Gå til innhold

"Tørr nok" for barnehage uten bleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor "tørre" må barn være for å leveres i barnehagen uten bleie? Hvor mange uhell aksepteres?

Barnet er snart 3 og et halvt. Er helt tørr hvis vi minner på å gå på do. Også om natten. 

Hvis man ikke ikke sender barnet på do sier det ifra tidsnok kanskje 50 % av gangene. Har øvd i mange måneder. Barnet er i hovedsak motivert, men glemmer seg lett ut, særlig ute. 

Kan barnet leveres uten bleie om en uke?

Anonymkode: 49383...a8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor "tørre" må barn være for å leveres i barnehagen uten bleie? Hvor mange uhell aksepteres?

Barnet er snart 3 og et halvt. Er helt tørr hvis vi minner på å gå på do. Også om natten. 

Hvis man ikke ikke sender barnet på do sier det ifra tidsnok kanskje 50 % av gangene. Har øvd i mange måneder. Barnet er i hovedsak motivert, men glemmer seg lett ut, særlig ute. 

Kan leveres uten bleie nå ja. Si til barnehagen at de skal minne på

Anonymkode: ed658...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi står i samme dilemmaet. Barnet vårt er 2,5 år. Jobber selv i barnehage, og er kjempe usikker. Vet at barnehagen ikke har samme mulighet som oss hjemme å minne på å gå på do. Vet at det kommer til å bli en del uhell, men redd for at bleia blir værende leeenge på om Vi sitter på igjen nå. Har gått uten bleie i 3 uker nå hjemme. 

hadde det blitt et barn levert med samme utgangspunkt til meg så hadde jeg forberedt foreldrene på at det kan bli mye uhell en periode siden vi ikke har sjansen til å følge opp på samme måte. Men hadde selvfølgelig gjort alt jeg kunne for å få barnet til å lykkes! 

Anonymkode: ee485...bcf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør de ansatte i din barnehage hva de tenker. 

Vi holder på å pottetrene minstemann på 2.5. Han har alt for mange uhell foreløpig til at vi vil sende ham i barnehagen uten bleie. 

Spesielt med tanke på at akkurat nå er det tilvenning av nye barn, og de ansatte er ekstra opptatte. 

Jeg sa ifra til ped-lederen første dagen hun var tilbake fra ferie forrige uke. Hun sa at de skulle gi ham tilbud om å gå på do, men at det var fint om han gikk med bleie til han var litt mer "stabil". 

Så hør med dem hva de foretrekker. 

Anonymkode: ea92b...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, får se an hvordan resten av uken går og spørre dem, kanskje.

Noen tips om hvordan man får barnet til å faktisk si ifra selv?

AnonymBruker
Skrevet

Send med ekstra skift, hadde ikke tatt på bleie igjen på et så stort barn. Bare fortell dine forventninger til bhg, og hva barnet trenger. 

Anonymkode: cdbf5...45a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, får se an hvordan resten av uken går og spørre dem, kanskje.

Noen tips om hvordan man får barnet til å faktisk si ifra selv?

Vi måtte slutte å minne på. La det stå til med uhell. Når de får mange nok runder med skift og dusj så går det inn til slutt. 

Anonymkode: 1bf30...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å prøve. Barnehagen har rutiner for å gå på do før/etter måltid, utetid osv. De ansatte vil gi beskjed om de mener det er for tidlig.

Anonymkode: 5e0a0...0fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Åh, lykke til 🫰❤️ Ja, start dagen uten og ha med godt med skift. Uhell kan skje, men før det blir mange lag med klær, er det også enklere å oppdage :nikke:

• Hjerte 1
Skrevet

Kan ikke sette på bleier igjen på et barn på 3,5 år som får det til med påminnelser.

Sannsynligvis er ikke barnet alene heller, så barnehagen kan ta flere på do samtidig.

Har jobbet mange år i barnehage, og sendte eget barn i sin barnehage etter en uke med trening hjemme etter bhg og en helg med trening (ett uhell den helga). Det gikk fint, var ikke mange uhellene!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi måtte slutte å minne på. La det stå til med uhell. Når de får mange nok runder med skift og dusj så går det inn til slutt. 

Anonymkode: 1bf30...5c1

Ok, får prøve det igjen og se om det fungerer nå. Får holde oss hjemme eller ute resten av uken så vi slipper uhell på butikken eller hos på besøk. Takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi står i samme dilemmaet. Barnet vårt er 2,5 år. Jobber selv i barnehage, og er kjempe usikker. Vet at barnehagen ikke har samme mulighet som oss hjemme å minne på å gå på do. Vet at det kommer til å bli en del uhell, men redd for at bleia blir værende leeenge på om Vi sitter på igjen nå. Har gått uten bleie i 3 uker nå hjemme. 

hadde det blitt et barn levert med samme utgangspunkt til meg så hadde jeg forberedt foreldrene på at det kan bli mye uhell en periode siden vi ikke har sjansen til å følge opp på samme måte. Men hadde selvfølgelig gjort alt jeg kunne for å få barnet til å lykkes! 

Anonymkode: ee485...bcf

be de minne på samt ta med en drøss med truse, sokke, bukseskift

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig fra bhg til bhg. Den jeg jobber i, hjelper vi til med bleieslutt for de som har begynt med det, den barna mine går i, var de veldig på at sønnen min for all del ikke skulle ta på bleie igjen om han klarte å gå på do. Der tok de han med til faste tider.. Men det er ikke alle som her mulighet til det, her på kg leser jeg om barnehager som ikke har mulighet til å se barna ift bleieslutt i det hele tatt.. 

Så jeg hadde definitivt hjulpet til der og minnet barnet ditt på å gå på do og fulgt det dit, bleieslutt er veldig gøy! Men du må nesten høre med bhg din :)

Anonymkode: 912be...1d9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 12.31):

Det hadde gått helt fint i bhg jeg jobber. Bare pass på mye ekstra skift :)

Anonymkode: c0c1d...946

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å prøve, tenker jeg. Det ville i utgangspunktet være helt greit i barnehagen hvor jeg jobber. Særlig hvis det holder for barnet med et par påminnelser til faste tider. Vi oppfordrer f.eks. alle barna til å gå på do før vi går ut eller går på tur. Og de som holder på med bleieslutt, blir ofte med og går på do ifbm. rutinebleieskiftene til bleiebarna. På en del barn er det også ganske lett å se at de må tisse, i god tid før de må så veldig at det går galt, og det skjer gjerne ikke veldig mange ganger i løpet av en dag, så å følge med på det gjør vi også gjerne. Uhell må en regne med, det går bra så lenge det finnes skift. 

Jeg har opplevd at foreldre ønsket at barn skulle følges på do en gang i timen, og det hadde vi nok sagt nei til. Det kan gå en kortere periode, men det er ekstra vrient om den perioden kommer akkurat samtidig som oppstart etter ferie og nye barn på tilvenning. I tillegg tenker jeg at det gjør det vanskeligere å kjenne igjen tissetrang og å komme inn i vanen med å gå på do når en kjenner selv at det trengs. 

Anonymkode: 4a11d...b84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare å prøve, tenker jeg. Det ville i utgangspunktet være helt greit i barnehagen hvor jeg jobber. Særlig hvis det holder for barnet med et par påminnelser til faste tider. Vi oppfordrer f.eks. alle barna til å gå på do før vi går ut eller går på tur. Og de som holder på med bleieslutt, blir ofte med og går på do ifbm. rutinebleieskiftene til bleiebarna. På en del barn er det også ganske lett å se at de må tisse, i god tid før de må så veldig at det går galt, og det skjer gjerne ikke veldig mange ganger i løpet av en dag, så å følge med på det gjør vi også gjerne. Uhell må en regne med, det går bra så lenge det finnes skift. 

Jeg har opplevd at foreldre ønsket at barn skulle følges på do en gang i timen, og det hadde vi nok sagt nei til. Det kan gå en kortere periode, men det er ekstra vrient om den perioden kommer akkurat samtidig som oppstart etter ferie og nye barn på tilvenning. I tillegg tenker jeg at det gjør det vanskeligere å kjenne igjen tissetrang og å komme inn i vanen med å gå på do når en kjenner selv at det trengs. 

Anonymkode: 4a11d...b84

Barnet tisser ikke i løpet av 12 timer om natten og kan vanligvis holde seg 3 timer på dagtid alt etter væskeinntak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...