AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Jeg skal slutte å røyke/dampe. Kroppslig er det helt fantastisk og ingen problem, men mentalt sliter jeg. Jeg har to barn, men jeg blir veldig ustabil og sint ved røykeslutt. Det er ikke helt forenlig med barn. Men jeg må og skal slutte. Jeg går på lav dose antidepressiva. Begge barna er nå hjemme fra skole og bhg og jeg er alene med de frem til mannen kommer hjem fra jobb. Jeg lurer på om jeg skal vente til de begynner i bhg og skolen igjen? Jeg er jo vant å ta en røyk/dampe når jeg blir sint, irritert, frustrert osv. Å ikke ha denne pausen synes jeg er vanskelig. Hvordan takle dette? Jeg vurderer en coach, plaster og tyggis. Jeg prøver å spise sunt og regelmessig, trening er litt vanskelig akkurat nå. Noen andre tips? Champix er helt uaktuelt. Og hvor lenge varer denne tåka og humørsvingninger? Jeg ønsker tips og råd fra andre som synes det er utfordrende mentalt. Jeg har litt bagasje som nok gjør det litt mer utfordrende, men desto viktigere at jeg slutter. Anonymkode: f5887...f35 2
Rotemor Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Jeg ville nok ventet. Det spiller liten rolle å røyke i noen uker til. Det beste er egentlig å trene eller gå. Det var løsningen for meg. Jeg gikk og ryddet og vasket og sorterte. Skaff deg et gjøremål du liker og som passer til deg. (Avansert strikketøy, giga puslespill, veggbroderi…🤷🏼♀️) Noe som passer å drive med inne fremover. Også er det greit å akseptere at det er en viss sorg. Men du mister ikke en venn, men kvitter deg med en fiende. Derav ny hobbysyssel! Lykke til. Det er enklere enn man tror. 2
Rotemor Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Hvis du vil kan du sende meg en PM, så kan jeg være en oppmuntrer underveis😊Jeg har vært storrøyker! Jeg snuser nå da. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Rotemor skrev (1 minutt siden): Jeg ville nok ventet. Det spiller liten rolle å røyke i noen uker til. Det beste er egentlig å trene eller gå. Det var løsningen for meg. Jeg gikk og ryddet og vasket og sorterte. Skaff deg et gjøremål du liker og som passer til deg. (Avansert strikketøy, giga puslespill, veggbroderi…🤷🏼♀️) Noe som passer å drive med inne fremover. Også er det greit å akseptere at det er en viss sorg. Men du mister ikke en venn, men kvitter deg med en fiende. Derav ny hobbysyssel! Lykke til. Det er enklere enn man tror. Tusen takk 🙏 Ja, jeg elsker jo å trene, så vil bruke det som mestringsstrategi. Jeg har også noen andre hobbyer som jeg kan drive med. Ja, jeg hater røyken. Det tar så mye av livet mitt. Jeg skammer meg. Jeg vil være fri og gå som et godt eksempel for barna. Det er bare det mentale som er tøft. Men det går jo over. Husker du hvor lenge det gikk før det løsnet? Rotemor skrev (2 minutter siden): Hvis du vil kan du sende meg en PM, så kan jeg være en oppmuntrer underveis😊Jeg har vært storrøyker! Jeg snuser nå da. Supert, det vil jeg gjerne. Jeg skal legge en plan, vente til barna er på skolen/bhg tror jeg. 😃 Ts Anonymkode: f5887...f35 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Jeg har også et tonn med bagasje, men sluttet å røyke etter mange år som storrøyker. Ja, det emosjonelle er tungt, men det går greit. 1. Bryt rutiner rundt mat. Røykingen etter måltid var alltid et must, så jeg måtte finne på noe annet å gjøre. 2. Aktivitet. Jeg begynte å gå mye turer osv for å ha fokus på noe annet som var positivt. Aktivitet kan være hva som helst, så lenge det er positivt. 3. Unngå alkohol og sosiale settinger som trigger røyksug 4. Minn deg selv om hvorfor du slutter å røyke 5. Sett alle pengene du sparer på å ikke kjøpe røyk på egen konto. Overfør gjerne daglig. Det er sykt å se hvor fort den kontoen vokser. 6. Pust. Sett deg på youtube og lær deg pusteteknikker for å roe ned systemet. Bruk det også som forebyggende. Undervurdert og kjempeviktig for mental helse. Anonymkode: fe70f...4b3 1 2
Rotemor Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også et tonn med bagasje, men sluttet å røyke etter mange år som storrøyker. Ja, det emosjonelle er tungt, men det går greit. 1. Bryt rutiner rundt mat. Røykingen etter måltid var alltid et must, så jeg måtte finne på noe annet å gjøre. 2. Aktivitet. Jeg begynte å gå mye turer osv for å ha fokus på noe annet som var positivt. Aktivitet kan være hva som helst, så lenge det er positivt. 3. Unngå alkohol og sosiale settinger som trigger røyksug 4. Minn deg selv om hvorfor du slutter å røyke 5. Sett alle pengene du sparer på å ikke kjøpe røyk på egen konto. Overfør gjerne daglig. Det er sykt å se hvor fort den kontoen vokser. 6. Pust. Sett deg på youtube og lær deg pusteteknikker for å roe ned systemet. Bruk det også som forebyggende. Undervurdert og kjempeviktig for mental helse. Anonymkode: fe70f...4b3 Veldig gode råd dette. Og vri det til mestringsfølelse! Det er bare så bra å kutte ut den dritten!!
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Jeg har slutta å både snuse og røyke, og jeg måtte sette meg ned med meg selv for å bli kjent med meg selv og mine egne reaksjonsmønster. Man bruker røyken som en krykke når man er stressa, trenger en pause, for en oppkvikker, for en trøst når man er lei seg, for å "feire" et godt måltid. Men, sigaretter gir jo ikke noe støtte til alle disse punktene. Derfor måtte jeg heller begynne å spørre meg selv: hvorfor er jeg sugen på en sigarett/snus nå? Ofte fordi jeg ville ha en liten pause fra hva jeg holdt på med, men man trenger ikke innhalere giftstoffer for å få det. Gå utenfor å pust litt, titt på trær osv. Ellers så var det fordi jeg var overveldet og trengte en tenkepause, eller fordi jeg følte jeg fortjente det, osv osv. Om du setter deg ned å har en liten dialog med deg selv hver gang, så innser du at du har trent hjernen din til å være en liten baby, som IKKE er nødt til å takle/regulere sine egne følelser. Pusteøvelser, gå ut å kjenne på naturen, pusle med en plante, spørre seg selv hva skjer nå, osv osv, vi må kunne regulere oss selv uten falsk stimuli. Selve nikotinavhengigheten er over på under en uke, det er vanene du må knekke, og realiteten (for meg i alle fall) var at jeg løp fra meg selv og mitt eget stress. Nå innser jeg jo at det er ikke så mye å stresse med, egentlig. Og at jeg helt fint klarer meg med en fishermans friend, eller en kopp kaffe. Anonymkode: 72b9d...04d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har også et tonn med bagasje, men sluttet å røyke etter mange år som storrøyker. Ja, det emosjonelle er tungt, men det går greit. 1. Bryt rutiner rundt mat. Røykingen etter måltid var alltid et must, så jeg måtte finne på noe annet å gjøre. 2. Aktivitet. Jeg begynte å gå mye turer osv for å ha fokus på noe annet som var positivt. Aktivitet kan være hva som helst, så lenge det er positivt. 3. Unngå alkohol og sosiale settinger som trigger røyksug 4. Minn deg selv om hvorfor du slutter å røyke 5. Sett alle pengene du sparer på å ikke kjøpe røyk på egen konto. Overfør gjerne daglig. Det er sykt å se hvor fort den kontoen vokser. 6. Pust. Sett deg på youtube og lær deg pusteteknikker for å roe ned systemet. Bruk det også som forebyggende. Undervurdert og kjempeviktig for mental helse. Anonymkode: fe70f...4b3 Tusen takk 😃 Mat og alkohol er ikke et problem. Ellers veldig gode tips og råd 🙏 Ts Anonymkode: f5887...f35
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har slutta å både snuse og røyke, og jeg måtte sette meg ned med meg selv for å bli kjent med meg selv og mine egne reaksjonsmønster. Man bruker røyken som en krykke når man er stressa, trenger en pause, for en oppkvikker, for en trøst når man er lei seg, for å "feire" et godt måltid. Men, sigaretter gir jo ikke noe støtte til alle disse punktene. Derfor måtte jeg heller begynne å spørre meg selv: hvorfor er jeg sugen på en sigarett/snus nå? Ofte fordi jeg ville ha en liten pause fra hva jeg holdt på med, men man trenger ikke innhalere giftstoffer for å få det. Gå utenfor å pust litt, titt på trær osv. Ellers så var det fordi jeg var overveldet og trengte en tenkepause, eller fordi jeg følte jeg fortjente det, osv osv. Om du setter deg ned å har en liten dialog med deg selv hver gang, så innser du at du har trent hjernen din til å være en liten baby, som IKKE er nødt til å takle/regulere sine egne følelser. Pusteøvelser, gå ut å kjenne på naturen, pusle med en plante, spørre seg selv hva skjer nå, osv osv, vi må kunne regulere oss selv uten falsk stimuli. Selve nikotinavhengigheten er over på under en uke, det er vanene du må knekke, og realiteten (for meg i alle fall) var at jeg løp fra meg selv og mitt eget stress. Nå innser jeg jo at det er ikke så mye å stresse med, egentlig. Og at jeg helt fint klarer meg med en fishermans friend, eller en kopp kaffe. Anonymkode: 72b9d...04d Tusen takk 🙏 og helt enig. Jeg er nødt å finne mestringsstrategier og aktiviteter. Røyken er jo bare en onde og gjør meg bare vondt. Som du sier, jeg er nødt å lære meg å kjenne meg selv på nytt. Det er som en tomhet jeg ikke helt klarer å fylle og ting bobler over. Jeg er vant med å maskere følelser. Nå er jeg nødt å stå i de. Det er bra, men tøft. Ts Anonymkode: f5887...f35
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tusen takk 😃 Mat og alkohol er ikke et problem. Ellers veldig gode tips og råd 🙏 Ts Anonymkode: f5887...f35 Jeg mente ikke at mat og alkohol var problem i seg selv, men mat og alkohol er situasjoner som trigger røyksug hos mange. Derfor jeg nevnte det Heia deg, dette klarer du! Og du, kortsiktige mål kan være lurt. Ta èn dag av gangen, og noen dager ta bare minutter av gangen. Anonymkode: fe70f...4b3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Du skriver røyk/damp. Damp er cluet her. Gå 100% inn for damp. Reduser innholdet i nikotin. Damp nikotinfritt en stund. Slutt. Anonymkode: 26cef...2ac
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriver røyk/damp. Damp er cluet her. Gå 100% inn for damp. Reduser innholdet i nikotin. Damp nikotinfritt en stund. Slutt. Anonymkode: 26cef...2ac Takk. Det er planen nå å gå over til 100% damp før jeg slutter. Setter opp en plan nå og sluttdato. Med forberedelser, motivasjon og strategi 🤣 Ts Anonymkode: f5887...f35 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skriver røyk/damp. Damp er cluet her. Gå 100% inn for damp. Reduser innholdet i nikotin. Damp nikotinfritt en stund. Slutt. Anonymkode: 26cef...2ac Folk blir avhengig av dampen også, og klarer ikke slutte. Nei det er ikke nikotin, men det er for lengst påvist at dette også er svært helseskadelig, og bl.a skader lunger. Anonymkode: fe70f...4b3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 15 år siden jeg sluttet å røyke. Men ikke en dag jeg ikke tenker på den. Den var min bestevenn, min valium, min trøst og den stresset meg ned. Jeg sørget lenge, og det finnes Ingenting som kan gjøre det røyken gjorde. Det var og er som å ha mistet livets store kjærlighet. Et savn som aldri vil forsvinne. Nå har jeg ikke lyst på røyk, blir kvalm av lukten, men tanken, den forblir. Anonymkode: 6f32a...9b4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 15 år siden jeg sluttet å røyke. Men ikke en dag jeg ikke tenker på den. Den var min bestevenn, min valium, min trøst og den stresset meg ned. Jeg sørget lenge, og det finnes Ingenting som kan gjøre det røyken gjorde. Det var og er som å ha mistet livets store kjærlighet. Et savn som aldri vil forsvinne. Nå har jeg ikke lyst på røyk, blir kvalm av lukten, men tanken, den forblir. Anonymkode: 6f32a...9b4 Å, hos meg er det motsatt. Jeg er så glad jeg ikke lukter vondt og bruker store summer på å ødelegge meg selv lenger. Å røyke er ikke akkurat egen-kjærlighet. Jeg fant meg en ny og snillere venn: skogen Anonymkode: fe70f...4b3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Folk blir avhengig av dampen også, og klarer ikke slutte. Nei det er ikke nikotin, men det er for lengst påvist at dette også er svært helseskadelig, og bl.a skader lunger. Anonymkode: fe70f...4b3 Det er mye svada ute og går. Ser det stadig. Del gjerne en link. Bruker du anerkjente e-juice produsenter og gir f*** i å tenke olje og annet så er du tryggere enn røyk. Anonymkode: 26cef...2ac
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å, hos meg er det motsatt. Jeg er så glad jeg ikke lukter vondt og bruker store summer på å ødelegge meg selv lenger. Å røyke er ikke akkurat egen-kjærlighet. Jeg fant meg en ny og snillere venn: skogen Anonymkode: fe70f...4b3 Jeg er da glad for at jeg sluttet. Ellers hadde jeg jo ikke gjort det. Men er enda en del av meg som mangler. Det ene utelukker ikke det andre🙂 Anonymkode: 6f32a...9b4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk 🙏 og helt enig. Jeg er nødt å finne mestringsstrategier og aktiviteter. Røyken er jo bare en onde og gjør meg bare vondt. Som du sier, jeg er nødt å lære meg å kjenne meg selv på nytt. Det er som en tomhet jeg ikke helt klarer å fylle og ting bobler over. Jeg er vant med å maskere følelser. Nå er jeg nødt å stå i de. Det er bra, men tøft. Ts Det er tøft ja, men dette klarer vi. På denne måten kan du også lære deg å like deg selv igjen. Om du er trøtt/stressa/småsur, kanskje du trenger å ta litt vare på deg selv i form av self-care. En lang dusj, fuktighetskrem som føles bra på huden, følelsen av å stryke hånda over gress, gleden av å leke med et kjæledyr. Vi kan ikke gå rundt å distrahere oss selv fra realiteten hele tiden, for det jeg lærte når jeg måtte stoppe, var at det stresset, og den frykten for å roe ned var mye værre en å faktisk bare sitte å kjenne litt etter. Du fortjener å føle deg bra, samt og takle små nedturer uten å ty til selvskading av form av røyk. Anonymkode: 72b9d...04d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er mye svada ute og går. Ser det stadig. Del gjerne en link. Bruker du anerkjente e-juice produsenter og gir f*** i å tenke olje og annet så er du tryggere enn røyk. Anonymkode: 26cef...2ac Om det er litt tryggere enn røyk, så er det vel ingen grunn til å gå rett over på en annen avhengighet som på ingen måte er trygg av den grunn. https://illvit.no/helse/forskere-advarer-e-sigaretter-skader-lungene https://forskning.no/hjertet-rus-og-avhengighet-samfunn/hjerteforskere-slar-alarm-om-e-sigaretter/1730215 https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/5-truths-you-need-to-know-about-vaping https://www.health.harvard.edu/blog/can-vaping-damage-your-lungs-what-we-do-and-dont-know-2019090417734 https://www.smithsonianmag.com/smart-news/nearly-2000-chemicals-some-potentially-harmfulfound-in-vaping-aerosols-180978872/ Anonymkode: fe70f...4b3
Hannah80 Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Folk blir avhengig av dampen også, og klarer ikke slutte. Nei det er ikke nikotin, men det er for lengst påvist at dette også er svært helseskadelig, og bl.a skader lunger. Anonymkode: fe70f...4b3 Jeg er tidligere røyker. Røyka ca 20 om dagen. Skulle gå over til damp. Men det klarte jeg faktisk ikke. Det gjorde rett og slett vondt å dra ned de greiene i lungene. Helt jævlig. Så jeg ble ingen damper😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå