enn til blomster som det pleier å være nok av uansett... Og det er ikke billig å oppdra og utdanne barn som aleneforelder, snakker av erfaring.

Men når det gjelder å støtte alt mulig rart fra Kreftforeningen til kattepensjonater så er det ikke sikkert jeg er like velvillig... 

Anonymkode: 522b6...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro vi bodde i USA. 

Anonymkode: cd95e...902

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er tigging. Min mormor døde nylig og i dødsannonsen skrev vi at istedenfor blomster kunne folk gjerne vippse et beløp til aldershjemmet hun bodde på de siste årene. Heller at de får penger til kjekke aktiviteter for de som bor der enn at vi får husene fulle av blomster ❤️

Anonymkode: c20d5...1ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart å skrive slikt, til barnas utdanning. Vi har Lånekassen, som de aller, aller fleste studenter bruker. Det er også helt normalt å jobbe ved siden av studiene. Hvor vanlig er det at foreldrene betaler barnas husleie eller matpenger liksom? Ikke vanlig i min krets. 

At man får dårligere råd om man mister en inntekt, selvfølgelig. Men det vil være mest merkbart i det daglige, når barna er barn og ungdommer. Ikke når de flytter hjemmefra og skal studere. Så å skrive at det er til barnas utdanning er merkelig. 

Anonymkode: 3681c...372

Skrevet

Jeg synes det er en kjempe fin oppfordring ..

Selv hadde jeg ikke hørt om noe sånt, når vi mistet min mann, og barna sin pappa.
 Men Jeg tror mange vil hjelpe, men ikke helt vet hvordan, og dette kan kanskje være en fin måte å gjøre det på. Det er jo virkelig til hjelp

Også skal jeg innrømme at blomster er fint, men de mengdene man får i sånne tider, er helt enorme. Vi måtte låne digre bøtter av naboer rundt omrking for å få plass til alt. Og selv om alle navn ble skrevet ned, så får man det likevel ikke med seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da kan vel dere som ikke liker det, bare drite i å vise medmenneskelighet og empati til de etterlatte, da.

Anonymkode: 89f70...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare fint det vel? 

Anonymkode: 60a3a...e4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Under høyere utdanning trenger man skolemateriell. Da jeg studerte, var det bøker for godt over 20 000kr. Ikke alt var å få tak i brukt heller. Så har du de som ikke kan bo hjemme. Som må ta studielån for å overleve.  Lån koster, også studielån, det er faktisk et svindyrt lån som man helst ikke skulle hatt i starten av etableringsfasen. Og bare studielån dekker knapt en husleie, så foreldre må evt betale resten; mat og levekostnader. 

Anonymkode: 91493...c62

Studielånet er det gunstigste lånet man kan ha. Man kan utsette betalinger uten å oppgi grunner, dør man slettes lånet i sin helhet, blir man uføretrygdet osv kan man få deler av gjelda slettet også er det helt rentefritt mens man utdanner seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en god del som kjøper/sponser barna med å kjøpe/leie bolig mens de studerer, så de kan konsentrere seg om studier og slippe å bekymre seg for det økonomiske midt i studietiden. 

Det har ingen ting med hva studier koster å gjøre. Studier er i det akt vesentlige gratis i Norge. Man får i tillegg stipend og rentefritt lån under studiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...