AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #21 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og det er derfor folk i usa sparer til college, de må jo kunne bo etc. i Norge sparer ikke foreldre til college men lar det skure og gå. Selv veide jeg 45 kg son student, hadde jo ikke råd til mat. Anonymkode: 91493...c62 I usa betaler de mellom 15000 og 30000 dollar per år for en bachelor. Det er bare semesteravgiften. Anonymkode: fb846...8a0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #22 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Betaler man skolepenger for å gå på universitet i Norge? Trodde bare det var bøker og utstyr, slik som på vidergående? Anonymkode: fb846...8a0 Man betaler ikke skolepenger på universitet og høyskole, nei, men man må ha et sted å bo, ha mat, osv. Da må man enten ta opp studielån, eller få seg en ekstrajobb ved siden av studiene. Men så er det også mange private skoler hvor man må betale skolepenger. BI, for eksempel. Og så er det ikke sikkert at de vil ta en utdanning i Norge. Anonymkode: 04453...ef5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #23 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg synes det er utrolig spesielt å kalle dette for "tigging". De har ikke tigget: de har spesifisert at om noen hadde tenkt å kjøpe blomster, så ønsker de heller at du donerer pengene til et formål som gjerne betød mye for avdøde. Det kan være alt fra egne barn, til veldedige formål. Avdøde kan være opptatt av miljø, og blomster er noe miljøsvineri, så det å gi det til den avdøde er gjerne overhodet ikke noe vedkommende hadde satt pris på. I tillegg til at alle blomstene kan bli en direkte byrde for de pårørende, som må ta vare på dem/bli kvitt dem. Da onkelen min døde, var alle blomstene som kom en ekstrabelastning min tante overhodet ikke trengte, midt oppi sorgen. Anonymkode: 04453...ef5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #24 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg ser ikke på det som tigging, men som en helt kurant ting å be om. Dette skjer typisk når relativt unge personer dør, og da kan mengdene blomster bli ganske ekstreme. I stedet for å sitte med er berg av blomster man ikke har nok vaser til og som dør innen en uke, er det bedre å gi penger barna kan ha nytte av når de blir voksne. Anonymkode: 9aa36...8a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #25 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Betaler man skolepenger for å gå på universitet i Norge? Trodde bare det var bøker og utstyr, slik som på vidergående? Anonymkode: fb846...8a0 Nei, man betaler ikke skolepenger på offentlige universiteter i Norge. Man betaler semesteravgift på 585 kr pr semester. Bøker kan man låne på biblioteket, og scanne til pdf til eget bruk. Utover det trenger man en pc og kanskje noen kladdebøker. Stipend og lån får man også. Så i praksis er det nesten gratis å få seg en brukbar utdanning i Norge. Anonymkode: 851ed...f02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 1. august 2023 #26 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, man betaler ikke skolepenger på offentlige universiteter i Norge. Man betaler semesteravgift på 585 kr pr semester. Bøker kan man låne på biblioteket, og scanne til pdf til eget bruk. Utover det trenger man en pc og kanskje noen kladdebøker. Stipend og lån får man også. Så i praksis er det nesten gratis å få seg en brukbar utdanning i Norge. Anonymkode: 851ed...f02 Spørs på hvor du bor, og hvor rike dine foreldre er til en viss grad. Ungdom som kommer fra bygda eller småbyer med et begrenset utvalg av høyskoler og universitet må jo flytte på seg. Studielånet dekker knapt en hybel. Flere pengesterke foreldre her jeg bor kjøper leilighet til ungene i fex Trondheim, men flertallet har ikke råd til det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #27 Del Skrevet 1. august 2023 Det synes jeg egentlig er litt fint, selv om jeg neppe ville skrevet noe slikt selv. Men blomster vil jeg ikke ønske til min egen begravelse. Da vil jeg heller at de gis til Leger uten grenser. En tante av meg beskrev at det å kaste de råtnende blomstene ukene etter begravelsen var ordentlig fælt. Anonymkode: e3d12...438 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #28 Del Skrevet 1. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, man betaler ikke skolepenger på offentlige universiteter i Norge. Man betaler semesteravgift på 585 kr pr semester. Bøker kan man låne på biblioteket, og scanne til pdf til eget bruk. Utover det trenger man en pc og kanskje noen kladdebøker. Stipend og lån får man også. Så i praksis er det nesten gratis å få seg en brukbar utdanning i Norge. Anonymkode: 851ed...f02 "storstipendet" er på 25 074kr. Det skal gå til depositum og alt du behøver av skolemateriell. Pluss at du må spise og betale regninger. Heretter får du 9403kr i måneden. Har du da husleie på 8000 (som jeg egentlig anser som urealistisk lav), strømregning på 800kr i snitt, mobilregning på 200kr og forsikring på 200kr, så har du 203kr igjen til mat den måneden. Lykke til, sier jeg bare. Anonymkode: 0ed86...555 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #29 Del Skrevet 1. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: "storstipendet" er på 25 074kr. Det skal gå til depositum og alt du behøver av skolemateriell. Pluss at du må spise og betale regninger. Heretter får du 9403kr i måneden. Har du da husleie på 8000 (som jeg egentlig anser som urealistisk lav), strømregning på 800kr i snitt, mobilregning på 200kr og forsikring på 200kr, så har du 203kr igjen til mat den måneden. Lykke til, sier jeg bare. Anonymkode: 0ed86...555 (I tillegg må du betale tilbake 60% av det du har fått og brukt disse årene.) Anonymkode: 0ed86...555 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #30 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette er bare et spørsmål og definerer ikke meg på noe måte, men jeg lurer litt på hvorfor det bes om penger i dødsannonser? «I stedet for blomster kan du gi et bidrag til barnas utdannelse.» (eller lignende) Jeg syns nesten det er kleint å kjøpe blomster for å hedre avdøde i begravelsen for de 500,- kunne gått til et fond og at pårørende ikke ønsker de blomstene i kirka/på gravstedet. Er jeg den eneste som sitter med en slik følelse? Anonymkode: 52bdf...a39 Helt ok for meg. Den som gikk bort får i hvert fall ikke bruk for de blomstene. Rett og slett bortkastede penger og blomster. Sist en bekjent døde så ønsket hans kone at det heller ble donert til sykehuset/avdelingen. Selv om sykehusene i Norge er statlig finansiert så burde det vært unødvendig, men hans kone satte så stor pris på personalet at hun ønsket at de fikk ekstra midler. Hennes ønske ble fulgt. Anonymkode: 43ffe...99f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #31 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt ok for meg. Den som gikk bort får i hvert fall ikke bruk for de blomstene. Rett og slett bortkastede penger og blomster. Sist en bekjent døde så ønsket hans kone at det heller ble donert til sykehuset/avdelingen. Selv om sykehusene i Norge er statlig finansiert så burde det vært unødvendig, men hans kone satte så stor pris på personalet at hun ønsket at de fikk ekstra midler. Hennes ønske ble fulgt. Anonymkode: 43ffe...99f Ofte er det også avdøde selv som har sagt at han ønsker donasjoner til et formål, fremfor til blomster. Bestefaren min gjorde det, han var klar på at han syntes blomster var noe tull, og ville heller at folk støttet en veldedig forening han var aktiv i. Anonymkode: 04453...ef5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #32 Del Skrevet 1. august 2023 Mister noen far eller mor så får de støtte deretter og trenger ikke tigge etter penger på den måten. Det finnest plenty av barn av aleneforeldre der far/mor aldri er inne i bildet, og de klarer fint å utdanne seg uten å tigge penger. Dødsannonser er forøvrig en uting, hvorfor annonsere at noen er død? Anonymkode: a1bd3...9c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #33 Del Skrevet 1. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Mister noen far eller mor så får de støtte deretter og trenger ikke tigge etter penger på den måten. Det finnest plenty av barn av aleneforeldre der far/mor aldri er inne i bildet, og de klarer fint å utdanne seg uten å tigge penger. Dødsannonser er forøvrig en uting, hvorfor annonsere at noen er død? Anonymkode: a1bd3...9c0 Du vet kanskje ikke hva tigging er? Anonymkode: 0ed86...555 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #34 Del Skrevet 1. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mister noen far eller mor så får de støtte deretter og trenger ikke tigge etter penger på den måten. Det finnest plenty av barn av aleneforeldre der far/mor aldri er inne i bildet, og de klarer fint å utdanne seg uten å tigge penger. Dødsannonser er forøvrig en uting, hvorfor annonsere at noen er død? Anonymkode: a1bd3...9c0 Barnepensjon er maks 47.000 i året. Det er mindre enn det jeg har utbetalt i måneden... Ikke noe å bli rik av. Anonymkode: e3d12...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 1. august 2023 #35 Del Skrevet 1. august 2023 Synes ikke det er å tigge penger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #36 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnepensjon er maks 47.000 i året. Det er mindre enn det jeg har utbetalt i måneden... Ikke noe å bli rik av. Anonymkode: e3d12...438 Nå er det vel ikke meningen at noen skal bli rik på det heller….. Anonymkode: a1bd3...9c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #37 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du vet kanskje ikke hva tigging er? Anonymkode: 0ed86...555 Det gjør jeg. Unødvendig kommentar. Anonymkode: a1bd3...9c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #38 Del Skrevet 1. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjør jeg. Unødvendig kommentar. Anonymkode: a1bd3...9c0 Du gjør jo ikke det, om du tror "Istedenfor blomster kan de som ønsker det gi en gave til Frodes utdanning" er tigging. Anonymkode: 0ed86...555 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #39 Del Skrevet 1. august 2023 Det er ganske vanlig at etterlatte og/eller den som dør har ønske om en minnegave til et spesifikt prosjekt istedenfor blomster som uansett må kastes ganske raskt. Pappa døde i sommer, relativt ung. I dødsannonsen sto det at like kjært som blomster er en gave til velferdstiltak til de ansatte ved sykehjemmet. Han bodde på sykehjem halvannet år før han døde og han ønsket minnegave dit. Flere av barna hans jobbet der. Anonymkode: 1ee35...1b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. august 2023 #40 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): GRUNNSKOLEN i norge er gratis. Høyere utdannelse er ikke. Anonymkode: c8849...79a Det meste av høyere utdanning er gratis i Norge. Og det er ikke vanlig at vi i Norge sparer penger til barnas utdannelse slik de gjør i en del andre land. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå