AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #1 Skrevet 1. august 2023 Hei! Jeg har et par måneder igjen av graviditeten og har en vilter halvannetåring fra før. Samboer jobber skift og plagene mine blir verre og verre, og det føles ikke lenger trygt å ha ansvar for barnet alene når det er hjemme fra barnehagen og mannen jobber ettermiddag eller helg. Han har vært i dialog med arbeidsgiveren sin for å sjekke mulighet for tilrettelegging, men det ble foreslått å kontakte lege eller sekundært NAV, men legekontoret vil ikke gi ham legetime. På et vis forståelig, da sykmelding jo skal skyldes egen sykdom - men jeg vet likevel at det i noen tilfeller gis for å ivareta familie. De henviser bare til omsorgsdager hos NAV, men da må den andre forelderen være ute av stand til å ivareta barnet i minst seks måneder - og det er jo heldigvis ikke tilfelle her. Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan har dere løst det? Merk: Dette hadde altså ikke vært et problem om han hadde jobbet vanlig dagtid, men det lar seg jo ikke gjøre å bytte jobb på dagen og for bare noen måneder - og arbeidsgiver vil slite med å gi kun dagtidskift pga ulike arbeidsoppgaver. (Vi har avlastet med familie når det går frem til nå men besteforeldrene har egne plager og andre har jo nok å styre med i egne liv). Anonymkode: 572ed...77e 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #2 Skrevet 1. august 2023 Jeg ville startet med å kontakte din egen lege for å forklare situasjonen og høre hva som anbefales videre😊 De har helt sikkert vært borti lignende tilfeller tidligere. Håper dere finner en løsning på dette! Anonymkode: 7885e...af5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Forresten, ikke helt det samme, men: Da datteren vår var noen uker gammel og mannen min skulle tilbake i jobb, fikk jeg en kraftig, langvarig brystbetennelse som resulterte i at jeg ble sengeliggende med høy feber og måtte få behandling på sykehuset. Jeg var helt ute av stand til å ta meg av barnet alene. Da fikk mannen min sykemelding fra sin fastlege, men dette var egentlig ikke den riktige måten å gjøre det på (men i følge legen den letteste løsningen). Han hadde hatt korona noen uker tidligere, så hun skrev at han var utmattet grunnet dette. Han fikk dermed en eller to uker sykemelding for å være hjemme med oss og ta seg av meg og barnet. Anonymkode: 7885e...af5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Jeg har hørt en jeg arbeider snakke om en lignende situasjon for noen år siden. Konen gravid, og utrolig dårlig. De hadde et barn fra før av, type småbarn ~2år. Legen til far var hakket nært å sykemelde han pga. situasjonen hjemme. Jeg ville fått tak i en legetime. Jeg vet se graver og spør, men har egentlig de i resepsjonen noe med å vite hvorfor du trenger å snakke med legen 😅 kom med en liten hvit løgn om så er, og få en time til legen for å høre der. Anonymkode: 92012...aa0
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Takk dere! Helsesekretærer har ikke noe med årsak til legetime nei, men han har jo dessverre allerede delt det med dem så vil tro det blir vanskelig å ringe for annen grunn nå - men kan prøve om noen dager og be om legetime og si at han kun ønsker å diskutere det med legen 🤞🏻 (Og dersom barnet hadde vært født hadde det vært jeg som skulle fått sykmelding for at han skulle fått overtatt permisjonen, men siden jeg ikke har permisjon men svangerskapspenger (kunne like gjerne vært sykmeldt men svangerskapspenger er mest gunstig så det ble det når begge deler var aktuelt) fungerer det dessverre ikke på samme måte..) Skal chatte med NAV nå og evt kontakte egen lege som foreslått, og blir det krise må han vel bare bruke egenmeldingsdager når absolutt alle omsorgsdagene er brukt - men veldig kjipt overfor arbeidsgiver samt å bruke opp alt før babyen kommer i tilfelle det blir flere enda runder med barnehagesykdommer på oss alle.. Anonymkode: 572ed...77e
Sydenkupp Skrevet 1. august 2023 #6 Skrevet 1. august 2023 Kan han ikke sende melding via helsenorge som leses av fastlegen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #7 Skrevet 1. august 2023 Sydenkupp skrev (2 minutter siden): Kan han ikke sende melding via helsenorge som leses av fastlegen? Hmm god idè, så disse går ikke via helsesekretærer? (Fastlegen hans har riktignok ferie, vet du om de blir liggende på vent eller om vikarer leser dem?) Anonymkode: 572ed...77e
Agatha Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Det er bare tull at helsesekretær skal legge seg borti om far får komme inn å prate med legen eller ikke.. det har ikke administrasjonen noe som helst med. Ring på nytt eller bestill via nettet. 16
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm god idè, så disse går ikke via helsesekretærer? (Fastlegen hans har riktignok ferie, vet du om de blir liggende på vent eller om vikarer leser dem?) Anonymkode: 572ed...77e Vikarer ser den da. Anonymkode: 7226a...aff
Gjest Goldenretriever Skrevet 1. august 2023 #10 Skrevet 1. august 2023 Forsto ikke det med 6 mnd for omsorgsdager. Men det er kanskje for å overta din del også. Om du vanligvis passer barnet mens han er på jobb, men nå er for syk, er vel det syk barnepasser = omsorgsdager som er rett. Han kan ikke sykmeldes fordi du er syk. Men har dere sjekket mulighet for avlastning fra kommunen, eller privat barnevakt som kan hjelpe litt av tiden? Hadde du vært alenemor er det eventuelt barnevernet man kontakter i siste instans, men her vil ha jo uansett kunne be arbeidsgiver om velferdspermisjon om alt annet er utprøvd.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #11 Skrevet 1. august 2023 Arbeidsgivers tilretteleggesesplikt strekker seg langt, selv om det selvsagt er mest komfortabelt for dem at NAV eller legen fikser. Mannen kan be om å få tilrettelagt arbeid i form av dagvakter de få ukene som er igjen til fødsel. Anonymkode: 51ad1...288 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #12 Skrevet 1. august 2023 Jeg synes denne tråden er litt rar. Jeg har full sympati med ts som ikke er i form, men jeg synes det er helt feil at staten skal sponse ta far går hjemme. Far skal ta ut omsorgsdager og ferie, deretter søke om ulønnet omsorgspermisjon. Dere kan da virkelig ikke mene at staten skal sponse at far går hjemme i flere måneder mens mor går gravid? Det er jo helt, helt feil, og misbruk av systemet vi har. Anonymkode: 29942...1b2 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #13 Skrevet 1. august 2023 Kan ikke barnet starte i barnehage? Det må jo være det beste for alle i denne situasjonen. Anonymkode: e19a8...d6f 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #14 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes denne tråden er litt rar. Jeg har full sympati med ts som ikke er i form, men jeg synes det er helt feil at staten skal sponse ta far går hjemme. Far skal ta ut omsorgsdager og ferie, deretter søke om ulønnet omsorgspermisjon. Dere kan da virkelig ikke mene at staten skal sponse at far går hjemme i flere måneder mens mor går gravid? Det er jo helt, helt feil, og misbruk av systemet vi har. Anonymkode: 29942...1b2 Nå er det jo slik at når barnepasser er syk så kan man bruke både egenmeldingsdager og få sykepenger. Anonymkode: 7226a...aff 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det jo slik at når barnepasser er syk så kan man bruke både egenmeldingsdager og få sykepenger. Anonymkode: 7226a...aff Det er det jo aldeles ikke. Man kan bruke omsorgsdager (syk barnepasser). Disse har far ti av i året. Deretter er det å søke ulønnet permisjon, bruke ferie eller skaffe annen barnevakt. Med mindre fars arbeidsgiver kan tilrettelegge. Sykepenger kan man motta ved egen sykdom. Anonymkode: 55154...afd 5 1
Fighter83 Skrevet 1. august 2023 #16 Skrevet 1. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er det jo slik at når barnepasser er syk så kan man bruke både egenmeldingsdager og få sykepenger. Anonymkode: 7226a...aff Jupp, egenmelding pga syk barnepasser evt gå over til ulønnet permisjon eller feriedager. Endret 1. august 2023 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 Skjønner motstanden, men ville altså undersøke muligheter. Han har snart brukt opp omsorgsdagene sine, og har ikke mye ferie igjen heller, så undersøker derfor muligheter før dette er brukt opp. Er klar over at det er omsorgsdager og ikke egenmelding som gjelder når barnepasser er syk. Barnet går i barnehage, så dagtiden er grei, og vi prøver å få til privat avlastning på ettermiddagene men lykkes ikke alltid, og det er de tre tolvtimersskiftene på rad i helgene som er tøffest. Har snakket med NAV som bekrefter at man kan overta omsorgsdager bare når den andre parten er ute av stand til å ivareta barnet i minst et halvt år, og henviser bare til ulønnet permisjon når omsorgsdager og ferie er brukt opp. Han skal dog snakke med arbeidsgiver igjen om muligheten til å enten få flere dagtidskift, eller til å søke velferdspermisjon for de helgene vi ikke får barnepass. Anonymkode: 572ed...77e 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes denne tråden er litt rar. Jeg har full sympati med ts som ikke er i form, men jeg synes det er helt feil at staten skal sponse ta far går hjemme. Far skal ta ut omsorgsdager og ferie, deretter søke om ulønnet omsorgspermisjon. Dere kan da virkelig ikke mene at staten skal sponse at far går hjemme i flere måneder mens mor går gravid? Det er jo helt, helt feil, og misbruk av systemet vi har. Anonymkode: 29942...1b2 Hvordan er det misbruk? Er det ikke nettopp derfor vi har systemet vi har? Er det graviditeten du har problemer med? Hadde det vært mer spiselig om mor hadde brukket beinet? (Jeg var MER bevegelig og i bedre form med brukket bein enn da jeg selv var gravid med første. Drittlei av folk som bagetalliserer graviditeter 🙄) Anonymkode: 01721...363 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 Klarte ikke ha min eldste alene da jeg var høygravid heller. Han gikk i bhg til vanlig men når han ble syk var mannen min hjemme. Omsorgsdager/sykt barn/barnepasser brukte vi. Anonymkode: 2c17a...ba6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes denne tråden er litt rar. Jeg har full sympati med ts som ikke er i form, men jeg synes det er helt feil at staten skal sponse ta far går hjemme. Far skal ta ut omsorgsdager og ferie, deretter søke om ulønnet omsorgspermisjon. Dere kan da virkelig ikke mene at staten skal sponse at far går hjemme i flere måneder mens mor går gravid? Det er jo helt, helt feil, og misbruk av systemet vi har. Anonymkode: 29942...1b2 Hva skal de gjøre da? Risikere at barnet skadet seg, fordi du ikke synes graviditet er verdig nok grunn til at mor er ute av spill? Det er helt fair at ts undersøker muligheter her. Mine skattepenger må gjerne gå til at en familie klarer denne kneika. Anonymkode: ddca2...e01 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå