AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/O81jJw/stakkars-rike-nordmenn I 2017 var Norge kåret til verdens lykkligst land. Nå er Norge forlengst slått finnene på topp, danskene,islendinger, og vårt broderfolk svenskene er mer tilfreds med tilverelsen en nordmenn. Norge skorer helt øverst på listen målt i velstand og kjøpekraft,men likevel har tilfredsheten synket. De fleste ønsker seg flere, og finere ting, og mange blir liksom aldri fornøyde med tilverelsen. De gamle som opplevde krigsårene sa ofte at det må en ny krig til i Norge for at folket skal få tilbake noe av takknemligheten, og begynne å vise omtanke for hverandre. Økt matrialisme,og økt velstand bygger skott mellom menneske, og i kriser, sorg så er det den menneskelige omtanken som betyr noe. Krigen i Ukraina har påført dem ufatteleg mye lidelser, og matrielle skader, men den har også ført til eit mer samlende folk som viser omtanke,og støtter hverandre. Er det grunn til å tru at nordmenn flest etterhvert hadde fått det langt bedre om de etterhvert hadde begynt "senke på noen krav".og endret livsstil. Fått tilbake noe av den "gamle moralen" da ein hadde tid å besøke hverandre, og vise omtanke for hverandre. Den påtenkte renoveringen av kjøkkenet, badet, huset, og det evige kappløpet etter økt velstand bør kunne legges i hvilemodus. Anonymkode: 04bb9...559 1
GrønnNellik68 Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Jeg har opplevd 70-80 årene og opp til nå. På 70 tallet jobbet folk mye mer enn idag. Kvinnene var hjemme og ordnet hus og hjem og far var ute på jobb. Naboer stakk innom rett som det var med strikketøy eller bare for så skravle og sladre da jeg vokste opp på en liten bygd. Alt man fikk til av sosiale ting ble som regel gjort på dugnad og folk stilte opp for hverandre. Jeg savner den tiden da folk hadde bedre tid til andre folk en kun sin egen familie noe de har knapt tid til heller..spesielt de gamle. På 70 og 80 tallet var det heller ikke barnehage da jeg vokste opp og mange bodde i generasjons bolig eller besteforeldre i nærheten. Jeg løpe mye over til mine besteforeldre hvis jeg ikke fikk det som jeg ville hjemme ..he he he... alltid en utvei. Nå tildags sitter en nå alene når man er enslig og venner er umulig å skaffe seg nå tildags. Folk har ikke tid de er opptatt med alt mulig av aktiviteter og det gjelder å ha fint hus og fine biler og tjene godt. Folk har også tror jeg mer gjeld idag enn for 40 år siden. Da var det ikke vanlig å ta opp så mye lån som nå ..selvsagt fikk en mer for penga og den gangen. Dagens samfunn er iskaldt, egoistisk og materalistisk. Hjertevarme å spore er ikke like lett å finne nå tildags som før tror jeg da. Men ja tror nok det vi er inne i nå vil gjøre at folk må senke sine krav på sikt men skjønner jo at det er verre når man er vant til å få alt en peker på og plutselig ikke får det lengre er verre enn når jeg vokste opp da alt ble bare bedre og bedre hele tiden. Det var aldri noe tilbakeslag før nå. Så hvordan det blir fremover aner jeg ikke. Jeg eier ikke noe og leier og har tenkt på fortsette med det. Vil heller spare penger og ut å reise og skape minner for meg selv og mine hvis jeg får den sjansen. Det betyr mye for meg istedet for det materielle greiene som folk streber etter. Men skjønner at folk er forskjellige. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 GrønnNellik68 skrev (16 minutter siden): Jeg har opplevd 70-80 årene og opp til nå. På 70 tallet jobbet folk mye mer enn idag. Kvinnene var hjemme og ordnet hus og hjem og far var ute på jobb. Naboer stakk innom rett som det var med strikketøy eller bare for så skravle og sladre da jeg vokste opp på en liten bygd. Alt man fikk til av sosiale ting ble som regel gjort på dugnad og folk stilte opp for hverandre. Jeg savner den tiden da folk hadde bedre tid til andre folk en kun sin egen familie noe de har knapt tid til heller..spesielt de gamle. På 70 og 80 tallet var det heller ikke barnehage da jeg vokste opp og mange bodde i generasjons bolig eller besteforeldre i nærheten. Jeg løpe mye over til mine besteforeldre hvis jeg ikke fikk det som jeg ville hjemme ..he he he... alltid en utvei. Nå tildags sitter en nå alene når man er enslig og venner er umulig å skaffe seg nå tildags. Folk har ikke tid de er opptatt med alt mulig av aktiviteter og det gjelder å ha fint hus og fine biler og tjene godt. Folk har også tror jeg mer gjeld idag enn for 40 år siden. Da var det ikke vanlig å ta opp så mye lån som nå ..selvsagt fikk en mer for penga og den gangen. Dagens samfunn er iskaldt, egoistisk og materalistisk. Hjertevarme å spore er ikke like lett å finne nå tildags som før tror jeg da. Men ja tror nok det vi er inne i nå vil gjøre at folk må senke sine krav på sikt men skjønner jo at det er verre når man er vant til å få alt en peker på og plutselig ikke får det lengre er verre enn når jeg vokste opp da alt ble bare bedre og bedre hele tiden. Det var aldri noe tilbakeslag før nå. Så hvordan det blir fremover aner jeg ikke. Jeg eier ikke noe og leier og har tenkt på fortsette med det. Vil heller spare penger og ut å reise og skape minner for meg selv og mine hvis jeg får den sjansen. Det betyr mye for meg istedet for det materielle greiene som folk streber etter. Men skjønner at folk er forskjellige. De som har levd en stund snakker om både "Førtiden" og "Nåtiden" både matrielt, og sosialt, og slik har det vert igjennom genrasjoner. De som er ung idag snakker om "Nåtiden" og førtiden kan de selvsagt ikkje kan identifisere seg med. Hvordan samfunnet vil se ut om 10-20-30 år fram i tid er det idag ingen som vet noe om, men høyst sansynleg vi de som idag er ung snakke minne sine barn om "førtiden" som mange eldre gjorde før. Klima,matvarekrise,forurensning, kriger er trusselbilde som har kommet oss nermere, og har samanheng økt matriell velstand , og her må det utvilsamt kraftigere lut til en bare økte priser. Den teknologiske utviklingen er ikkje slik den engang, og vi omgir oss stadig hurtigere med nye produkter, og fristelser med det mål for øye at det skal selges, og kjøpepress. Tidligere så byttet de møbler, el.produkter, klær, sko først når det var utslitt. Idag er det ikkje ustlitt, men kastes / byttes det fordi det ikkje "bra nok" eller naboen eller bekjente har kjøpt nytt,og det er blitt ein slags konkuranse. Svart/ Hvit TV-en kom først inn i dei fleste hjem på 60 talet, men det tok hele 10 år før farge-tv med bra kvalitet vart salgsvare. AEG-halvautomatisk vaskemaskiner innvaderte dei fleste norske hjem på 70 talet, og var fast innventer i 10-20 år. Så seint som på midten av 1980 årene var det lang ventetid på å få installert fastelefon, men hørte ingen som klaget noe over det. Første 3 år før OL på Lillehammer hadde norge fått 2 landsdekkende TV-kanaler,men tok ytterligere mange år før dei flest kunne "ta inn" TV -2 via UHF antenne på husttaket. OL på Lillehammer vart omtalt som eit av de beste OL og gjorde noe med oss, og førte til en holdningsendring blandt nordmenn om at det var "typisk norsk å vera best" Anonymkode: 04bb9...559 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Enda eit bevis på mange nordmenn sin tankeløse oppførsel https://www.dagbladet.no/nyheter/reagerer-kraftig-helt-motbydelig/80012829 Anonymkode: 04bb9...559
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Lei av denne stigmatiseringen over hvor "heldige" vi er, hvor utakknemlige vi er og hvor forferdelige vi er hele tiden. I Norge regjerer janteloven og streng kontroll, vi er overvåket, matutvalget er elendig, været er helt for J, det regner 24.7 9-10 mnd i året ( BGO ) mange som SLITER Mye fokus på at utlandet er helt forferdelig, men det er ikke slik- i mange land er folk faktisk mye friere, mindre fordommer, bedre vær, bedre matutvalg og langt lettere å leve. Anonymkode: fbeb4...6ae
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lei av denne stigmatiseringen over hvor "heldige" vi er, hvor utakknemlige vi er og hvor forferdelige vi er hele tiden. I Norge regjerer janteloven og streng kontroll, vi er overvåket, matutvalget er elendig, været er helt for J, det regner 24.7 9-10 mnd i året ( BGO ) mange som SLITER Mye fokus på at utlandet er helt forferdelig, men det er ikke slik- i mange land er folk faktisk mye friere, mindre fordommer, bedre vær, bedre matutvalg og langt lettere å leve. Anonymkode: fbeb4...6ae "Vi er overvåket" kan du utdype? Jeg spør for at jeg er genuint nysgjerrig. Helt enig i alt andre du nevner ja! Anonymkode: 29e0f...716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå