Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et gift par som venter barn og føler vi er klare for fellesøkonomi, istedenfor matkonto og vippsoppgjør... Men vi tjener og eier litt ulikt:

Part 1: 750 000,- i årslønn, 80% eierandel i bolig men likt boliglån som part nr 2 pga forskudd på arv. Studielån og billån. 
Part 2: 500 000,- i årslønn, 20% eierandel i bolig men likt boliglån som part nr 1. Ingen andre lån. 

En felles hobby som krever litt penger, og hver sine hobbyer. 

Anonymkode: c7896...6e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det veldig enkelt- alt unntatt "lommepenger " (lik sum til begge som skal dekke småting, egen sparing og lignende) går inn til fellesskapet. 

Det gjør at begge betaler likt på lån, mens den som tjener mest betaler litt mer på de andre utgiftene, og til felles sparing.

Denne løsningen forutsetter god kommunikasjon, og at at begge parter har samme holdning til forbruk.  Hvis den ene sparer, og den andre sløser vil ikke en slik løsning fungere.

Anonymkode: 04fcf...31f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi er et gift par som venter barn og føler vi er klare for fellesøkonomi, istedenfor matkonto og vippsoppgjør... Men vi tjener og eier litt ulikt:

Part 1: 750 000,- i årslønn, 80% eierandel i bolig men likt boliglån som part nr 2 pga forskudd på arv. Studielån og billån. 
Part 2: 500 000,- i årslønn, 20% eierandel i bolig men likt boliglån som part nr 1. Ingen andre lån. 

En felles hobby som krever litt penger, og hver sine hobbyer. 

Anonymkode: c7896...6e7

Her hadde jeg bare delt 50/50 på det meste. 

Har dere et boliglån som dere betaler inn på likt, ville jeg fordelt det på 80/20. Men har dere hvert deres lån, er det jo greit. 

Anonymkode: 95225...d30

AnonymBruker
Skrevet

Trenger dere noe annet enn en felleskonto dere sette likt inn på hver måned til mat og andre fellesutgifter da?

Anonymkode: 29129...c71

Skrevet

Meg og partneren min har en prosent deling. Vi har tatt bolig lån. Billån. Strøm. Mat. Barnehage og alle felleskostnader. Dette er et beløp på 47 tusen i måneden. 

Jeg betaler 63% av dette beløpet og samboeren min betaler 37% siden samboeren har lavere lønn en meg. Vi føler dette er mest rettferdig. Begge bidrar til fellesen og begge sitter igjen med egene penger.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også litt ulik inntekt, men tjener begge to veldig godt, så det er ikke noe problem. Vi eier likt i boligen. Mannen har lån, jeg er gjeldfri. 

Vi betaler lik sum inn på felleskontoen hver måned. Det dekker alt av mat, hus og heim, ting til unger, felles reiser og aktiviteter, osv. 

Da har vi begge plenty igjen av "lommepenger" og penger av sparing til oss selv. Vi har kjøpt bolig ut fra at begge skal kunne iee 50%, og likevel ha nok lommepenger romslig økonomi. 

Men for dere er det jo litt kinkig med ulik eierbrøk i huset. Da ville jeg delt alt utenom husutgiftene i to. 

Det vanskeligere med husutgifter. Der ville kanskje det mest rettferdige være å dele utgiftene etter eierbrøken. 

Anonymkode: a5ecb...d4a

Skrevet

Vi driver ikke med vippsing og sånt, men har heller ikke 100% fellesøkonomi.
Vi overfører en lik sum til regningskonto (der trekkes lån, forsikringer, strøm, andre faste regninger, pluss at det akkumuleres litt til andre utgifter som måtte komme), og til matkonto. Deretter sparer vi hver for oss, men ofte til et felles mål. Han sparer mer enn meg, men jeg bruker mer penger på utstyr til barn, osv, så vi tenker begge at det går opp i opp. Ekstra penger som skulle komme inn, som bonuser, utbytte, osv, går rett i fellesen på lån eller sparing.

Ingen av oss ruger på penger den andre ikke får ta del i, men vi vil heller ikke ha delt lønnskonto/overføre hele lønningen til en felleskonto. Jeg liker å sløse litt på sko/klær/sminke, mens han sløser litt på andre ting, og dette synes vi er ok å kunne styre selv. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en felleskonto hvor vi legger inn lik sum hver mnd for å dekke alle felles utgifter som lån, strøm, forsikringer, maling til huset ol. Skal vi kjøpe noe som koster mer enn det som er inne på den kontoen legger vi inn lik sun og regningen blir trukket fra kontoen. Ikke noe fuss der. Våres egne lommepenger får vi stå for selv. 

Anonymkode: 7949c...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift uten særeie og alt hives i samme potten. Jeg, kvinnen, tjener en del mer enn han og jeg styrer økonomien vår. Huset er felles selv om han teoretisk sett ikke betaler på det. 

Vi er godt voksne uten egne barn. 

Anonymkode: 6c5d1...858

• Liker 1
Skrevet (endret)

Problematikken viser i stor grad hvorfor en del ikke vil gifte seg. Person 1 vil her ende opp med å bidra mest til familiens løpende utgifter uten å bli tilgodesett med eierandel i bolig. Hadde de ikke vært gift, ville vedkommende kunne ha spart kr 100 000,- til seg selv i året som ek i tilfelle brudd.

For øvrig smart med felles økonomi. Forskning viser at par med helt eller delvis felles økonomi har de beste parforholdene.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Opprett en felleskonto der begge partene overfører en fast prosentandel av sin inntekt hver måned. Dette vil sørge for at belastningen på hver enkelt er proporsjonal med inntekten. Bruk pengene på felleskontoen til å dekke felles utgifter, som boliglån, strøm, vann, mat, barneutstyr, forsikring, osv. Dere kan også inkludere faste utgifter til den felles hobbyen deres.

Behold deres individuelle kontoer for personlige utgifter og hobbyer. På denne måten har dere fortsatt kontroll over deres egne penger og kan bruke dem på personlige ønsker og interesser uten å føle at dere begrenses av fellesøkonomien. Den som har studiegjeld betaler den selv. 

Sett opp felles sparemål for fremtiden, for eksempel barnets utdanning, ferie, boligoppgraderinger, eller nødfond. Begge partnere bør bidra i henhold til sine inntekter.

Forsikre dere om å ha klare og ærlige samtaler om økonomi, prioriteringer og planer. Det er viktig å være åpne om økonomi og unngå misforståelser på lang sikt.

Anonymkode: 0cf14...458

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør samme som første besvarer, alle pengene vi tjener går inn til felles konto, også beholder vi en avtalt sum til "lommepenger", så har vi også avtalt hva som dekkes av felles - linser, legebesøk, 2 frisørtimer i året (klipp), og hva som går utenom - om noen av oss ønsker å gå til frisør oftere, eller farge håret, klær, sko, etc. 

Anonymkode: 160e3...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har svært ulik inntekt (mye større enn deres) fordi jeg er langtidssyk. Likevel er alt vårt, etter vi giftet oss vippser og deler vi ikke alt likt lengre. Det er jo livet sammen som betyr noe. 

Vi har svært like prioriteringer økonomisk, det hjelper såklart. Hadde en av oss vært storforbruker ville vi nok ikke hatt felles økonomi.

Utenom boligen vil jo resten bli delt 50/50 om dere blir skilt. Så hvorfor ikke bare slå alt sammen? 

Anonymkode: 29b66...39e

• Liker 1
Skrevet

Når man er gift er alle inntekter felles. At man skiller det i "mine" og "dine" penger er kunstig, for dere eier alle de tjente pengene like mye. Det enkleste er å føre alle pengene inn på en felles konto som begge kan disponere. Om dere ønsker litt struktur med tanke på en fast sum som dere kan disponere hver, kan dere jo bli enige om en månedlig sum dere setter over på kontoer bare den ene disponerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt felles økonomi med så ulik eierandel.

1) Betaler 80% av boliglånet + billånet sitt og studielånet.

2) betaler 20% av boliglånet. 

Andre løpende utgifter deles 50/50 

Anonymkode: 871ce...7b5

AnonymBruker
Skrevet
Bovina sancta skrev (5 timer siden):

Når man er gift er alle inntekter felles. At man skiller det i "mine" og "dine" penger er kunstig, for dere eier alle de tjente pengene like mye. Det enkleste er å føre alle pengene inn på en felles konto som begge kan disponere. Om dere ønsker litt struktur med tanke på en fast sum som dere kan disponere hver, kan dere jo bli enige om en månedlig sum dere setter over på kontoer bare den ene disponerer.

Dette stemmer ikke. Ektefelle disponere selv sine inntekter og verdier. Det er først når ekteskapet oppløses at felleseie opptjent I ekteskapet skal deles likt. 

Anonymkode: 4b273...c91

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Ektefelle disponere selv sine inntekter og verdier. Det er først når ekteskapet oppløses at felleseie opptjent I ekteskapet skal deles likt. 

Edid: leste meg opp nå. Du har rett og jeg tok feil. Takk for korreksjonen 😊

Endret av Bovina sancta
AnonymBruker
Skrevet

Har dere felleseie eller opprettet ektepakt med særeie? 

Siden dere har boliglån, husk at boligberdien som opptjenes i ekteskapet er deles likt. Det er derfor uklart hva du mener med eierbrøkene på bolig. Skjevdelingen ved en evt. skilsmisse gjelder bare den delen av boligen som ikke var belånt ved ekteskapsinngåelsr. Eksrmpel; hus verdt 10 mill, boliglån 5 mill. Han eier 80%, så ved skilsmisse skjevdeles med 40% av boligverdien, hun 10%, de siste 50% deles likt. Totalt han 65%, hun 35%. Rest boliglån deles likt.

Husk at verdifordelingen påvirkes mye ved inngåelse av ekteskap. Alle verdier opptjent I ekteskapet deles likt, uavhengig av hvor mye den enkelte tjener. Derfor bør han betale mer til en felleskonto for fellesutgifter. Beløpet bør være slik at begge har midler igjen til privat bruk, han mer enn henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er litt dårlig på dette så jeg må ha det inn med te-skje: Hvorfor skal ts betale 80% av boliglånet hvis de har separate lån?

Jeg fikk inntrykk av at bare 40% av boligen er belånt, men at ts hadde større eierandel på grunn av mer egenkapital.

Hvis da ts ektefelle skal betale 20% av 40%, blir ikke dette da helt feil?

Anonymkode: 04fcf...31f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har jo likt boliglån og betaler dette da selvfølgelig 50/50. Eierprosenten på boligen har ingenting med lånet å gjøre siden den ene har betalt den resterende delen av sin eierprosent med arv.

Anonymkode: 29129...c71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...