Gå til innhold

Barn som ikke spiser på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man når man har et barn som nekter å spise frokost og heller ikke spiser noe på skolen?

Har prøvd alt!! All slags mat, smoothie, frukt, yoghurt, osv. Lærer sitter også og prøver å motivere barnet til å spise men det blir ikke mer enn kanskje 2 biter knekkebrød. Lærer kan ikke sitte å passe på under matfri hver dag, så de dagene læreren ikke har tid så spiser hen ikke.

Når barnet kommer hjem fra skole så er barnet ihjelsulten og vil ha middag med én gang. Vi har også forsøkt å sende med middagsrester på skolen som kan varmes men hen vil ikke ha det heller.

Spiser normalt resten av døgnet, men det er jo på skolen hen trenger det mest!

Det er ikke vits i å komme med forslag til mat, da vi virkelig har prøvd alt. Det har pågått i 5 år. 

Det fører selvsagt til dårlig konsentrasjon og dårlig humør på skolen og vi har hatt samtaler med lege/helsestasjon uten at det har hjulpet.

Det skal sies at barnet er under utredning for ADHD og Tourettes.

Noen med lignende erfaringer?

Anonymkode: b62f4...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Skrevet

Spising gjennom hele døgnet er ikke nødvendig for alle. Vi er skapt for å gå korte og lange perioder uten mat. Hvis han ellers er normalvektig og har god allmenntilstand, så er det ingenting å bry seg med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene barnet mitt spiste heller ikke på skolen. Det var fordi, ifølge barnet selv, at lærerne alltid sa at den som var ferdig å spise kunne gå ut og ta friminutt. Barnet var veldig opptatt av å være ute. Spurte skolen om det stemte at dette ble sagt og det stemte. Da endret lærerne det til at alle måtte sitte i 10 minutt før de kunne gå ut. Og da spiste barnet mitt litt likevel, når hun først måtte sitte der og vente så kunne hun likegodt spise litt

Anonymkode: 106e8...082

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Har barnet ekstra ressurs på skolen? Jeg tenker jo at det er en åpenbar ting å legge inn i barnets plan når en evt ressurs er på plass. 

Liker ikke barnet absolutt noe som helst på skolen? Skive med Nugatti? Sunn muffins/vaffel? Det bare er full spisenekt uansett rett?

Skrevet
ESFP skrev (2 minutter siden):

Spising gjennom hele døgnet er ikke nødvendig for alle. Vi er skapt for å gå korte og lange perioder uten mat. Hvis han ellers er normalvektig og har god allmenntilstand, så er det ingenting å bry seg med. 

Her sier TS det går utover skoledagen og læringen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om at utredning gjøres kjappere. Prøv også å finne årsaken til at barnet ikke vil spise. Vil han kanskje sitte alene?

Anonymkode: 05058...abe

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min har heller aldri spist frokost og lunch. Ingen diagnoser.

Anonymkode: 8c818...a44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her spiser heller ikke eldste (15) mat på skolen, heller ikke frokost. Men tar det igjen hjemme. Slik har det vært i mange år. Jeg tenker; hun spiser når hun er sulten nok, hun sulter ikke. Så kan konsentrasjon osv være dårligere, men jeg kan jo ikke dukke opp på skolen og tvinge i henne maten hver dag heller? Og av erfaring; til mer mas om denne matpakken, at de må spise, gjør du bare problemet enda mer større og enda verre enn utgangspunktet. Fortsett å send med mat, så spiser barnet om det vil eller ikke. Når det har pågått som du sier i 5år, går barnet minst i 5.klasse, og er stor nok til både forstå hvorfor mat er viktig og forstå at det burde spise. Så slapper du av, og jobber med å gi litt slipp på kontrollbehovet… sjelden jeg her hørt om barn som frivillig sulter seg selv (se vekk fra spiseforstyrrelser). 

Anonymkode: 29103...675

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

Ja men hva hjelper jo der? Man kan fortsatt ikke fysisk tvinge i barnet mat? Barn spiser når de er sultne nok, og her spiser barnet godt når det kommer hjem. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (16 minutter siden):

Ja, men er det maten som gjør at han er ukonsentrert? Tvilsomt. Man blir faktisk ofte mer skjerpet om man ikke har spist mat. Man får ikke symptomer på ADHD og Tourettes av å ikke spise på formiddagen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at barnet synes det er vanskelig å spise sammen med andre? Kan det være en ide å få spise på eget rom på skolen?

Anonymkode: 2b085...b8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje forsøk å få barnet til å spise frokost heller? Hvis det ellers spiser hjemme er det kanskje lettere å få til. Om det kun liker varm mat så feks egg?

Jeg kastet matpakken min i flere år på barneskolen og det gikk fint med meg jeg begynte plutselig å spise igjen :) men jeg spiste frokost da. 

Anonymkode: e3d23...e20

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja men hva hjelper jo der? Man kan fortsatt ikke fysisk tvinge i barnet mat? Barn spiser når de er sultne nok, og her spiser barnet godt når det kommer hjem. 

ESFP skrev (36 minutter siden):

Ja, men er det maten som gjør at han er ukonsentrert? Tvilsomt. Man blir faktisk ofte mer skjerpet om man ikke har spist mat. Man får ikke symptomer på ADHD og Tourettes av å ikke spise på formiddagen. 

Barn med disse diagnosene spiser ikke bare når de er «sultne nok» nei. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du forresten hvorfor han ikke spiser?

Jeg kastet matpakken delvis fordi jeg var redd for å gå på do på skolen (sa ikke dette til noen) og delvis fordi jeg ikke likte konsistensen som maten fikk når den hadde ligget i romtemperatur (at pålegget hadde blitt romtemperert). Det siste problemet var jo litt lettere å løse enn det første men jeg vokste det av meg da.

Anonymkode: e3d23...e20

AnonymBruker
Skrevet

Her høres det ut som om dette er en slags maktkamp for barnet. Jo mer alle maser om at han må spise, jo viktigere er det for barnet å stå på sitt. Kan dere høre med læreren om hvordan spisetiden er på skolen? Får de gå ut når de er ferdige? Ser de på noe mens de spiser? Spør om det er mulig å forsøke at alle må sitte i 15 minutter, uten å nevne noe til barnet.

Når skolen starter igjen, spør du tre dager på rad: Vil du ha frokost i dag? Vil du lage matpakke?  Spør én gang og aksepter svarene uten kommentar om barnet svarer nei. Fjerde og femte dagen sier du at barnet vet hvor maten er om han ønsker å spise eller lage matpakke. Etter det kommenterer du det ikke,  men dere forsøker med resten av familien å ha en rolig,  hyggelig start rundt frokostbordet. 

Kanskje snur barnet etterhvert når det som barnet nok anser som mas avtar. Kanskje ikke, men ungen sulter ikke og dere unngår mye stress. Ikke alle har matlyst tidligere på dagen. Barnet kan ha f.eks. en liten nøttepose i sekken i tilfelle han blir sulten. Den er evig holdbar og tåler å ligge lenge i sekken.

Anonymkode: 74d8d...af6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet til å få i barnet neongul frokost istedet? En Mellombar eller en yoghurt, litt bær eller noen nøtter? Da får hen iallefall i seg noe før middag og kanskje begynner hen å kjenne på litt sultfølelse på det tidspunktet etterhvert? Kan dere lage et slags belønningssystem hvor fullført frokost hver dag i en uke gir en liten premie?

Anonymkode: cef95...44f

AnonymBruker
Skrevet

Noe frokost….ikke neongul 😂

Anonymkode: cef95...44f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også sånn og det har gått helt fint med meg, ingen diagnoser. Jeg var rett og slett mer glad i middag. 

Anonymkode: 437bb...78e

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke barnet hvis det får nugatti heller?

Anonymkode: 1eb3a...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...