AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 D gikk stort sett i smøreost på knekkebrød eller brødskive før i bhg. Men nå skal hun ha med matpakke for frokost der. Hjemme spiser hun egg og et par andre ting. Så det skal med noen dager. Samt yoghurt, agurk og gulrot. Hvordan kan andre grønnsaker gjøres attraktive? Leverpostei, ost, kyllingpålegg.. hun vil ikke ha det.. Tips til hvordan det kan gjøres mer spennende? Andre ting? Veldig stas med matpakke for henne, så jeg har sjansen nå til å få henne til å spise andre ting. Uaktuelt å skjære ut stjerner og blomster av "alt", men kan godt gjøre litt flid noen ganger så hun får lyst til å smake. Anonymkode: 689ec...cd9
Arkana Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Må matpakken være så voldsomt variert da? Jeg tenker at det aller viktigste er at de er mette og har det bra, og så får variasjon komme bakerst. Jeg har et fryktelig kresent barn og hele barnehagen og for så vidt det aller meste av barneskoletiden var det bare én ting i matpakken: knekkebrød med peanøttsmør. I tillegg frukt eller yoghurt. Det er bedre med smøreost, egg og frukt/grønt to ganger hver dag som faktisk spises enn at det skal være så variert og spennende. 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Min har hatt det samme i matpakken i årevis: polarbrød med majones og hamburgerrygg eller salami, eple og agurk. Det viktigste er jo at de blir mette, ikke at andre ser hva de har og sender meg som mor et mentalt klapp på skuldra. Anonymkode: 1adf2...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Mine to barnehagebarn har også mye de ikke vil spise, men er glade i matpakker. Jeg pleier å alltid putte oppi nok av noe jeg vet de liker og spiser hvis de er sultne. Typisk grovbrød med gulost, tomat og agurk for tiden. Og også noe de ikke nødvendigvis er så fan av, eller ikke har spist på en stund. Begge to spiser bønner og kikerter om de har det i et eget rom i matboksen, selv om de ikke liker det til middag eller ellers. Matboks med flere små får dem til å spise mer variert. Typisk putter jeg det jeg vet de spiser og som metter i ett rom, noe jeg vet de elsker, som bringebær i et og f.eks. kidneybønner i et. Da er plutselig bønnene stas. Anonymkode: 9199f...e85 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 10.08): Det viktigste er jo at de blir mette, ikke at andre ser hva de har og sender meg som mor et mentalt klapp på skuldra. Anonymkode: 1adf2...bc4 Nå ønsker jeg å prøve å få barnet til å spise f.eks hvitost på en annen måte enn å tilby det på brødskiva hjemme. Matpakke er stas, så jeg ser for meg at ved å ha rundstykke i matpakken med hvitost, en gulrot på sida f.eks. så blir det heller spist, enn å prøve å friste med annet enn det vanlige hjemme. For der vet hun jo at vi har det hun helst vil ha i kjøleskapet. Men ender det med at hun lar være å spise matpakken hvis det er annet enn smøreost på skiva. Så får hun jo bare spise smøreost en stund til... Anonymkode: 689ec...cd9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Jeg har en sønn som i perioder spiser lite. Det vi gjør er at vi passer på variert matpakke. Han kan ofte spise lite til et måltid og mer til et annet, så i stedet for 1 matpakke til hvert måltid får han 1-2 for hele dagen. Matboksene er delt opp i flere rom, fordi ellers blir maten kontaminert og dermed uspiselig. Det er alltid med noe vi vet han spiser, f.eks brødskive med ost. Så har vi med noe grønt, og da prøver vi å variere, men også å ha med noe han liker. Hvis han er veldig glad i agurk og gulrot kan han få det en dag, så agurk og eple, så gulrot og tomater etc. Vi sender med middagsrester, fiskekaker, egg og slikt om vi tror han liker det, men ikke for ofte. Hvis han får kokt egg hver dag i en uke tar det måneder før han spiser kokt egg igjen. Vi sender alltid med noe vi vet han blir glad for. Det kan være et maispinner, rosiner, et par små kjeks, noen jordbær, etc. Ikke mye, men nok til at han kan glede seg litt. Når han er matlei kan en maispinner være det som skal til for å få igang spisingen. Selv om vi varierer mye er det stort sett forutsigbart. Han liker ikke overraskelser. Vi smører ofte matpakken til kveldsmaten om han har en matlei periode, for da får han være med å bestemme, og han vet nøyaktig hva som venter under lokket. Anonymkode: 5953f...221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå