AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Del Skrevet 1. august 2023 Dette er bare et spørsmål og definerer ikke meg på noe måte, men jeg lurer litt på hvorfor det bes om penger i dødsannonser? «I stedet for blomster kan du gi et bidrag til barnas utdannelse.» (eller lignende) Jeg syns nesten det er kleint å kjøpe blomster for å hedre avdøde i begravelsen for de 500,- kunne gått til et fond og at pårørende ikke ønsker de blomstene i kirka/på gravstedet. Er jeg den eneste som sitter med en slik følelse? Anonymkode: 52bdf...a39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 1. august 2023 #2 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg synes at det er en fin oppfordring. Denne formuleringen dukker jo stort sett opp der en av foreldrene til relativt unge barn har dødd, og da er det meningsløst at det brukes tusenvis av kroner på blomster, når de pengene kan komme virkelig godt med for barna som har litt et enormt tap, som ofte også er er betydelig økonomisk tap for familien. Blomster er fint, det, men det legges tusenvis av kroner i noe som egentlig bare blir sett på i et par timer. Noen ganger kan de pengene brukes langt bedre, uten at det betyr at det er feil at de som heller ønsker det kjøper en blomst. 28 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Del Skrevet 1. august 2023 I de tilfellene der jeg har sett en slik formulering er det gjerne der unge mennesker med små barn dør brått og uventet. Man har forhåpentlig forsikringer som gjør at eventuelt gjenlevende partner kan beholde bolig, men bortsett fra det er det jo helt klart tyngre å forsørge barn alene, og man kan ikke spare opp like mye penger til barnas fremtid som man kunne som to. Må ellers innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener.. Gir du blomster selv om det heller bes om økonomisk bidrag? Det er jo isåfall en merkelig beslutning av deg. Hvis noen dør av kreft og det står i dødsannonsen at det ønskes bidrag til Kreftforeningen i stedet for blomster så innretter man seg jo deretter! Forøvrig er det frivillig å gi bidrag. Hvis du ikke har lyst til å gi penger til avdødes familie så lar du være. Hvis du for eksempel mistenker at pengene familien ber kommer til å bli brukt på Pepsi-Max og røyk, og ikke spart til barnas utdanning, så skjønner jeg jo godt at du lar være. Anonymkode: 9233f...4e1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): men jeg lurer litt på hvorfor det bes om penger i dødsannonser? «I stedet for blomster kan du gi et bidrag til barnas utdannelse.» (eller lignende) Jeg syns nesten det er kleint å kjøpe blomster for å hedre avdøde i begravelsen for de 500,- kunne gått til et fond Du svarer jo på eget spørsmål her.... Anonymkode: 17cd1...12f 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er bare et spørsmål og definerer ikke meg på noe måte, men jeg lurer litt på hvorfor det bes om penger i dødsannonser? «I stedet for blomster kan du gi et bidrag til barnas utdannelse.» (eller lignende) Jeg syns nesten det er kleint å kjøpe blomster for å hedre avdøde i begravelsen for de 500,- kunne gått til et fond og at pårørende ikke ønsker de blomstene i kirka/på gravstedet. Er jeg den eneste som sitter med en slik følelse? Anonymkode: 52bdf...a39 Er ikke utdannelse gratis i Norge da? Anonymkode: 4c35d...328 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Degmegogjeg Skrevet 1. august 2023 #6 Del Skrevet 1. august 2023 Ofte er det noe den avdøde har vært opptatt av, eller vært meget engasjert i, og da er det ikke så unaturlig at en slik diskret oppfordring kommer i annonsen. Når det også dreier seg om yngre barn/ungdom, synes jeg det er veldig fint at de kan tilgodeses med noen kroner. De har jo en fremtid foran seg, og litt ekstra cash kommer godt med. Tross alt har de mistet en de var meget glad i. Avdøde var kanskje ofte en viktig økonomisk bidragsyter, noe som slik sett også kan være merkbart i ettertid. Det er derimot ikke forbudt av den grunn å kjøpe blomster. Vil noen likevel legge ved en siste hilsen, er dette absolutt en mulighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Degmegogjeg Skrevet 1. august 2023 #7 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke utdannelse gratis i Norge da? Anonymkode: 4c35d...328 Ikke utover videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg ser ikke på det som tigging men mere som å bruke pengene på noe som er nyttig for barnas fremtid. Små barn har ikke glede av blomster fra nabo x og barndomsvenner etc men å få ett beløp de kan bruke når de flytter på hybel er noe annet. Anonymkode: bf836...553 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Del Skrevet 1. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke utdannelse gratis i Norge da? Anonymkode: 4c35d...328 GRUNNSKOLEN i norge er gratis. Høyere utdannelse er ikke. Anonymkode: c8849...79a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 1. august 2023 #10 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg synes det var en fin oppfordring. Det er ikke store pynten til begravelse du får for 500,- så at penger går til utdanning for barna var en fin tanke, håper det er en stor begravelse og at alle gir. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 1. august 2023 #11 Del Skrevet 1. august 2023 Du svarer jo egentlig på ditt eget spørsmål Synes oppfordringer om donasjoner/pengegaver er mye bedre enn at etterlatte skal neddynkes i 60-100 blomsteroppsatser som må kastes etter en halvannen uke uansett. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): GRUNNSKOLEN i norge er gratis. Høyere utdannelse er ikke. Anonymkode: c8849...79a Betaler man skolepenger for å gå på universitet i Norge? Trodde bare det var bøker og utstyr, slik som på vidergående? Anonymkode: fb846...8a0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): GRUNNSKOLEN i norge er gratis. Høyere utdannelse er ikke. Anonymkode: c8849...79a Hvor mye er semesteravgiften? Noen hundrelapper. Anonymkode: 76b8b...988 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler man skolepenger for å gå på universitet i Norge? Trodde bare det var bøker og utstyr, slik som på vidergående? Anonymkode: fb846...8a0 Er semesteravgift på noen hundrelapper. Hvis det ikke er privatskoler da så klart. Anonymkode: 76b8b...988 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Del Skrevet 1. august 2023 Jeg syns det er flott med et slikt ønske. Jeg ville mye heller gitt en pengegave enn å kjøpe en krans som blir kastet etter noen dager. Anonymkode: 911f2...9a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Del Skrevet 1. august 2023 Degmegogjeg skrev (12 minutter siden): Ikke utover videregående. Du betaler ikke for å gå på universitetet. Du betaler for materiell og for å bo. Anonymkode: 384aa...643 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye er semesteravgiften? Noen hundrelapper. Anonymkode: 76b8b...988 Under høyere utdanning trenger man skolemateriell. Da jeg studerte, var det bøker for godt over 20 000kr. Ikke alt var å få tak i brukt heller. Så har du de som ikke kan bo hjemme. Som må ta studielån for å overleve. Lån koster, også studielån, det er faktisk et svindyrt lån som man helst ikke skulle hatt i starten av etableringsfasen. Og bare studielån dekker knapt en husleie, så foreldre må evt betale resten; mat og levekostnader. Anonymkode: 91493...c62 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Del Skrevet 1. august 2023 Degmegogjeg skrev (14 minutter siden): Ikke utover videregående. https://www.studentum.no/studier-i-norge/universitet-og-hogskole/ Anonymkode: fb846...8a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Del Skrevet 1. august 2023 Og det er derfor folk i usa sparer til college, de må jo kunne bo etc. i Norge sparer ikke foreldre til college men lar det skure og gå. Selv veide jeg 45 kg son student, hadde jo ikke råd til mat. Anonymkode: 91493...c62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Del Skrevet 1. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Betaler man skolepenger for å gå på universitet i Norge? Trodde bare det var bøker og utstyr, slik som på vidergående? Anonymkode: fb846...8a0 Stipend dekker kanskje husleia om man er veldig heldig. Så skal man helst spise litt, man burde kanskje ha en laptop til skolearbeid, skolebøker, busskort, kanskje en tur på kino, mobilabonnement, forsikring I dag er man avhengig av foreldre for å få hjelp, eller man må jobbe ved siden av studiene. Ikke alle har helse/mulighet til å jobbe nok, og man kan ikke jobbe for mye heller, for da går det ut over studiene. Ungene det er snakk om i disse situasjonene mangler en forelder. Gi den heller pengestøtte enn en bukett blomster som dauer om en uke. Anonymkode: 0ed86...555 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå